Jak již naznačuje titulek, je firma SIMED ze Dvora Králové nad Labem připravená a schopná dodat svým zákazníkům různé typy svozových nástaveb pro sběr a svoz odpadů včetně jejich modifikací podle konkrétních potřeb uživatele.

Podívejme se na jednotlivé typy svozových nástaveb a jejich modifikace od společnosti SIMED podrobněji.

Lisovací nástavby LN

Nejrozšířenější způsob sběru a svozu odpadů, obsahu odpadkových košů nebo pytlů je bezesporu pomocí nástaveb s funkcí stlačování odpadu – typ LN. Tyto nástavby se dnes již vyrábějí v širokém rozsahu objemů, a to od 2,7 až do 6,5 m3 podle velikosti a nosnosti nosiče.

Typ LN 3500 BN (obr. 1) je vhodný například pro vozidlo DUSO Multimobil X, popřípadě pro jiné univerzální komunální nosiče. Nástavbu typu LN 5000 BN (obr. 2) jsme v letošním roce agregovali na podvozek IVECO Daily.

Lisovací nástavby jsou vybavené oboustrannými posuvnými dvířky pro výsyp obsahu košů a vhoz pytlů. Pro sběr odpadových nádob o objemech 110, 120 a 240 l je nástavba osazená hydraulickým bočním vyklápěcím zařízením. Jako alternativu k pevným je možné vyrobit tyto nástavby také pro hákový nosič kontejnerů jako výměnné (obr. 3).

Typ LNB pro BRKO

Speciální nástavby s typovým označením LNB (obr. 4) jsou určené pro sběr a svoz biologicky rozložitelných odpadů (BRKO). Vyrábějí se ve dvou objemových variantách 5 a 7 m3. Obě jsou osazené zadním univerzálním vyklápěčem pro nádoby 110, 120, 240 a 1100 l.

Sběrná vana je kompletně vyrobená z nerezové oceli, což zaručuje její dlouhou životnost při svozu chemicky agresivních bioodpadů.

Model KOS na tříděný odpad

Pro sběr a svoz tříděného odpadu, především skla, popřípadě plastu a papíru, jsou určené kontejnerové systémy s bočním nebo zadním univerzálním vyklápěčem s modelovým označením KOS (obr. 5). Tyto kontejnerové systémy se vyrábějí v objemech 9 a 12 m3 a jsou vhodné pro všechny typy jednoramenných natahovacích zařízení.

Pro zvýšení kapacity je možné osazení tohoto typu nástavby posuvnou zadní stěnou, která umožňuje posun vyklopeného materiálu z prostoru vyklápěče bez nutnosti nadzvedávání celého kontejneru.

V dílnách jičínské společnosti KOBIT byla předána dvě nová vozidla pro ÚDRŽBU SILNIC Královéhradeckého kraje, a. s. Jedná se o modely Scania P 410 s pohonem 4 x 4 (foto), které rozšířily flotilu vozů této značky ve společnosti na dvanáct.

Vozidla Scania mají i díky svému švédskému původu se zimní údržbou silnic bohaté zkušenosti. Její popularita v tomto segmentu roste i u nás, a to zejména pro své technické parametry a spolehlivost.

Nejen pro zimu

Scania s kabinou řady P totiž měří na výšku jen 3150 mm, což ji dělá nejnižším vozidlem v segmentu plnopohonných aut. Díky vzduchovému podvozku lze navíc výšku v případě potřeby ještě snížit. Na silnicích nižších tříd, kde se nachází řada nízkých mostů a podjezdů, je proto pro pracovníky údržby silnic právě výška vozidla důležitým parametrem.

Jedna nová Scania je určená pro cestmistrovství v Jičíně, druhá pro Novou Paku. Vozidla ročně ujedou kolem 10 000 km. Během zimní údržby, v období od 1. listopadu do 31. března, jsou zařazena v pohotovosti schopna vyjet ihned po příkazu dispečera. Mimo zimní období pak vozy slouží k lokálním opravám vozovek nebo na stavební práce v režii ÚDRŽBY SILNIC Královehradeckého kraje.

Zvlášť v zimě ocení řidiči pohon všech kol. Standardně je poháněná zadní náprava. Řidič si může uzamknout mezinápravový diferenciál, čímž připojí přední náhon.

Vozidlo Scania P 410 je poháněné šestiválcovým třináctilitrovým dieselovým motorem o výkonu 410 k. Ten je na kola přenášen prostřednictvím dvanáctistupňové automatizované převodovky Opticruise, která zvyšuje komfort ovládání a řidiči tak umožňuje plně se věnovat obsluze sněžného pluhu a nástavby.

S moderními systémy

Aby byly vozy poslané v případě sněhové kalamity na správná místa, usnadňuje rozhodování dispečerům systém zimní údržby propojený s meteorologickými daty. Ten se buduje už desítky let a vzhledem k zvyšujícímu se provozu a klimatickým změnám je čím dál složitější. V této profesi je neustále co vyvíjet a vylepšovat ke spokojenosti motoristů. Stejně jako automobilky dodávají nová vozidla, tak i údržby silnic vylepšují své systémy a organizaci při zimních pracovních výkonech.

Moderní elektronické systémy údržbě silnic pomáhají zejména v aktuálním přehledu, kde se vozidlo právě nachází a jakou činnost vykonává. To vše je možné díky osazení systému GPS a dalších propojených čidel. Navíc díky meteorologickým stanicím dispečer vidí aktuální stav počasí v dané lokalitě.*

(Podrobnosti v Komunální technice 12/2020)

Jaká bude letošní zima? Mírná jako loni? Studená a bílá? Těžko říci. Zodpovědného hospodáře musí napadnout otázka, jak se má připravit, aby neutrácel peníze za nářadí, které možná nakonec ani nevyužije. Jenže, co když se do toho zima pořádně zakousne a ono by mu pak chybělo?

Složitá otázka, nicméně jediná správná odpověď je poměrně jednoduchá – všestrannost. Pořídíte-li si stroj, který bude sloužit i v ostatních ročních obdobích, máte vyhráno. Ve stáji techniky John Deere jich najdete hned několik. Vybrat si můžete univerzální kompaktní traktory či užitková nákladní vozidla Gator. Sníh z cest a chodníků se dá krásně odklízet dokonce i s čelními žacími stroji TerrainCut řady 1500.

Univerzál uklidí i odveze

Nejvšestrannějším strojem je bezpochyby traktor. Sníh vyfouká frézou, odhrne radlicí nebo zamete rotačním kartáčem. Uklizený povrch pak ještě ošetří vzadu neseným rozmetadlem posypových látek, popřípadě aplikátorem solanky. S čelním nakladačem sníh naloží na vůz či přívěs, aby se mohl následně odvézt například z centra města.

Zmíněný čelní nakladač John Deere díky systému Quik-Park mimochodem připojíte a zase odpojíte během pár minut. Podobné je to ve vegetační sezóně s žacím ústrojím AutoConnect. Traktory John Deere vždy snadno uchopí jen to, co zrovna potřebují, a pak to stejně rychle umí odložit.

Sekáči v zimním overalu

Velkou předností značky John Deere je rovněž široký sortiment traktorů s výkony od deseti až po několik set koní. S radlicí, sněhovou frézou, rotačním kartáčem i rozmetadlem se dovedou vypořádat i zahradní traktory řad X100, X300 a X500 poháněné zážehovými motory.

Kdo to ovšem myslí s úklidem sněhu a ostatními komunálními službami vážně, měl by se zaměřit na kompaktní traktory John Deere se vznětovými motory. Už i ta nejmenší řada X900 totiž může být vybavena útulnou a hlavně vyhřívanou kabinou. Včetně žacího speciálu X950R, který lze z letního sekáče s žacím ústrojím a košem hravě převléci do zimní kombinézy s radlicí, kartáčem či frézou vpředu a rozmetadlem vzadu.

Liška ušetří

O řadu výš už se jelení hájemství mění částečně v liščí. Právě nyní (podobně jako v předchozích letech) se v rámci akční nabídky SnowFox (v překladu Sněžná liška) dají u vybraných kompaktních traktorů John Deere v zimní výbavě ušetřit slušné sumy peněz.

Například u traktoru John Deere 1026R přesně 72 060 korun. Tento stroj s pohonem všech kol, automatickou hydrostatickou převodovkou e-Hydro, výkonem 26 koní, kabinou De-luxe, závěsem kategorie 0 vpředu, v něm uchycenou radlicí Matev FB 150 se záběrem 150 cm a s rozmetadlem Matev SPR 250 ST v zadním tříbodovém závěsu kategorie 1 se dá totiž v akci SnowFox teď pořídit za 669 000 Kč, přičemž běžně vyjde na 741 060 Kč (ceny jsou uvedené bez DPH při kurzu 27,40 Kč/EUR).

Zásobník rozmetadla SPR 250 ST ocelovým lakovaným rámem pojme 250 litrů. Sypač je vybaven osvětlením, krycí plachtou a čechračem posypových látek. Plně odpružená radlice Matev FB 150 se záběrem 1,5 m je vybavena bočním kopírováním, hydraulickým natáčením a výměnným gumovým břitem.*

Pavel Pánek, foto archiv/John Deere

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)

Největším komunálním podnikem v ČR je více než 25letá akciová společnost Pražské služby (PSAS). Poslední dva roky je ve 100% vlastnictví hlavního města Prahy. Zaměstnává asi 1600 lidí. Každoroční investice do komunální techniky oscilují kolem čtvrt miliardy korun.

PSAS tvoří tři závody podle zaměření: 11 (Odvoz a recyklace odpadu), 12 (Čištění a údržba komunikací) a 14 (Zařízení na energetické využití odpadu – ZEVO). Tradiční činností, spadající do působnosti „dvanáctky“, je zimní údržba motoristických (MK) a nemotoristických (NMK) komunikací. I když Praha nemůže být etalonem pro náročnou zimní údržbu, přesto je zajímavým a třeba i následováníhodným soustem pro na tuto problematiku zaměřené vydání Komunální techniky.

Celkem slušná porce…

„Naším hlavním zákazníkem je Magistrát hlavního města Prahy, potažmo akciová společnost Technická správa komunikací hlavního města Prahy, která je ve stoprocentním majetku české metropole. Zimní období trvá od prvního listopadu do 31. března roku následujícího,“ vysvětlil vedoucí technicko výrobního odboru PSAS Mgr. Zdeněk Záluský, který má ve své gesci kromě jiného také zimní údržbu, a pokračoval:

„Motoristické komunikace v Praze se rozdělují z hlediska důležitosti a rychlosti odvedené zimní údržby do tří pořadí. Do prvního s nejvyšší prioritou spadá 1350 kilometrů především dvoupruhových silnic. Ve druhém pořadí je zařazených 500 a ve třetím 300 kilometrů motoristických komunikací. Nemotoristické komunikace, chodníky a další plochy, dělíme do dvou pořadí. První zaujímá plochu 360, druhé 180 hektarů. Tyto údaje jsou orientační a zaokrouhlené. Zahrnují i komunikace a prostranství v péči našich subdodavatelů. K těm významným a tradičním patří například společnosti AVE, IPODEC nebo CDV. Naopak, mezi naše významné zákazníky v oblasti zimní údržby patří různé městské části Prahy.“

Letos nadprůměr?

Jak nám řekl dále Zdeněk Záluský, poměrně novým a negativním obecným trendem v rámci zimní údržby je značný nárůst počtu překážek, které PSAS znesnadňují práci. V případě MK se jedná především o velké množství odstavených vozidel na zakázaných místech v kombinaci s neukázněnými řidiči. Zimní údržbu také komplikují přibývající retardéry, kryté přechody a další místa. V tomto případě je ovšem nutná značná míra tolerance, protože bezpečí účastníků silničního provozu je prioritou... U NMK jsou problémem zejména zábory chodníků, mnohdy nepovolené, dále různé reklamní billboardy a další překážky.

„Roční náklady na zimní údržbu Prahy včetně posypové soli se pohybují kolem 900 milionů korun. Z toho sůl přijde v průměru na asi 60 milionů. Její spotřeba je nevyzpytatelná. Někdy stačí 10 000 tun na celou zimu, jindy je toto množství pryč již za dva týdny. Poslední pořádnou zimu jsme v Praze zaznamenali v roce 2010, od té doby jsou tato období spíš pod normálem. Chcete prognózu na letošní sezónu? Očekáváme nadprůměrnou zimu se značným množstvím srážek,“ uzavřel Zdeněk Záluský.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)

Technika BUCHER je známá především díky zametacím strojům. Prémiové značky Gmeiner, Assaloni a Giletta nyní spadají také do holdingu BUCHER a jeho divize Municipal. Proto i ony nesou stejné označení. Přibližme si aktuální nabídku strojů pro zimní údržbu komunikací.

Pro tyto účely nabízí BUCHER úplnou škálu techniky, zejména sypače, postřikovače, sněhové radlice a frézy, ale i speciály pro úklid a údržbu letišť.

Jenom to nejlepší

Jak už jsme se zmínili, produktové portfolio koncernu BUCHER obsahuje výrobky Giletta, Assaloni a Gmeiner. Nabídka se zkonsolidovala pod jednu společnou značku BUCHER Municipal, tedy komunální. Původní názvy se přesunuly do modelového označení konkrétního produktu, ty nové už jsou prezentovány pouze jako BUCHER s modelovým označením. Vyzvednutím značky BUCHER na strojích pro sezónní i celoroční nasazení vynikla velikost a síla celé divize Municipal, která se tak stala největším výrobcem komunální techniky v Evropě i v celosvětovém měřítku.

Od každého výrobce vybral BUCHER nejlepší techniku, která se stala základem jednotné produktové řady. Například Giletta vynikala sypačem s řetězovým vynášecím mechanismem a lehkými plastovými radlicemi, Gmeiner dvoukomorovými sypači, Assaloni radlicemi teleskopickými… Dodejme, že výhradním zástupcem všech výrobků BUCHER Municipal v ČR a SR je společnost HANES.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)

Dokážeme si představit, s jakým úsilím zbrojili vystavovatelé na letošní Techagro. Těšili se, že představí svůj stálý sortiment i novinky. Dobře se dovedeme vžít do pocitů zklamání, když byli pořadatelé nuceni oznámit přesun akce na jaro příštího roku. Jeden míní, koronavirus mění a nikdo nic nezmění.

V pomyslné řadě těch, kdo se na brněnskou přehlídku techniky pečlivě připravovali, stála také rodinná firma TomiTruck otce Michala a syna Tomáše Ingrových se sídlem v Meziříčku hned vedle dálnice D1 kousek od Měřína. I když poměrně mladá – založená byla v roce 2014, dokázala zakrátko vnést do našeho trhu s komunální technikou svěží vítr. V rukávu měla pro návštěvníky Techagra hned několik překvapení. Podívejte se na to největší podrobněji.

Hlavní trumf

Pět let spolupracuje TomiTruck s firmou Toyota – Czech, oficiálním zástupcem této značky v České republice a jejím dealerem v nedaleké Jihlavě. Prodejce jim drží vždy dva kusy skladem. Díky tomu se Michal a Tomáš Igrovi mohou naplno věnovat přestavbám vozů Toyota pro komunální účely.

„Díky bohatým zkušenostem s touto spolehlivou automobilovou technikou a doplňky pro zimní údržbu jsme hodlali na Techagru představit výsledek dvouleté realizace vlastního nápadu v podobě hlavní novinky – funkčního prototypu komunálního pick-upu Toyota Hilux v modifikaci jednoramenný nosič kontejnerů se sněhovým pluhem SnowEx a sypačem stejné značky,“ upřesňuje jednatel společnosti TomiTruck Tomáš Ingr.

Vozidlo má dvoumístnou kabinu s manuální klimatizací. Na přání lze dodat variantu s kabinou až pro pět osob, která ovšem ubere značnou porci místa na korbě. Hilux je vybavený šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem 4 x 4, který lze přiřadit za jízdy až do rychlosti 100 km/h, redukcí a uzávěrkou diferenciálu. Lety prověřený dieselový motor o objemu 2,4 l má výkon 110 kW (150 k). Točivý moment dosahuje pěkných 400 Nm při 1600 ot/min.

Díky palivové nádrži o objemu 80 l a kombinované spotřebě 7,1 l/100 km není potřeba často tankovat, a to ani při agregaci s elektrickými nástavbami, kdy se nemusí pracovat s vysokými otáčkami motoru jako u hydraulického pohonu. Při prohrnování sněhu postačí zvýšený volnoběh. Toyota Hilux – po mírných úpravách s celkovou hmotností 3500 kilogramů – utáhne stejně vážící přívěs.

Milá je firemní záruka: tříletá nebo na ujetí 100 000 km – podle toho, co nastane dřív. Možné je prodloužení za příplatek na pět let nebo 160 000 km. Standardní servisní intervaly jsou každoroční nebo po ujetí 15 000 kilometrů. Nepopiratelnou výhodou je servisní síť s celorepublikovým pokrytím.

Výkonný a bezpečný pluh

Prototyp pick-upu Toyota Hilux je vybaven sněhovým pluhem SnowEx 7200LT s maximálním záběrem 195 cm – vyrábějí se samozřejmě menší i větší modely. Výškové a stranové ovládání je řešené elektrohydraulickým agregátem. Odpružený gumový břit eliminuje riziko poškození při najetí na překážku.

Rychloupínací systém Automatixx umožňuje snadné a rychlé připojení radlice jednou osobou bez použití nářadí. Stačí k ní přijet, nabrat ji na patky uchycené na držácích v rámu a je hotovo. Patky z tenčího materiálu fungují jako deformační zóny, kdy se v případě nehody nepřenese náraz do vozidla.

Ve výbavě pluhu nechybí plachta proti úletu sněhu na čelní sklo vozu při rychlé jízdě. Obsluha ocení také pracovní LED osvětlení s vyhříváním parabol proti námraze.

Lehký nerez sypač

V agregaci dostala prostor nová řada elektricky ovládaných sypačů SnowEx Helixx pro hákové kontejnerové systémy – existuje i verze pro umístění do korby – pro eliminaci koroze vyrobená z plastu a nerezových rámů.

Značnou výhodou modelu Helixx 11780 je při objemu 1200 litrů velmi nízká hmotnost, zhruba 180 kg. Možné jsou samozřejmě i menší verze s objemy 600 a 800 litrů, ale také modely s objemy až 4700 l. Kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti prodloužil výrobce vynášecí tunel. Místo standardního šneku uplatnil šroubovici, která lépe čechrá a podává posypový materiál. Je možné nastavit pracovní výšku rozmetadla nad vozovkou nebo ho fixovat do přepravní polohy.

Tři v jednom

„Výrobce používá s ohledem na co nejnižší odběr proudu vlastní patentované pulsně řízené elektromotory. Vůz tak není potřeba vybavovat silnějšími alternátory. Jeden motor pohání vlastní sypač, druhý slouží pro talíř. Jedinečná u nového Helixxu je kombinace tří funkcí v jednom celku. Sypač může pracovat jako klasické rozmetadlo inertního nebo chemického materiálu, lze ho vybavit tryskami pro skrápění soli solankou přímo u výhozu. Sůl dopadá na rozmetací talíř již zvlhčená, což přináší úsporu solanky. Sypač může fungovat s přídavnými nádržemi také jako samostatný solankový postřikovač,“ vypočítává Tomáš Ingr a dodává:

„Šířka posypu se dá regulovat od jednoho až do dvanácti metrů, u postřiku solankou činí šíře záběru zhruba 2,5 metru. Tlačítkem na ovladači je možné okamžitě aplikovat maximální dávku posypu, například při jízdě po rizikových místech, třeba mostech. Po uvolnění tlačítka se sypač vrátí na přednastavenou hodnotu. Díky vibračnímu zařízení neulpívá materiál na stěnách zásobníku, cenná je i akustická signalizace prázdné násypky a vlastní diagnostika. V základní výbavě je zadní pracovní LED světlo.“

(Podrobnosti v Komunální technice 5/2020)*

K nejvýznamnějším výrobcům techniky na zimní údržbu komunikací se již dlouho řadí dánská společnost EPOKE A/S. Jako tradiční přednost mají její sypače řady EPOKE Sirius patentovaný systém vyprazdňování prostřednictvím nezatíženého pásu vyvinutý již v 50. letech minulého století.

Díky svému zaměření primárně na vývoj a výrobu techniky na zimní údržbu udává tento producent samozřejmě směr i v nových technologiích.

Ve znamení jednoduchosti

Směr vývoje je možné rozdělit do vícero oblastí. Jak už dnes bývá obvyklé, tak jeden z hlavních proudů inovací směřuje do elektronických řídicích systémů. Hlavním záměrem je maximálně zjednodušit a zautomatizovat obsluhu nástavby sypače tak, aby se řidiči mohli v co největší míře věnovat především řízení vozidla. Zimní zásahy se odehrávají nezřídka v extrémních klimatických podmínkách, a tak každé odvádění pozornosti řidiče na obsluhu nástavby může způsobit nehodu.

Kromě maximálního zjednodušení ovládání jsou dalším inovačním řešením také automatické systémy regulace posypu. Možností je k dispozici hned několik. EPOKE umožňuje sypače vybavit například snímači teploty povrchu vozovky a podle naměřených hodnot automaticky regulovat dávku. Obzvlášť u ošetřovaných okruhů s velkými rozdíly nadmořské výšky, střídáním úseků, kam dopadá sluneční svit a kam nikoli, větším počtem mostů, s různou intenzitou dopravy a podobně jsou rozdíly v teplotách až několik stupňů. Pomocí systému EpoTherm se ošetření vozovky výrazně zpřesní.

V hlavní roli automatizace

Další z možností je automatická regulace posypu podle polohy soupravy, tedy kompletní „nahrání“ trasy se všemi změnami nastavení dávky, šíře, symetrie… Podle zkušeností je obzvlášť na trasách procházejících městy s mnoha křižovatkami, odbočovacími pruhy, autobusovými zastávkami apod. například 150 různých změn nastavení, která by měla obsluha neustále měnit. V případě průjezdu složitější křižovatkou by bylo nutné měnit nastavení i každých několik sekund. To je při řízení vozidla se sněhovou radlicí prakticky nemožné.

Program se tedy podle nejlepších zkušeností posádky nebo dispečera nastaví do paměti sypače, který si potom podle aktuální polohy vozidla automaticky reguluje všechny posypové parametry. Tento systém vyvinula společnost EPOKE pod obchodním označením EpoSat. Nově je k dispozici na bázi webové aplikace s velice snadným přístupem k nahraným trasám odkudkoliv. Nahrané okruhy lze s jednou licencí eventuálně editovat, například na více střediscích údržby či cestmistrovstvích. Automaticky tak probíhá i aktualizace map. Pomocí systému EpoSat se podaří i u nových řidičů bez zkušeností dosáhnout stejného výsledku, jako u obsluhy s mnohaletou praxí.

Bodují kombinované nástavby

Dalším trendem, který na našich silnicích spatřujeme stále častěji, jsou sypače s možností samostatné, velice přesné aplikace rozmrazovacích kapalin. Největší význam má postřik samotný nebo kombinovaný s menším množstvím soli u preventivních ošetření vozovky a namrzání. Na holé silnici kapaliny výrazně lépe ulpí a působí rychleji.

Pořizovat ovšem nástavbu na samotný postřik, kterou lze efektivně využít jen při některých problémech ve sjízdnosti, je ovšem v našich klimatických podmínkách značně neekonomické. Z tohoto důvodu jsou v této kategorii nejúspěšnější nástavby kombinované, které umožňují kromě uvedeného postřiku i klasickou posypovou technologii s pomocí suché nebo zkrápěné soli. Nástavbu s označením EPOKE SH4902 Sirius Combi ASTIII u nás můžeme potkat nejen v barvách ŘSD na dálnicích, ale třeba i ve službách krajských „súsek“.

Podle průběhu některých posledních zim význam preventivního posypu roste. Jedná se tedy o další možnost, jak zefektivnit náročnou zimní údržbu.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2019)

Při zimním úklidu měst a obcí jsou komunální stroje mimořádně efektivní. Podle konkrétních požadavků obce lze robustní a univerzální komunální nosiče libovolně doplnit nástavbovým zařízením.

Přední i zadní nástavby lze na komunální nosiče připojit pomocí rychlovýměnných a spojovacích systémů.

Zimní odmetací kartáč, jako přední nástavba, odstraní sněhový poprašek asi do 5 cm. Pro větší vrstvu se hodí sněhová radlice, která může být rovná nebo šípová a v různých šířkách již od 120 cm.

V podhůří a všude tam, kde lze očekávat štědrou sněhovou nadílku, oceníte sněhovou frézu s ovládaným vyhazovacím komínem. Na naše nosiče ji lze bez problémů agregovat, a to i na nejmenší nosič, díky výkonné hydraulice, která bez problémů zvládne průtoky 60 l/min.

Přední nástavby lze kombinovat se zadní. Dvě činnosti v jednom kroku zvyšují efektivitu práce a zkracují čas údržby. Zadní prostor se proto v zimním období využívá pro agregáty, které mohou být ve formě turniketového nebo nástavbového sypače ve volitelném objemu. Samozřejmostí je vždy možnost nastavení množství a šíře posypu, popřípadě závislost dávky na rychlosti. Podle potřeby lze využít talířové nebo válcové rozmetače.

Snadné připojení a montáž je i zde samozřejmostí. Propojení sypače nevyžaduje žádnou další elektroinstalaci a využívá již připravený konektor. Nástavbové sypače mohou nabídnout i dvoukomorový systém pro různé posypové materiály, které jsou libovolně přepínatelné a mísitelné.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2019)

Více na www.karcher.cz/komunalni-technika

Technika BUCHER je známá především prostřednictvím zametacích strojů, které patří mezi špičku na trhu. Prémiové značky Gmeiner, Assaloni a Giletta patří také do holdingu BUCHER Municipal. Proto mají stejnojmenné označení. Podívejme se na nabídku s důrazem na inovace pro zimní údržbu komunikací.

Pro tyto účely nabízí BUCHER úplnou škálu techniky, zejména sypače, postřikovače, sněhové radlice a frézy, ale i speciály pro úklid a údržbu letišť.

Pouze to nejlepší

Produktové portfolio koncernu BUCHER reprezentuje výrobce Giletta, Assaloni a Gmeiner. Nabídka se zkonsolidovala pod jednu společnou značku BUCHER Municipal, tedy komunální. Původní názvy se přesouvají do modelového označení konkrétního produktu. Vyzvednutím značky BUCHER na strojích pro celoroční nasazení vynikne velikost a síla skupiny, která je dnes největším výrobcem komunální techniky v Evropě i v celosvětovém měřítku.

Od každého výrobce vybral BUCHER nejlepší techniku, která se stala základem jednotné produktové řady. Například Giletta vynikala sypačem s řetězovým vynášecím mechanizmem, lehkými plastovými radlicemi, Gmeiner dvoukomorovými sypači, Assaloni zase radlicemi teleskopickými… Tak se kvalita produkce posunula opět o pořádný kus výš.

Firma HANES coby partner pro výrobky BUCHER Municipal převzala nové produktové řady, ať již jde třeba o speciální sypače Gmeiner, či teleskopické pluhy a sněhové frézy Assaloni. Značnou výhodou je, že HANES jedná pouze s jedním exportním manažerem. Pro zákazníky je pak potom výhodné, že jednají s jedním dodavatelem.

Sypače

Sypače modelové řady Giletta jsou k dispozici ve třech kategoriích: KA pro lehké, ONE pro střední a Uniqa a Phoenix pro těžké nosiče.

Řada KA má objem nerezového zásobníku 1 – 3 m3 a doporučuje se ji agregovat s podvozky o celkové hmotnosti 3,5 – 9 t. Pohon je řešen od hydrauliky nosiče nebo nástavbového motoru. Pracovní rychlost činí až 60 km/h, šířku posypu lze nastavit v rozmezí 1 až 8 m.

Řada ONE je určena pro vozidla o celkové hmotnosti 9 – 18 t. Do zásobníků se vejde od 2,2 do 5 m3 materiálu. Šířka posypu se pohybuje od 2 do 12 m. Na přání lze sypač vybavit asymetrickým rozhozem nebo solankovým hospodářstvím.

Nový řada sypačů Phoenix se šnekovým nebo řetězovým vynášecím systémem, který je také nabízen s plně elektrickým pohonem, nese pak označení Electra. Velice snadno se agreguje s jakýmkoli podvozkem. Základní verze je poháněna bateriemi, které vydrží na jedno nabití čtyři nebo osm hodin provozu. Sypač může být vybaven pátým kolem, které pohání alternátor prodlužující životnost baterií, které jsou snadno a rychle vyměnitelné.

„Elektrický pohon je účinný, efektivní a provoz je 100% ekologický. Nástavba pracuje naprosto nezávisle na podvozku a její vyprázdnění je zhruba o 45 % lacinější než u klasických sypačů podobného objemu. Phoenix Electra kromě připojení ovladače, které může být také bezdrátové (přes bluetooth) nevyžaduje od podvozku žádný zdroj energie. Sypač je tedy zcela ekologický, nehrozí žádný únik hydraulického oleje, neboť je 100% elektrický,“ vysvětluje jednatel firmy HANES Filip Hachle.

Největší řada sypačů Uniqa je postupně nahrazována novou generací Phoenix. K dispozici je i speciální řetězový vynášecí systém, který lze kombinovat se zásobníky o objemu od 4 až do 12 m3. Hodí se tak pro podvozky o celkové hmotnosti 15 – 33 t. Řada 3000 s objemem zásobníku 4 až 7 m3 je vybavena nádržemi na kapalinu o objemu 2640 l, žada 4000 pak s objemem zásobníku 5 až 12 m3 nádržemi na 3200 l kapaliny.

Sypače je možné doplnit i o přídavné modulární zásobníky na solanku. Ve standardu lze pak všechny sypače využívat i jako postřikovače pro prevenci výskytu námraz.

Radlice a postřikovače

Také konsolidací sněhových radlic od tří výrobců vznikla široká škála produktů pro města, obce a silniční, dálniční i horské nasazení. Monolitické radlice Giletta jsou dostupné ve třech řadách: R, M a L. Se šířkou od 2,6 do 4,5 m se hodí pro nosiče o hmotnosti od 9 – 26 t. Mají nerezový rám a polyetylenový štít. Břity mohou být pryžové, ocelové, polyuretanové nebo kombinované. Tato konstrukce je využita též u řad UR a UM, tedy šípových radlic o šířkách záběru 2,8, 3,2 a 3,6 m.

„Pro silniční a dálniční použití jsou určeny unikátní monolitické radlice řady A90, nebo teleskopické radlice Assaloni TE. Radlice složené ze dvou segmentů TE90S mohou mít záběr 3 až 4, respektive 3,5 až 4,5; 4 až 5, nebo 4,2 až 5,2 m. Největší model TE90X je pak složený ze tří segmentů a má záběr 4,2 až 7 m. Souprava dvou vozidel s tímto pluhem nahradí tři dálniční speciály s radlicemi o šíři 4,5 až 5m. Typ TE90X má minimální průjezdnou šířku 3,6m!“ zdůrazňuje Filip Hachle.

Především jako prevence proti námraze na vozovce slouží kombi sypače anebo 100% postřikovače. HANES je nabízí v podobě Giletta řady CL se šířkou postřiku 3,5 – 17,5 m a objemem nádrží 8000 až 18 000 litrů. Pohon je možný od hydrauliky nosiče nebo pomocí vlastního motoru. Nastavit lze symetrický anebo asymetrický postřik.

Ovládání je elektronické a nechybí diagnostika případných závad. Displej může sloužit i jako GPS navigace nebo obrazovka pro kamerový systém. Postřikovač je možné využívat celoročně; mimo zimu se uplatní jako kropící nebo mycí nástavba.

Pro traktory nebo UNIMOG

Při výčtu techniky pro zimní údržbu komunikací a prostranství z portfolia firmy HANES nelze zapomenout na sněhové frézy Assaloni, které se hodí pro traktory anebo univerzální nosiče Mercedes-Benz UNIMOG, pro které jsou vhodné i sypače Gmeiner řady Husky V či W a řada Yeti s jedním nebo dvěma šneky. Dvoušnekové sypače mohou mít dělený zásobník na dva různé druhy posypového matriálu. Každá z částí může pracovat zvlášť, nebo obě společně. Tak lze mixovat dva posypové materiály v přednastaveném poměru.

„Pro uchycení na podvozek slouží mnoho druhů spojení, například mezirámy pro umístění do korby, kontejnerové nosiče, rychlovýměnné systémy, řetězová paralelní ramena, nebo sypače na traktorové přívěsy. Traktorové sypače Giletta AM a Gmeiner Trakon mohou být samonakládací nebo zavěšené na zadní tříbodový závěs, doplněné i o solankové nádrže pro zvlhčování posypové soli pro její aktivaci při nízkých teplotách,“ dodává Filip Hachle.

Inovace pro zimní údržbu

„Dalo by se říci, že na zimní údržbě není co inovovat, ale není tomu tak. BUCHER do inovací investuje nemalé prostředky, výsledkem je například plně elektricky poháněný sypač Phoenix Electra. Dalším inovativním prvkem, který byl letos patentován, je aplikace solanky integrované do břitu sněhové radlice. Při plužení je tak okamžitě aplikován postřik, který je zatlačen do povrchu vozovky. Účinek je okamžitý a zcela přesný. Tam, kde projelo vozidlo zimní údržby s pluhem BUCHER, zůstává černá silnice, ošetřená proti vzniku další námrazy. Zimní údržbu lze dále zefektivnit automatizací, a tím dosáhnout lepších výsledků. Například standardní ovládací systém EcoSat lze doplnit o moduly, které nabízejí plnou automatizaci posypu včetně navigace (Navicon), tedy automatické úpravy množství a šíře posypu s vazbou na polohu vozidla (Route-Replay) s možností snímání teploty vozovky a vlhkosti vzduchu. Pak lze přistoupit k další korekci pro maximální efektivitu při zachování jen nezbytného množství posypu. Výsledkem je úspora posypového materiálu, nižší ekologická zátěž a zcela přesný monitoring zimní údržby. Data lze v reálném čase sledovat a vyhodnocovat (Route-Inform) a podle předpovědi upravovat systém údržby a prevence tak, aby byla zajištěna sjízdnost komunikací v maximálním rozsahu,“ uzavírá Filip Hachle.

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2019)

Zanedlouho vstoupí do našich končin paní Zima. Haldy sněhu, náledí, dlouhé noci, teploty pod nulou, s tím vším se budeme následující čtvrt rok dennodenně potýkat. Možná už jste si pořídili novou bundu a cítíte se nachystaní, ale co vaše technika? Je připravená čelit zimě?

Na těžkou práci je tu sněžný pluh

Jestli vlastníte pozemek, na kterém je více než deset metrů přístupové cesty, pak vám všema deseti doporučujeme sehnat sněžný pluh. Odhazovat každý den nekonečné množství čerstvě napadaného sněhu vám sice nahradí pravidelné hodiny v posilovně, ale brzy vás monotónnost pohybu přestane bavit.

Sněhové pluhy řadíme do komunální techniky, což znamená, že slouží především pro údržbu komunikace. Zpravidla se jedná o přídavné zařízení na traktor, malotraktor nebo malé nákladní automobily, ale i multikáry nebo vysokozdvižné vozíky. Ovšem pozor, podle druhu vozidla se k radlici dodává připojovací deska, pluhy nejsou zdaleka tak univerzální, jak se zdá.

Jak se v pluzích vyznat?

U pluhů rozlišujeme dva druhy, čelní a zadní. Čelní pluhy se vyskytují častěji a umožňují větší tvarovou variabilitu. Totiž, jejich křídla lze například nastavit do tvaru šípu, pravého či levého zkosení, nebo do tvaru Y a obdobně se liší i úhel přetáčení vlevo nebo vpravo, který určuje konkrétní druh pluhu. Pokud nelze radlici nijak nastavit, pak hovoříme o pevném pluhu.

Zadní pluh se přidává pouze k malotraktorům a traktorům, připojí se přes tříbodový závěs. Za jeho výhodu lze označit nižší pořizovací cenu na rozdíl od  čelního pluhu, ale možnosti nastavení křídel nejsou tak rozmanité. K lepším pluhům se přidávají proti nárazové pružiny, které chrání zařízení před deformací. Kopírování vozovky bývá většinou mezi +4°a -4°.

Jak u čelního, tak u zadního pluhu myslete čas od času na výměnu shrnovacího břitu, radlice tak získá prakticky neomezenou životnost a vždy bude spolehlivě fungovat.

Kam nemůže radlice, tam nastrčte frézu

V místech, do kterých se nedostanete se sněžným pluhem, oceníte sněhovou frézu. Nástroj, který slouží pro odklízení velkých vrstev sněhu jak z komunikací, tak i z rovných travnatých ploch. Fréza, na rozdíl od pluhu, není primárně přídavné zařízení, ale samostatný stroj s benzínovým motorem, případně elektrickým. Připomíná sekačku na trávu.

Vepředu frézy najdete tzv. šneka – stočené lopatky, vyrobené z plastu nebo železa, které nabírají sníh, hrnou jej do odbočné trubky, která ho chrlí tam, kam komín nasměrujete. Ne, že by vám tedy sněhu na pozemku jako zázrakem ubylo, fréza však zaručí jeho lepší distribuci. Zvažte proto, který prostor chcete mít vyčištěný a na kterém naopak nevadí větší množství sněhu.

U fréz rovněž rozlišujeme dva druhy, jednostupňový a dvoustupňový. Rozdíl ve stupních tkví v tom, zda šnek přímo odvádí sníh do odhazovacího komína (jednostupňový), nebo zda sníh mezi šnekem a komínem zpracuje ještě tzv. vyhazovací rotor (dvoustupňový). Dvoustupňový systém považujeme za výkonnější a bytelnější, hodí se především na ztuhlý, zmrzlý a ušlapaný sníh. Jednostupňový systém bohatě stačí těm, kteří vyráží se sněhem bojovat sotva čerstvě napadne.

Posypový pomocník

Za posledního zimního a neméně důležitého pomocníka pokládáme sypače soli. Jeho použití a ošetření komunikace dotáhne do konce odklízecí práce, které se provedly pomocí pluhu nebo frézy. Sypač soli se rovněž zapojí za malotraktor nebo traktor jako přídavné zařízení, podobné vozíku. Jeho vršek naplníme solí, resp. jinou ošetřující chemií, sklopíme násypku, která odvádí látku do metacího zařízení, který sůl rovnoměrně roznese po povrchu komunikace. Nesporná výhoda sypače soli spočívá v tom, že jej lze využít i v létě, například na rozmetání hnojiva po trávníku.

Všechny tři stroje pracují v zimě v podmínkách, které označujeme za náročné. Proto, proveďte pečlivou revizi jak před sezónou, tak po ní, abyste u všech výrobků dosáhli maximální možné délky života.*

http://www.forestmeri.cz/

Forestmeri s. r. o.

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down