Ve švýcarském výrobním závodu v Burgdorfu, který patří do skupiny AEBI Schmidt, se vyrábějí podvozky a pracovní vozidla řady MT, které slouží jako univerzální nosiče nářadí. Švýcarská preciznost spolu s moderními technologiemi zaručuje skvělý poměr ceny a kvality.
Tím, že výrobce plně přezbrojil na euro „šestku“ již v roce 2015, získal významný náskok před konkurencí, která představuje nové motory až nyní. Letos vstupuje v platnost další úroveň normy EURO 6 s označením C, i na tu je výrobce AEBI připraven. Se změnou přichází i další vylepšení…
Připomeňme, že na trhu jsou tři modely nosičů AEBI, a to MT 720, 740 a 750, které se vyrábějí jako komerční podvozky či speciální stroje. Mají dieselové motory VM od koncernu FPT: modely MT 720 a 740 čtyřválcový třílitr o výkonu 80 kW (109 k), typ MT 750 šestiválcový čtyřapůllitr s výkonem 115 kW (156 k).
Převodovka je vždy šestistupňová, ve většině případů s pohonem 4 x 4 s redukční převodovkou. Šestý rychlostní stupeň má zásadní vliv na celkovou spotřebu PHM. Zvýšil se i točivý moment na 420 Nm, což přispělo k celkové síle vozidla.
Základem koncepce všech modelů je šroubovaný žebřinový rám, tuhé nápravy, listové pružiny, tlumiče a stabilizátory. Vozy jsou konstruovány pro agregaci těžkého nářadí a převoz nákladu o vysoké hmotnosti, tedy na těžkou práci.
U všech modelů doznal významnou změnu interiér. Kabina zůstala ve standardu třímístná, s příchodem EURO 6 C přibyl na palubní desce nový instrumentální panel s velkým barevným a přehledným displejem. Na něm může obsluha okamžitě odečítat všechny provozní údaje včetně motorové diagnostiky poskytující všechna data s případnými chybovými hlášeními. Je na uživateli, kterým hodnotám dává přednost a přednastaví si je na displeji.
„Další změny prodělalo u všech modelů ovládání hydraulického systému. Na středovém panelu přibyl kruhový joystick, jímž se řídí přes elektroniku hydraulický systém včetně přiřazování pohonu 4 x 4, redukcí a uzávěrky diferenciálu. Místo klasického napětí již systémem putují informace, které nepodléhají proudovým rázům, což je prakticky nesmrtelné řešení. Díku tomu je možné hydrauliku a funkce joysticku do jisté míry také naprogramovat,“ poznamenal Filip Hachle, jednatel společnosti HANES, která je dovozcem techniky AEBI MT do ČR a SR, a pokračoval:
„Zásadní novinkou u modelů MT 740 a 750 je hydrostatický pojezd. Pohonný řetězec si zachovává všechny vlastnosti standardního vozidla, tedy šestistupňovou mechanickou převodovku. Je doplněný o hydrostatický pohon připojený na vývodový hřídel rozdělovací rozvodovky. Stroje tak mohou pracovat ve třech režimech, a to zaprvé rychlý, zadruhé redukovaný mechanický pojezd, nebo zatřetí hydrostatický pojezd pro dosažení rychlosti v rozsahu 0–20 km/h. Všechny režimy mohou být aktivovány jak při pohonu 4 x 2 tak i 4 x 4. S příchodem EURO 6 C doznal změny i interiér s lepším ergonomicky rozmístěnými ovládacími prvky. Konkrétně uvedu posilovač spojky, seřiditelný sloupek řízení, kůží obšitý volant a další drobnosti. Vedle standardní třímístné kabiny je nově k dispozici MT 750 s označením DOKA, tedy doublecab s prodlouženou kabinou až pro šest osob.“*
(Podrobnosti v Komunální technice 6/2018)