John Deere X950R: všude dobrý, v sečení nejlepší!

V předjaří je nejvyšší čas, žádný další už nám příroda neposkytne. Alespoň v případě rozhodování o nejlepším stroji pro údržbu veřejných travnatých ploch. Nikdo však nemusí propadat panice, protože o něm je už dávno rozhodnuto – je jím traktor X950R, přinejmenším z nabídky stáje John Deere.

Proč? Jako jediný z traktorů poháněných vznětovým motorem totiž nemá pod sedačkou mezi zadními koly převodovku s diferenciálem. Vlastně tam nemá nic, přesněji řečeno – má tam velký průřez mohutného tunelu, jímž je posečená hmota metána zadním středovým výhozem přímo do sběrného koše.

Hydromotory hydrostatické převodovky jsou tak přímo u zadních poháněných kol. To ovšem neznamená, že by tento profesionální žací traktor nebyl použitelný i jinak, než při sečení.

Co dokáže?

Pokud totiž odložíte sběrný koš, což jde mimochodem celkem snadno a rychle, můžete místo něj upnout nejen koncovku pro usměrnění výhozu posečené hmoty, ale například i kotoučové rozmetadlo nebo válečkový sypač pro ošetření komunikací, nádrž na kropení záhonů, popřípadě přívěs, na který naložíte cokoliv.

Nabídka vhodného komunálního nářadí pro volitelný přední rychloupínací závěs s nosností 420 kg je ještě větší. Na něj můžete navěsit například vyčesávací hrábě na stařinu, kladívkový mulčovač, natáčecí zametací kartáč nebo sněhový pluh, šípovou radlici a pro větší nadílku i frézu. Vpředu nesené nářadí může díky plovoucí poloze čelního závěsu skvěle kopírovat terénní nerovnosti.

A důležitá poznámka: vzhledem k předpokládanému celoročnímu využití se k tomuto všestrannému traktoru na přání samozřejmě dodává i útulná kabina vybavená topením.

Výhody výkonu

Na 100 % platí, že jde o výkonný, spolehlivý, pohodlný stroj stavěný na výdrž, zkrátka o typického zástupce značky John Deere. Určitou výhodou je výkon 18,5 kW (25,2 k) vznětového tříválce s objemem 1,1 litru a nepřímým vstřikováním.

Na sečení to bohatě stačí a motor současně dokáže plnit platnou emisní normu Stage V i bez diesel-oxidačního filtru a filtru pevných částic. Tato jednodušší technologie se příznivě odráží v jak v nákladech na pořízení, tak později v nákladech na servis a údržbu.

Převodovka, brzdy a hydraulika

Rychlost jízdy až do maxima ve výši 14,5 km/h (9,7 km/h u zpátečky) mění plynule hydrostatická převodovka s tempomatem a osvědčenou dvojicí pedálů TwinTouch pro ovládání jízdy vpřed a vzad. Jak už bylo zmíněno, hydromotory pohánějí pouze zadní kola, ovšem se standardní uzávěrkou diferenciálu a omezovačem prokluzu nazvaným „hydraulický trakční asistent“ si traktor zachovává výbornou prostupnost, takže se s ním nemusíte bát ani do zvlněného terénu.

Kotouče provozních brzd spočívají kvůli životnosti v olejové lázni. Hydraulika má k dispozici čerpadlo s průtokem oleje 20,9 l/min a ventily vnějšího hydraulického okruhu se ovládají multifunkčním joystickem.

Jako štírek

Hydrauliku využívá i posilovač řízení, takže volantem jde lehce otáčet. Celkově se dá říci, že na „palubě“ panuje pohoda, ať už pod otevřeným nebem nebo ve volitelné kabině. Traktor není hlučný. Zásluhou robustní konstrukce s odolným svařovaným rámem a motorem uchyceným na silentblocích se nic neklepe. Jízda je klidná a uvolněná.

To ovšem neznamená, že by tenhle traktor John Deere X950R byl nějaký lenoch. Rozjezdy i zpomalení mohou být pěkně svižné a přitom plynulé. Po krátkém svezení si dokážu představit, že je možné za volantem bez nějaké újmy strávit klidně i celý den.

Jde o plnohodnotný traktor v kapesním balení. A právě asi největším zážitkem z jízdy je poznání, kudy všude se tenhle ani ne 1,2 metru úzký štírek (tedy pardon – jelínek) dokáže protáhnout.*

Pavel Pánek, foto archiv/John Deere

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 3/2024)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down