Ze stupačky popelářského vozu do ředitelského křesla

Zhruba osmi tisícovkám obyvatel zpříjemňuje život příspěvková organizace Technické služby města Benátky nad Jizerou (TS) v okresu Mladá Boleslav. Pátým rokem je tady ředitelem Antonín Cekota ml., který převzal otěže po svém otci stejného jména. V podniku pracuje již více než patnáct let a začal doslova od píky.

Hovořili jsme s ním především o slastech a strastech zaměstnance i ředitele technických služeb, stálicích v parku techniky a o jednom novém a zajímavém přírůstku na elektrický pohon určeném pro péči o zelené plochy.

Údržba i ochrana města

Nejprve základní fakta. TS pečují kromě jiného o městskou zeleň, mají na starosti celoroční údržbu komunikací, veřejné osvětlení, drobné opravy cest, provoz sběrného dvora a svoz obsahu zhruba tří stovek městských odpadkových košů. K tomu poskytují drobné zednické, instalatérské a elektrikářské práce. Svoz komunálního a separovaného odpadu má v Benátkách nad Jizerou na starosti místní provozovna společnosti AVE CZ odpadové hospodářství.

V gesci mají TS protipovodňový systém, do něhož investovalo město nemalé prostředky poté, co se v roce 2000 vylila z břehů Jizera. Naposled tady instalovali hráz kvůli vysokému stupni povodňového nebezpečí 25. prosince loňského roku.

Pochvala pro rejnoka

Protože žací stroje Kubota nejsou konstruované pro působení v obtížném terénu a sekání přerostlé trávy, poohlíželi se po technice vhodné také pro práci v těchto podmínkách. K tomu stále narůstá výměra zelených ploch, o něž je nutno se postarat. Volba nakonec padla na dálkově ovládaný plně elektricky poháněný víceúčelový stroj raymo (anglicky rejnok) TORPEDO 4 x 4 vybavený žací hlavou se záběrem 120 cm na vysokou trávu a ruderální porost s kombinací pevných a výkyvných nožů. Pozitivní roli sehrála jednoduchá konstrukce s absencí hydraulických komponentů, schopnost práce až šest hodin na jedno nabití, „zelený faktor“ i skutečnost, že je stroj ryze české konstrukce a výroby.

„K modularitě rayma přispívá šest výměnných žacích hlav, tři různé pohonné jednotky, tři typy kol a stejně tolik nabíječek. To umožňuje sestavit desítky různých variant pro požadavky konkrétního zákazníka – od pravidelné údržby kvalitního trávníku, přes běžné komunální použití, lištové kosení květnatých luk až po hrubé sečení ruderálních porostů a práce na prudkých svazích. Letošními novinkami jsou výkyvné strunové žací rameno pro přesné obsekávání překážek a speciální kola s velkými kovovými hroty v pružném plášti pro práci v extrémních svazích,“ vysvětluje zástupce výrobní společnosti raymo Ing. Karel Milichovský.

Sekačku raymo máme od loňského srpna a na svém kontě má nyní zhruba 50 motohodin. S provozem, výkonem, kvalitou odvedené práce a nákladovostí jsme spokojeni. Díky rozměrům a nízké průjezdné výšce se dostane i do prostorově omezených míst. Dálkové ovládání odlehčuje stroj a přispívá k bezpečnosti obsluhy. Je to náš první pomocník s elektropohonem a rádi bychom na cestě tímto směrem pokračovali. Zásadním momentem je, že při mulčování nemusíme řešit, co s posekanou trávou. To šetří nemalé náklady na její přepravu a zhodnocení,“ pokračuje Antonín Cekota.

Pod křídly města

Při komunální údržbě záleží podle Antonína Cekoty především na důkladných znalostech místních podmínek. Za obrovskou zkušenost a výhodu s odstupem času považuje, že pracoval s veškerou technikou počínaje sekačkami, zametacím vozem, traktorem, nosičem kontejnerů i „náklaďákem“. K tomu vyzvedl vstřícný přístup dlouholetých zaměstnanců a ochotu cokoliv vysvětlit.

„Bez výkonných strojů, které zlevňují a zrychlují práci, se dneska už neobejdeme. Akvizice nové techniky se tady odehrávaly vždy s důrazem na prověřeného prodejce a nedaleký servis. Kvůli modernizaci vozového parku ale nebudeme snižovat stavy zaměstnanců. Uplatní se jinde, práce je pořád dost. Výsledkem bude vyšší efektivita technických služeb a spokojení obyvatelé,“ připojuje Antonín Cekota a uzavírá:

„Je dobře, že v Benátkách nad Jizerou zůstaly technické služby pod městem a nepřešly do rukou soukromého subjektu, jak se leckde stalo. Případný návrat zpět je velmi složitý a nákladný. Když nám zavolá odpovědná osoba z městského úřadu, neexistuje, že bychom nezvedli telefon. Ceny prací pro město jsou nižší, všechny problémy se řeší okamžitě. A tak bych mohl pokračovat. To ale dobře vědí všichni, kdo se v oboru pohybují.“*

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 5/2024)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down