Česká firma DAKR, s. r. o, je známá především výrobou sekaček, mulčovačů a další techniky pro údržbu luk a zahrad. Tato rodinná strojírenská společnost zahájila činnost již v roce 1990. Na začátku bylo nadšení svobodně podnikat a spousta nápadů realizovaných prakticky na koleně v garáži.

V současnosti je firma DAKR stále ve stoprocentním vlastnictví českých majitelů, avšak produkuje tisíce strojů ročně, vlastní nejmodernější výrobní technologie, podstatně rozšířila svůj sortiment a pravidelně se účastní významných tuzemských výstav. S Markem Dančákem z obchodního oddělení DAKR jsme hovořili o tom, jaké stroje pro zimní údržbu firma nabízí a co nového pro letos připravila.

Jakou mechanizaci pro zimní údržbu najdou zájemci v katalogu?

Vyrábíme několik typů ručně tlačených rozmetadel soli. Tyto „solničky“ mohou ošetřit na jeden zásobník až 2650 m2, a proto jsou předurčeny pro údržbu v areálech firem, u benzínových pump nebo na chodnících. Větší stroje jsou řešené jako přívěsné vozíky s vlastní korbou, které připojíte k běžnému osobnímu automobilu, za traktor, popřípadě i za zahradní techniku, dále třeba za vysokozdvižný vozík a další prostředek. Tak ošetříte i větší parkoviště, příjezdové cesty a areály firem.

Nabídka strojů k ošetření náledí a ledovky je pestrá. Zima může nadělit i spoustu sněhu. Co potom?

Ideálním řešením je náš stavebnicový systém Panter. K jedné pohonné jednotce připojíte pluh na odhrnování, zametací kartáč, sněhovou frézu, ale také různé typy sekaček, mulčovačů, vozíků, adaptéry pro kypření půdy, drcení větví, obraceč sena a další příslušenství.

Můžete se zmínit o letošních novinkách?

Nová je pohonná jednotka Panter FD-5, kterou jsme uvedli na trh letos v dubnu. Jedná se o multifunkční dvouosý, tedy čtyřkolový nosič, chcete-li malotraktor, který umožňuje připojení různých pracovních nástavců, které jsou kompatibilní se stávajícími stroji DAKR Panter. Panter FD-5 je kompaktní, stabilní a vyznačuje se minimálními nároky na údržbu. Proto je určený pro široké spektrum uživatelů. Pro zimní údržbu měst a obcí nabízí stejně jako naše jednoosé pohonné jednotky připojení radlice na sníh nebo zametacího kartáče, přičemž v zadním závěsu lze současně táhnout rozmetadlo KRH 03. Tak je možné za hodinu komplexně ošetřit přibližně 5 km zasněženého a zmrzlého chodníku. Obsluha se veze, má k dispozici 15 koní výkonu, které vždy naplno využije, neboť hydrostatická převodovka umožní rychlost pojezdu regulovat plynule v rozmezí 0 až 10 km/h. Dobrou trakci pak jistí manuálně ovládaná uzávěrka diferenciálu.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2017)

 

Především prodejem a servisem zametací techniky, svozových nástaveb na odpad, univerzálních nosičů nářadí, strojů pro zimní údržbu až po „speciály“ se zabývá firma HANES, s. r. o. Letos zařadila do svého sortimentu nosiče nejen pro údržbu zeleně. Jeden z největších dodavatelů komunální a silniční techniky do České republiky i na Slovensko letos oslavuje pětadvacáté narozeniny.

Z techniky pro zimní údržbu komunikací nabízí HANES zejména sypače, postřikovače, sněhové radlice, frézy či speciály pro úklid letišť. Podívejme se na ně podrobněji.

Pouze to nejlepší

Jak už jsme se zmínili, produktové portfolio koncernu Bucher (například Giletta, Assaloni či Gmeiner) se konsolidovalo pod jednu společnou značku Bucher Municipal, tedy komunální. Původní názvy ale nezmizí, přesouvají se do modelového označení konkrétního produktu. Vyzvednutím značky Bucher na strojích pro celoroční nasazení vynikne velikost a síla skupiny, která je dnes největším výrobcem komunální techniky v Evropě i v celosvětovém měřítku.

Od každého výrobce vybral Bucher nejlepší techniku, která se stala základem jednotné produktové řady. Například Giletta vynikala lehkými plastovými radlicemi, Gmeiner segmentovými pluhy, Assaloni zase radlicemi teleskopickými… Tímto krokem se kvalita produkce posunula opět o pořádný kus výše.

Firma HANES coby partner pro výrobky Bucher Municipal tak převzala nové produktové řady, ať již jde třeba o speciální sypače s nízkým těžištěm nebo segmentové radlice Gmeiner, či teleskopické pluhy a sněhové frézy Assaloni. Značnou výhodou pro společnost HANES je, že jedná pouze s jedním exportním manažerem; pro její zákazníky je pak potom výhodné, že jednají s jedním dodavatelem.

Sypače

Sypače modelové řady Giletta jsou k dispozici ve třech kategoriích, a to KA pro lehké, ONE pro střední a UNIQA a PHOENIX pro těžké nosiče. Řada KA má objem nerezového zásobníku 1 – 3 m3 a doporučuje se ji agregovat s podvozky o celkové hmotnosti 3,5 – 9 t. Pohon je řešen od hydrauliky nosiče nebo nástavbového motoru. Pracovní rychlost činí až 60 km/h, šířku posypu lze nastavit v rozmezí 1 až 8 m.

Řada ONE je určena pro vozidla o celkové hmotnosti 9 – 18 t. Do zásobníků se vejde od 2,2 do 5 m3 materiálu. Šířka posypu se pohybuje od 2 do 12 m. Na přání lze sypač vybavit asymetrickým rozhozem nebo solankovým hospodářstvím.

„Nový je sypač PHOENIX se šnekovým vynášecím systémem, který je též nabézen s plně elektrickým pohonem, nese pak označení ELECTRA. Velice snadno se agreguje s jakýmkoli podvozkem. Základní verze je poháněna bateriemi, které vydrží na jedno nabití čtyři nebo osm hodin provozu. Sypač může být vybaven pátým kolem, které pohání alternátor prodlužující životnost baterií, které jsou snadno a rychle vyměnitelné. Elektrický pohon je účinný a efektivní a provoz je 100% ekologický. Nástavba pracuje nezávisle na podvozku a její vyprázdnění je zhruba o 45 % lacinější než u klasických sypačů podobného objemu,“ vysvětluje jednatel firmy HANES Filip Hachle.

Největší řada, UNIQA, má speciální řetězový vynášecí systém, který lze kombinovat se zásobníky o objemu od 4 až po 16 m3. Hodí se tak pro podvozky o celkové hmotnosti 15 – 33 t. Typ 3000 s objemem zásobníku 4 až 7 m3 je vybaven nádržemi na kapalinu o objemu 2270 l, model 4000 s objemem zásobníku 5 až 11 m3 nádržemi na 2600 l kapaliny (provedení XL na 3000 l). Nová řada 5000 má objem až 16 m3 a do nádrží se vejde 3700 l kapaliny. Sypače je možné doplnit i o přídavné modulární zásobníky na solanku. Ve standardu lze všechny sypače využívat i jako postřikovače pro prevenci výskytu námraz.

Pro univerzální nosiče jsou k dispozici sypače Gmeiner řady Husky V či W a řada Yeti s jedním nebo dvěma šneky. Dvoušnekové sypače mohou mít dělený zásobník na dva různé druhy posypového matriálu. Každá z částí může pracovat zvlášť, nebo obě společně. Tak lze mixovat dva posypové materiály v přednastaveném poměru.

Pro uchycení na podvozek slouží mnoho druhů spojení, například mezirámy pro umístění do korby, kontejnerové nosiče, rychlovýměnné systémy, řetězová paralelní ramena, nebo sypače na traktorové přívěsy.

Traktorové sypače Giletta AM a Gmeiner Trakon mohou být samonakládací nebo zavěšené na zadní tříbodový závěs, doplněné i o solankové nádrže pro zvlhčování posypové soli pro její aktivaci při nízkých teplotách.

Radlice a postřikovače

Také konsolidací sněhových radlic od tří výrobců vznikla široká škála produktů pro města, obce a silniční, dálniční a horské nasazení. Monolitické radlice Giletta jsou dostupné ve třech řadách: R, M a L. Se šířkou od 2,6 do 4,5 m se hodí pro nosiče o hmotnosti od 9 – 26 t. Mají nerezový rám a polyetylenový štít. Břity mohou být pryžové, ocelové, polyuretanové nebo kombinované. Tato konstrukce je využita též u řad UR a UM, tedy šípových radlic o šířkách záběru 2,8, 3,2 a 3,6 m.

„Segmentové radlice jsou k dispozici ve dvou kategoriích: lehká řada Gmeiner Ramox má šířku 2,6 až 3,6 metru a hodí se pro nosiče o hmotnosti od 12 - 26 t, těžká řada Assaloni 4GS a 5GS má potom šířku 3,2 až 5,5m. Pro silniční a dálniční použití jsou určeny unikátní monolitické radlice řady A90, nebo teleskopické radlice Assaloni TE. Radlice složené ze dvou segmentů TE90S mohou mít záběr 3 až 4, respektive 3,5 až 4,5; 4 až 5, nebo 4,2 až 5,2 metru. Největší model TE90X je pak složený ze tří segmentů a má záběr 4,2 až 7 metrů. Souprava dvou vozidel s tímto pluhem nahradí tři dálniční speciály s radlicemi o šíři 4,5 až 5m. Typ TE90X má minimální průjezdnou šířku 3,6m!“ doplňuje Filip Hachle.

Především jako prevence proti námraze na vozovce slouží postřikovače. HANES je nabízí v podobě Giletta řady CL se šířkou postřiku 3,5 – 17,5 m a objemem nádrží 8000 až 18 000 litrů. Pohon je možný od hydrauliky nosiče nebo pomocí vlastního motoru. Nastavit lze symetrický anebo asymetrický postřik.

Ovládání je elektronické a nechybí diagnostika případných závad. Displej může sloužit i jako GPS navigace nebo obrazovka pro kamerový systém. Postřikovač je možné využívat celoročně; mimo zimu se uplatní jako kropící nebo mycí nástavba.

Sněhové frézy

Při výčtu techniky pro zimní údržbu komunikací a prostranství z portfolia firmy HANES nelze zapomenout na sněhové frézy Rolba švýcarského výrobce ZAUGG. Tento specialista na „zimní stroje“ zakoupil zmíněný program samojízdných fréz právě od firmy Bucher. Technika Zaugg slouží pro nejtěžší nasazení při odklízení sněhu z horských komunikací, dálnic, letištních ploch a prostranství.

„První skupinou jsou čelně nesené frézy poháněné hydrostaticky nebo mechanicky od nosičů ve výkonovém rozmezí 7 až 300 kW. Mohou mít i vlastní pohonný agregát. Frézy Rolba jsou samojízdné s hydrostatickým pojezdem, pohonem 4 x 4 a oběma řízenými nápravami. Kabina může mít nůžkový zdvih pro lepší výhled obsluhy při plnění sněhu do návěsu. Díky přímému napojení pohonu na pracovní ústrojí dosahují samojízdné frézy Rolba ve srovnání s přípojnými zařízeními mnohonásobně vyšší kapacity odklízení sněhu. Všechny výrobky Zaugg vynikají kvalitním zpracováním, použitím nejmodernějších technologií, vysokým výkonem a dlouhou životností. Veškeré komponenty jsou vyrobené z materiálu o tloušťce 10 a víc milimetrů.,“ vysvětluje Filip Hachle.

Zaugg vyrábí sněhové frézy od průměru bubnu 40 centimetrů se šířkou záběru jeden metr až po frézu Rolba 5000 o průměru bubnu bezmála jeden metr, šířkou záběru až 4 m a s odklízecí kapacitou 8.000 tun sněhu za hodinu. Tato fréza je dvoustupňová, dva bubny transportují sníh do jejího středu. Druhý stupeň představuje vrhač, který směřuje sníh do komínu a ven, přičemž vzdálenost odklízení sněhu může přesáhnout i 50m.

Samojízdné frézy Rolba zvládnou uklidit až 2,5 m vysokou vrstvu sněhu při šířce záběru až 4m; vrhací vzdálenost dosahuje zmíněných 50 m. Optimální rychlost stroje a výkonu vrhače lze nastavit s ohledem na konkrétní podmínky. Vynikající manévrovatelnost je zaručena řízením a pohonem všech kol s možností uzávěrky diferenciálu obou náprav. Všechny funkce frézy se ovládají hydraulicky pomocí joysticku. Pracovní rychlost se pohybuje od 0,3 do 40 km/h.

Pokud jste již někdy slyšeli výmluvy, že mechanizace na ošetření chodníků solí je drahá a nejsou na ni v obecních rozpočtech peníze, tak firma DAKR se rozhodla toto tvrzení začít vyvracet. V jejím sortimentu totiž naleznete hned několik typů „solniček“, které se zaplatí hned při prvním zabránění úrazu nebo nehodě...

Rozmetače od společnosti DAKR přitom vynikají spolehlivou konstrukcí, veškeré rozhazovací prvky přicházející do styku se solí jsou vyrobeny z nerezi, zásobník je z odolného polyetylenu nebo kovový a pro pohon je použitý mechanický náhon přímo od kol. Tuto techniku lze tedy bez obav z jakékoliv újmy použít pro rozhazování posypové soli.

Na malé i větší plochy

Minimální teplota, do které lze sůl efektivně využívat, je zhruba −7 °C. Při nižších teplotách je výhodné použití písku nebo kamenné drti, se kterou si větší rozmetadla také poradí. Stejně tak lze rozhazovat i různé směsi inertních materiálů se solí. Výhodou je, že velmi rychle, úsporně a rovnoměrně ošetříte zledovatělé chodníky, účelové cesty i různé další plochy. Ušetří se tím čas, posypový materiál a životní prostředí je zatíženo menším množstvím soli, nečistot a prachu.

Firma DAKR je výrobcem několika typů ručně tlačených rozmetadel soli. Na jeden zásobník lze ošetřit až 2650 m2, a proto jsou tyto produkty předurčeny pro údržbu v areálech firem, u benzínových pump nebo na chodnících.

Větší stroje jsou řešené jako přívěsné vozíky s vlastní korbou, které připojíte k běžnému osobnímu automobilu, za traktor, popřípadě i za zahradní, vysokozdvižný vozík a další prostředek. Tak ošetříte i větší parkoviště, příjezdové cesty a areály firem. S příplatkem za speciální sadu pro provoz na veřejných komunikacích je možné k vybraným typům vydání technického osvědčení.

Doporučené dávkování

Jako preventivní posyp se aplikuje 10 g soli/m2, při náledí je to 20 g soli/m2. V extrémních zimních podmínkách, kdy současně sněží a chlorid sodný se ředí padajícím sněhem a vodou z rozmrazovaného povrchu, je nutné zvýšit množství soli na 40 g/m2; nižší dávka je neúčinná.

K rychlému a rovnoměrnému rozprostření posypového materiálu lze využít kolové rozmetače, které s ohledem na způsob vysypání rozlišujeme na:

  1. Rotační rozmetadla, jejichž maximální pracovní záběr činí 1 až 4 metry.
  2. Liniová rozmetadla, která aplikují posyp na přesně vymezený pás a chrání tím okolí od zasolení.

Dále můžeme rozlišovat rozmetadla na:

  1. Tlačená, která využijete v létě i pro hnojení trávníků na zahradách, v parcích a jiných místech.
  2. Tažená, k nimž je možné vydat technické osvědčení k provozu na pozemních komunikacích a provozovatel s nimi za běžným automobilem zvládne údržbu veřejných komunikací.

Tlačené i tažené rozmetače

Při výběru vhodného stroje se budoucí majitel musí zamyslet nad tím, kde a jak často chce danou techniku využívat. Rozmetače KRH 01 a KRH 02 jsou ručně tlačené a sůl rozhazuje rotující rozmetací talíř. Výhodou je velká rychlost posypu a značná šířka posypaného pásu.

Rozmetač KRH 06 se rovněž tlačí ručně, ale liší se tím, že vysypává sůl na pás široký 70 cm. Je vhodný především tam, kde nechceme, aby sůl byla odhozena například na trávník, nebo jiné místo, kde by mohla škodit.

Rotační rozmetače KRH 03 a KRH 04 se tahají za osobními či dodávkovými automobily, popřípadě traktory včetně zahradních, vysokozdvižnými vozíky... V ceně je jak závěsné zařízení na tažné koule automobilů, tak i oko pro traktory. Tato rozmetadla umožňují aplikovat kamennou drť. Největším taženým rozmetačem je KRH 07, který vysypává sůl na pás široký 1,5m, má zásobník na 500 kg a připojení je uzpůsobené pro tříbodový závěs traktoru i oje.

Shrnovat, frézovat, či zametat?

Mnohým by se mohlo zdát, že zimní údržba chodníků se dá zajistit ručně. Stačí lopata, hrablo a kýbl se solí a nákup speciálních strojů nemá smysl, neboť zima trvá krátce a stroj potom bude celou dobu stát. Tato obava může být opodstatněná, ale ne v případě stavebnicových pohonných jednotek. Multifunkční stavebnicový systém Panter může sloužit jako sekačka, mulčovač, obraceč a shrabovač sena či pro spoustu jiných aplikací včetně zimního využití.

Nejjednodušším způsobem odklizení sněhu je jeho shrnutí. Radlice se může použít tam, kde je dostatek prostoru pro vyhrnutý sníh. Nejde použít v místech, kde už jsou vysoké bariéry. Podobné použití jako radlice má válcový zametací kartáč, který zvládá nejlépe kopírovat nerovnosti podkladu a je navíc celoročně využitelný. V místech, kde je sněhu tolik, že jej musíte přehazovat přes bariéry, je potom nutné použít frézu. Současně s pracovním adaptérem pro odklízením sněhu lze za pohonnou jednotku připojit speciálně upravený rozmetač soli KRH 03. Tak lze za hodinu komplexně ošetřit přibližně tři kilometry zasněženého a zmrzlého chodníku.

Radlice, frézy i kartáče

Při práci se sněhovou radlicí RAP-100 využijete pět poloh stranového natočení. Pohonné jednotky vybavené zpátečkou radlici snadno využijí i na vyhrnování sněhu od zdí, ramp a podobně. Díky odolnému gumovému břitu ve spodní části ji můžete bez problémů použít na všech dlážděných plochách.

Sněžnou frézu SF-70 připojíte ke všem pohonným jednotkám Panter. V kopcovitém terénu, kde je potřeba do svahu couvat, se doporučují pohonné jednotky Panter FD-2H a FD-3 s hydrostatickými převodovkami a regulovatelnou rychlostí zpátečky. Výhodou frézy s hydrostatickou pojezdovou převodovkou je možnost využít maximální výkon motoru a současně jet tak malou (plazivou) rychlostí, že šnek frézy zvládá sníh plynule odhazovat a motor není přetížený.

Sněhová fréza SF-70 je dvoustupňová s pomaloběžným šnekem a rychloběžnou lopatkou v jedné ose. Unikátnost tohoto konstrukčního řešení podtrhuje možnost nastavení dvojích otáček vyhazovací lopatky, což běžná fréza neumí. Pro lehký „prašan“ nastavíte rychlejší otáčky lopatky (1850 ot/min), a tím maximálně zvýšíte délku odhozu. Při nastavení nižších otáček lopatkového kola (1285 ot/min) zefektivníte odhoz těžkého mokrého sněhu. Vyletující sníh lze odhazovat prakticky kamkoliv před stroj nebo vedle něj díky natáčecímu komínku ovládanému z místa obsluhy.

Práce s válcovým kartáčem SB-110 je podobná té s radlicí, podstatně lépe však s ním vyčistíte nerovnosti, neboť štětiny kartáče se povrchu přizpůsobí. Vodicí náprava nástavce je vybavena dvěma výškově nastavitelnými pojezdovými koly, která přispívají k zlepšení schopnosti kopírovat terén. Kartáč má průměr 40 cm, to zajistí lepší odhoz i vyšší vrstvy sněhu.

Zametací kartáč nabízí možnost úpravy rychlosti otáčení válců ve dvou stupních převodování. S vysokými otáčkami lze odhazovat sníh do větších vzdáleností, nízké otáčky zase zvyšují životnost „štětin“. Pákou polohovadla se nastavuje příčné natočení kartáče, tedy směr, kam má být odmetán zametaný materiál. K dispozici je celkem pět poloh stranového natočení.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down