Prvním vozidlem svého druhu s pohonem na bioCNG (stlačený biometan) ve střední Evropě je recyklační speciál na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace Kaiser ECO agregovaný na podvozku Scania. Od září ho provozuje společnost Pražské vodovody a kanalizace (PVK).
Kanalizace se čistí vysokotlakou hadicí zakončenou vyplachovací dýzou. Hadice se nejprve zavede na místo určení a poté se vysokotlakým proudem recyklované vody rozplavují usazené nečistoty. Reaktivní síla proudu vody současně pohání hadici kupředu. Naplavený materiál se poté pomocí vakuovacího zařízení nasává odsávací hadicí do kalové nádrže v nástavbě vozidla. Vyplachování a odsávání přitom probíhá současně.
Technologické vybavení nástavby vozidla umožňuje oddělit z nasávané směsi pevnou složku a vodu po vyčištění je možné znovu použít pro čištění potrubí jako vodu tlakovou. Tento proces se opakuje do chvíle, než je kalová nádrž zcela zaplněna tuhými nečistotami a je třeba ji vyprázdnit na výpustním místě.
Recyklační vůz s pohonem na bioCNG vypustí do ovzduší o 58 procent méně škodlivin než auto s naftovým motorem.
„Naše nové vozidlo ročně ušetří zhruba 10 tun emisí CO2. Jeho pořizovací cena je sice vyšší, činí zhruba 13 milionů korun, ale úspora v provozních nákladech je značná a brzy se nám vložené prostředky vrátí zpět,“ uvedl generální ředitel PVK Petr Mrkos.*
(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)