Koncem čtyřicátých let vyjel první traktor značky Lamborghini, v šedesátých letech přibyly plynové kotle a před šedesáti roky sportovní automobily, které svého tvůrce proslavily nejvíc. Před třiceti lety opustil tento svět italský podnikatel Ferruccio Lamborghini...
V roce slavných výročí můžete navštívit hned dva italské stánky historie Lamborghini. Zatímco tovární muzeum v Sant´Agata Bolognese je podle Fabia Lamborghiniho pouze velký showroom, představuje v roce 1995 účelově vybudované Museo Ferruccio Lamborghini, původně v těsné blízkosti továrny Lamborghini Calor S.p.A. (dříve Lamborghini Bruciatori) v Dossu u Ferrary, něco zcela odlišného. Ze všech exponátů, včetně tisícovky fotografií na stěnách moderní haly, vyzařuje lidský rozměr expozice. Nejde totiž jen o stroje, ale především o komplexní pohled na veškeré aktivity rodu Lamborghiniů, zkrátka nechybí výrazný „human touch“.
Fabio je synovcem slavného výrobce plynových hořáků, traktorů a sportovních automobilů Ferruccia Lamborghiniho (1916 – 1993). Stará se o expozici jako její ředitel a nadšeně provází všechny předem domluvené návštěvy. Bez osobního kontaktu se do muzea nedostanete. Stačí však zavolat a ochotný Fabio je okamžitě k dispozici. Nedávno sbírku přestěhoval do nových prostor ve Funo di Argelato (Bologna).
Na startu zemědělství
Ferruccio Lamborghini proslul jako úspěšný podnikatel z kraje Emilia Romagna, když po druhé světové válce založil podnik Lamborghini Trattori v Centu u Ferrary a pustil se do výroby nedostatkových strojů pro italské zemědělství. Nejprve využil britské motory Morris s patentovaným zplynovačem paliva (start na benzin, pak přechod na naftu). Záhy však zvolil diesely pro svoje kolové (série od roku 1951) i pásové traktory (od r. 1955), zprvu však nakupované od subdodavatelů (Nanni Lanova, MWM). První výrobky z přelomu let 1946/1947, kolové „cariocche“, jsou k vidění v muzeu, stejně jako dlouhá řada dalších typů až do sedmdesátých let. V roce 1972 výrobu prodal konsorciu SAME Deutz-Fahr, které pokračuje ve výrobě traktorů Lamborghini dodnes.
Další aktivitou Ferruccia byla výroba plynových hořáků, klimatizačních jednotek, solárních panelů, zařízení pro úpravu vody, součástí pro automobily a dalších (od 1959 Lamborghini Bruciatori, pak Lamborghini Oleodinamica). Jeho vášeň pro automobily ho dokonce přivedla na start Mille Miglia 1948 s vlastnoručně upraveným roadsterem Fiat 500 Topolino, jehož motor zvětšený na objem válců 650 cm3 uděloval vozu nevídanou rychlost 160 km/h. Soutěž však nedokončil a o závody ztratil zájem. I jako výrobce sportovních automobilů si pak nepřál, aby se jich zúčastňovaly, a tak veškeré sportovní aktivity značky vznikly až po jeho odchodu.
Tomáš Hyan, foto autor a archiv/Lamborghini
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 9/2023)*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!