Výhradním dodavatelem zimních nástaveb SnowEx pro ČR a SR je společnost TomiTruck. Spolupracuje také s firmou Toyota – Czech, oficiálním zástupcem této značky v ČR, a jejím dealerem HS Automobil v Jihlavě.

TomiTruck se věnuje přestavbám vozů Toyota Hilux pro komunální účely. Letošní novinkou je pick-up jako jednoramenný nosič kontejnerů homologovaný na celkovou hmotnost 3,5 t v agregaci se sněhovým pluhem SnowEx a sypačem stejné značky (velké foto).

Úsporný silák

Vozidlo je vybaveno šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem 4 x 4, redukcí a uzávěrkou diferenciálu. Dieselový motor o objemu 2,4 l má výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 400 Nm. Dvoumístná kabina může být na přání až pro pět osob. Díky palivové nádrži o objemu 80 l a kombinované spotřebě 7,1 l/100 km není potřeba často tankovat. Hilux s celkovou hmotností 3500 kg utáhne po mírných úpravách stejně vážící přívěs.

Úsporný, rychlý a hbitý Hilux je vhodný i pro městský provoz. Je možné nastavit tři jízdní režimy: eko, normal a power. Značnou výhodou je systém pro regeneraci filtru pevných částic. Sedm airbagů a hands free v základu ukazuje na to, že výrobce klade značný důraz na bezpečnost. Firemní záruka je tříletá nebo na ujetí 100 000 km. Servisní síť pokrývá území celé republiky.

Popis příslušenství

Sněhový pluh SnowEx 7200LT má záběr 195 cm (vyrábějí se i menší a větší modely). Výškové a stranové ovládání je elektrohydraulické. Odpružený gumový břit eliminuje riziko poškození při najetí na překážku. Rychloupínací systém Automatixx umožňuje snadné a rychlé připojení jednou osobou bez použití nářadí. Nechybí plachta proti úletu sněhu na čelní sklo vozu při rychlé jízdě nebo nové LED osvětlení.

Nová řada elektricky ovládaných sypačů SnowEx Helixx pro hákové kontejnerové systémy je pro eliminaci koroze z plastu a nerezových rámů. Značnou výhodou agregovaného modelu Helixx 11780 je při objemu 1200 litrů velmi nízká hmotnost, zhruba 180 kg. Možné jsou menší verze s objemy 600 a 800 l, ale i větší až do 4700 l. Kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti prodloužil výrobce vynášecí tunel. Místo šneku uplatnil šroubovici, která posypový materiál lépe čechrá a podává.

Další novinkou na letošní zimní sezónu jsou celonerezové sypače SnowEx Helixx o objemech 270 l až 4600 l, určené především na ložnou plochu nákladních vozidel.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)

Druhý týden v září se pro velký úspěch minulé přehlídky bude konat opětovné setkání s aktivním předváděním sekaček Grasshopper a ostatní techniky z portfolia společnosti TomiTruck. Termín byl stanoven na 8. – 9. 9. 2020 od 9:00 do 17:00 hodin v sídle firmy v Meziříčku na dohled od dálnice D1.

K vidění bude podle jednatele firmy TomiTruck Tomáše Ingra průřez pestrým sortimentem sekaček Grasshopper s nulovým poloměrem otáčení, ať již mulčovacích či ve variantách se sběrem i s možnostmi agregací dalších pracovních adaptérů. Zdaleka však nezůstane jen u žacích strojů. Prezentovat se budou elektrické plastové sypače SnowEx v několika variantách a velikostech pro různé typy nosičů. Kromě agregací s traktory a vozidly pick-up bude předveden nový sypač HELLIX 11 780.

Pro každodenní zápřah

Výhradním distributorem žací techniky s nulovým poloměrem otáčení (zero-turn) značky Grasshopper pro ČR a SR se stala firma TomiTruck v roce 2016. Samozřejmostí je zajištění záručního a pozáručního servisu včetně dodávek náhradních dílů. Jak Tomáš Ingr zdůraznil, prodejem spolupráce teprve začíná. Ohledně servisu se TomiTruck snaží uspokojit i uživatele, kteří si stroje Grasshopper pořídili v dřívějších letech. Některé sekačky této značky pracují bez problémů v profesionálním nasazení již šestnáct sezón, což svědčí o jejich kvalitě a výdrži.

Jak Tomáš Ingr uvedl dále, zvyšují se i prodeje nových strojů. Většina z nich se předvádí přímo na místě v reálných pracovních podmínkách. Z toho vzejde doporučení toho nejvhodnějšího modelu. „Hlavní klady této techniky jsou jasné. Jde o robustní stroje s dlouhou životností, značnou výkonností a jednoduchou obsluhou. Práci odvádějí ve vysoké kvalitě. Jejich obsluhu zvládají i ženy. Stroje si velice oblíbily a rády s nimi pracují,“ připomněl Tomáš Ingr.

Efektivní zimní doplňky

Úspěšné jsou i americké produkty značky SnowEx. Kromě elektrických plastových sypačů a solankových postřikovačů nabízí TomiTruck také elektrické sněhové pluhy této značky. I zde platí, že firma zajišťuje kromě prodeje i montáž na různé typy nosičů a následný servis.

Uživatelé si plastové sypače oblíbili pro jejich jednoduchost a především výdrž. Jde o pracovní adaptéry otestované v těch nejtvrdších podmínkách Severní Ameriky, takže něco vydržet opravdu musejí a jsou takřka bezporuchové. Podle Tomáše Ingra je třeba věnovat určitou péči elektrické zásuvce. Přece jen jde o práci ve specifickém zimním a často vlhkém prostředí, kde dochází často ke kontaktu s agresivními materiály.

Výrobce sypače stále inovuje a vylepšuje. Loni přišel například s ještě odolnějším nerezovým rámem. Novinkou pro letošní sezónu budou celonerezové sypače Helixx SS.

Malá ochutnávka

Zájemci uvidí již zmíněné stroje Grasshopper, které vyrábějí již déle než 50 let. Snoubí se v nich spousta patentových řešení, která přispívají k jednoduché obsluze a vysokému výkonu při nízkých provozních nákladech.

Zmínit lze model 725 DT6 se sběrem i mulčovacím žacím ústrojím poháněný tříválcovým diesel motorem Kubota Max Torque (25 k). Pracovním orgánem je třínožové žací ústrojí Duramax vysoké 14 cm pro kvalitní proudění vzduchu, což přispívá k dokonalému zpracování travní hmoty. Podle typu plochy lze vybírat ze šesti typů nožů. Sečení je možné zakrátko přestavět na boční výhoz, mulčování nebo sběr. Výška sečení je nastavitelná od 2,5 do 12,5 cm.

Pomocí systému QuickConverter lze ke stroji snadno a rychle připojit širokou škálu příslušenství. Jednou z možných agregací je například aerifikátor, cepové žací ústrojí na ruderální porosty, nůžky na živý plot, fukar na listí, zametací kartáč, sněhová radlice nebo fréza.

Jednou novinek bude nejmenší model s čelním žacím ústrojím Grasshopper 526V poháněný benzinovým dvouválcem B & S Comercial Turf (26 k). Pojezd je řešen kolovými hydromotory s vysokým točivým momentem. Pracovním orgánem je opět třínožové žací ústrojí Duramax. Lze pracovat se sběrem, bočním výhozem nebo mulčovat.

Podrobnosti na: www.tomitruck.cz

(Podrobnosti v Komunální technice 8/2020)*

Přestože firma TomiTruck s. r. o. oslaví v říjnu teprve šesté narozeniny, ve společenství dodavatelů komunální techniky se již dobře zabydlela. Nemá velké oči, sortiment volí s rozmyslem tak, aby byl vhodný pro celoroční využití. Řečeno sportovní hantýrkou: má tah na bránu.

Jednou z cest, jak o sobě dát vědět potenciálním i stávajícím zájemcům o techniku, jsou dny otevřených dveří. Nejlépe s praktickými ukázkami a možnostmi vyzkoušení.

Třetí ročník takto koncipované akce uspořádala společnost TomiTruck v obci Meziříčko u Měřína (kousek od dálnice D1), kde má sídlo, v úterý a středu 16. a 17. června. Hlad veřejnosti po podobných přehlídkách byl po koronavirové pauze znát.

Pouze s pečetí „profi“

„Protože se letos kvůli pandemii koronaviru nekonal veletrh Techagro, na který jsme se pečlivě připravovali, rozhodli jsme se hned po uvolnění protinákazových opatření uspořádat vlastní předváděcí akci, navíc poprvé proti dosavadním zvyklostem jako dvoudenní. Motivoval nás také značný zájem veřejnosti o naši techniku,“ vysvětluje obchodní zástupce firmy TomiTruck Michal Ingr a ohlíží se zpět:

„Hned v roce 2015 jsme získali výhradní zastoupení na prodej a servis sněhových radlic, sypačů a postřikovačů solanky od americké společnosti SnowEx. O rok později nás oslovil další výrobce ze stejné země, firma Grasshopper, s nabídkou zastoupení na prodej a servis žací techniky s nulovým poloměrem otáčení. Tak jsme si vybudovali základy pro zimní i letní program. Ten jsme brzy rozšířili o jednoosé nosiče nářadí Tielburger pro celoroční údržbu především chodníků. Poslední akvizicí byl pick-up Toyota Hilux jako nosič kontejnerů se zimními doplňky SnowEx. Tato sestava byla naším hlavním trumfem pro veletrh Techagro (podrobnosti najdete v květnovém vydání KT – poznámka autora). K Hiluxu, který je k dispozici také ve verzi sklápěč, je možné agregovat i další příslušenství, třeba zavlažovací nádrž nebo valníkový kontejner pro přepravu menší techniky, sypkých hmot, listí nebo lehčího odpadu. Tím naše nabídka končí. Jsme totiž  rodinná firma a chceme kromě kvalitní obchodní činnosti pružně reagovat na poptávku dílů a servisu. Nutno ovšem dodat, že veškeré naše stroje jsou v kategorii profi a nemáme problémy se závadami. Z drtivé většiny jde o předepsané servisní prohlídky.“

Nové zbraně na zimu

Společnost SnowEx nabízí rozmanité modely sypačů pro veškerou klientelu – od malých ručně vedených přes traktorové do tříbodového závěsu až po kontejnerové o maximálním objemu 5 m³. K tomu přistupují radlice a postřikovače solanky.

Nová je řada elektricky ovládaných plastových sypačů Helixx pro hákové kontejnerové systémy nebo umístění do korby. K dispozici jsou v objemech od 600 až do 4700 litrů. Výhodou je velmi nízká hmotnost. Jejímu ideálnímu rozložení v naplněném stavu přispívá delší vynášecí tunel. Nově aplikovaná šroubovice jako náhrada šneku lépe čechrá a podává posypový materiál. Je možné nastavit pracovní výšku rozmetadla nad vozovkou nebo ho fixovat do přepravní polohy.

Jedinečná je u sypačů Helixx kombinace tří funkcí v jednom celku. Mohou pracovat jako rozmetadlo inertního nebo chemického materiálu, lze je vybavit tryskami pro skrápění soli solankou přímo u podávací šroubovice nebo mohou fungovat s přídavnými nádržemi jako solankový postřikovač.

Další novinka, celonerezový sypač Striker, byla k vidění na podvozku UAZ. Tento typ příslušenství je možné si objednat od letošní sezóny. Výrobce tak vyhověl požadavkům příznivců nerezu. Podle Michala Ingra byla hlavním důvodem mírná nedůvěra v plast spojená s obavami o jeho prasknutí.

„To se nám ale ještě nestalo. Nikdy jsme nereklamovali takto poškozenou násypku vyrobenou ze speciálně vyvinutého, a i za vysokých mrazů houževnatého a odolného polyetylénu. Nerezové výrobky jsou sice o něco málo dražší, ale i tak zůstává jejich cena stále příznivá,“ upřesňuje Michal Ingr.

Nejenom na zeleň

Na techniku Grasshopper, jejíž výroba má více než padesátiletou tradici, má TomiTruck výhradní zastoupení pro Českou republiku a nově i Slovensko. Celková roční produkce americké firmy činí zhruba 10 000 strojů. K dispozici je celkem 11 profesionálních modelů – s čelním a mezinápravovým sečením. Vynikají především díky vysokému výkonu, nízkým provozním nákladům a jednoduché konstrukci.

Nejprodávanějším typem je Grasshopper 725DT6 s čelním žacím ústrojím o dvou šířkách záběru (132 a 155 cm) a s dieselovým motorem Kubota o výkonu 25 koní. I když pohonný agregát nemá katalyzátor nebo filtr pevných částic, nově splňuje požadavky emisní normy EPA Tier 4.

Značnou výhodou techniky s předním žacím ústrojím je, že obsluha dobře vidí na pracovní část, která současně dosáhne pod různé překážky, například lavičky nebo větve. K tomu přistupuje možnost agregace dalších pracovních nástavců, jako je například sněhová fréza nebo rovná či variabilní radlice. V případě zimní údržby je možné Grasshopper osadit jednoduchou vytápěnou kabinou. Tím se stává využitelnost techniky celoroční.

Rovněž pro údržbu zeleně se nabízejí rozmanitá řešení: se sběrem, bočním výhozem nebo pro mulčování včetně cepákového ústrojí na ruderální porosty. K mání je i sada na mokrou a těžkou trávu a další příslušenství, například válec na aktivní provzdušňování plochy, fukar a další doplňky.

„Veškeré náhradní díly k nám putují z Ameriky v kontejnerech spolu se sekačkami. Průběžně si doplňujeme sklad a v případě, že bychom požadovanou součástku neměli, obdržíme ji do sedmi dnů. To se však stává málokdy, protože servisní zásahy se týkají především opotřebitelných dílů jako jsou například řemeny nebo žací nože. Těch máme dost. K tomu jsme snad jenom dvakrát vyměňovali elektromagnetické spojky, ale u strojů, které jsou již více než patnáct let v provozu. V České republice a na Slovensku jsme doposud prodali asi sedmdesát kusů techniky Grasshopper. V poslední době nás velmi potěšila objednávka na tři dieselové modely 725DT6 od Správy městské zeleně ve slovenských Košicích,“ dodává Michal Ingr.

Chodníkový ideál

Poslední, ale neméně významnou součástí portfolia společnosti TomiTruck, jsou ručně vedené jednonápravové nosiče nářadí Tielburger. S motory Honda nebo Briggs & Stratton o různých výkonech se uplatní všude tam, kam se nedostane větší technika, tedy především při údržbě chodníků. Maximální šířka záběru této techniky je 1,2 metru. Pohon může být hydrostatický nebo mechanický včetně nově aplikovaného elektrického.

Nejprodávanějším modelem je nosič Tielburger TK48 s hydrostatickým pohonem a záběrem jeden metr. Podle Michala Ingra se jedná v agregaci s radlicí a odmetacím kartáčem o vynikajícího pomocníka při zimní údržbě. Radlice nejprve odhrne hlavní vrstvu sněhu, hned za ní následuje kartáč, který ošetří plochu do čista. Obě operace tak zvládne jedna pohonná jednotka. Možné je využít také například zametací systém se zkrápěním povrchu a sběrem nečistot do zásobníku nebo lze s pomocí ocelových agresivních kartáčů mechanicky odstraňovat plevelné rostliny.

Vzhledem k výše uvedenému není divu, že si na vydařenou dvoudenní přehlídku techniky našla ke společnosti TomiTruck do Meziříčka cestu skoro stovka návštěvníků. Pomyslnou třešničkou na dortu bylo tradičně bohaté občerstvení.*

(Podrobnosti v Komunální technice 7/2020)

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down