21.11.2019 | 07:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Inovace pro lepší zimní údržbu

Technika BUCHER je známá především prostřednictvím zametacích strojů, které patří mezi špičku na trhu. Prémiové značky Gmeiner, Assaloni a Giletta patří také do holdingu BUCHER Municipal. Proto mají stejnojmenné označení. Podívejme se na nabídku s důrazem na inovace pro zimní údržbu komunikací.

Pro tyto účely nabízí BUCHER úplnou škálu techniky, zejména sypače, postřikovače, sněhové radlice a frézy, ale i speciály pro úklid a údržbu letišť.

Pouze to nejlepší

Produktové portfolio koncernu BUCHER reprezentuje výrobce Giletta, Assaloni a Gmeiner. Nabídka se zkonsolidovala pod jednu společnou značku BUCHER Municipal, tedy komunální. Původní názvy se přesouvají do modelového označení konkrétního produktu. Vyzvednutím značky BUCHER na strojích pro celoroční nasazení vynikne velikost a síla skupiny, která je dnes největším výrobcem komunální techniky v Evropě i v celosvětovém měřítku.

Od každého výrobce vybral BUCHER nejlepší techniku, která se stala základem jednotné produktové řady. Například Giletta vynikala sypačem s řetězovým vynášecím mechanizmem, lehkými plastovými radlicemi, Gmeiner dvoukomorovými sypači, Assaloni zase radlicemi teleskopickými… Tak se kvalita produkce posunula opět o pořádný kus výš.

Firma HANES coby partner pro výrobky BUCHER Municipal převzala nové produktové řady, ať již jde třeba o speciální sypače Gmeiner, či teleskopické pluhy a sněhové frézy Assaloni. Značnou výhodou je, že HANES jedná pouze s jedním exportním manažerem. Pro zákazníky je pak potom výhodné, že jednají s jedním dodavatelem.

Sypače

Sypače modelové řady Giletta jsou k dispozici ve třech kategoriích: KA pro lehké, ONE pro střední a Uniqa a Phoenix pro těžké nosiče.

Řada KA má objem nerezového zásobníku 1 – 3 m3 a doporučuje se ji agregovat s podvozky o celkové hmotnosti 3,5 – 9 t. Pohon je řešen od hydrauliky nosiče nebo nástavbového motoru. Pracovní rychlost činí až 60 km/h, šířku posypu lze nastavit v rozmezí 1 až 8 m.

Řada ONE je určena pro vozidla o celkové hmotnosti 9 – 18 t. Do zásobníků se vejde od 2,2 do 5 m3 materiálu. Šířka posypu se pohybuje od 2 do 12 m. Na přání lze sypač vybavit asymetrickým rozhozem nebo solankovým hospodářstvím.

Nový řada sypačů Phoenix se šnekovým nebo řetězovým vynášecím systémem, který je také nabízen s plně elektrickým pohonem, nese pak označení Electra. Velice snadno se agreguje s jakýmkoli podvozkem. Základní verze je poháněna bateriemi, které vydrží na jedno nabití čtyři nebo osm hodin provozu. Sypač může být vybaven pátým kolem, které pohání alternátor prodlužující životnost baterií, které jsou snadno a rychle vyměnitelné.

„Elektrický pohon je účinný, efektivní a provoz je 100% ekologický. Nástavba pracuje naprosto nezávisle na podvozku a její vyprázdnění je zhruba o 45 % lacinější než u klasických sypačů podobného objemu. Phoenix Electra kromě připojení ovladače, které může být také bezdrátové (přes bluetooth) nevyžaduje od podvozku žádný zdroj energie. Sypač je tedy zcela ekologický, nehrozí žádný únik hydraulického oleje, neboť je 100% elektrický,“ vysvětluje jednatel firmy HANES Filip Hachle.

Největší řada sypačů Uniqa je postupně nahrazována novou generací Phoenix. K dispozici je i speciální řetězový vynášecí systém, který lze kombinovat se zásobníky o objemu od 4 až do 12 m3. Hodí se tak pro podvozky o celkové hmotnosti 15 – 33 t. Řada 3000 s objemem zásobníku 4 až 7 m3 je vybavena nádržemi na kapalinu o objemu 2640 l, žada 4000 pak s objemem zásobníku 5 až 12 m3 nádržemi na 3200 l kapaliny.

Sypače je možné doplnit i o přídavné modulární zásobníky na solanku. Ve standardu lze pak všechny sypače využívat i jako postřikovače pro prevenci výskytu námraz.

Radlice a postřikovače

Také konsolidací sněhových radlic od tří výrobců vznikla široká škála produktů pro města, obce a silniční, dálniční i horské nasazení. Monolitické radlice Giletta jsou dostupné ve třech řadách: R, M a L. Se šířkou od 2,6 do 4,5 m se hodí pro nosiče o hmotnosti od 9 – 26 t. Mají nerezový rám a polyetylenový štít. Břity mohou být pryžové, ocelové, polyuretanové nebo kombinované. Tato konstrukce je využita též u řad UR a UM, tedy šípových radlic o šířkách záběru 2,8, 3,2 a 3,6 m.

„Pro silniční a dálniční použití jsou určeny unikátní monolitické radlice řady A90, nebo teleskopické radlice Assaloni TE. Radlice složené ze dvou segmentů TE90S mohou mít záběr 3 až 4, respektive 3,5 až 4,5; 4 až 5, nebo 4,2 až 5,2 m. Největší model TE90X je pak složený ze tří segmentů a má záběr 4,2 až 7 m. Souprava dvou vozidel s tímto pluhem nahradí tři dálniční speciály s radlicemi o šíři 4,5 až 5m. Typ TE90X má minimální průjezdnou šířku 3,6m!“ zdůrazňuje Filip Hachle.

Především jako prevence proti námraze na vozovce slouží kombi sypače anebo 100% postřikovače. HANES je nabízí v podobě Giletta řady CL se šířkou postřiku 3,5 – 17,5 m a objemem nádrží 8000 až 18 000 litrů. Pohon je možný od hydrauliky nosiče nebo pomocí vlastního motoru. Nastavit lze symetrický anebo asymetrický postřik.

Ovládání je elektronické a nechybí diagnostika případných závad. Displej může sloužit i jako GPS navigace nebo obrazovka pro kamerový systém. Postřikovač je možné využívat celoročně; mimo zimu se uplatní jako kropící nebo mycí nástavba.

Pro traktory nebo UNIMOG

Při výčtu techniky pro zimní údržbu komunikací a prostranství z portfolia firmy HANES nelze zapomenout na sněhové frézy Assaloni, které se hodí pro traktory anebo univerzální nosiče Mercedes-Benz UNIMOG, pro které jsou vhodné i sypače Gmeiner řady Husky V či W a řada Yeti s jedním nebo dvěma šneky. Dvoušnekové sypače mohou mít dělený zásobník na dva různé druhy posypového matriálu. Každá z částí může pracovat zvlášť, nebo obě společně. Tak lze mixovat dva posypové materiály v přednastaveném poměru.

„Pro uchycení na podvozek slouží mnoho druhů spojení, například mezirámy pro umístění do korby, kontejnerové nosiče, rychlovýměnné systémy, řetězová paralelní ramena, nebo sypače na traktorové přívěsy. Traktorové sypače Giletta AM a Gmeiner Trakon mohou být samonakládací nebo zavěšené na zadní tříbodový závěs, doplněné i o solankové nádrže pro zvlhčování posypové soli pro její aktivaci při nízkých teplotách,“ dodává Filip Hachle.

Inovace pro zimní údržbu

„Dalo by se říci, že na zimní údržbě není co inovovat, ale není tomu tak. BUCHER do inovací investuje nemalé prostředky, výsledkem je například plně elektricky poháněný sypač Phoenix Electra. Dalším inovativním prvkem, který byl letos patentován, je aplikace solanky integrované do břitu sněhové radlice. Při plužení je tak okamžitě aplikován postřik, který je zatlačen do povrchu vozovky. Účinek je okamžitý a zcela přesný. Tam, kde projelo vozidlo zimní údržby s pluhem BUCHER, zůstává černá silnice, ošetřená proti vzniku další námrazy. Zimní údržbu lze dále zefektivnit automatizací, a tím dosáhnout lepších výsledků. Například standardní ovládací systém EcoSat lze doplnit o moduly, které nabízejí plnou automatizaci posypu včetně navigace (Navicon), tedy automatické úpravy množství a šíře posypu s vazbou na polohu vozidla (Route-Replay) s možností snímání teploty vozovky a vlhkosti vzduchu. Pak lze přistoupit k další korekci pro maximální efektivitu při zachování jen nezbytného množství posypu. Výsledkem je úspora posypového materiálu, nižší ekologická zátěž a zcela přesný monitoring zimní údržby. Data lze v reálném čase sledovat a vyhodnocovat (Route-Inform) a podle předpovědi upravovat systém údržby a prevence tak, aby byla zajištěna sjízdnost komunikací v maximálním rozsahu,“ uzavírá Filip Hachle.

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2019)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down