Vyhlášeným pojmem mezi německými strojírnami byl Hanomag z Hannoveru. Vyráběl vše – od lokomotiv až po traktory, ale nakonec skončil neslavně...
Ze světa zmizel v roce 2016, když jeho japonský majitel přešel zcela na své jméno Komatsu. Uzavřela se tak úspěšná historie slavné strojírny, založené Georgem Egestorffem (1802 – 1868) už v roce 1835. Na podzim 2016 byla společnost Komatsu Hanomag AG přejmenována na Komatsu Germany GmbH, a to po spojení obou filiálek Komatsu do jediného podniku s vedením v Hannoveru.
Japonská Komatsu vstoupila do Hanomagu v roce 1989, když o pět let dříve zbytky Hanomagu po bankrotu zachránila skupina německých investorů, ale plné právo na celý Hanomag si zajistila firma Komatsu až v roce 2002.
Milníky historie
První slévárna oceli a strojírenská společnost Georga Egestorffa byla založena v roce 1835 v obci Linden, kterou roku 1920 připojili k Hannoveru. Továrna se rozrostla, ale dnes Komatsu využívá jen malou část původní plochy obrovského závodu, který patřil v letech 1846 až 1931 k nejvýznamnějším výrobcům parních lokomotiv v Německu, ale postupně přidával další výrobky jako nákladní i osobní automobily, traktory, buldozery, nakladače a jiné stavební a zemědělské stroje.
Po Egerstorffově smrti v roce 1868 firmu převzal „Král železnic“ Bethel Henry Strousberg (1823 – 1884, po anglicku si upravil německé jméno), ale záhy se vydal z peněz (postavil mj. obytnou čtvrť pro dělníky), takže v březnu 1871 předal firmu bankovnímu konsorciu. Vznikla Hannoversche Maschinenbau AG a v roce 1904 její ředitel Erich Metzeltin vymyslel zkratku Hanomag, zprvu jako telegrafickou adresu, ale pak coby značka přetrvala do 21. století.
Návrat k traktorům
Po neúspěchu s obnovením výroby osobních vozů se Hanomag po válce soustředil na traktory, stavební stroje a nákladní vozy. Výčet úspěšných traktorů značky Hanomag se vymyká rozsahu tohoto článku. Už v předválečném Československu patřily tyto stroje spolu s traktory Deutz a Lanz-Bulldog k těm nejrozšířenějším německým!
V roce 1912 začala produkce motorovými pluhy, následovaly slavné Hanomag WD (1924), přičemž zkratka WD patřila konstruktérům Ernstu Wendelerovi a Boguslawu Dohrnovi. Ze zážehových čtyřválců přešly na vznětové. Od roku 1939 a začátkem 50. let byl Hanomag číslem 1 na německém trhu. V roce 1951 vyjela nová řada s modulárními motory (2, 3 nebo 4 válce), též s přeplňováním dmychadlem Roots. Další byly dvoudobé diesely. Mezi nákladními vozy vynikla řada lehkých typů, které později dostaly společnou značku Hanomag-Henschel. Přežily až do roku 1977, když už tuto výrobu užitkových vozů převzal Mercedes-Benz.
Zbyly tedy traktory. V roce 1988 vyjednával Hanomag o výrobní spolupráci se strojírnou ZŤS Martin, která měla zahájit na Slovensku licenční výrobu několika typů nakladačů a buldozerů. Skutečně se tak stalo (např. pásové D600 D a L600 D s označením ZTS na přídi), ale po změně politických poměrů Závody ťažkého strojárstva z Martina v 90. letech přišly o většinu lukrativní vojenské produkce a vyhlásily bankrot.
Loučení...
V letech 1945–1969 vzniklo celkem 219 858 nákladních vozů Hanomag všech klasických typů kromě malé řady F (Transporter). Po fúzi se objevila společná značka Hanomag-Henschel i na těžkých typech Henschel z Kasselu (1970–1974). Mercedes-Benz po plném převzetí výrobu těchto automobilů ukončil (řada F pokračovala coby Mercedes-Benz Transporter), když do obchodu šel jen proto, že o ně měl zájem britský Leyland, a tak zamezil převzetí a získal 840 dealerů Hanomag-Henschel.
Od roku 1912 vzniklo v Lindenu přes 250 tisíc traktorů Hanomag. Vyráběly se i v Argentině a licenci koupil španělský Barreiros. Hanomag se nakonec zaměřil na stavební stroje. Jejich produkci, která pokračuje pod taktovkou Komatsu, zahájil už roku 1933.
Tomáš Hyan, foto autor a Hanomag
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 9/2024)*
Těžký tahač přívěsů Hanomag ST 100 předválečné konstrukce, vyráběný ještě v letech 1945–1951 (1112 kusů, na snímku vůz z roku 1947)Hanomag 2/10 PS Kommissbrot, první a nejslavnější osobní automobil značky s jednoválcem 0,5 litru, uloženým v zádi (1924)Kolový traktor Hanomag R45 se čtyřválcem 5,7 litru o výkonu 33 kW (45 k), vyráběný od roku 1950
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!