Užitkové vozy John Deere Gator mají korbu pro převoz menších nákladů, poberou dva až čtyři pasažéry, jsou dostupnější, provozními náklady střídmější než pickupy a díky svým kompaktním rozměrům se protáhnou všude. To není z výhod zdaleka všechno.

Stejně jako kompaktní traktory projedou tato vozidla všude, což platí zejména pro terénní modely s nezávislým zavěšením a pohonem všech čtyř kol. Jsou však rychlejší a vlastně i obratnější – zkuste si například couvat traktorem s přívěsem či návěsem a Gatorem.

Benzín, diesel i elektromotor

Výběr pohonu není nijak omezen. Tím elektrickým vybavoval John Deere své Gatory TE dávno před nynějším nástupem elektromobilů. Jejich nehlučný provoz prostý spalin oceňují nejen v mnohých velkých městech, ale například také v ZOO Praha; zkrátka všude tam, kde chtějí mít čistý vzduch a ticho.

Další variantu představují zážehové, vzduchem chlazené jednoválce či vidlicové dvouválce, popřípadě výkonnější kapalinou chlazené řadové dvouválce, s nimiž Gatory dosahují rychlosti až 60 km/h.

Pro příznivce dieselů jsou určené pracovní a terénní Gatory s mimořádně úspornými řadovými tříválci a maximální rychlostí přes 50 km/h, s níž v pohodě dokážou držet krok s běžnou dopravou v obcích a nejsou žádnou brzdou provozu.

Všestranní pomocníci

To, že Gator – zejména v terénní modifikaci – nezastaví žádná cesta ani necesta, může být mnohým ukradené, protože v jejich obcích ani v okolí krkolomné terény prostě nejsou. Důležitější je skutečnost, že díky své všestrannosti se Gatory nezastaví ani kvůli tomu, že by zrovna neměly do čeho píchnout. Samozřejmě převezou všechno možné, od dopravního značení, zeminy, kamenů, písku a jiného materiálu až po motorové sekačky, vyžínače, křovinořezy, plotostřihy a ostatní komunální nářadí. A současně i obsluhu, zejména ve čtyřmístném modelu S4.

Jenže to není všechno, v zimě uchopí Gatory vpředu radlici a s ní odklízejí sníh z cest a chodníků, popřípadě si místo kol obují pásy a vyrazí prohrnovat běžkařské stopy ve sněhu.

Pavel Pánek

Foto archiv/John Deere

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2021)

V komunálních službách nebývá vidět tak často. Zřejmě proto, že nemá kabinu. Ale i bez ní má traktor John Deere 4052M co nabídnout. Kromě robustnosti, síly a výbavy i zajímavou cenovku. Je o téměř dvě pětiny nižší, než u výkonnostně i rozměrově srovnatelného a lépe vybaveného traktoru řady 4R s kabinou.

Nezapomenutelné splynutí

Pravou nohou sešlapuji levý z dvojice pedálů TwinTouch. U hydraulické převodovky eHydro jsem ze tří pracovních rozsahů zvolil ten nejmenší, čelnímu nakladači bude vyhovovat. Motor mám v plných otáčkách, přesto se traktor rozjede jemně, bez škubnutí. Jak se lopata noří do hromady kačírku, slyším zvyšující se zátěž motoru, otáčky ale neklesají. Ani při zdvižení plné lopaty do výšky. Kolik v ní může být? Nějakých 800 kilo nebo víc? S traktorem to ani nehne, žádné rázy ani cukání, jako by se mě ptal: „To je všecko? Nemáš tam něco dalšího?“

Nemám, vysýpám lopatu zpátky na hromadu, sešlapuji pravý pedál a couvám pryč. Přešlápnu na levý, traktor se plynule zastaví a rozjede zase dopředu. Zkouším plný rejd, volant jde zlehka a traktor se otočí takřka na pětníku.

Od představení a novinářského osahání tenkrát nových traktorů John Deere 4052M už nějaký pátek uplynul, ale na to splynutí síly a obratnosti jen tak nezapomenu. Takový zážitek se dokáže vrýt do paměti.

Přes tunu vpředu i vzadu

Nakladač John Deere 400E byl vyvinutý výhradně pro tento traktor. Opravdu unese přes tunu nákladu – přesně 1087 kg, dosáhne do výšky 2850 mm, kde má přesah 705 mm vpřed (vše měřeno k otočnému čepu nakladače). Trhací síla, důležitá například při plnění lopaty, pak odpovídá hmotnosti 1714 kg.

Se jmenovitým výkonem 37,9 kW (50,8 k) si tenhle stroj poradí s jakýmkoliv jiným nářadím, nejen s nakladačem. Hravě jej uveze, i kdyby vážilo tunu – zadní tříbodový závěs má nosnost 1134 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen a volitelný přední závěs 1010 kg ve vzdálenosti 600 mm od konců ramen. Síly na jeho pohon má dost, zadní vývodový hřídel s 540 otáčkami za minutu se může pochlubit jmenovitým výkonem 30,5 kW (40,8 k).

Na přání dodávaný přední vývodový hřídel může mít 1000 nebo 2000 otáček za minutu. Pohon obou hřídelů zapíná nezávislá spojka uložená v olejové lázni, která zaručuje hladký rozběh otáček i dlouhou životnost. Kvůli bezpečnosti jsou hřídele vybaveny brzdou.

Pro pohon či ovládání komunálního nářadí jsou určeny i dva volitelné vnější okruhy hydrauliky s celkovým průtokem 60,2 litrů za minutu, z čehož je 21,5 l/min určeno pro hydraulické řízení a zbývajících 38,7 l/min pro nářadí.

Odolnost a výdrž

Tunovými zdvihy i výkonností hydrauliky patří John Deere 4052M na špičku své třídy kompaktních traktorů. Jeho výborné parametry naprosto souzní s celkovým provedením stroje, spočívajícího na robustním šasi s rozvorem náprav 1854 mm – největším u kompaktních traktorů s jelenem ve znaku.

Vše je vyvinuto s ohledem na výdrž, spolehlivost a odolnost. Vedle spojky vývodového hřídele jsou v olejové lázni uloženy i kotouče provozních brzd a nápravy například využívají planetových převodů jako velké zemědělské traktory, protože na tři planetová kola se lépe rozloží zatížení při náročném zápřahu traktoru v tahu. Poháněna jsou všechna čtyři kola. Jejich případný prokluz eliminuje standardně dodávaná uzávěrka diferenciálu.

Čtyřválec se zálohou

John Deere 4052M je nejdostupnějším traktorem značky poháněným čtyřválcovým motorem. Jde o přeplňovaný, kapalinou chlazený řadový „dvoulitr“ s vysokotlakou komorou Common Rail a přímým vstřikováním. To přispívá nejen k příznivé spotřebě paliva, ale i k bezproblémovým startům v chladném počasí.

Jmenovitý výkon přes padesát koní již byl zmíněn, hodnota točivého momentu činí 168 Nm. U něj je možná než konkrétní hodnota důležitější jeho vysoká záloha, díky níž traktor snadno překoná náhlý nárůst provozního zatížení.

Kromě hospodárného chodu a nízké úrovně emisí, plně vyhovující současné normě Stage V, se tyto motory vyznačují také překvapivě tichým chodem.

Zlehka a měkce

Značka John Deere je pověstná tím, že stejný důraz jako na výkonnost, spolehlivost a výdrž klade i na pohodlí obsluhy. Stačí se posadit za volant. Na prostorné, měkce čalouněné sedačce s vysokým opěradlem se dobře sedí. Komu by nestačilo standardní, může si připlatit za její vzduchové odpružení.

Panel s přístroji je příkladně přehledný a jednoduchý. Obsluha na něm najde vše, co k provozu potřebuje vědět, a všechny ovladače má pěkně po ruce.

Na míru

Při objednávce lze vybírat z několika typů travních, zemědělských či industriálních pneumatik, zauvažovat nad závažími do zadních kol, čelním závažím, předními blatníky, ochranným rámem kapoty a dalšími doplňky. Každý si zkrátka může traktor John Deere 4052M ušít přesně sobě na míru.*

Pavel Pánek

Foto archiv/John Deere

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2021)

Ten rozdíl je opravdu znát. Žací stroj se podstatně zklidní a i přes značnou rychlost sečení jede hladce a nijak neposkakuje. Obutí Michelin X Tweel Turf polyká nerovnosti lépe než klasická pneumatika a plavněji překonává i ty větší překážky, například obrubníky.

Místo stlačeného vzduchu využívá toto řešení tenké pružné lamely. Ty vypadají z boku zranitelně, ovšem zdání klame, jsou pevné a mimořádně odolné. Michelin mimochodem podobné gumy dodává i pro smykem řízené nakladače, které čelí násobně vyššímu zatížení.

Běhoun se dokáže přiblížit prakticky až k ráfku, což jde u pneumatiky pouze v případě, že je výrazně podhuštěná. V záběru je vždy v plné šíři na rozdíl od pneumatik, které jsou v krajích zaoblené. Působí tak nižším měrným tlakem na půdu a větší styčná plocha současně lépe přenáší záběr kol.

Nic se neděje

Silný běhoun tvoří tři vrstvy plátna a speciální vzorek pro travnaté plochy. Jen tak něco jej neprorazí. Kdyby se to nějaké zapomenuté skobě, hřebíku, trnu či střepu z rozbité lahve přece jenom „podařilo“, nic se neděje. Žádný vzduch z gumy neunikne, protože v ní prostě není natlakován. Takže odpadá i pravidelná kontrola nahuštění. To se musí jinak u pneumatik hlídat, aby se předešlo příčnému náklonu žacího ústrojí a nerovnoměrnému sečení. U gum Michelin X Tweel Turf je konstantní výška sečení vždy zaručena.

Příplatkové „Michelinky“ sice něco stojí, ovšem na základě dosavadních zkušeností s jejich používáním může výrobce doložit až třikrát delší výdrž ve srovnání s klasickými pneumatikami. Kladem je samozřejmě i odolnost vůči defektům. Já osobně ale za jejich hlavní přínos považuji tu plavnou jízdu s příjemně utlumenými rázy.

Pojízdné žací křeslo

Podobně jedinečné jako obutí je i technika, pro kterou se dodávají – žací stroje John Deere ZTrak s nulovým poloměrem otáčení.

Když se uvelebíte v jejich nové měkce čalouněné sedačce s odpružením ComfortGlide, vysokým opěradlem a loketními opěrkami, připadáte si jako v pojízdném křesle, které navíc umí sekat trávu. A to tak, že velice rychle. ZTraky svojí výkonností jasně překonávají nejen traktory s mezinápravovým žacím ústrojím, ale dokonce (zhruba o 20 %) i čelní žací stroje. Jsou totiž nesrovnatelně obratnější a hbitější.

Jedinečné je také řízení pákami místo klasického volantu. Ty vedou stroj při práci naprosto přesně, což oceníte při obsekávání okrajů nebo vyžínání trávy pod stromy a keři, které ušetří spoustu následného dočišťování s ručně vedenou nebo strunovou sekačkou. Při posunu jedné páky vpřed a druhé vzad se stroj otočí přímo na místě. U nejvýkonnějšího modelu Z997R jsou v hlavicích pák zabudována tlačítka pro spouštění a zdvihání žacího ústrojí i pro zapínání a vypínání otáček nožů.

Nízké těžiště a z něj vycházející stabilita předurčují techniku John Deere ZTrak i pro práci na svažitých pozemcích. Žací ústrojí s bočním nebo zadním výhozem lze velice snadno předělat na mulčovací. Jeho hluboký kryt přitom zaručuje vynikající kvalitu práce i v přerostlé trávě.

Robustní a odolný rám, výkonné a přitom hospodárné vznětové i zážehové motory, záběr žacího ústrojí až 1,83 metru a jeho pohon vývodovým hřídelem – tyto základní vlastnosti žacích strojů John Deere ZTrak dávají jasně najevo, že jde o techniku určenou pro profesionální nasazení, která něco snese a hlavně vydrží.*

Pavel Pánek

(Podrobnosti v Komunální technice 6/2021)

Jaká bude letošní zima? Mírná jako loni? Studená a bílá? Těžko říci. Zodpovědného hospodáře musí napadnout otázka, jak se má připravit, aby neutrácel peníze za nářadí, které možná nakonec ani nevyužije. Jenže, co když se do toho zima pořádně zakousne a ono by mu pak chybělo?

Složitá otázka, nicméně jediná správná odpověď je poměrně jednoduchá – všestrannost. Pořídíte-li si stroj, který bude sloužit i v ostatních ročních obdobích, máte vyhráno. Ve stáji techniky John Deere jich najdete hned několik. Vybrat si můžete univerzální kompaktní traktory či užitková nákladní vozidla Gator. Sníh z cest a chodníků se dá krásně odklízet dokonce i s čelními žacími stroji TerrainCut řady 1500.

Univerzál uklidí i odveze

Nejvšestrannějším strojem je bezpochyby traktor. Sníh vyfouká frézou, odhrne radlicí nebo zamete rotačním kartáčem. Uklizený povrch pak ještě ošetří vzadu neseným rozmetadlem posypových látek, popřípadě aplikátorem solanky. S čelním nakladačem sníh naloží na vůz či přívěs, aby se mohl následně odvézt například z centra města.

Zmíněný čelní nakladač John Deere díky systému Quik-Park mimochodem připojíte a zase odpojíte během pár minut. Podobné je to ve vegetační sezóně s žacím ústrojím AutoConnect. Traktory John Deere vždy snadno uchopí jen to, co zrovna potřebují, a pak to stejně rychle umí odložit.

Sekáči v zimním overalu

Velkou předností značky John Deere je rovněž široký sortiment traktorů s výkony od deseti až po několik set koní. S radlicí, sněhovou frézou, rotačním kartáčem i rozmetadlem se dovedou vypořádat i zahradní traktory řad X100, X300 a X500 poháněné zážehovými motory.

Kdo to ovšem myslí s úklidem sněhu a ostatními komunálními službami vážně, měl by se zaměřit na kompaktní traktory John Deere se vznětovými motory. Už i ta nejmenší řada X900 totiž může být vybavena útulnou a hlavně vyhřívanou kabinou. Včetně žacího speciálu X950R, který lze z letního sekáče s žacím ústrojím a košem hravě převléci do zimní kombinézy s radlicí, kartáčem či frézou vpředu a rozmetadlem vzadu.

Liška ušetří

O řadu výš už se jelení hájemství mění částečně v liščí. Právě nyní (podobně jako v předchozích letech) se v rámci akční nabídky SnowFox (v překladu Sněžná liška) dají u vybraných kompaktních traktorů John Deere v zimní výbavě ušetřit slušné sumy peněz.

Například u traktoru John Deere 1026R přesně 72 060 korun. Tento stroj s pohonem všech kol, automatickou hydrostatickou převodovkou e-Hydro, výkonem 26 koní, kabinou De-luxe, závěsem kategorie 0 vpředu, v něm uchycenou radlicí Matev FB 150 se záběrem 150 cm a s rozmetadlem Matev SPR 250 ST v zadním tříbodovém závěsu kategorie 1 se dá totiž v akci SnowFox teď pořídit za 669 000 Kč, přičemž běžně vyjde na 741 060 Kč (ceny jsou uvedené bez DPH při kurzu 27,40 Kč/EUR).

Zásobník rozmetadla SPR 250 ST ocelovým lakovaným rámem pojme 250 litrů. Sypač je vybaven osvětlením, krycí plachtou a čechračem posypových látek. Plně odpružená radlice Matev FB 150 se záběrem 1,5 m je vybavena bočním kopírováním, hydraulickým natáčením a výměnným gumovým břitem.*

Pavel Pánek, foto archiv/John Deere

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)

Změny, s nimiž přišel John Deere u svých kompaktních traktorů, lze označit za zásadní. Přesto je okem nepostřehnete, pokud si nevšimnete několika jiných číslic v typovém označení. Na pohled zůstalo vše stejné, novinky se ukážou až po zvednutí kapoty.

Pod ní přibyl oxidační katalyzátor nafty (DOC) a filtr pevných částic (DPF), dvě nezbytné součásti pro splnění normy Stage 5. Ta sice vstoupila v platnost už začátkem loňského roku, nechala ovšem časový prostor jeden a půl roku pro doprodání zásob s motory, které by normou neprošly.

Obec není pole

Přechodné období už vypršelo, takže od nynějška se „jede“ jenom podle platných, přísnějších měřítek. O těch by bylo možné se bavit a hádat do nekonečna. Jenže, i když pomineme celosvětový pohled na zhoršování čistoty ovzduší, tak právě u komunálních traktorů smysl dávají i přímo v místě jejich nejčastějšího výskytu.

Na rozdíl od zemědělských strojů se totiž nepohybují na polích, loukách a pastvinách, kde oxidy uhlíku a dusíku, popřípadě saze ve výfukových plynech, lidi přímo tolik neobtěžují, nýbrž v obcích, kde chce každý dýchat čistý vzduch.

Úspora paliva, odzkoušená věc

Ano, zmíněný katalyzátor i filtr něco stojí. Technologie, které vše obhospodařují, samozřejmě také. A vyšší výrobní náklady se mohou odrazit v cenách, to je pravda.

Jenže nehledě na čistší provoz jsou tu i jiné nemalé přínosy. Z nich je nejvýraznější spotřeba, na jejímž snížení se kromě vysokotlakého vstřikování Common Rail zásadně podílí rovněž elektronická řídicí jednotka, která nepřetržitě monitoruje stav motoru a upravuje dodávku paliva pro zajištění optimálního výkonu při nejvyšší hospodárnosti.

Možná se najdou čtenáři, kterým ze všech těch norem a nových prvků v pohonné soustavě traktoru naskakuje husí kůže. „Čím je něco složitější, tím spíš se to podělá,“ uvažují. To zní logicky, jenže v případě značky John Deere se poruchovosti obávat nemusí, protože veškeré výše uvedené součásti i technologie jsou již opravdu důkladně prověřené a vyzkoušené na podstatně výkonnějších zemědělských traktorech, pro něž začaly platit přísnější emisní limity o mnoho let dříve.*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2020)

Společnost John Deere oznámila řadu vylepšení v komplexním sortimentu kompaktních traktorů pro rok 2020, který nově zahrnuje 13 modelů v šesti řadách o výkonech od 25 do 66 koní.

Výkonné a úsporné motory

Kompaktní traktory John Deere s výkonem 25 koní a méně – starší 1026R, 2026R i novější 3025E zůstávají beze změny – již splňují nezbytné normy. Další modely řady 2R a 3R s výkonem nad 25 k dostávají nový vznětový motor Yanmar o objemu 1,6 litru. Jde o tříválcový agregát TNV, který má vysokou rezervu točivého momentu a poskytuje při silném zatížení dostatek energie.

Tento motor využívá technologie ke zlepšení úspory paliva, řízení a přesnosti a současně je využívá ke snížení dopadu na životní prostředí a provozní náklady. Je vybaven systémem přímého vstřikování paliva Common Rail (CRS) a elektronickou řídicí jednotkou (ECU), která nepřetržitě monitoruje stav motoru a upravuje dodávku paliva pro zajištění optimálního výkonu.

Nový systém zpracování spalin se skládá z filtru pevných částic (DPF) a oxidačního katalyzátoru nafty (DOC), který je podobný tomu, který se úspěšně používá u větších zemědělských traktorů společnosti John Deere. Ten funguje samočinně, aby se dosáhlo nižších emisí výfukových plynů a snížených hladin hluku pro splnění všech současných požadavků vyplývajících z emisní normy Stage V.

Ve vrcholové řadě kompaktních traktorů společnosti John Deere získávají nové modely 4052M a 4052R větší čtyřválcový motor o objemu 2,1 litru s DPF. Jedná se o stejný agregát, který v současnosti nalezneme u největších modelů 4066M a 4066R.

Výše uvedené modely zůstanou beze změny, kdežto některé traktory z nižších řad 2R a 3R obdrží nová čísla modelu.

Pokročilé funkce

Kompaktní traktory řady 3R a 4R budou kromě nového motoru vybaveny novou funkcí eThrottle integrovanou do zavedené převodovky eHydro. Tato funkce je navržena tak, aby zajistila tišší a pohodlnější používání traktoru a současně zvýšila účinnost využívání paliva. Pro vyšší pohodlí je možné jediným stisknutím tlačítka otáčky motoru propojit s polohou nožního pedálu, díky čemuž lze otáčky a rychlost traktoru při sešlápnutí pedálu zvýšit.

U vybraných modelů umožňuje systém Hitch Assist připojovat nářadí a přívěsy k zadnímu závěsu traktoru nebo k tříbodovému závěsu rychlejším, snadnějším a bezpečnějším způsobem. Pomocí tohoto systému umožňují externí spínače namontované na zadním blatníku řidiči pohyb traktoru směrem dozadu a dopředu při maximální rychlostí 12 mm/s a zvedání nebo spouštění závěsu podle vlastního uvážení.

Mezi další pokročilé technologické funkce u kompaktních traktorů John Deere patří provozní režimy LoadMatch, MotionMatch a SpeedMatch pro maximální všestrannost v široké škále využití traktorů a navíc i výběr z rychoupínacích rotačních žacích ústrojí AutoConnect.

Kabinové verze nové řady kompaktních traktorů společnosti John Deere pro rok 2020 je možné objednat již delší dobu, modely s otevřeným stanovištěm obsluhy jsou k dispozici od tohoto měsíce. Další informace o těchto nových strojích najdete na jiném místě časopisu.*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2020)

Přibyslav, město s asi čtyřmi tisíci obyvateli, se může pochlubit kromě jiného především lehkým průmyslem a zemědělstvím. Druhý červencový pátek tady hrála prim komunální technika John Deere s širokou paletou příslušenství.

„Zhruba před rokem jsme se začali zejména kvůli nevyhnutelné obnově parku techniky intenzivně zabývat výběrem nových pomocníků pro údržbu města. Také v souvislosti s úbytkem pracovních sil jsme pociťovali stále silněji, že se naše stroje nacházejí na hranici životnosti, a proto jsme se rozhodli pořídit si spolehlivou a efektivní náhradu,“ řekl nám starosta Přibyslavi Martin Kamarád.

„Předmětem dodávky jsou dva traktory John Deere s bohatým příslušenstvím. Menší je určený konstrukcí a nástavbami především na údržbu chodníků a úzkých míst, větší bude sloužit hlavně při svozu odpadu, údržbě komunikací a rozlehlých ploch. Nejvíc jsme postrádali příkopové vyžínací rameno, jehož služby jsme si byli nuceni objednávat u jiných subjektů,“ navázal vedoucí čety odboru technických služeb města Radek Havlíček.

Menší stroj v podobě kompaktního komunálního traktoru John Deere 2026R s hydrostatickou převodovkou a pohonem 4 x 4 pohání vznětový tříválec Yanmar o výkonu 25 koní. Ve výbavě je čelní tříbodový závěs, přední vývodový hřídel, zadní tříbodový závěs, tři hydraulické okruhy a vytápěná kabina. Samozřejmostí je homologace k provozu na pozemních komunikacích.

„Náleží k němu nesený hydraulicky poháněný válečkový sypač VS 1000 s šířkou záběru jeden metr a celkovým objemem zásobníku 0,27 m3 na asi 255 kilogramů posypového materiálu. Čelně agregovaná variabilní šípová radlice SRL 1200 s pryžovým břitem má rozsah záběru od jednoho do 1,15 m. Posledním doplňkem je čelním vývodovým hřídelem poháněný úhlově nastavitelný kartáč ZCH 1500 se zametací šířkou 1,5 m. Pracovní nástavce dodala výrobní společnost Agrometall, která je současně prodejcem techniky John Deere,“ upřesnil Ing. Aleš Hejkal, prodejce komunální techniky společnosti STROM Praha, střediska Habry, který měl dodávku strojů na starosti.

Druhý traktor John Deere 5100M s manuální převodovkou a elektricky ovládaným reverzorem se pyšní firemním motorem o výkonu 100 k. Součástí „balíčku“ příslušenství je příkopové vyžínací rameno Ferri T530P Smart trial, které dodala pelhřimovská firma CIME. Má plovoucí polohu metr široké hlavy s dosahem až 5,28 m. Ovládání je hydraulické s pomocí bowdenů.

„Variabilní silniční šípová radlice SR-T2 může mít záběr až tři metry. Válečkový komunální sypač VS-T pracuje s šíří přes dva metry a objemem zásobníku 0,75 m3. Tyto doplňky dodala opět firma Agrometall. Čelní nakladač John Deere 543R je vybavený multispojkou, mechanickým paralelogramem, standardní lopatou o objemu 460 l a paletizačními vidlemi. Sestavu uzavírá traktorový nosič kontejnerů Portýr 5 s nosností 5500 kg,“ navázal Ing. Hejkal.*

(Podrobnosti v Komunální technice 8/2020)

 

Určitě nejsou tak všestranné, ale v tom, pro co jsou tak zvané frontky, tedy stroje s čelně umístěným žacím ústrojím převážně určeny, traktory jednoznačně předčí. A kromě sečení zvládnou i ostatní práce v komunálních službách.

Tato technika má žací jednotku před sebou, což skýtá hned několik výhod.

Za prvé – sečou neporušený porost. Na rozdíl od traktorových sekaček s mezinápravovým ústrojím, které jej nejprve přejedou předními koly.

Za druhé – obsluha má žací jednotku přímo před očima. Dobře na ní vidí, aniž by se musela otáčet či vyklánět do strany.

Za třetí – předsunuté žací ústrojí se krásně dostane i pod keře či stromky, zkrátka se s ním pohodlněji vysekávají hůře přístupná místa.

Spořádají kdeco

A za čtvrté – čelní žací stroje John Deere se sběracím ústrojím jsou současně dokonalými vysavači. Společně s posečenou hmotou vysbírají i vše ostatní, co na trávníku leží. Proto je mnozí provozovatelé rádi využívají i na podzim, kdy s posledním sečením jejich technika sesbírá i listí spadané ze stromů.

Sběrače John Deere jsou opravdu výkonné a také odolné. To je dobré mít na paměti, protože obsluha nějaký ten kořen či kámen prostě občas přehlédne… To se bohužel stává, ale nemělo by to mít fatální dopady.

Jeden z řidičů přiznal, že žacím ústrojím a sběračem jeho stroje dokonce prošla cihla. I přes hrozivé rány se nic neohnulo ani neulomilo. Stroj ji pozřel bez následků na svoji kondici. Takovým „testům“ byste se ovšem měli raději vyhýbat, byť jde o robustní a spolehlivé stroje. John Deere na kvalitě materiálů a součástí nešetří, o čemž svědčí žací jednotka vyrobená z legendární oceli 7-iron nebo trojice nožů pod ní.

Peláší skoro dvacítkou

Čím ovšem čelní žací stroje John Deere zejména bodují, je rychlost. I ty pomalejší z nich jedou až 19,3 km/h, přičemž i při tomto maximu dokážou posekat trávu kvalitně a bez „vynechávek“, samo sebou se nebavíme o nějaké přerostlé džungli. A vynikají také pohodlím, zejména u modelů s prostornou kabinou, vybavenou klimatizací, topením, vzduchem odpruženou, měkce čalouněnou sedačkou a pracovními světlomety.

John Deere k čelním žacím strojům dodává svá vlastní žací ústrojí s bočním nebo zadním výhozem a záběrem 153 cm (modely 60 – podle záběru v palcích) nebo 183 cm (modely 72). Ta se dají velice snadno upravit na mulčovací a verze s bočním výhozem doplnit o sběrací ústrojí s košem na 600 nebo 900 litrů trávy. Žací ústrojí jsou poháněna mechanicky předním vývodovým hřídelem.

Při bočním pohledu je krásně vidět, jak je koš doslova přilepený k zádi stroje. Jednak kvůli stabilitě, jednak proto, aby při otáčce nevyčníval přes vysečenou stopu. Obsluha tak na něj vůbec nemusí myslet, neboť ví, že kudy projelo žací ústrojí vpředu, tam se v pohodě vejde i zásobník. Ten se dá zdvihnout a vyprázdnit z výšky přímo do kontejneru nebo na přistavený vůz.

Jeden z předváděcích strojů byl při představování modernizovaných čelních žacích strojů John Deere vybaven displejem a kamerou uchycenou vzadu na koši. Podle někoho zbytečnost? Nikoliv, velice užitečná drobnost, neboť zejména při couvání a vysýpání není směrem dozadu jinak vůbec nic vidět.

Výběr z pětice modelů

Inovovaných čelních žacích strojů John Deere řady TerrainCut 1500 je pořád pět. Pohánějí je kapalinou chlazené vznětové tříválce s objemem 1,64 litru a výkonem 36,9 koně. Až na jednu výjimku, kterou je model 1570 s motorem o objemu 1,26 litru a výkonu 25 koní, který se na rozdíl od těch silnějších zatím obejde bez filtru pevných částic a diesel-oxidačního filtru.

Verze s pětkou na konci číselného označení se standardně dodávají s kabinou, s nulou jsou otevřené verze. Modely 1580 a 1585 se od těch ostatních liší dvoustupňovým rozsahem plynulé hydrostatické převodovky s nejvyšší pojezdovou rychlostí 24,1 km/h. Padesátka (1550) a sedmdesátky (1570 a 1575) mají jenom jeden rozsah a rychlostní maximum ve výši 19,3 km/h.

Převodovka pohání všechna čtyři kola. Do základní výbavy patří uzávěrka diferenciálu. Na rozdíl od traktoru jsou hydraulicky řízena zadní kola. Pokud vám zrovna nezáleží na poškození porostu, lze otočku ještě zmenšit sešlápnutím jednoho z rozpojených pedálů brzd.

„Sedmdesátky“ si můžete vybavit sběracím ústrojím a košem na 600 litrů, kdežto obě „osmdesátky“ mohou mít i větší zásobník s objemem 900 litrů. Pouze u základní modelu TerrainCut 1550 se musíte bez koše a sběracího ústrojí obejít, protože se k němu nedodávají.

Zato si k němu stejně jako i k ostatním zástupcům čelních žacích strojů John Deere TerrainCut 1500 můžete pořídit kartáč na zametání chodníků, přední natáčecí radlici nebo sněhovou frézu. Dopředu se dá upnout rovněž cepový mulčovač, vysavač a jiné nářadí.

Ať už to bude cokoli, uvidíte na to stejně dobře, jako v případě žacího ústrojí. A to se vám bude na čelních žacích strojích John Deere řady 1500 určitě líbit.*

Pavel Pánek

Foto archiv/John Deere

(Podrobnosti v Komunální technice 5/2020)

Letošní jaro přineslo hned několik velice zajímavých nabídek na pořízení traktorů John Deere za lepších podmínek. Jde o tři různé řady a ono zvýhodnění je pokaždé jiné – jednou jde o snížení cen, podruhé dostanete palivo a potřetí dokonce čelní nakladač.

Na akční nabídky se podíváme přehledně, pěkně od nejmenších strojů až po ty největší. U vybraných zahradních traktorů řady X100 pro letošní rok zásadně poklesla cena. K radosti všech zájemců zrovna u těch nejlepších tří kousků, jaké v řadě X100 najdete.

Nejvíc, 15 000 korun, nyní ušetříte u traktoru John Deere X166R, jenž je díky středovému výhozu, žacímu ústrojí o záběru 107 cm a sběrnému koši na 300 litrů v základní výbavě jednoznačně nejoblíbenějším zástupcem modelové řady X100. Místo původních 127 900 Kč za něj nyní dáte 112 900 Kč včetně DPH. Popisovaný traktor pohání zážehový vidlicový, vzduchem chlazený dvouválec Briggs & Stratton s rozvodem OHV, objemem 656 cm3 a výkonem 13 kW (17,4 koně).

Pod sto

Pokud vystačíte se záběrem 92 cm, dostanete se v rámci cenového zvýhodnění dokonce pod sto tisíc korun – John Deere X146R stojí přesně 98 900 Kč včetně DPH, což proti běžné cenovce 110 900 Kč znamená dvanáctitisícovou slevu. Přitom má kromě žacího ústrojí se středovým výhozem v základní výbavě rovněž koš na 300 litrů.

S uvedeným záběrem 92 cm si hravě poradí jeho zážehový, vidlicový, vzduchem chlazený dvouválec Briggs & Stratton OHV s objemem 656 cm3 a výkonem 12,5 kW (16,8 koně).

S větší kosou

A do třetice tu je ještě nejvýkonnější zahradní traktor řady X100 – John Deere X166, jenž má pod kapotou opět zážehový, vidlicový, vzduchem chlazený dvouválec Briggs & Stratton s rozvodem OHV. Ze stejného objemu 656 cm3 byl u něj výkon naladěn na 13,4 kW (plných 18 koní), a proto zvládne pracovat s žacím ústrojím o záběru 1,22 metru – nejširším v rámci traktorů řady X100.

To nese název Edge 48 (číslovka vyjadřuje záběr v palcích) a z bočního výhozu jej lze velmi snadno změnit na mulčovací. Při nákupu ušetříte 13 tisíc korun, protože původní cena 127 900 Kč byla pro letošek snížena na 114 900 Kč.

Tříletá záruka

Výhodnost koupě všech tří popisovaných traktorů ještě umocňuje záruka, která byla z původních dvou let prodloužena na tři roky nebo na 120 motohodin, podle toho, co nadejde dříve. Podmínkou je ovšem domácí, soukromé používání, tedy nikoliv profesionální nasazení.

Popisované traktory vám ale vydrží sloužit mnohem déle, protože jsou postaveny na odolném rámu a všechny jejich součásti včetně robustních náprav i pohonů jsou prověřeny léty bohatých zkušeností.

Tak co, jak dlouho?

Víte, na jak dlouho vystačí tisíc litrů nafty traktorům John Deere X940, X948, X949 nebo X950R? Možná ne, ale to nevadí, protože teď si to budete moci sami vyzkoušet. Právě k těmto strojům při nákupu totiž dostanete nabitou kartu CCS v hodnotě 35 000 Kč včetně DPH, což i při sezónních výkyvech cen obnáší přes tisíc litrů nafty. Další peníze můžete ušetřit v rámci zvýhodněného firemního financování JD Finance.

Věřte, že vám tento palivový bonus vystačí na hodně dlouhou dobu. Traktory John Deere 940 (s pohonem zadní nápravy), X948 (pohon 4 x 4) a X949 (pohon a řízení všech čtyř kol) mají pod kapotou mimořádně úsporný vznětový, kapalinou chlazený tříválec Yanmar s objemem 903 cm3 a výkonem 18 kW (24,5 koně). Přitom jde o lehké a současně výkonné traktory, vhodné jak pro komunální služby, tak na údržbu sportovišť.

S hospodárností a nízkou hmotností je na tom podobně i John Deere X950R, jehož pohonná jednotka má stejnou konfiguraci, liší se jen mírně zvýšeným objemem (1116 cm3) i výkonem (18,5 kW, tedy 25 koní). Jde o profesionální žací traktor se středovým výhozem, k němuž si můžete pořídit žací ústrojí o záběru 122 nebo 137 cm a koš na 570 nebo 650 litrů, vysýpaný z výšky 203 cm.

Traktory John Deere X940, X948 a X949 jsou univerzálnější, neboť k nim výrobce dodává kromě předního i volitelný zadní závěs a zadní vývodový hřídel. U žacích ústrojí (všechny s bočním výhozem či mulčovací) můžete volit mezi záběry 122, 137 nebo 152 cm, u sběracích košů s vysokým výklopem mezi objemy 650, 850 nebo 1050 l.

Na přání lze traktory řady X900 vybavit vyhřívanou kabinou, homologační sadou pro provoz na pozemních komunikacích, tažným závěsem a mnohým dalším příslušenstvím. Z pracovních nástavců se k traktorům řady X900 dodává natáčecí radlice, sněhová fréza, rozmetadlo na posyp chodníků, zametací kartáč se zásobníkem, vertikutátor, kartáče na údržbu umělých trávníků, vysavač, mulčovač a spousta dalšího šikovného nářadí pro rozmanité práce po celý rok.

Nejhodnotnější nabídka

O čelním nakladači John Deere 120R, který nyní dostanete zdarma i s připojovacím rámem, ochranným rámem přední masky a lopatou o záběru 1250 mm k traktoru John Deere 1026R pojednával podrobný článek v minulém vydání tohoto časopisu. Přesto si jej alespoň stručně připomeňme, protože jde o dárek za 125 000 Kč včetně DPH, tedy nejhodnotnější ze všech dnes jmenovaných.

Svými rozměry kompaktní stroj John Deere 1026R překonává výše uvedené traktory řady X900 jen nepatrně. Také jeho výkon je srovnatelný – úsporný, atmosférický, vodou chlazený vznětový tříválec s objemem 1,1 litru disponuje výkonem 18,5 kW (25 koní). Samozřejmě plní emisní normu Tier 4 a zatím se u toho (ostatně jako motory traktorů John Deere řady X900) ještě pořád obejde bez filtru pevných částic a diesel-oxidačního filtru.

Plynulá automatická hydrostatická převodovka Hydro má dva rozsahy, tempomat a umožňuje jet rychlostí až 14,6 km/h. Standardní pohon všech čtyř kol je vybaven uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy. Do základní výbavy v tomto případě patří i zadní tříbodový závěs, zadní a střední vývodový hřídel a dva vnější hydraulické okruhy (třetí lze objednat na přání).

Čelní nakladač John Deere 120R unese 380 kg, trhací síla odpovídá hmotnosti 825 kg, dosáhne do výšky 1809 mm a v té má dopředný přesah 571 mm. Nejlepší na něm ale je, jak snadno se dá připojit a odložit. Za to vděčí jedinečnému připojovacímu systému Quik-Park. Stejně jednoduše a rychle se ale připojuje a odkládá také žací ústrojí AutoConnect se záběrem 137 nebo 153 cm. S traktorem John Deere 1026R zkrátka nikdy nevozíte žádné nezbytné nářadí. Až bude zapotřebí, tak jej uchopíte stejně pohotově jako ruce lopatu.

K traktoru John Deere 1026R si můžete pořídit navíc i vyhřívanou kabinu a široký sortiment rozličného nářadí. Pokud chcete získat čelní nakladač John Deere 120R i se vším příslušenstvím zdarma, musíte si traktor objednat tak, aby vám byl i s nakladačem předán do 15. října 2020.

V málokterém roce se sejde tolik akčních nabídek najednou. Letos je opravdu z čeho vybírat a záleží jen na vás, zda při pořízení některého ze spolehlivých a osvědčených traktorů John Deere ušetříte 12 nebo až 125 tisíc korun.*

Podrobnosti najdete na www.StromPraha.cz.

Pavel Pánek

Foto archiv/John Deere

(Podrobnosti v Komunální technice 4/2020)

Letos se po roce vrátila výjimečná nabídka, kdy dostanete k zakoupenému traktoru John Deere 1026R zdarma čelní nakladač John Deere 120R včetně ochranného rámu přední masky traktoru a lopaty se záběrem 1250 mm. To vše v celkové ceně 125 000 Kč včetně DPH!

Kompaktní John Deere 1026R je vlastně nejmenším traktorem značky, ke kterému se čelní nakladač dá pořídit. Na délku měří 2,85 metru, na šířku pouhých 1,2 metru a dokáže se otočit na poloměru 2,25 metru. S těmito parametry a hmotností 700 kg (s ochranným rámem), respektive 850 kg (s kabinou) jde o malý a obratný stroj.

Rychlá výměna

S čelním nakladačem samozřejmě přibere jak na hmotnosti, tak na délce. To ovšem vůbec nevadí, protože nakladač John Deere 120R lze snadno a bez námahy rychle odložit a jezdit bez něj, či ho naopak připojit. Stačí kapotou zamířit mezi ramena a pomalu najet. Přední náprava podtrhne podpěru, a nakladač sám hladce zapadne do svých čepů. Pak už jen propojit hydrauliku a je to. Stejně jednoduše a bez nářadí nakladač odložíte. John Deere nazývá svůj systém připojování Quik-Park.

Nakladač 120R byl vyvinutý přímo pro traktor 1026R tak, aby využil celý jeho potenciál při zachování bezpečného provozu i stability. Posuďte sami: pyšní se trhací silou odpovídající 825 kg, unese 380 kg, dosáhne do výšky 1809 mm, v níž má dopředný přesah 571 mm. Přesně vyrobené čepy i pouzdra z kvalitních materiálů sedí vzájemně bez vůlí a při práci tudíž nezaznamenáte žádné rázy ani skřípání.

Všestranná výbava

Pro nářadí je k dispozici i standardně dodávaný zadní tříbodový závěs kategorie I. s nosností 525 kg (a 310 kg ve vzdálenosti 610 mm od konce ramen). Do základní výbavy patří rovněž zadní vývodový hřídel s výkonem 13,4 kW (18 koní), 540 ot/min a středový vývodový hřídel s 2100 ot/min, určený zejména pro pohon žacího ústrojí.

Volitelně si traktor můžete ještě vybavit předním rychloupínacím závěsem a čelním vývodovým hřídelem, který je v podstatě vyvedením a prodloužením toho středního. Vývodové hřídele jsou nezávislé, spouštěné pomocí spojky a uložené kvůli životnosti v olejové lázni. V ní ze stejného důvodu spočívají i disky provozních brzd.

Připojené nářadí lze ovšem pohánět rovněž hydraulicky. Standardní dva vnější okruhy se dají pomocí volitelného kitu doplnit třetím, přičemž k ovládání čelního nakladače slouží vícefunkční páka umístěná v dosahu pravé ruky obsluhy.

Otevřená hydraulická soustava využívá čerpadla s celkovou dodávkou 24 litrů za minutu. Ta je rozdělena na dvě části, 10,8 l/min využívá okruh řízení a brzd, pro pohon nářadí a ovládání tříbodového závěsu je určeno 13,2 l/min.

Atmosférický tříválec

K dalším přednostem traktoru John Deere 1026R se řadí úsporný motor – atmosférický, vodou chlazený vznětový tříválec s objemem 1,1 litru a výkonem 18,5 kW (25 koní). Nejvyššího točivého momentu 63,7 Nm dosahuje při 1900 otáčkách za minutu.

Motor plní emisní normu Tier 4 a zatím se u toho pořád obejde bez filtru pevných částic a diesel-oxidačního filtru.

Plynule se dvěma rozsahy

Převodový poměr mění plynulá automatická hydrostatická převodovka Hydro se dvěma rozsahy, ovládaná dvěma pedály TwinTouch pro pravou nohu, umístěnými těsně vedle sebe. Traktoru umožňuje jet maximální rychlostí 14,6 km/h (9,1 km/h při couvání) a nechybí ani tempomat. Pohon všech čtyř kol je vybaven uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy.

K traktoru John Deere 1026R si můžete pořídit nejen na přání dodávanou vyhřívanou kabinu, ale i široký sortiment komunálního nářadí, například mulčovače, radlice, sněhové frézy, zametací kartáče a další příslušenství. Dárek v podobě čelního nakladače John Deere 120R už vám teď patří, pokud si traktor objednáte tak, aby vám byl i s nakladačem předán do 15. října 2020. Při nákupu můžete využít výhodné financování „D Finance“.*

(Podrobnosti v Komunální technice 3/2020)

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down