Elektromobilita, která dává smysl i „petrolheadům“

Použití elektromobilu v komunálních službách je momentálně to nejefektivnější nasazení, které si lze představit. Proč si to myslíme? Níže k tomu uvádíme devět důvodů.

Nejprve si ale představte situaci v segmentu osobních vozů. Pořizovací ceny elektromobilů jsou dvojnásobné proti autům se spalovacím motorem ve srovnatelné třídě. Při běžných cestách si pouze s dobíjením doma nevystačíte a spotřeba při dálničních 130 km/h je doslova strašákem. Tolik pouze stručně k dosavadním základním překážkám prudkého rozšíření osobní elektromobility.

Devatero argumentů pro

A nyní oněch devět důvodů, proč je pro užitkové elektromobily v komunálním sektoru správný čas již teď:

  1. Vystačíte si s dojezdem, protože se celý den pohybujete „kolem komína“. Stačí zvolit tu správnou velikost baterie.
  2. „Poskakujete“ vozidlem, samé rozjezdy, zastavování. Účinnost elektromobilu a spotřeba kWh na 100 km je skvělá. Neničíte spalovací motor, filtr DPF, nepotřebujete adBlue.
  3. Neobtěžujete spoluobčany hlukem a zápachem. Ten samý bonus platí i pro řidiče, který současně neabsorbuje po celou pracovní dobu vibrace spalovacího motoru pracovního stroje.
  4. Jednoduchou obsluhu zvládne širší spektrum pracovníků.
  5. Provozní náklady jsou minimální.
  6. Ze svého elektrického tarifu nabíjíte za nízkou cenu; drahé veřejné nabíjecí stanice nepotřebujete využívat.
  7. Pokud máte obecní fotovoltaiku, šetříte ještě více a s funkcí vehicle to load (možnost provozovat elektrické spotřebiče ze zásuvky vozidla) distribuujete energii po obci.
  8. Nabíjíte jednoduše po pracovní době dostatek energie na celý následující pracovní den.
  9. Cena za multifunkční vozidlo EVUM 4 x 4 je srovnatelná se spalovací verzí.

Bonus, ne důvod

Sečteno a podtrženo: užitkový elektromobil do komunálního provozu se tedy určitě vyplatí. To samé platí i pro nákup bez dotace, kterou lze na pořízení tohoto stroje občas získat.

Proč ji nevyužít? Je však dalším bonusem, ne důvodem ke koupi. Ty důvody jsou přece jiné. Jsou to každodenní úkoly, práce a činnosti. Je však třeba myslet na to, že se bavíme o pracovním nástroji. Jedná se o multifunkční pracovní vozidlo a většinou dobře víme, jak má vypadat. Desítky let používáme vozy typu Multicar. Mají ideální rozměry, aby se bezpečně dostaly do potřebných míst, pohon pro celoroční provoz a nástavby pro různorodé činnosti.

Účel definuje prostředky

Z tohoto zadání vzniklo v „elektrosvětě“ pracovní vozidlo EVUM. Jedná se o jediné komunální elektrovozidlo na trhu, které se vyrábí v Německu z čistě evropských komponentů a disponuje pohonem 4 x 4.

Český a slovenský zákazník už měl možnost si tyto pracovní stroje dobře vyzkoušet v předváděcích a testovacích režimech, ale také ve vlastních provozech prostřednictvím již dodaných vozidel. A zpětná vazba? Realita předčila očekávání.

EVUM (foto) vypadá jako auto, řídí se jako auto, chová se jako auto. Kdo má již zkušenosti s dosavadní nabídkou různých elektrických vozítek více či méně úspěšně „maskujících“ svůj původ na golfu nebo při působení na perónu nádražního provozu, je zasažený konstrukcí, která vznikla skutečně na platformě „automotiv“ jako lehký užitkový elektromobil.

Ondřej Šoukal, ALFA PROFI, s. r. o., foto archiv firmy

(Podrobnosti v Komunální technice 6/2023)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down