Netradiční pohony v městě s dlouhou tradicí

Ve starobylém Táboru ležícím na řece Lužnici, který se pyšní více než 600letou tradicí a je po Českých Budějovicích druhým největším městem v Jihočeském kraji, působí již téměř třicet let obchodní společnost Technické služby Tábor, s. r. o. (dále TST). Sto zaměstnanců pracuje ve prospěch asi 35 000 obyvatel.

Protože lze podnik směle označit za průkopníka ve využívání strojů na „zelené“ pohony v České republice, vypravili jsme se sem pro praktické zkušenosti s důrazem na dvě nové akvizice.

Na úvod připomeňme, že TST mají na starosti především celoroční údržbu a menší opravy zhruba 200 km komunikací a 40 km chodníků. K tomu komplexně pečují o zeleň, městský mobiliář a veřejné osvětlení, spravují pět hřbitovů, provozují skládku, parkoviště a zvířecí útulek.

Management TST a vedení města intenzivně podporují začleňování strojů na netradiční pohony do parku techniky již pěknou řádku let. Podnik provozuje vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a další stroje, například ruční nářadí, vysavače a užitkové elektromobily. Zaměření TST na čisté zdroje energie šlo ruku v ruce s alternativními pohony v městské hromadné dopravě. Dnes jezdí v Táboře kompletní flotila autobusů na CNG. Čeká se na dodání deseti elektrobusů.

Robustní pracanti

Čerstvou akvizicí, kterou se podařilo dotáhnout do zdárného konce letos v srpnu, jsou dva komunální užitkové elektromobily EVUM německé provenience. TST si je zakoupily s podporou dotace v rámci Národního programu životní prostředí, výzvy č. 3/2022. Slouží při péči o veřejnou zeleň, údržbě komunikací a městského mobiliáře. Nasazení „čisté“ techniky do provozu přispěje nejenom ke zlepšení životního prostředí v Táboře a okolí, ale rovněž k úspoře provozních nákladů. K tomu je nanejvýš pravděpodobné, že nové elektromobily tady podpoří další rozvoj používání strojů s alternativním pohonem a současně se zvýší propagace ekologického přístupu nejen při údržbě města.

Užitkový elektromobil EVUM, který dodala společnost ALFA PROFI, disponuje jako jediný na trhu pohonem 4 × 4. Má odpružený robustní podvozek pro bezproblémový provoz v náročném terénu, prostornou kabinu, dva výkonné elektromotory a baterie o vysoké kapacitě. Také díky tomu ho lze využít pro mnoho typů komunálních prací po celý rok. Výpočty ukázaly, že provoz elektromobilu může ročně ušetřit až 80 % nákladů v porovnání s konvenční technikou poháněnou spalovacím motorem. Benefitem je potom snadná údržba a dlouhá životnost elektricky poháněné techniky. Jako nejvhodnější se jeví její využití pro krátké přerušované jízdy, tak časté v komunálním provozu.

Praxe vystavila výtečnou

„V porovnání s předešlými vozidly na bateriový pohon je nový užitkový elektromobil EVUM výrazně prostornější, jak co se týká kabiny, tak i ložné plochy. K tomu dokáže vyvinout daleko vyšší rychlost. I když se při používání zásuvky o něco zkracuje dojezd, je velmi přínosná pro pohon ručního elektrického nářadí, například často využívané úhlové brusky. Elektrické vozidlo nabíjíme podle potřeby a nájezdu v okamžiku, kdy klesne kapacita baterií pod 50 %. V průměru je to tak jednou za dva dny. Zatím jsme s ním najezdili po městě a parcích asi 1600 kilometrů,“ shrnul zhruba půlroční provozní zkušenosti Martin Krejčí (na titulním snímku), zaměstnanec úseku údržby komunikací a dopravního značení TST

„Z několika nabídek techniky různých značek jsme vyhodnotili elektromobily EVUM jako pro naše potřeby nejlepší. Nebudu zastírat, že bychom si je bez dotační podpory zakoupit nemohli. Kromě jiných předností nás zaujal pohon 4 x 4, a tedy možnost provozu nejenom na rovině, ale také v náročnějším terénu. Rychlost kolem 50 km/h je pro městský provoz dostatečná. Výrobce deklaruje na jedno nabití dojezd zhruba 80 kilometrů, což se nám v praxi po půlročních zkušenostech potvrdilo. Tuto hodnotu samozřejmě zkracuje těžší náklad, provoz v chladném počasí nebo časté využívání zásuvky na 230 V. Protože ale stejně víc nenajezdíme, kapacita baterií nám plně stačí. Užitkové elektrické vozidlo EVUM bez problému uveze až jednu tunu nákladu a kabina skýtá v porovnání s předešlým elektromobilem přímo velkorysý prostor pro dvoučlennou posádku. Z toho plyne, že jsme s jeho dosavadním provozem spokojeni,“ uzavřel Josef Koudelka.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down