Říká se, že v jednoduchosti je síla. Pro vozidlo Durso Multimobil, které v ČR zastupuje a prodává firma SIMED, to platí v plné míře. Pro použití motoru bez filtru pevných částic ho lze bez nadsázky nazvat posledním Mohykánem mezi univerzálními komunálními vozy.
Jednoduchá konstrukce zůstává, kabina však dostala od poloviny letošního roku novou, modernější a agresivnější tvář. Durso Multimobil je návratem k jednoduchému, ale v podmínkách provozu technických služeb a dalších organizací, zabývajících se údržbou městských komunikací, tolik ceněnému univerzálnímu vozidlu.
Bez elektroniky a filtru
Dlouhá leta žehrali zástupci technických a městských služeb na absenci takového vozu na trhu, který by nebyl „prošpikovaný“ nejmodernější elektronikou, jež se po pár letech provozu projeví značnou poruchovostí, a tím velice drahým servisem. Dalším aspektem, který „šroubuje“ cenu nových vozidel neúměrně nahoru, jsou stále přísnější emisní normy, a tím i nutnost agregace dražších motorů s filtry pevných částic, které tyto normy splní.
Nosiče Durso Multimobil se však tyto negativní vlivy netýkají. Srdcem je téměř bezúdržbový atmosférický dieselmotor Perkins (od letošního roku také přeplňovaný s vyšším kroutícím momentem), který není řízen žádnou elektronikou a především nemá filtr pevných částic. Proto je vozidlo homologované v kategorii „SS-samojízdný pracovní stroj“ s celkovou hmotností 3,5 t, tedy pro řidičské oprávnění B. Novinkou loňského roku byl potom model Durso Multimobil X, který disponuje silnějším motorem Kohler o výkonu 75 k.
Pro rozmanité agregace
Jednoduchým a bezúdržbovým motorem však výhody vozu Durso Multimobil nekončí, ale začínají. Zapínání pohonu 4 x 4 a redukční převodovky opět neřídí žádná elektronika, nýbrž je zajištěno pomocí pák s lanovody. Čelní a zadní nástavby ovládá obsluha v kabině řidiče, s ergonomickým uspořádáním všech prvků. Odpružená sedačka ve spolupráci s dlouhými listovými pery zaručuje velice vysoký jízdní komfort.
Základní šasi obou typů vozidel, která jsou dodávána ve dvou rozvorech (2200 a 2600 mm – typ Multimobil, respektive 2420 a 2900 mm – typ Multimobil X), lze osadit standardním třístranným sklápěčem, pro potřeby svozu kontejnerů jednoramenným hákovým nosičem, popřípadě dvouramenným nosičem kontejnerů. Všechny tyto verze umožňují agregaci zimních a letních nástaveb pro údržbu komunikací – sypače vozovek, cisternové i svozové nástavby. Na přední upínací desku lze agregovat sněhové radlice, válcové zametače a mycí lišty.
Čtyřicítka na trhu
V loňském roce jsme také toto vozidlo poprvé osadili svozovou lisovací nástavbou LN 3500 BN určenou pro sběr a odvoz komunálního odpadu. Především s touto nástavbou ocení zákazníci absenci filtru pevných částic, který je při přerušované jízdě „od popelnici k popelnici“ zásadním kamenem úrazu při poruchovosti klasických vozidel kategorie EURO VI.
Všechny vyjmenované parametry a technická řešení – společně s cenou začínající těsně nad jedním milionem korun – předurčují vozidlo Durso Multimobil jako ideální náhradu dosluhujících nosičů Multicar M 25, M 26, Magma a podobných.
Po prvních čtyřech letech prodeje, kdy jsme se v prvním roce věnovali především uvedení značky do povědomí zákazníků, jsme k dnešnímu dni dodali našim zákazníkům již přes čtyři desítky vozidel Durso Multimobil, včetně nového modelu Multimobil X!*
Podrobnosti najdete na: www.simed.cz.
SIMED
Foto archiv firmy