Výrobce TERBERG RosRoca nabízí komplexní řadu nástaveb na svoz odpadu včetně vyklápěčů nádob a velkoobjemových kontejnerů. V sortimentu nechybí ani myčky odpadových nádob. V Česku i na Slovensku se běžně používají nástavby se zadním plněním. V Evropě stále roste podíl těch s bočním nebo předním plněním.

Počtem všech vyrobených jednotek je TERBERG RosRoca evropským lídrem. Udává nejenom trendy, představuje nové technologie a inovativní řešení.

Montáže na podvozky

Prodej, montáž a servis zajišťuje pro zákazníky z ČR a SR letos třicetiletá společnost HANES. Její jednatel Filip Hachle říká: „Zastupujeme renomované výrobce a těšíme se z dlouhodobé spolupráce. Zkušenosti se nám daří prodat a podíl na trhu stále roste. Poslední dva roky s pandemií byly složité. Také obor byl tvrdě zasažený. Zákazníkům děkuji za porozumění a spolupráci a zaměstnancům za odvedenou práci. Bohužel nelehká situace nás bude provázet i v příštím roce. Věřím, že to všichni ve zdraví zvládneme. Vynakládáme veškeré úsilí, abychom dopady pandemie minimalizovali.“

Již více než deset let montuje firma HANES nástavby na podvozky. Začínala v Praze, loni otevřela provozovnu ve Voticích určenou pro dostavbu vozidel na svoz odpadu, zametačů nebo komunálních nosičů na letní a zimní údržbu komunikací. Pracuje především pro své zákazníky, případnou volnou kapacitu vyplňuje instalacemi pro východní Evropu.

V tuzemsku převládají nástavby se zadním plněním OLYMPUS, nejprodávanější a nejvýkonnější lineární presy s mírou stlačení až 7:1. K dispozici jsou hned tři modelové řady nástaveb lišící se zástavbovou šířkou: W (2530 mm), N (2230 mm) o objemech 10 až 27 m3 a nejmenší Mini (2000 mm, 6, 7 a 8 m3).

Stále víc nástaveb OLYMPUS je vybavených vážícími systémy, automatickými vyklápěči, identifikací nádob. Poptávka roste i po vozidlech pro svoz velkoobjemových podzemních kontejnerů, tedy vybavených manipulátorem pro horní výsyp do nakládací vany.

Dvě řešení pro kontejnery

Stále víc měst implementuje velkoobjemové kontejnery, ať už se jedná o nadzemní, polopodzemní nebo zcela zakryté – podzemní. Proto roste i poptávka po vozidlech vybavených jeřábem, který umožňuje vyprazdňování těchto kontejnerů.

HANES nabízí dva základní koncepty:

  1. Vozidla s manipulátorem na svozové nástavbě. Jedná se o speciální jeřáby, které jsou rychle rozbalené a svou polohou usnadňují manipulaci s kontejnery. Handicapem může být dosah. Proto jsou určené pro svoz kontejnerů v bezprostřední blízkosti komunikace. Tyto manipulátory jsou lehčí. Umístění na nástavbě neubírá na objemu zásobníku.
  2. Vozidla s manipulátorem za kabinou (před nástavbou). Jde o běžné manipulátory a jejich nabídka je poměrně široká. Podle typu a velikosti lze dosáhnout velkého vyložení včetně patřičného zatížení. V závislosti na kvalitě a automatizaci funkcí ovládání je možné dosáhnout obdobného času pro obsloužení nádoby. Mnohdy je ale nutné vysunutí opěrných noh, rozbalení a složení manipulátoru zpět za kabinu, čímž se prodlužuje čas potřebný pro obsloužení každé nádoby. Umístění za kabinou zkracuje prostor pro objem zásobníku nástavby, respektive prodlužuje celé vozidlo. Čím větší má zákazník nárok na boční dosah a zdvih, tím větší a těžší je i manipulátor. Méně pak zbývá užitečného zatížení na odpad.

Přední i boční nakládání

Podívejme se na další typy nástaveb TERBERG RosRoca, a to s předním nebo bočním nakládáním. V obou případech jde o vozidla pouze s řidičem bez další obsluhy, tzv. One man operation. Nástavby mohou být v modifikaci s pevným zásobníkem nebo s odnímatelným kontejnerem. Logistiku na vzdálená místa může zajistit klasický kontejnerový nosič. Odpad či komodita určená k dalšímu zpracování jsou již slisované. Odpadá tedy nutnost zhutňování a další překládky. Díky většímu objemu zásobníků se vozidla vytěžují na maximum také u komodit s nízkou měrnou hmotností.

Nástavby MILENIUM s předním nakládáním se používají na svoz velkoobjemového odpadu, obvykle z komerčních anebo industriálních zón. Na tříosý podvozek lze namontovat nástavbu s pevným zásobníkem o objemu až 33 m3 na čtyřosý pak až 43 m3. Vyklápěč obslouží nádoby všech typů. Především ale slouží k vyprazdňování velkoobjemových kontejnerů (VOK) o objemu 2,5; 5 nebo 10 m3.

Nástavby SPEEDLINE s bočním nakládáním jsou určené na svoz domovního nebo tříděného odpadu. Mohou být s pevným zásobníkem o objemu až 28 m3 či s výměnným kontejnerem o objemu 25, respektive až 32 m3 pro čtyřosá vozidla kategorie 32 t. Boční vyklápěče také vyprázdní všechny typy nádob (EN 840-1-2-3 = 120 až 1100 l).

Pro vyprazdňování velkoobjemových nadzemních kontejnerů slouží nástavba SPEEDLINE SCOPE. Kompatibilní jsou například kontejnery VOK dostupné v objemech 2200 nebo 3200 l. Tento nový typ nástaveb a kontejnerů se nyní implementuje v Přerově. Původní tři 1000l kontejnery, například na komunální odpad, papír či plasty, nově nahradí jeden VOK. Tříčlennou posádku nahradí jeden řidič (strojník), který boční vyklápěč ovládá z kabiny. Jednoduše řečeno, takové vozidlo je v mnoha ohledech až třikrát efektivnější. Podrobnosti přeneseme v některém z příštích vydání Komunální techniky.

Popisky k obrázkům:

  1. OLYMPUS mini 7 na podvozku MAN TGL 10.180 s otevřeným vyklápěčem RosRoca
  2. OLYMPUS 16 W na podvozku MB Arocs 1833 s otevřeným vyklápěčem RosRoca
  3. OLYMPUS 21 W na podvozku SCANIA G410 XT 6 x 4 s vyklápěčem TERBERG OmniDEKA
  4. OLYMPUS 27 W s manipulátorem HIAB S-HiPro 230 W za kabinou podvozku DAF
  5. Myčka odpadových nádob RosRoca AF7000 MB Arocs 1833
  6. Nástavba MILLENIUM XXL na podvozku MAN TGS zvedá kontejner VOK o objemu 5 m3
  7. Nástavba SPEEDLINE Scope CWS na podvozku VOLVO FM330 + kontejner VOK 3200 l

Již 30 let působí na trhu s komunální technikou firma HANES s. r. o. Kromě jiného dodává ucelený sortiment techniky pro zimní údržbu. Díky výhradnímu zastoupení nadnárodního koncernu BUCHER mají zákazníci v ČR a SR přímý přístup ke strojům největšího výrobce komunální techniky na světě.

Produkty se značkou BUCHER těží z více než staleté tradice výroby a vývoje strojů pro celoroční údržbu komunikací. Neustále se rozšiřující portfolio nabízí účinnou a kvalitní techniku k ekonomickému boji proti sněhu a ledu na všech druzích komunikací a ploch.

Dnes velmi výrazně vstupují do zimní údržby ekonomika a ekologie. Optimalizace provozu je nutná k dosažení maximální účinnosti za použití co nejnižšího množství rozmrazovacího materiálu (soli) – nejlépe podle hesla: Sypu lépe, sypu méně. Aby tomu tak bylo, napomáhá v sypačích BUCHER na jedné straně samotná technika, na druhé automatický systém řízení BUCHER Assist. Přesné satelitní navádění, teplotní čidla spolu s údaji o telemetrii a morfologii silnic automaticky upravují správné dávkování posypu, čímž snižují pracovní zátěž obsluhy a zvyšují bezpečnost provozu. Úspory jsou prokazatelné, investice do moderní technologie mají rychlou návratnost.

Nově s vlastní hydraulikou

„Jako výhradní a dlouholetý zástupce výrobní společnosti BUCHER Municipal jsme aktuálně doplnili svoji nabídku o vlastní hydraulické systémy pro pohon komunálních nástaveb. Nabízíme komplexní dostavbu podvozků včetně výměnných systémů, předních upínacích desek a přídavného osvětlení tak, aby se z podvozků staly plnohodnotné komunální nosiče. Tak garantujeme nejen plnou kompatibilitu se všemi výrobky BUCHER Municipal, ale opět odpadá nutnost vstupu další strany do vztahu dodavatel a odběratel,“ vyzvedává jednatel firmy HANES Filip Hachle.

K dispozici jsou dvě výkonové verze hydraulických systémů: základní s výkonem 40 l @ 230 Bar, nebo se zátěžovou regulací s výkonem až 100 l @ 300 Bar. Ovládají se PLC systémem, kabinový ovladač s joystickem je připojený přes komunikační rozhraní CAN-BUS. Na přání zákazníka a podle potřeb nástaveb je možné parametry a funkce hydraulického systému modulárně upravovat. Samozřejmostí jsou děliče průtoku, ovládací funkce včetně plovoucí polohy nebo nadlehčování v rozmezí 0-100 %.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2021)

Výhradním dovozcem zametacích strojů BUCHER do ČR a SR je firma HANES s. r. o. Nabídka zahrnuje široké portfolio zametacích vozů i nástaveb pro komerční podvozky. Podívejme se na tuto techniku zblízka. Průvodcem je Filip Hachle, jednatel společnosti HANES.

„Zametací stroje a nástavby Bucher představují prvotřídní kvalitu a vysoký výkon bez kompromisů, etalon mezi výrobci techniky tohoto typu. Nutno dodat, že všechny zametače této značky se kromě vysokého výkonu a snadné obsluhy navíc vyznačují i ohleduplností vůči životnímu prostředí. Jsou certifikované podle jednotného testu EUnited s nejvyšší účinností pro redukci zplodin PM 2,5 a PM 10,“ uvádí Filip Hachle.

Pět nových kompaktů

Nejmenším členem a současně novinkou v týmu samosběrných zametacích vozů je CityCat VS20 a V20 se zásobníkem o objemu 2 m3. Je nástupcem nejprodávanějšího kompaktu v kategorii zametačů CityCat 2020 s nástavbou o objemu 2 m3 a to nejen v Evropě, ale i u nás.

K dispozici je ve čtyřech (brzy v pěti) modelových a hmotnostních variantách od 3,5 do 4,8 t s motory Euro 6D anebo Stage V. Pátou variantou bude CityCat VX20 s možností výměny nástavby a využití při zimní údržbě. V nabídce přibyl i pohon všech kol 4 x 4.

Došlo samozřejmě i k náhradě v této kategorii nejprodávanějšího plně elektricky poháněného stroje BUCHER CityCat 2020ev – tři takové exempláře jezdí i v Pražských službách, informovali jsme o nich v čísle 07/2019 – novou generací strojů s označením VS20e a V20e. Ty se mohou pyšnit mnoha dílčími vylepšeními již tak téměř dokonalého elektrického zametacího kompaktního vozu.

Nejenom pro města

Zaměřme se víc na stroj vhodný pro údržbu městských, ale i rychlostních komunikací. Nese označení BUCHER CityCat 5006, vyrábí se ve dvou verzích s možností pojezdové rychlosti 50 nebo 80 km/h. Díky své šířce 1,8 metru nevadí provozu. Navíc může být využitý v agregaci s výměnnou nástavbou také při zimní údržbě.

„Zametač CityCat 5006 patří k největším v kategorii městských samojízdných kompaktů. Snadno se ovládá díky řiditelné přední i zadní nápravě. S hydrostatickým systémem pojezdu a dobře řešeným výhledem na pracovní agregáty pracuje s maximálním záběrem více než 3,5 metru. Objem zásobníku na smetky má úctyhodnou kapacitu 5,6 m3. Celková hmotnost vozu CityCat 5006 potom činí 10,5 tun. Stroj má výkonný kropicí systém s obsahem nádrže na čistou vodu 880 litrů. Může být vybavený také systémem recyklace vody prodlužujícím pracovní dobu zametání. Zákazníci, kteří chtějí vůz využít i na tlakové mytí komunikací, jistě ocení variantu, kdy zásobník na smetky je rozdělený a vybavený přídavnou nerezovou nádrží na 1120 litrů vody. Její celková zásoba pak činí 2000 litrů,“ vysvětluje Filip Hachle a zdůrazňuje:

„Právě voda, která pohlcuje prach, je alfou a omegou pro efektivní práci zametací techniky. Bucher disponuje ve všech kategoriích těchto strojů největšími zásobníky na vodu.“*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2021)

O dálkově ovládaných nosičích nářadí značky Energreen jsme již v Komunální technice několikrát informovali. Se zástupcem dovozní a servisní společnosti HANES Ing. Hynkem Riegerem jsme se tentokrát vypravili za jedním ze zákazníků, který využívá stroje RoboGREEN.

Navštívili jsme ostravskou firmu DVOŘÁK LESY, SADY, ZAHRADY, s. r. o., abychom s jejím majitelem Bohuslavem Dvořákem a Hynkem Riegerem pohovořili o zkušenostech s touto technikou.

Srovnatelný s traktorem

„Řešili jsme, jak zvýšit rychlost sečení travnatých ploch a zajistit přitom co nejvyšší svahovou dostupnost nového pomocníka, kterého jsme si hodlali zakoupit pro tyto účely. Na jednom veletrhu nás zaujala nabídka nosičů na dálkové ovládání značky Energreen. Opravdové nadšení pro tyto stroje přišlo až při účasti na předvádění této techniky přímo v severní Itálii poblíž výrobního závodu, kam jsme se vypravili pro podrobnosti. Zakoupili jsme si nosič RoboGREEN. Byla to pro nás novinka, a i přes deklarované parametry jsme měli přirozeně určité obavy, zda technika dostojí tomu, co nám bylo prezentované při jednání o jejím nákupu s firmou HANES,“ řekl Bohuslav Dvořák a poznamenal:

„Pokud budeme řešit jen sečení trávy, kde nosiče RoboGREEN používáme v agregaci s klasickými mulčovači, běžně dosahujeme denního výkonu kolových traktorů s podstatně širšími adaptéry. Těžko lze uvést přesný výkon v plošných jednotkách za hodinu, protože, jak každý ví, výsledek je významně ovlivněný výškou, hustotou, vlhkostí porostu a únosností terénu. Pro naše celkové hodnocení je také velmi důležitá svahová dostupnost stroje, která dosahuje až 55 stupňů, a vysoká kvalita sečení.“

Podzim s novinkou

Výrobce techniky RoboGREEN, společnost Energreen, nabízí pásové dálkově řízené nosiče nářadí ve výkonovém rozmezí od 40 do 75 koní. Nově se během tohoto roku portfolio rozšíří o stroje s motory o výkonech 23 a 55 koní. Jedná se tedy o poměrně širokou škálu techniky pro různé využití.

Podle Hynka Riegera je proto vždy potřeba konzultovat se zákazníky, co od strojů očekávají, ideálně jim je předvést v jejich podmínkách, aby si udělali představu o výsledku práce a výkonu, kterého jsou nosiče schopné dosáhnout. Dobrou nápovědou může být facebooková stránka robogreen.cz, kde je mnoho videí ukazujících stroje při práci v různých reálných podmínkách.

„Největší novinkou bude letos na podzim nástupce nejprodávanější řady strojů RoboGREEN Evo, a to RoboEVO. Očekávají se poměrně zásadní změny. Posílený bude jak komfort obsluhy vlastního nosiče, tak práce s nářadím. Také motory se ještě více „zazelenají,“ prozradil Hynek Rieger.

„V neposlední řadě musím vyzvednout i zázemí a rychlost servisu, kterou firma HANES nabízí. Dostupnost těchto poprodejních služeb a jejich cena je pro nás dnes možná až padesátiprocentním kritériem pro výběr techniky. Dodavatelů, kteří nás nenechají na holičkách, když nám „teče do bot“, se dlouhodobě držíme,“ uzavřel Bohuslav Dvořák.*

(Podrobnosti v Komunální technice 8/2021)

Firma HANES působí na trhu komunální techniky 30 let. V roce 2017 vstoupila do segmentu strojů pro údržbu zeleně a dřevin, kdy získala zastoupení produktů značky ENERGREEN pro ČR i SR. Výrobce si pečlivě vybíral nového distributora. Požadoval dlouhodobé působení na trhu a také patřičné servisní zázemí.

Italská společnost Energreen začala s vývojem vlastních strojů okolo roku 1990. První technika určená k údržbě zeleně se objevila na trhu v roce 1999. V současné době nabízí firma dvě produktové řady strojů. První, dálkově řízené nosiče s označením Robo, jsou k dispozici ve čtyřech modelových řadách, a to RoboMINI, RoboGREEN, RoboMIDI, a RoboMAX.

Od roku 2017 uplynulo poměrně hodně času a dnes pracuje v ČR a SR celkem pět desítek strojů ve výkonovém rozmezí od 30 do 140 koní. Pokud bychom chtěli tuto techniku charakterizovat, tak se jedná o dálkově řízené pásové nosiče nářadí s velkým výkonem a svahovou dostupností v rozmezí od 45 – 55° (v závislosti na typu, respektive celkové hmotnosti stroje).

Výkonný a robustní

Zaměřme se nyní podrobněji na nosič RoboMAX, který hodně zákazníků využívá k likvidaci náletových dřevin a drcení klestu. Pokud bychom ho měli v krátkosti charakterizovat, pak bychom použili výkon a robustnost. Je potřeba zmínit, že hovoříme o stroji s výkonem téměř 80 k, v případě využití na likvidaci náletových dřevin na plně ocelových článkových pásech.

RoboMAX je opatřený masivní celoocelovou kapotáží, ochranným krytem chladiče a spodními ochrannými kryty, aby byl schopný pracovat v těžkých podmínkách. Celková hmotnost stroje se pohybuje podle výbavy nad hranicí 3,5 tuny, samozřejmě v závislosti na finální konfiguraci. Tento nosič si oblíbily hlavně firmy zabývající se likvidací náletových dřevin i v těch nejtěžších podmínkách a ve svazích často až do 50°, kdy stroj v tomto náklonu nemá žádné směrové ani časové omezení práce.

Aktuálně je možné ke stroji RoboMAX připojit tři druhy pracovních hlav na likvidaci náletových dřevin a klestu. Každá z nich je v něčem specifická, a tak vždy záleží na výstupech diskuse se zákazníkem, na jakou práci bude technika sloužit a jaké výsledky se od ní očekávají. Někdy se jedná o preferenci výkonu, jindy je kladen důraz na kvalitu drcení.*

http://www.hanes.cz

(Podrobnosti v Komunální technice 3/2021)

Současný trend při péči o travnaté plochy na prudkých svazích potvrzují v praxi dálkově řízené stroje. Zvyšující se nároky na bezpečnost pracovníků a efektivitu práce změnily uvažování společností i soukromníků z oboru o způsobu práce. Ani pro velmi zkušeného člověka není výběr vhodného nářadí a optimálního nosiče jednoduchý.

Při prostém přepočtu ceny za jeden posekaný hektar sice vychází nejlevněji klasický traktor s agregovaným nářadím, ale ne všude je možné jeho nasazení. Právě tam je jediným možným řešením dálkově řízený nosič. Stoupající poptávku po dálkově řízených strojích dnes dokáže uspokojit široká řada výrobců. Mezi nimi však stále silněji dominuje italský producent ENERGREEN. Podívejme se na něj podrobněji.

Stálice v sortimentu

Na výrobu dálkově řízených nosičů nářadí vsadila tato společnost již v roce 2010. Celou řadu pojmenoval ROBO a dnes jsou k dispozici tři velikostně rozdílné modely – RoboMINI, RoboGREEN Evo a RoboMAX. Na český a slovenský trh je pátým rokem výhradně dodává společnost HANES. Více než 50 strojů zde za tu dobu našlo svého majitele.

Není divu – například RoboGREEN je nejprodávanějším strojem své kategorie na světě. Přes 3000 jich pracuje doslova všude. Výkon, spolehlivost, síla a vysoká účinnost jej odlišují od jakéhokoli jiného dálkově ovládaného stroje používaného k údržbě zelených ploch. Právě RoboGREEN se ukázal být ideálním pomocníkem pro nejširší škálu těch, kteří se o zeleň starají „ve velkém“.

Aktuální nejprodávanější model RoboGREEN prošel „faceliftem“ s řadou vylepšení. Ponechal si to osvědčené a vyzkoušené z minulých let – spolehlivý a silný tříválcový motor Yanmar o výkonu 27,5 kW (40 k) s vysokým točivým momentem, výkonnou hydrauliku pro pohon nářadí (25 kW a 55 l/min)a dosah rádiem řízeného ovládání 150 m. Nízké těžiště a například konstrukce olejové vany dovoluje stroji RoboGREEN Evo pracovat ve svazích se sklonem až 55° dlouhodobě bez jakéhokoliv omezení.*

(Podrobnosti v Komunální technice 2/2021)

Současný vývoj ve svozu odpadů ovlivňují především nároky klientů na výkon, rychlost, kvalitu a cenu. Čím dál více se ale rozšiřují nové technologie – od identifikace přes vážení až po inovativní řešení pro chytré město.

Nadnárodní holding TERBERG RosRoca má v Evropě hned několik výrobních společností: v Nizozemsku, Španělsku, Velké Británii, Francii a v Německu.

V portfoliu těchto firem najdeme úplnou škálu techniky na svoz odpadu – nástavby se zadním, bočním i předním plněním. Následuje široká nabídka vyklápěčů odpadových nádob a kontejnerů s mechanickým či automatickým ovládáním, s možností integrovaného dynamického vážení, dále industriální vyklápěče pro velkoobjemové nebo podzemní kontejnery. V katalogu nechybí ani myčky odpadových nádob, maloobjemové nástavby na svoz odpadu nebo v úvodu zmíněná smart city řešení.

Holding TERBERG RosRoca je dominantním výrobcem odpadových technologií v Evropě a současně udává i světové trendy v tomto segmentu. Řadí se tak právem na první místo v celosvětovém měřítku.

Montáž nástaveb v tuzemsku

„Od roku 2011 montujeme nástavby Olympus v České republice. Začínali jsme v naší centrále v Praze. Letos jsme otevřeli novou provozovnu ve Voticích, čímž jsme získali další kapacitu a možnosti v rozvoji výroby a dostaveb vozidel na svoz odpadu, zametačů nebo komunálních nosičů na letní a zimní údržbu komunikací. Za devět let jsme získali mnoho zkušeností. Nástavby montujeme na podvozky nejenom pro české a slovenské zákazníky, veškerou volnou kapacitu vyplňujeme montážemi pro klienty z východní Evropy, především pak z Polska. Jak se říká, zkušenost dělá mistry. S velkou pokorou to lze říct i o naší práci,“ říká jednatel firmy HANES Filip Hachle a pokračuje:

„Co se týká dostavby vozidel na svoz odpadu, tak v posledních letech je čím dál více nástaveb vybaveno vážicími systémy, automatickými vyklápěči, identifikací nádob. Je tedy pořád co se učit. Další kategorií jsou například vozidla na svoz obsahu velkoobjemových podzemních kontejnerů, tedy s manipulátorem pro horní výsyp do nakládací vany. Zkušenosti se nám daří prodat. Máme radost, že se těšíme čím dál větší oblibě a náš podíl na trhu rok od roku roste. Našim zákazníkům děkuji za důvěru a zaměstnancům za skvělou práci.“*

(Podrobnosti v Komunální technice 12/2020)

Zametací stroje CityCat s kloubovým řízením se vyrábějí již od roku 1985. Zatím byly představeny čtyři generace a 15 výrobních variant. Na trh bylo uvedeno skoro 10 000 kusů této techniky. Řadu CityCat 1500 vystřídala 2000, následovala 2020, která ovládla trh zametačů v kategorii s objemem zásobníku 2 m3.

Nová (čtvrtá) řada kompaktních zametačů s označením CityCat V20 od výrobního koncernu BUCHER Municipal nyní přichází s revolucí ve světě čištění chodníků a ulic. Na výběr je více hmotnostních variant, s dieselovými nebo plně elektrickými pohony. Všechny mají vylepšené vysávání, skvělou konektivitu, větší pohodlí, samozřejmě s důrazem na trvalou udržitelnost životního prostředí.

Zvýšená modularita

Celá řada zametačů CityCat V20 je postavena na jedné platformě. Vše se nachází pod stejnou kapotou, identická je kabina, podvozek, řízení i zavěšení kol. Mnoho výhod pro zákazníky a provozovatele poskytuje modularita.

Nejenže je díky tomu snadné přecházet z jednoho stroje do druhého. Rovněž je jednodušší údržba, výměna kartáčů a podobně – zkrátka vše od zaškolení až po logistiku náhradních dílů. Nové zametací stroje skrývají mnoho výhod „skrytých“ tak říkajíce pod povrchem. BUCHER Municipal vyslal uživatelům jasný vzkaz: „Připravte se na benefity vyplývající z modularity a podstaty stejné platformy.“

Nová vlajková loď

Výrobce představuje veřejnosti novu vlajkovou loď v kategorii zametačů s velikostí zásobníku 2 m3. CityCat V20 disponuje celkovou hmotností 4,8 t, která nabízí užitečné zatížení až 2,1 t.

Současně je jediným kloubovým zametacím strojem vybaveným pohonným agregátem, který plní emisní limity EURO 6D. Jedná se o čtyřválcový motor se vstřikováním Common-Rail, přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem, disponující výkonem 62 kW.

CityCat V20 se vyrábí ve verzi se třemi kartáči. Energeticky optimalizovaný sací ventilátor má vyšší účinnost a skvělý sací výkon. Další sdělení výrobce směrem k zákazníkům zní: „Kombinujte malou spotřebu paliva, nízké emise výfukových plynů i hluku. Existuje mnoho dalších důvodů, proč je čas začít s obměnou vozového parku.“

Elektrický CityCat V20e

Nový plně elektrický zametač CityCat V20e má stejnou celkovou hmotnost 4,8 t i užitečné zatížení (2,1 t) jako stroj V20. V koncernu je druhou generací elektrických zametacích strojů. Nově je vybavený baterií o výkonu 63 kWh navrženou na míru s dostatečnou kapacitou pro práci delší, než vyžaduje osmihodinová směna.

Výkonný a přitom ohleduplný ke svému okolí CityCat V20e lze používat prakticky nepřetržitě – především díky nízkým emisím akustického hluku. První generací prověřená a dále zdokonalená technologie nabízí trvalou udržitelnost s minimálním dopadem za životní prostředí.*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2020)

Ve švýcarském výrobním závodu v Burgdorfu, patřícímu do skupiny AEBI Schmidt, se vyrábějí podvozky a pracovní vozidla MT sloužící jako univerzální nosiče nářadí. Švýcarská preciznost s moderními technologiemi zaručuje dobrý poměr ceny a kvality.

Přísné emisní normy zamotaly malosériovým výrobcům hlavy, integrovat všechny komponenty do kompaktních rozměrů totiž není snadná disciplína. K tomu se přidaly i zvýšené nároky bezpečnost, sledování jízdy v pruzích, airbag pro řidiče, ABS a ESP, varování před kolizí a mnohé další prvky.

„Jsou jistě důležité, jejich využití v komunálním režimu je ale velmi diskutovatelné. Většina výrobců tak překlopila homologace do kategorie pracovních strojů, kde se zmíněné nároky nevyžadují. Podobně je tomu i u švýcarského výrobce AEBI,“ podotkl Filip Hachle, jednatel firmy HANES, s. r. o., jež je výhradním dovozcem nosičů řady MT do ČR a SR.

Pro těžkou práci

Připomeňme, že na trhu jsou tři modely nosičů AEBI, a to MT 720, 740 a 750, které se vyrábějí jako komerční podvozky N2G, či speciální stroje kategorie SS. Mají dieselové motory VM od koncernu FPT: pro model MT 720 motor splňuje emisní normu EURO6A, MT 740 EURO6C, v obou případech jde čtyřválcový třílitr o výkonu 80 kW (109 k). Typ MT 750 má šestiválcový „čtyřapůllitr“ s výkonem 115 kW (156 k), plnící taktéž normu EURO6C.

Všechny modely mají vždy šestistupňovou převodovku a pohon 4 x 4 s redukční převodovkou. Šestý rychlostní stupeň má zásadní vliv na celkovou spotřebu PHM. Zvýšil se i točivý moment na 420 Nm, což přispělo k celkové síle vozidla.

Základem koncepce všech modelů je šroubovaný žebřinový rám, tuhé nápravy, listové pružiny, tlumiče a stabilizátory. Vozy jsou konstruovány pro agregaci těžkého nářadí a převoz nákladu o vysoké hmotnosti, tedy na těžkou práci.*

(Podrobnosti na www.hanes.cz a v Komunální technice 6/2020)

Současný vývoj ve svozu odpadů ovlivňují především nároky klientů na výkon, rychlost, kvalitu a cenu. Čím dál tím víc se ale v této souvislosti rozšiřují nové technologie, počínaje identifikací, přes vážení až po inovativní řešení pro smart cities neboli chytrá města.

Nadnárodní holding TERBERG RosRoca má v Evropě hned několik výrobních společností: v Nizozemsku, ve Španělsku, Velké Británii, Francii a Německu. Portfolio těchto firem zahrnuje úplnou škálu techniky na svoz odpadu.

Nástavby jsou k dispozici se zadním, bočním nebo předním plněním. Velmi široká je také škála vyklápěčů odpadových nádob a kontejnerů, a to s mechanickým nebo automatickým ovládáním, s možností integrovaného dynamického vážení, k dispozici jsou industriální vyklápěče pro velkoobjemové kontejnery, další slouží pro podzemní kontejnery. V nabídce najdeme rovněž myčky odpadových nádob, maloobjemové nástavby na svoz odpadu nebo již zmíněná řešení pro smart cities.

Holding TERBERG RosRoca je dominantním výrobcem odpadových technologií v Evropě a současně udává i světové trendy v segmentu technologií pro nakládání s odpady. Řadí se tak na první místo v celosvětovém měřítku.

Od roku 2011 montuje společnost HANES, výhradní zástupce výrobků holdingu TERBERG RosRoca pro Českou a Slovenskou republiku, nástavby OLYMPUS ve své centrále v Praze. Za osm let získala mnoho zkušeností. Nástavby totiž montuje na podvozky nejenom pro české a slovenské zákazníky, ale veškerou volnou kapacitu vyplňuje montážemi pro klienty z východní Evropy, především pak Polska.

„Jak se říká, zkušenost dělá mistry. S velkou pokorou to lze tvrdit i o naší práci. V posledních letech je čím dál víc nástaveb vybaveno vážicími systémy, automatickými vyklápěči nebo identifikací nádob. Proto je pořád co se učit. Zkušenosti se nám daří prodat, těšíme se čím dál větší oblibě u zákazníků a náš podíl na trhu rok od roku roste. Našim klientům si dovolím závěrem roku poděkovat za projevenou důvěru a zaměstnancům potom za skvěle odvedenou práci,“ říká jednatel firmy HANES Filip Hachle.*

(Podrobnosti v Komunální technice 12/2019)

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down