Lamborghini: na startovní čáře stály traktory...

Koncem čtyřicátých let vyjel první traktor značky Lamborghini, v šedesátých letech přibyly plynové kotle a před šedesáti roky sportovní automobily, které svého tvůrce proslavily nejvíc. Před třiceti lety opustil tento svět italský podnikatel Ferruccio Lamborghini...

V roce slavných výročí můžete navštívit hned dva italské stánky historie Lamborghini. Zatímco tovární muzeum v Sant´Agata Bolognese je podle Fabia Lamborghiniho pouze velký showroom, představuje v roce 1995 účelově vybudované Museo Ferruccio Lamborghini, původně v těsné blízkosti továrny Lamborghini Calor S.p.A. (dříve Lamborghini Bruciatori) v Dossu u Ferrary, něco zcela odlišného. Ze všech exponátů, včetně tisícovky fotografií na stěnách moderní haly, vyzařuje lidský rozměr expozice. Nejde totiž jen o stroje, ale především o komplexní pohled na veškeré aktivity rodu Lamborghiniů, zkrátka nechybí výrazný „human touch“.

Fabio je synovcem slavného výrobce plynových hořáků, traktorů a sportovních automobilů Ferruccia Lamborghiniho (1916 – 1993). Stará se o expozici jako její ředitel a nadšeně provází všechny předem domluvené návštěvy. Bez osobního kontaktu se do muzea nedostanete. Stačí však zavolat a ochotný Fabio je okamžitě k dispozici. Nedávno sbírku přestěhoval do nových prostor ve Funo di Argelato (Bologna).

Na startu zemědělství

Ferruccio Lamborghini proslul jako úspěšný podnikatel z kraje Emilia Romagna, když po druhé světové válce založil podnik Lamborghini Trattori v Centu u Ferrary a pustil se do výroby nedostatkových strojů pro italské zemědělství. Nejprve využil britské motory Morris s patentovaným zplynovačem paliva (start na benzin, pak přechod na naftu). Záhy však zvolil diesely pro svoje kolové (série od roku 1951) i pásové traktory (od r. 1955), zprvu však nakupované od subdodavatelů (Nanni Lanova, MWM). První výrobky z přelomu let 1946/1947, kolové „cariocche“, jsou k vidění v muzeu, stejně jako dlouhá řada dalších typů až do sedmdesátých let. V roce 1972 výrobu prodal konsorciu SAME Deutz-Fahr, které pokračuje ve výrobě traktorů Lamborghini dodnes.

Další aktivitou Ferruccia byla výroba plynových hořáků, klimatizačních jednotek, solárních panelů, zařízení pro úpravu vody, součástí pro automobily a dalších (od 1959 Lamborghini Bruciatori, pak Lamborghini Oleodinamica). Jeho vášeň pro automobily ho dokonce přivedla na start Mille Miglia 1948 s vlastnoručně upraveným roadsterem Fiat 500 Topolino, jehož motor zvětšený na objem válců 650 cm3 uděloval vozu nevídanou rychlost 160 km/h. Soutěž však nedokončil a o závody ztratil zájem. I jako výrobce sportovních automobilů si pak nepřál, aby se jich zúčastňovaly, a tak veškeré sportovní aktivity značky vznikly až po jeho odchodu.

Tomáš Hyan, foto autor a archiv/Lamborghini

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 9/2023)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down