Dlouholetým členem Sdružení komunálních služeb (SKS) jsou Technické služby Tábor, s. r. o., (TST). V tomto městě na řece Lužnici, které je po Českých Budějovicích druhým největším v Jihočeském kraji, žije zhruba 34 000 obyvatel; v aglomeraci se Sezimovým Ústím a Planou nad Lužnicí – obě lokality však mají své technické služby – potom asi 45 000 lidí.

„Technické služby Tábor nejsou svými činnostmi, jako je například celoroční údržba komunikací nebo péče o zeleň, nikterak výjimečné v porovnání s podobně zaměřenými subjekty. Staráme se asi o 200 kilometrů komunikací a 40 kilometrů chodníků. Nemáme v gesci odpady. Touto problematikou se zabývá firma Rumpold. Z méně běžných činností zmíním třeba provoz parkovišť nebo psího a kočičího útulku. S ním se v současné době, kdy máme toto zařízení plné koček, pereme statečně. Kapacita útulku je vytížená na sto procent. K tomu máme ve správě i pět hřbitovů,“ uvedl ředitel TST Michal Polanecký a pokračoval:

„Aktuálně se zabýváme projektem nového parkovacího domu s 250 místy. Už jeden máme, a tak jsme načerpali s parkováním bohaté zkušenosti. Potýkáme se s novou legislativou, kdy má být kromě jiného například každé páté místo připravené pro elektromobil. Shrnu-li to, v současné době neustále modernizujeme a digitalizujeme.“

Univerzální zametač

TST si pořídily od společnosti HANES kompaktní samosběrný zametací stroj BUCHER CityCat V20 s kompletní výbavou pro zimní údržbu, což je pravděpodobně první zástupce techniky v této konfiguraci v ČR.

Nová generace kompaktních zametacích strojů v kategorii 2 m3 BUCHER CityCat již nenese název 2020, nýbrž V20. Inovovaná „městská kočka“ existuje ve dvou variantách, a to lehčí VS20 s celkovou hmotností 3,5 tuny a dieselovým motorem Deutz o výkonu 45 kW. Těžší verze s označením V20 (4,8 t) má dieselový agregát VM o výkonu 63 kW. Užitečné zatížení přesahuje dvě tuny. Oba modely jsou k mání také s pohonem 4 x 4 nebo elektrickým s integrovanou palubní rychlonabíjecí stanicí.

Novinky si zachovaly kloubové řízení a robustní konstrukci. Zásadní změnou proti předchůdcům je vyšší jízdní komfort díky nezávislému odpružení přední nápravy a kabiny. Ta je plnohodnotná pro dva členy posádky. Lze tak využít služeb metaře všude tam, kam stroj nedosáhne. Větší je objem zásobníku na smetky i nádrže na vodu. Díky pozměněné koncepci se ze samosběrného zametače může stát mávnutím proutku univerzální nosič nářadí pro celoroční využití. Pracovní agregát se dá totiž snadno a rychle nahradit plnohodnotným příslušenstvím pro zimní údržbu. To se týká i verzí s elektrickým pohonem.

Dopředu je možné agregovat sněhovou radlici nebo odmetací kartáč. Konkrétně u modelu V20 lze zásobník na smetky nahradit sypačem o objemu 1 m3 a nádrží na 450 litrů solanky. Ve volitelné výbavě je vysokotlaký mycí systém či sací hubice na úklid listí a nečistot v obtížně přístupných místech. Užitečnou eventualitou je systém EasyClean pro snadné vypláchnutí zásobníku.

„Výhodou v porovnání s jinými univerzálními nosiči nářadí se šíří kolem 160 až 170 centimetrů je konkrétně u stroje CityCat V20 menší průjezdná šířka 130 centimetrů při shodné kapacitě sypače. Díky tomu se tento nosič vejde na většinu chodníků. S větším objemem zásobníku na posypový materiál má i větší akční rádius. Vidíme v něm velkou budoucnost při celoroční údržbě komunikací,“ podotkl jednatel firmy HANES Filip Hachle a navázal: „Napřesrok by měly být k dispozici dotace na elektromobily, snad až do 40 % kupní ceny. Současná dvojnásobná cena techniky na elektropohon by se tak mohla teoreticky smazat.“

Stejně jako SKS třicetiletá společnost HANES prodala v ČR a SR kromě techniky pro jiné účely, především svoz odpadu, doposud zhruba 350 zametacích strojů se značkou BUCHER: 250 kompaktních samosběrů s výraznou převahou v kategorii 2 m3 a 100 zametacích nástaveb.

Popisky:

1: Při debatě jsme zastihli (zleva) předsedu SKS a současně ředitele Technických služeb Benešov, s. r. o., Bohumila Rataje, Ing. Vlastislava Šandu, vedoucího divize Agroservis Služeb města Pardubic, a. s., hostitele Michala Polaneckého, místopředsedu SKS a ředitele příspěvkové organizace Roudnické městské služby Ing. Martina Chudobu, člena rady SKS a jednatele Technických služeb Turnov, s. r. o., Libora Preislera a jednatele Technických služeb Trutnov, s. r. o., Ing Lumíra Labíka

2 a 3: Díky nové koncepci se ze samosběrného zametače BUCHER CityCat V20 může stát rychle a jednoduše univerzální nosič nářadí s plnohodnotným příslušenstvím pro zimní údržbu.*

Za průkopníka ve využívání komunální techniky poháněné alternativními zdroji energie lze směle označit Technické služby Tábor s. r. o. (TST). Manažeři podniku pravidelně objíždějí různé předváděcí akce a nebojí se při nákupu nových strojů zdravě riskovat. Samozřejmě za přispění co nejvíce informací a vlastních praktických zkušeností.

„V Táboře je podpora alternativních pohonů poměrně významná již mnoho let. Máme v parku techniky desítku vozidel s pohonem CNG a další stroje na elektřinu,“ řekl nám jednatel TST Michal Polanecký. Podívejme se na tři druhy posledně zmíněné techniky.

Vysavače na výtečnou

Ze stovky komunálních elektrických vysavačů Glutton, které nyní pracují po celé České republice, vlastní v Táboře dva. Jejich hlavní předností je stejně jako u další techniky na elektropohon bezemisní a tichý chod i protiprachový filtr (PM 10). Proto jsou vhodné hlavně pro úklid městských center a pěších zón. Nečistoty se shromažďují do standardní nádoby o objemu 240 litrů, kterou lze vysýpat buď do nástavby svozového vozidla, přistaveného kontejneru, nebo je možné ji vyměňovat za prázdnou na trase. Díky inteligentní integrované nabíječce lze baterie nabíjet všude, kde je elektrická zásuvka.

„Starší Glutton máme již déle než rok. Na základě dobrých zkušeností jsme si letos pořídili druhý. Produktivita práce člověka s lopatou, koštětem a igelitovým pytlem je totiž úplně někde jinde. Elektrické vysavače využíváme zejména v centru Tábora. Obsluha s nimi jede po chodníku a s pomocí sací hubice se z plochy odstraní všechny nečistoty. Gluttony spolehlivě berou kelímky, PET láhve i veškerý další odpad. Velkou výhodou je možnost efektivního úklidu míst mezi obrubníky a zaparkovanými vozidly, což jsou prostory, kam se žádná jiná technika nedostane,“ vysvětlil vedoucí provozu čištění města a zimní údržby TST Zdeněk Vrtiška a navázal:

„Každý všední den kolem šesté ranní Gluttony vyjedou a o půl třetí se vracejí. Obsluha je omyje a dá nabít. Jezdí s nimi i dost daleko. Baterie nám vydrží na celou směnu, tedy šest až sedm hodin provozu. Výhodou je, že když dochází, tak stroj přestane vysávat, ale pojezd funguje dál jako rezerva. Vysavač jede prakticky sám, jeho ovládání je komfortní, navíc se kdekdo za obsluhou ohlédne. Musí s ním ovšem pracovat spolehliví zaměstnanci. Vyšší cena Gluttonu plně vyjadřuje jeho užitnou hodnotu. Podle mě je vždy, a dnes, kdy je o zaměstnance nouze, zvlášť, lepší si pořídit techniku, která ušetří lidskou práci.“*

(Podrobnosti v Komunální technice 7/2018)

Ve druhém největším jihočeském městě, husitském Táboře, jsme zaměřili pozornost na univerzální nosiče nářadí AEBI MT. V Táboře mají dva, a to nejmenší modely MT 720. Dodala je firma HANES, s. r. o., výhradní dovozce do ČR a SR.

„Vozidlo AEBI MT 720 kategorie EURO VI jsme si pořídili jako první v České republice v polovině června 2015 s podporou dotací na prostředky pro svoz biologicky rozložitelného odpadu. Nástavbou je kontejnerový nosič a součástí dodávky byly tři kontejnery o objemu 4 m3 na trávu, větve a štěpku a jeden menší, vanový, na těžší materiál. AEBI MT 720 využíváme po celý rok nejen pro svoz posekané trávy, ale mimo vegetační sezónu například ve spolupráci se štěpkovačem pro odvoz štěpky. Velice si ceníme dobré manévrovatelnosti vozidla v mnohdy úzkých prostorech parkových cest i jeho šetrnosti vůči podloží,“ řekl nám Ing. Martin Říha, vedoucí provozu veřejné zeleně TS Tábor a pokračoval:

„Nebudu zastírat, že zpočátku bylo potřeba vychytat drobnosti, především týkající se elektroniky. Nyní je provoz bez jediného problému a obsluha si na nosič a jeho ovládání velice rychle zvykla. Výhodou je, že složí kontejner v místě určení a naplněný ho opět odveze. Je tak zaručena operativní obslužnost právě tam, kde se pracuje. Udržitelnost je stanovena na pět let a vzhledem k instalované komunální dvouokruhové hydraulice počítáme s využitím stroje AEBI MT 720 například při zimní údržbě, kdy instalace radlice a sypače zabere nanejvýš několik minut.“

Letos v červenci posílil park techniky TS Tábor druhý nosič AEBI MT 720. „Tentokrát jsme se po dobrých dvouletých zkušenostech se starším strojem nespolehli na dotace a kromě výkonnostních parametrů chceme přispět alespoň trochu k ochraně životního prostředí. Zatím používáme AEBI MT 720 s přípravou pro letní a zimní údržbu vozovek ve verzi třístranný sklápěč, brzy přibyde nástavba s bočním vhozem na svoz odpadu z parkových košů. V zimě počítáme s agregací radlice a sypače od firmy SIMED. Protože máme celkem osm menších nosičů, výhodou je kompatibilita příslušenství s vozy různých značek. Výhodou je hmotnostní kategorie nosiče do 3,5 tuny, kdy obsluze postačuje oprávnění skupiny B. O céčkaře s profesním průkazem je nyní nouze a na volného prakticky nenarazíte.“ poznamenal Zdeněk Vrtiška, vedoucí provozu čištění města a zimní údržby.*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2017)

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down