Vídeňští hasiči nově využívají dva zásahové vozy na baterie

Vídeň investuje do technologických inovací i v hasičském sektoru. Tamější hasiči nově jezdí se dvěma moderními zásahovými vozy na elektrický pohon. Vozidla od rakouského výrobce Rosenbauer řady RT umožňují bezemisní provoz a jsou tak ekologickou alternativou pro zásahovou činnost.

Do vozového parku vídeňského hasičského sboru přibyla novinka. Jeho členům jsou nyní k dispozici dva nejmodernější zásahové vozy na elektřinu. Oba od rakouského výrobce Rosenbauer z řady RT (Revolutionary Technology) jsou vybavené vysokonapěťovou baterií s kapacitou 66 kWh, která je umístěna v podlaze.

Vozy mají dva elektromotory, které dohromady dosahují výkonu 360 kW. Aby byl zajištěný provoz i během delších zásahů nebo v případě dlouhodobého výpadku proudu, má řidič k dispozici také záložní dieselový systém napájení s výkonem 225 kW (Energy Backup System). Vídeňská „ertéčka“ jsou postavená na základním podvozku RT 4 × 4 s volitelně nastavitelnými úrovněmi pro pohodlné nastupování a vystupování. Vozidla jsou 7,80 m dlouhá, 2,35 m široká, 3,20 m vysoká a váží 16 tun.

Kombinace dvou typů

Firma Rosenbauer v tomto modelu úspěšně zkombinovala vlastnosti dvou typů vozidel, které vídeňští hasiči nejčastěji využívají, a to pomocného a cisternového hasičského vozu. Z tohoto důvodu je vídeňští hasiči označují jako „základní hasičská vozidla“. Pokud jde o hašení, elektrický vůz RT uveze 2000 litrů vody a 100 litrů pěnového koncentrátu. Vodní dělo se nachází na střeše kabiny. Čerpadlo je vestavěné a ovládá se prostřednictvím elektromotoru nebo zmíněným záložním napájením.

„Koncepce tak zvaných základních vozů je inovativní v celé své šíři. Základní myšlenkou osob zodpovědných za koncepci a technologii bylo rozšířit možnosti použití vozidla a učinit jej co nejuniverzálnějším. Osobně mi šlo zejména o využití nových technologií, abych hasičům poskytl co nejlepší techniku a ty nejbezpečnější nástroje. Hasiči se již těší, až si nová vozidla, vybavení a technologie vyzkouší při své každodenní práci. Zpětná vazba, kterou od nich dostáváme, je a vždy byla hlavním motorem pro další vývoj a zdokonalování vozidel a vybavení,“ shrnul ředitel vídeňských hasičů Mario Rauch.

Odolné a bezemisní vozy

Společnost Rosenbauer dosud distribuovala po celém světě 21 exemplářů svého „ertéčka“. Vývoj tohoto elektrického vozu trval osm let, než byl plně připravený pro sériovou výrobu. V ostrém v provozu ho testují také v Berlíně a Basileji, a tak jsou vozy RT alespoň jedním kusem zastoupeny už v celém regionu „D-A-CH“ (Německo-Rakousko-Švýcarsko).

Podle výrobce je vůz RT díky svému efektivnímu systému hospodaření s elektřinou mimořádně odolný proti krizovým situacím a umožňuje prakticky bezemisní provoz, což koresponduje s vídeňskými dlouhodobými klimatickými cíli. „Díky své vysoké profesionalitě se vídeňský hasičský sbor právem řadí mezi nejlepší záchranné služby na světě. Postupným přechodem na ekologicky šetrná vozidla také přispívá ke klimaticky neutrální budoucnosti Vídně,“ doplnil městský radní Peter Hanke, v jehož kompetenci je i správa hasičského sboru.

Zdroj: Mezinárodní kancelář města Vídně v Praze*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down