Při vývoji univerzálních nosičů Multihog je prioritou obsluha stroje. Kabina je nejpohodlnější ve své třídě. Ostatně všechno okolo techniky s touto značkou bylo navržené tak, aby byl pracovní den efektivně využitý a ovládání stroje bylo co nejjednodušší.

To – a mnohé další ­ jsou základní argumenty, proč se rozhodla společnost MANATECH CZ tyto nosiče nářadí nabízet. Podívejme se na  ně podrobněji.

Řidič je pánem

Pro dokonalou trakci slouží pohon všech kol s mezinápravovou uzávěrkou, kterou může obsluha aktivovat, když potřebuje. Couvání usnadňuje barevný monitor, na který se přenáší obraz ze zadní kamery.

Dalším rozumným prvkem v konstrukci je kloubové řízení. Kam zatočí řidič volantem, tam směřují kartáče nebo jiné nářadí. Žádné nabíhání, žádné nepřístupné rohy. Díky tomuto řešení je možné přesně kopírovat například rádius obrubníku v zatáčce.

Šetrnost je samozřejmostí

Univerzální stroje Multihog CV 350 jsou osazeny motory Hatz, které zajišťují velmi čistý provoz s nízkou úrovní vypouštěných zplodin. Protože splňují požadavky na emisní třídu Stage 5, jsou díky tomu šetrné k přírodě i vašemu okolí, kde zrovna technika pracuje. Multihog CV 350 současně vyniká nízkou spotřebou paliva.

Nejenom pro zametání

Multihog CV není jenom zametač, ale kompaktní víceúčelový stroj určený pro práci 365 dní v roce. Právě proto umožňuje majiteli maximální využití investice vložené do tohoto stroje.

Díky snadno přístupným rychlospojkám a možnosti připojit A-rám je možné využít velké množství dalšího nářadí pro údržbu vaší obce. Jmenovat lze například sekačky, mulčovače nebo sněhové radlice.

Výměna jiného příslušenství za zametací kartáče je skutečně velmi jednoduchá a obsluha ji zvládne během několika minut. Kromě toho je možné připojit třetí kartáč pro dokonalejší zametání.

Bezpečnost i komfort

Zametací stroj Multihog CV 350 je k dispozici ve dvou modelech o celkové hmotnosti 3500 nebo 4000 kg. Značný důraz je u nich kladený na bezpečnost a komfort obsluhy. Odpružení stroje je plně nezávislé a tlumiče najdete na každém kole.

Důležitým poznávacím znamením strojů Multihog je neuvěřitelně jednoduchá obsluha. Režim jízdy do módu zametání a zpět se přepíná pouhým zmáčknutím jednoho tlačítka. Všechny funkce zametače se ovládají z plovoucí ergonomicky tvarované opěrky paže, která se pohybuje s obsluhou. Každý kartáč je ovládán nezávisle prostřednictvím miniaturního joysticku. Tak bych bylo možné pokračovat.

Stroj Multihog CV je vybavený nejen výkonnou klimatizací pro komfort v kabině, ale i vysokovýkonným chlazením pro práci v extrémně horkých klimatických podmínkách. Díky systému chladičů dokáže bez problémů pracovat při teplotě do 50 °C!*

(Podrobnosti v Komunální technice 5/2021)

Ve švýcarském výrobním závodu v Burgdorfu, patřícímu do skupiny AEBI Schmidt, se vyrábějí podvozky a pracovní vozidla MT sloužící jako univerzální nosiče nářadí. Švýcarská preciznost s moderními technologiemi zaručuje dobrý poměr ceny a kvality.

Přísné emisní normy zamotaly malosériovým výrobcům hlavy, integrovat všechny komponenty do kompaktních rozměrů totiž není snadná disciplína. K tomu se přidaly i zvýšené nároky bezpečnost, sledování jízdy v pruzích, airbag pro řidiče, ABS a ESP, varování před kolizí a mnohé další prvky.

„Jsou jistě důležité, jejich využití v komunálním režimu je ale velmi diskutovatelné. Většina výrobců tak překlopila homologace do kategorie pracovních strojů, kde se zmíněné nároky nevyžadují. Podobně je tomu i u švýcarského výrobce AEBI,“ podotkl Filip Hachle, jednatel firmy HANES, s. r. o., jež je výhradním dovozcem nosičů řady MT do ČR a SR.

Pro těžkou práci

Připomeňme, že na trhu jsou tři modely nosičů AEBI, a to MT 720, 740 a 750, které se vyrábějí jako komerční podvozky N2G, či speciální stroje kategorie SS. Mají dieselové motory VM od koncernu FPT: pro model MT 720 motor splňuje emisní normu EURO6A, MT 740 EURO6C, v obou případech jde čtyřválcový třílitr o výkonu 80 kW (109 k). Typ MT 750 má šestiválcový „čtyřapůllitr“ s výkonem 115 kW (156 k), plnící taktéž normu EURO6C.

Všechny modely mají vždy šestistupňovou převodovku a pohon 4 x 4 s redukční převodovkou. Šestý rychlostní stupeň má zásadní vliv na celkovou spotřebu PHM. Zvýšil se i točivý moment na 420 Nm, což přispělo k celkové síle vozidla.

Základem koncepce všech modelů je šroubovaný žebřinový rám, tuhé nápravy, listové pružiny, tlumiče a stabilizátory. Vozy jsou konstruovány pro agregaci těžkého nářadí a převoz nákladu o vysoké hmotnosti, tedy na těžkou práci.*

(Podrobnosti na www.hanes.cz a v Komunální technice 6/2020)

Zavedenou značkou univerzálních nosičů nářadí nejenom v ČR je Egholm. Dánská společnost stejnojmenných bratrů EGHOLM MASKINER A/S, začala vyrábět komunální techniku v roce 1994. Dovozcem strojů této značky do ČR je firma HAITECO CZ z Ústí nad Orlicí.

Výrobní závod EGHOLM MASKINER zakoupila v roce 2012 společnost Nilfisk, aby ho o sedm let později prodala zpět do rukou bratrů Egholmových. Dobrou práci výrobce se současným názvem EGHOLM A/S podtrhují čísla. Jeden příklad za všechny: loni v říjnu sjel z montážní linky podniku na severu Evropy stroj s pořadovým číslem 10 000.

Všeuměl i specialista

„Jako importéři techniky Egholm do České republiky působíme od roku 2002 s výlukou mezi lety 2012 a 2019. Momentálně se v nabídce nachází čtvrtý vývojový model City Ranger 2260. K dispozici je i menší stroj Park Ranger 2150. Jakmile to situace dovolí, představíme v České republice jejich třetího a největšího sourozence City Ranger 3070. K tomuto účelu určenou celoevropskou RoadShow zbrzdila situace kolem covid-19,“ vysvětluje jednatel společnosti HAITECO CZ Jan Zábrodský a pokračuje:

„Celoročně využitelná technika Egholm vyniká především unikátním funkčním spojením nosiče s nástavbami. Jejich výměna zabere bez použití nářadí pár minut. S každým pracovním nástavcem se celek blíží výkonem k jednoúčelovým strojům a v některých případech je i předčí. Nosiče Egholm se uplatní především při zametání chodníků a stísněných prostorů, dále zvládnou sečení zeleně a zimní údržbu. Nepřekonatelné jsou v kombinaci se zimním odmetacím kartáčem určeným přímo pro tyto stroje. Prodali jsme se smluvními partnery v České republice zatím zhruba 140 Egholmů. Těší nás, že zákazníci se při obnově parku techniky ke značce vracejí jako například v poslední době obec Dambořice, která si v roce 2005 zakoupila model 2100. Zůstala věrná značce a koncem loňského roku si pořídila jeho nástupce Park Ranger 2150.“

Druhý pokus na jedničku

Za nosiči Egholm a zkušenostmi z jejich praktického provozu jsme se vypravili hned ke dvěma uživatelům. Starší model 2200T pracuje od roku 2008 u Správy města Sezimovo Ústí. Zhruba 7200 obyvatel žije na katastrální rozloze 8,45 km2. Značný podíl – okolo 400 hektarů – zaujímají městské zelené plochy. K nim přistupuje zhruba 120 kilometrů chodníků.

„S tehdejší novinkou, strojem Egholm 2200T, jsme se poprvé seznámili na veletrhu Techagro v Brně. Hledali jsme náhradu zametače ČIVO na podvozku Avia s představou, že by jeho práci mohl zastat i menší, ale rychlejší, obratnější a úspornější nosič. Zakrátko jsme si ho zakoupili. Měli jsme smůlu, protože brzy začal vypovídat službu motor a stroj nepracoval, jak měl. Putoval proto zpět k výrobci do Dánska, který ho osadil novým typem pohonného agregátu a všechno od té doby funguje jako na drátkách,“ říká vedoucí technických služeb v Sezimově Ústí Karel Homolka a pokračuje:

„Ceníme si zejména možnosti celoročního využití stroje. Zpočátku jsme ho nasazovali hlavně na sečení zeleně a zimní údržbu s osvědčenou taktikou odmetání sněhu s pomocí válcového kartáče. Toto naše rozhodnutí pramení historicky z chodníkového zákona. Kromě jiných výhod přináší úsporu posypových hmot, které navíc nemusíme po zimě uklízet. Když jde do tuhého, uplatníme agregaci s radlicí a sypačem.“

Druhé zastavení při shromažďování praktických zkušeností s provozem strojů Egholm jsme učinili na Moravě ve zhruba čtrnáctitisícovém Zábřehu v Olomouckém kraji. Dnes fungují ve městě dva symbiotické subjekty. Příspěvková organizace Technické služby Zábřeh (dále TS) plní úkoly zřizovatele a věnuje se výhradně veřejně prospěšné činnosti, službám a správě majetku města Zábřeh. Pro ilustraci: na starosti má 50 kilometrů chodníků a 41 hektarů veřejné zeleně. Paralelní EKO servis Zábřeh, s. r. o., ve 100% vlastnictví města má na starosti obchodní aktivity v jeho prospěch, především v oblasti odpadového hospodářství a stavebních činnostech.

„V současné době máme tři Egholmy ustrojené v našich žlutých barvách. První model 2200T jsme zakoupili po zralé úvaze a podrobném vyzkoušení včetně podobné techniky od jiných výrobců už v roce 2008. Egholm 2200T jsme vyhodnotili jako nejlepší řešení pro práci v našich podmínkách a postupně ho vybavili nástavbami pro celoroční údržbu. Právě tuto možnost spolu s univerzálností pokládáme za hlavní výhodu. Neméně důležitým rozhodovacím faktorem byla také příznivá cena servisu a včasnost případného zásahu, který se odehraje nejdéle do druhého dne od nahlášení problému,“ argumentuje ředitel TS Zábřeh Bc. Milan Doubravský a pokračuje:

„V roce 2013 následoval Egholm 2250 a loni přibyl další stejný model. U něj jsme již šli najisto. Rozhodly dobré zkušenosti s předchozími pomocníky. Když to zobecním, zhruba každých pět let si kupujeme nový Egholm. Tyto stroje dokonale zapadly do konceptu celoroční údržby našeho města.“*

(Podrobnosti na www.haiteco.cz a v Komunální technice 6/2020)

O multifunkčních nosičích s možností agregace mnoha nástaveb pro celoroční využití se toho napsalo mnoho. Bezesporu jde o jedinou ekonomicky přijatelnou variantu. Pro uživatele s menším objemem mnoha různých činností zvlášť vhodnou.

Univerzální nosiče vycházejí z několika koncepcí. Zaměřme se na kategorii N1 a N2 s užitečnou hmotností jedna až tři tuny, jejichž velkou výhodou jsou především malé rozměry.

Nejenom pro přepravu

Nutno si uvědomit, že největší objem činnosti většiny vozidel této skupiny tvoří stále jen „pouhá“ přeprava různého materiálu z bodu A do bodu B, tedy jízda po zpevněné a nezpevněné komunikaci. Průchodnost různým terénem je jeden ze znaků univerzálnosti.

Z tohoto pohledu jde o značnou výhodu nosiče, pokud jeho konstrukce vychází z nákladního vozu – samozřejmě při zachování dalších nutných vlastností, jako například rozměry, pohon 4 x 4 nebo silová hydraulika.

Mezi významné víceúčelové nosiče výměnných nástaveb, které se používají celoročně a jsou dnes již synonymem pro univerzálnost, profesionalitu, provozní a ekonomickou výhodnost jednotlivých koncepcí, se řadí techniky Bonetti. Její konstrukce vychází z koncepce terénního nákladního vozidla, které nabízí originální propracované systémy výměny pracovních nástaveb.

Jedná se o komplex výjimečných vlastností a technických řešení, která umožňují provozovatelům i ve velmi obtížných podmínkách zajistit na profesionální úrovni široké spektrum služeb (viz obrázky). Jmenovat lze například zimní údržbu s radlicí a sypačem, čištění komunikací s pomocí kartáčů a kropiček, drobné opravy silnic a chodníků, práce ve výškách, svoz odpadu, údržbu zeleně a dopravního značení až po transport materiálů na korbě, kontejneru nebo přívěsu, a to i v těžko dostupném terénu. Může se jednat i o speciální práce, při nichž se využívají specifické vlastnosti podvozku jako technologického vozidla.

Kontejnerové řešení

Technika Bonetti se vyznačuje robustním rámem s bytelnou přední upínací deskou, tuhými nápravami s technickou nosností tři tuny a velkými koly. Je vybavena osvědčeným výkonným motorem, šestistupňovou redukovanou převodovkou, mezinápravovou uzávěrkou, tažným zařízením v kombinaci koule-čep a silovou hydraulikou. Jednou z největších předností je stálý pohon 4 x 4 (AWD), jenž zajišťuje jednoduchou obsluhu a bezpečnou jízdu na komunikacích. Ve spojení s vysokou světlou výškou hladce projede i těžkým terénem.

Standardně se Bonetti dodává ve variantě třístranný sklápěč a univerzální nosič komunálního nářadí. Ovšem oblíbenější variantou vozidla je jednoramenný hákový nosič kontejnerů, který kromě všech standardních, zvládne i širší škálu speciálních nástaveb, a to hlavně díky své konstrukci, zajišťující podstatně rychlejší výměnu nástaveb.

Uveďme například aktivní kontejner s vyklápěním popelnic na svoz odpadu, kontejner s hydraulickým nakládacím jeřábem, který kromě nakládání a přesunu břemen zvládne naložit sypký materiál nebo klest a kulatinu. Při speciálním vybavení je možné jeřáb využít jako vysokozdvižnou plošinu s pracovním dosahem devět až deset metrů.

Použití kontejnerů zvyšuje efektivitu stroje, který lze v jeden čas nasadit pro různé účely. Jejich škála je široká. Od valníkových s 1,2 m3 po velkoobjemové s objemem až 6 m3. Speciální slouží například na separovaný odpad.

Vozidla Bonetti se řadí ke špičce v kategorii univerzálních nosičů, a to jak po technologické stránce, tak i z hlediska kvality zpracování. Dobré jméno se opírá o dlouholetou historii výroby a zkušenosti z provozu.*

(Podrobnosti v Komunální technice 6/2020)

www.itec-czech.cz

Ve švýcarském výrobním závodu v Burgdorfu, který patří do skupiny AEBI Schmidt, se vyrábějí podvozky a pracovní vozidla řady MT, které slouží jako univerzální nosiče nářadí. Švýcarská preciznost spolu s moderními technologiemi zaručuje skvělý poměr ceny a kvality.

„Tím, že výrobce plně přezbrojil na euro „šestku“ již v roce 2015, získal významný náskok před konkurencí, která představuje nové motory až nyní. Dnes máme všechny chyby vyladěné a vozy nevykazují žádné problémy,“ řekl nám Filip Hachle, jednatel firmy HANES, s. r. o., jež je výhradním dovozcem nosičů AEBI řady MT do ČR a SR.

Aktuální inovace

U všech modelů doznal významnou změnu interiér. Kabina zůstala ve standardu třímístná, s příchodem euro šestky přibyl na palubní desce nový instrumentální panel s velkým barevným a přehledným displejem. Na něm může obsluha okamžitě odečítat všechny údaje o provozu vozu včetně motorové diagnostiky poskytující všechna data s případnými chybovými hlášeními. Je na uživateli, kterým hodnotám dává přednost a přednastaví si je na displeji.

„Další změny prodělalo u všech modelů ovládání hydraulického systému. Na středovém panelu přibyl joystick, jímž se řídí přes elektroniku hydraulický systém včetně přiřazování pohonu 4 x 4 a redukcí a uzávěrky diferenciálu. Místo klasického napětí již systémem putují informace, které nepodléhají proudovým rázům, což je prakticky nesmrtelné řešení. Díku tomu je možné hydrauliku a funkce joysticku do jisté míry také naprogramovat,“ poznamenal Filip Hachle a pokračoval:

„Zásadní novinkou je hydrostatický pojezd, který je k dispozici pro modely MT 740 a 750. Pohonný řetězec si zachovává všechny vlastnosti standardního vozidla, tedy šestistupňovou mechanickou převodovku. Doplněný je o hydrostatický pohon, který je připojen na vývodový hřídel rozdělovací rozvodovky. Stroje tak mohou pracovat v režimech rychlý nebo redukovaný mechanický pojezd či hydrostatický pojezd pro dosažení rychlosti v rozsahu od nuly do 20 km/h. Všechny režimy mohou být aktivovány při pohonu 4 x 2 i 4 x 4.“

*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2017)

 

 

 

 

 

Výrobní haly ryze rodinné společnosti Lindner se nacházejí v Rakousku nedaleko Innsbrucku ve městě Kundl. Její výrobní program má dvě větve: traktory Geotrac, které jsou vyráběny ve výkonové řadě od 70 do 145 k a systémové nosiče Unitrac. Na ty se teď podíváme podrobněji.

Jak již napovídá název stroje – Unitrac, jedná se o systémový nosič, na který lze agregovat rozmanité pracovní adaptéry a nástavby jak pro letní, tak zimní údržbu. Společnost Lindner nabízí na vozidlo celou řadu nástaveb pro komunální práce a údržbu zeleně. Unitrac je terénní kombinací přepravního vozidla a nosiče nářadí – jehož rozmanitost výbavy je stejně široká jako oblasti použití.

Kabina

Komfortní kabina je konstruovaná tak, aby z ní měla obsluha ideální výhled na všechna pracovní místa adaptérů a nástaveb. Ergonomicky uspořádaný vnitřní prostor umožňuje řidiči snadné ovládání vozidla. Veškeré ovládací páky a prvky jsou umístěny na oválném centrálním panelu, jehož součástí je i konzole pro uchycení ovládání jednotlivých nástaveb, například zametací nástavby nebo rozmetadla posypu.

Pro co nejsnadnější údržbu je možné kabinu vyklopit do boku o 50°. Výklopná kabina je ve standardní výbavě každého vozidla Unitrac. Díky hydraulickému mechanismu obsluha zvládne tento úkon bez potřeby jakéhokoliv nářadí. Po vyklopení kabiny se získá komfortní přístup k motoru, převodovce a hydraulickému systému. Údržba je tak velmi jednoduchá a hlavně rychlá. Celá kabina je uložena na čtyřech hydraulických pryžových prvcích, které eliminují veškeré vibrace.

Podvozek

Podvozek je konstruován s pomocí patentované koncepce, která zahrnuje nezávislé zavěšení kol a hlavně kloubové spojení mezi přední a zadní částí rámu. Díky tomuto kloubu mají vždy všechna čtyři kola neustálý kontakt s podložkou.

Toto unikátní konstrukční řešení zajišťuje maximální trakci a využití krouticího momentu i ve velmi členitém terénu. Celý kloub je vybaven řízeným omezovačem síly výkyvu, což zajišťuje vždy optimální rychlost pohybu obou částí podvozku.

Nápravy

Nápravy jsou vývojovým oddělením společnosti Lindner speciálně navržené pro vozidlo Unitrac. Nezávislé zavěšení kol a hydraulické válce odpružení zajišťují komfortní jízdu jakýmkoliv terénem.

Nápravy jsou vybaveny kotoučovými brzdami, a to tak, že ta přední má čtyři, zadní dvě brzdy. Tato konstrukce brzdného systému poskytuje obsluze vysoký komfort a bezpečnou jízdu. Vozidlo Unitrac je možné na přání vybavit systémem řízení obou náprav tak, že i tento univerzální nosič, který má nosnost až 4,3 t, je schopen dosáhnout poloměru otáčení 3,5 m. Celý tento systém je elektronicky ovládán. Jeho součástí je i detekce a aretace polohy zadní nápravy v kabině.

Odpružení

Unitrac je vybaven patentovaným hydraulickým odpružením s regulací výšky. Jedná se o plyno-hydraulický membránový systém se samonivelací, který zajišťuje, aby každé kolo reagovalo optimálně na nerovnosti terénu.

Díky relativně malé dráze odpružení má horní hrana ložné plochy, i navzdory velkým pneumatikám, zvlášť nízkou polohu nad terénem. Navzdory mimořádné průchodnosti je komfort odpružení téměř na úrovni osobních vozidel.

Agregace nářadí

Čtyři připojovací místa pro agregaci nářadí k vozidlu Unitrac otvírají široké množství použití. Díky užitečnému zatížení až 4,3 t a celkové hmotnosti přívěsu 10 tun je Unitrac vhodný i pro těžké přepravní práce zvláště v terénu.

Samozřejmostí je možnost vybavení tohoto stroje čelním, zakabinovým i zadním vývodovým hřídelem. Podvozek je řešen tak, že na něj lze agregovat všechny nástavby rychlovýměnným systémem.*

Multifunkční komunální vozidlo Bokimobil německého výrobce Kiefer GmbH již není na českém trhu novinkou. Již desítky uživatelů těží z jeho předností v každodenním provozu a noví zájemci jsou při bližším seznámení se strojem překvapeni odlišnostmi v koncepci a způsobu výroby, jimiž se tato značka liší od konkurence.

 

Bokimobil uveze více, a to řečí kilogramů i metrů. Lze si ho totiž objednat v celkové hmotnosti až 6500 kg (k dispozici jsou rovněž verze 4, 5, 6 tun) a současně také v našich končinách ve velmi populární legislativní hmotnosti 3,5 tuny pro obsluhu s řidičským oprávněním skupiny B.

Výše popsané argumenty lze stejně aplikovat i na menšího sourozence – Bokimobil mini, který při velmi kompaktních rozměrech disponuje skvělou nosností 1,5 tuny, dále výbornou manévrovatelností i příznivou cenou. Z hlediska využití pro údržbu komunikací jde u nás hlavně o velmi zajímavou alternativu ke klasickému řešení v podobě komunálního malotraktoru, proti kterému má Bokimobil mini vynikající poloměr otáčení, snadné řízení a přitom integrovanou korbu na šasi. Je však dvoumístný se skvělým prostorem pro posádku a umožňuje tak rychlé přesuny dvoučlenných pracovních čet, což malotraktor nikdy nenabídne.

Mininakladač Jumbo slouží především pro manipulační práce v malých a členitých prostorech, jako jsou sklady, sběrné dvory nebo skládky. K tomu je určena velmi široká paleta různých úchytných systémů s podporou vysoké manévrovatelnosti, kompaktních rozměrů, ovládání multifunkčním joystickem a také pomocná osa se dvěma koly pro otáčení na místě. Díky ní Jumbo neničí podklad ani nezanechává stopy od pneumatik.*

Více v Komunální technice 6/2016

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down