Málokterá společnost se může pochlubit historií delší než 180 let jako americká Case, dnes proslulá především výrobou traktorů a stavebních strojů.
Historie firmy Case je opravdu obsáhlá a plná zvratů. Málokdo tuší, že také vyráběla kvalitní osobní automobily, které dokonce prověřila v nejslavnějším závodě na 500 mil v Indianapolisu. Traktory a zemědělské stroje však vždy hrály prim.
Zamotaná historie
Mezi nejslavnější jména amerických traktorů patří Case, International Harvester (McCormick, Deering a Farmall), Ford (Fordson), New Holland a Steiger, která nakonec skončila v průmyslovém koncernu CNH Industrial (Case New Holland), jenž patří italské rodině Agnelliů (Exor NV pod kontrolou firmy Giovanni Agnelli BV). Zjevně nejstaršími členy skupiny jsou Case IH Agriculture a Case Construction Equipment, jejichž historie sahá do roku 1842, kdy byla založena společnost J.I. Case Company ve městě Racine ve Wisconsinu.
Nyní se zabývají výrobou zemědělských a stavebních strojů, přičemž označení IH je vzpomínkou na traktory International Harvester. Pokračuje i značkaNew Holland (Agriculture a Construction), která vystřídala zaniklou produkci traktorů Ford a Fiat. Třetí součástí je rakouský Steyr Traktor, který v roce 1996 odkoupila tehdejší Case Corporation.
Jak to začalo
Historie společnosti Case by vydala na hodně tlustou knihu. Podívejme se na nejdůležitější fakta. Zakladatel J.I. (Jerome Increase) Case se narodil 11. prosince, a to roku 1818 nebo 1819, jako syn farmáře z Williamstownu (New York). V roce 1842 opustil rodinnou farmu. Odjel do Racine ve Wisconsinu, kde založil první společnost na výrobu zemědělských strojů (už jeho otec Caleb Case vyráběl primitivní mlátičky obilí). Za pět let byla ve městě největší.
V roce 1856 byl zvolen starostou Racine a roku 1860 prezidentem Wisconsin Agricultural Society. Prodeje vzrůstaly, podnik získal partnery a přejmenoval se na J.I. Case Company. Když J.I. partnery v roce 1880 vyplatil, stala se z ní J.I. Case Threshing Machine Company (J.I. Case T.M.Co.) a v roce 1886 už byla největším výrobcem parních strojů!
Její zakladatel zemřel 22. prosince 1891. Také se zapsal do historie coby jeden z průkopníků automobilismu, když se jeho firma v roce 1871 podílela na stavbě parní buggy Carhart a vyrobila většinu mechanických dílů s výjimkou kotle.
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 3/2024)*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!