Základem parku techniky u mnoha správců veřejných prostranství, komunikací a chodníků se stala vozidla s možností celoročního nasazení. Požadavek na jejich co nejširší využití a s ním spojené rozmanité činnosti vychází ze střídání čtyř ročních období, které s sebou přinášejí odlišné klimatické podmínky.

U techniky pro údržbu komunikací se používá několik koncepcí nosičů pracovního příslušenství postavených na bázi komunálních nákladních vozidel, a to obvykle s pohonem 4 × 4.

Víc než nákladní vozy

Jednou z možností jsou speciální nosiče výměnných nástaveb s výbavou také pro zimní údržbu - například odklízení sněhu, posyp vozovek či v příznivém klimatickém období opravy vozovek. Tyto stroje bývají obvykle osazeny radlicemi, kartáči a sypači.

Mezi významné víceúčelové nosiče výměnných nástaveb, které se používají pro celoroční údržbu komunikací, a současně jsou synonymem pro univerzálnost, profesionalitu, provozní a ekonomickou výhodnost jednotlivých koncepcí, se v posledním období stávají vozidla značek Bonetti a Piaggio (foto). Nejsou tedy jen nákladními vozy, ale nabízejí originální propracovanou koncepci i systém výměny pracovních nástaveb.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)

Vozidla s možností celoročního nasazení se stala základem parku techniky prakticky u všech správců komunikací a chodníků. Požadavek na co nejširší použití komunálních vozů využívaných pro tuto údržbu vychází z přírodních podmínek střídání čtyř ročních období, které přinášejí různorodé práce.

U vozidel pro údržbu komunikací se většinou používá koncepce univerzálních nosičů výměnných nástaveb na bázi nákladních automobilů s pohonem 4 × 4 AWD nebo 4WD různých celkových hmotností – podle potřeby použití. Využitím multifunkčních nosičů komunálních výměnných nástaveb lze dosáhnout nejpříznivějších investičních i provozních nákladů.

Mezi významné víceúčelové nosiče výměnných nástaveb, které se používají pro celoroční údržbu komunikací, a synonymem pro univerzálnost, profesionalitu, provozní a ekonomickou výhodnost jednotlivých koncepcí, patří právem vozidla značky Bonetti.

Kartáčování

Vozidla Bonetti se šířkou 1,65 m projedou i těmi nejužšími místy pěších zón městských center. Navíc jsou také dostatečně lehká, a proto neničí povrch komunikací.

Je možné aplikovat různé typy kartáčů. Měkčí výplety se používají například při odstraňování spadaného listí nebo při odmetání běžných nečistot v letních měsících. Agresivní kartáč pomáhá odstraňovat usazeniny nečistot, zbytky inertních materiálů po zimní údržbě nebo plevel. Kartáče mohou být buď „suché“, nebo bývají osazeny skrápěcí lištou pro zamezení zvýšené prašnosti, která při této činnosti vzniká. Všechna tato zařízení jsou poháněna silovou hydraulikou.

Při kartáčování se samozřejmě nečistoty nemusejí pouze odmetat na okraj komunikace, ale pro snadnější manipulaci se smetky mohou ukládat do zásobníku a na vhodném místě vysypat.

Mytí 4 v 1

1: Pro potřebu údržby komunikací se používají vozidla Bonetti s konstrukční celkovou hmotností 5,5 t, dodávané v kategorii N1G do 3,5 t i N2G do 5,5 t. Lze je osadit kromě kartáče také nástavbou pro mytí chodníků a komunikací s pomocí tlakové vody. Cisterny mohou mít objem od 0,5 do 3 m3, a to podle typu vozidel, na kterém jsou umístěny.

2: Dalším důležitým využitím kropicích/mycích vozidel je možnost zalévání zeleně. K usnadnění práce je možné využít také kropicí rameno, které dosáhne například do ozdobných kořenáčů upevněných na sloupech veřejného osvětlení až do výšky tři metry nad zemí.

3: Na silně znečištěné plochy nebo městský mobiliář lze nasadit tlakovou myčku. Při použití koncovky s kuželovitým tvarem, tzv. krtka, jsme také schopni tlakově pročistit domovní kanalizační přípojky. Minimálně jedna přední tryska probíjí ucpanou kanalizaci. Nejméně tři nazad směrované trysky potom zajišťují posun celé hadice dopředu a současně dočišťují kanalizaci v celém průměru.

4: V letních měsících lze za použití mlžicích trysek, které jsou na vozidlech upevněny vpředu i vzadu, zvlhčovat a ochlazovat komunikace i ovzduší, a tím zpříjemňovat podmínky ve městech a obcích.

Uvedená koncepce nabízí řadu výjimečných vlastností a technických řešení, která umožňují provozovatelům zajistit na zcela profesionální úrovni široké spektrum služeb – počínaje jarním mechanickým čištěním komunikací pomocí kartáčů, kropiček, přes údržbu zeleně a dopravního značení kolem vozovek až po transport materiálů všeho druhu.*

Ing. Martin Zemek

Foto archiv/I-TEC Czech

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2020)

Ve druhém největším jihočeském městě, husitském Táboře, jsme zaměřili pozornost na univerzální nosiče nářadí AEBI MT. V Táboře mají dva, a to nejmenší modely MT 720. Dodala je firma HANES, s. r. o., výhradní dovozce do ČR a SR.

„Vozidlo AEBI MT 720 kategorie EURO VI jsme si pořídili jako první v České republice v polovině června 2015 s podporou dotací na prostředky pro svoz biologicky rozložitelného odpadu. Nástavbou je kontejnerový nosič a součástí dodávky byly tři kontejnery o objemu 4 m3 na trávu, větve a štěpku a jeden menší, vanový, na těžší materiál. AEBI MT 720 využíváme po celý rok nejen pro svoz posekané trávy, ale mimo vegetační sezónu například ve spolupráci se štěpkovačem pro odvoz štěpky. Velice si ceníme dobré manévrovatelnosti vozidla v mnohdy úzkých prostorech parkových cest i jeho šetrnosti vůči podloží,“ řekl nám Ing. Martin Říha, vedoucí provozu veřejné zeleně TS Tábor a pokračoval:

„Nebudu zastírat, že zpočátku bylo potřeba vychytat drobnosti, především týkající se elektroniky. Nyní je provoz bez jediného problému a obsluha si na nosič a jeho ovládání velice rychle zvykla. Výhodou je, že složí kontejner v místě určení a naplněný ho opět odveze. Je tak zaručena operativní obslužnost právě tam, kde se pracuje. Udržitelnost je stanovena na pět let a vzhledem k instalované komunální dvouokruhové hydraulice počítáme s využitím stroje AEBI MT 720 například při zimní údržbě, kdy instalace radlice a sypače zabere nanejvýš několik minut.“

Letos v červenci posílil park techniky TS Tábor druhý nosič AEBI MT 720. „Tentokrát jsme se po dobrých dvouletých zkušenostech se starším strojem nespolehli na dotace a kromě výkonnostních parametrů chceme přispět alespoň trochu k ochraně životního prostředí. Zatím používáme AEBI MT 720 s přípravou pro letní a zimní údržbu vozovek ve verzi třístranný sklápěč, brzy přibyde nástavba s bočním vhozem na svoz odpadu z parkových košů. V zimě počítáme s agregací radlice a sypače od firmy SIMED. Protože máme celkem osm menších nosičů, výhodou je kompatibilita příslušenství s vozy různých značek. Výhodou je hmotnostní kategorie nosiče do 3,5 tuny, kdy obsluze postačuje oprávnění skupiny B. O céčkaře s profesním průkazem je nyní nouze a na volného prakticky nenarazíte.“ poznamenal Zdeněk Vrtiška, vedoucí provozu čištění města a zimní údržby.*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2017)

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down