V komunálu přibývají elektromobily, zájmu měst a obcí vládnou dotace

Nulové emise, tichý provoz, jednoduchost a snadná ovladatelnost, k tomu víceúčelovost. To jsou jen některé z výhod vozů pro komunální služby poháněných elektřinou. V České republice jich postupně přibývá. Dodavatelé se ale shodují, že poptávka zůstává stále hodně závislá na dotacích.

Komunální „služebníci“ na bateriový pohon přitom nabízejí nejen nižší provozní náklady proti konkurenci se spalovacím motorem, ale často už i velmi konkurenceschopnou pořizovací cenu, která jinak bývá handicapem elektrických vozidel.

Komunální služby se současně velmi příhodně potkávají v tom, co potřebují, s tím, co e-mobilita umí nabídnout. „Jejich vozidla se zpravidla se pohybují po pravidelných trasách či ve vymezených rajonech v obcích a městech, kde jsou velkou výhodou jejich bezemisnost a bezhlučnost. Obvykle nepřekonávají velké vzdálenosti, takže svou práci přes den zvládnou na dobití během nočního parkování v depu,“ poznamenává Ivo Hykyš ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.

Poptávka roste

Jedním z průkopníků elektromobilizace komunálních služeb je v tuzemsku společnost Mikeš-CZ, která začínala jako regionální prodejce malé techniky už v roce 1992. Prodejem užitkových elektromobilů se zabývá od roku 2017. „Tehdy jsme dostali možnost si elektrická vozidla vyzkoušet a objevili jsme jejich potenciál pro komunální sektor,“ říká produktový specialista Jan Mikeš. První roky byly podle něj slabé, protože v českých podmínkách šlo o novinku. Dnes má ale společnost Mikeš-CZ, které se zaměřuje na nabídku strojů s elektrickým pohonem Alké, na kontě prodej bezmála 200 vozů této italské značky. Hlavními zákazníky jsou přitom obce a města, nemocnice, zoologické zahrady i firmy různého zaměření.

Další z hráčů na trhu, společnost ALFA PROFI, nabízí elektrická vozidla již od roku 2014. „V roce 2022 jsme však zařadili do nabídky vozy používající nejmodernější techniku, a hlavně s pohonem 4 x 4,“ říká asistentka marketingu Lucie Štěpánková. Konkrétně jde o automobil od německého výrobce Evum Motors. Poptávka je podle Lucie Štěpánkové jednoznačně na vzestupu a zákazníci zprvu motivováni různými pobídkami stále více objevují skutečné výhody těchto vozidel.

Na příklon k elektrickým řešením a růst poptávky zjevně sází i český výrobce TPC Industry Czech Republic, který od roku 2019 nabízí elektrické vozidlo CITYII. Do budoucna jich podle Filipa Nejedlého plánuje vyrábět 300 až 500 ročně.

Ekonomické plusy

Dodavatelé se nicméně shodují, že zatím je zájem kupujících stále výrazně závislý na dotacích, které na elektromobilitu poskytuje stát. „Bez nich samosprávy obvykle nenakupují,“ podotýká Jan Mikeš. Elektrické vozy přitom nabízejí výrazně nižší provozní náklady oproti variantám se spalovacím motorem, protože jsou mnohem méně náročné na servis a ušetřit lze významně také na palivu. „Obce si mohou nabíjet vozidla za nízkou cenu ze svého tarifu. Pokud mají v majetku fotovoltaiku, ušetří ještě víc,“ říká Lucie Štěpánková.

Odborníci upozorňují, že právě možnost vlastního dobíjení dokonce z vlastního zdroje energie je jednou z hlavních předností elektromobility nejen nákladově, ale i z pohledu soběstačnosti a nezávislosti na okolním světě. „Benzín si zkrátka nevyrobíte, elektřinu na dobití vozidla ano,“ podotýká Ivo Hykyš. Technologie se neustále vyvíjejí a na výběr je dnes z pestré škály dobíječek přesně podle potřeb uživatele. Současně není problém vybudovat chytře řízený energetický ostrov s fotovoltaickým zdrojem a bateriovým úložištěm.

Hlavní bariérou pro pořízení elektrického vozidla však bývá zpravidla jeho vyšší cena. U strojů pro komunální služby už to podle všeho neplatí. Ceny jsou podle oslovených dodavatelů srovnatelné nebo dokonce nižší než u alternativ se spalovacím motorem. V součtu s úsporou provozních nákladů se pak elektromobil jeví jako jasná ekonomická volba.

„V propočtech, které historicky proběhly, se ekonomicky užitkové vozidlo CITY II proti klasické spalovací konkurenci shodných parametrů vyplácí docela citelně. Reálná suma je zhruba poloviční,“ argumentuje Filip Nejedlý.

Všestranní pomocníci

S technickým rozvojem také výrazně stoupá užitná hodnota elektrických vozidel. Jednoduché ovládání a dobrá ergonomie neklade podle Jana Mikeše žádné specifické požadavky na obsluhu. Multifunkčnost například v případě vozidel Alké zahrnuje varianty jako sněhový radlice či odmetací kartáč. Nosnost na rám je až 1,63 tuny, zatímco samo vozidlo je lehčí než spalovací konkurence. Dobíjet jej lze přes noc ze standardní zásuvky, nebo naplnit baterii už za 30 minut výkonnější dobíječkou. „Pro vícesměnový provoz je možné k vozidlu zakoupit více baterií a měnit je třeba jako v aku-vrtačce,“ dodává zástupce společnosti Mikeš-CZ.

Zpětná vazba těch, kteří si již elektrické vozidlo vyzkoušeli, je podle něj pozitivní. „Máme mnoho zákazníků, kteří si po nákupu prvního vozidla na elektrický pohon pořídili další,“ pokračuje Mikeš. Také Lucie Štěpánková soudí, že přibývá kupujících, kteří už nejsou paralyzováni čekáním na dotace, a uvědomují si, že je lepší rovnou využívat výhod elektromobilu.*

Foto archiv

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down