Aby Scania poskytla svým zákazníkům lepší podklady pro rozhodování, v listopadu představila aktualizovanou řadu nákladních vozidel s motory Euro 6. „Vzhledem k situaci s rekordní poptávkou jsme se rozhodli vyložit karty na stůl,“ říká Alexander Vlaskamp, viceprezident společnosti.

Scania zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2021 rekordní prodeje současné řady nákladních vozidel.

5x Green Truck

„Zápasíme však s nedostatkem polovodičů, stejně jako ostatní subjekty v tomto odvětví. To má za následek dlouhé dodací lhůty a v některých případech i zpoždění dodávek. Kromě toho se připravujeme na uvedení největší novinky již od roku 2016. V této situaci jsme se rozhodli, že je fér poskytnout potenciálním zákazníkům lepší podklady pro rozhodování o koupi nového vozidla Scania,“ vysvětluje Vlaskamp.

Scania nezveřejňuje přesné načasování ani konkrétní novinku, ale slibuje kromě jiného „podstatné“ zlepšení spotřeby paliva ve srovnání se současnou řadou a také modernizaci podvozku. To je třeba vnímat zvlášť pozorně v souvislosti s tím, že nákladní automobily Scania byly díky své efektivitě v dopravě pět let po sobě vyhlášeny předními německými odbornými časopisy jako Green Truck.

Zákazníci mohli a mohou prostřednictvím svých kontaktních osob Scania zaznamenat zájem o objednání vozů z aktualizované produktové řady. Běžný objednávkový systém se otevírá právě teď, v listopadu. Klienti, kteří svůj zájem předběžně zaregistrovali, budou obslouženi přednostně.

Vstříc udržitelnému systému

„Během podzimu budeme pokračovat v informování našich prodejců a ujistíme se, že na listopad máme připraveny všechny nástroje a informace pro uvedení nové třináctilitrové řady pohonných jednotek,“ upřesňuje Vlaskamp a navazuje:

„Jsme přesvědčeni, že naši zákazníci ocení, že mají možnost buď si vybrat skvělý vůz ze současné řady, nebo zvolit výrazně inovovaná vozidla, jejichž výroba bude zahájená ve druhém čtvrtletí příštího roku."

Zavedením nové pohonné jednotky Scania demonstruje svůj závazek podporovat přechod k udržitelnému systému dopravy v souladu s Pařížskou dohodou. Scania byla prvním výrobcem těžkých užitkových vozidel, jehož plán a cíle byly schváleny iniciativou Science Based Target (SBTi).

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2021)

Výběr paliva je často dán mírou zájmu zákazníka o životní prostředí. Pro švédského dopravce Skänninge Godstransporter byla volba zřejmá, protože jeho hlavní zákazník Toyota Material Handling Manufacturing Sweden přešel v rámci své výroby na bioplyn.

Není proto divu, že společnost používá pro dodávky komponent pro výrobu ručních a elektrických vysokozdvižných vozíků Toyota ve švédském Mjölby nákladní vozidlo Scania R410 na zkapalněný bioplyn.

„Pohon na bioplyn byl jejich požadavkem,“ říká Gunnar Svensson, generální ředitel společnosti Skänninge Godstransporter. „Stanovování podmínek v oblasti ochrany životního prostředí ze strany zákazníků se stává v tomto odvětví čím dál běžnějším jevem. Avšak nám to vyhovuje.“

Svensson oceňuje řešení společnosti Scania v podobě plynového motoru pracujícího na principu Ottova cyklu, který se vyznačuje nízkou hlučností a k jehož provozu stačí plnit nádrž pouze zkapalněným plynem bez nutnosti přidávání AdBlue nebo nafty.

Nákladní vozidla Scania na zkapalněný plyn lze objednat se dvěma nádržemi nabízejícími celkový dojezd až 1 600 km. Společnost Skänninge se rozhodla pro jednu nádrž, protože její vozidlo průměrně najede pouze 300 km za den.

„Provoz nákladního vozidla je zcela bezproblémový a celkově velmi příjemný. Palivo doplňujeme na čerpací stanici zkapalněného bioplynu zde v Mjölby. Potřebujete ochranné brýle a rukavice a musíte dbát na to, abyste provedli postup ve správném pořadí. Ale pak už je tankování rychlé.“

Společnost založil Gunnarův otec Ivar Svensson v roce 1937 a následně ji předal svým dvěma synům. Ve druhé polovině 50. let minulého století se Ivar plně věnoval řízení svého vozidla Scania L10 po Evropě, jež bylo později nahrazeno modelem Scania LS75. V současné době tento dopravce obsluhuje místní trasy ve Švédsku pro společnost DB Schenker.

Foto archiv/Scania

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2021)*

 

Elektromobilita se začíná prosazovat i v městské hromadné dopravě. Důkazem je táborská firma Comett Plus, která už několik let provozuje autobusy na CNG. Nyní díky spolupráci se společnostmi E.ON Energie a Scania testovala v reálném provozu plně elektrický nízkopodlažní autobus Citywide.

„Zavedení plně elektrických autobusů do reálného provozu je logickým krokem ke snížení produkovaných emisí ve městech. Abychom byli schopni našim zákazníkům nabídnout profesionální řešení, vždy je nutné si takto vysokou investici vyzkoušet v reálném provozu. Se společností Scania se nám podařilo pro našeho partnera, firmu Comett Plus Tábor, realizovat zapůjčení autobusu. Nainstalovali jsme také potřebnou infrastrukturu do jejího areálu,“ říká Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Až 280 km na jedno nabití

Elektrický nízkopodlažní autobus jezdil čtyři dny v Táboře na běžné lince městské hromadné dopravy. Scania Citywide byl vybaven základní sestavou osmi sad baterií o kapacitě 250 kWh, které umožňují busu při plném vytížení dojezd až 150 km na jedno nabití. „Výhodou tohoto řešení je maximální vyváženost autobusu, což má za následek jeho výbornou ovladatelnost a jízdní vlastnosti,“ říká manažer prodeje autobusů Scania Lukáš Martinů.

Společnost Scania nabízí také verzi se silnější sestavou deseti sad baterií. V tomto případě je jich uloženo šest na střeše a zbylé čtyři sady trakčních akumulátorů se opět nacházejí v motorovém prostoru. Autobus potom disponuje výkonem 330 kWh a energií umožňující dojezd až 280 km na jedno nabití. Dobíjecí časy závisí na výkonu instalované nabíječky. Například ta s výkonem 50 kWh dobije zcela vybité akumulátory o kapacitě 250 kWh za zhruba pět hodin.

Důležitá podpora státu

Technologie dobíjení byla pro tento konkrétní pilotní provoz instalovaná přímo v depu společnosti Comett Plus. Jednalo se o dobíjecí stanici od společnosti ABB právě o výkonu 50 kW. „Tuto technologii dlouhodobě využíváme v naší veřejné dobíjecí síti E.ON Drive a nemůžeme si ji vynachválit. Pilotní provoz nám dodal potřebná data a pro uvedení do standardního provozu máme jasnou představu o potřebných výkonech dobíjecích stanic, které budou podobné provozy potřebovat,“ doplňuje Martin Klíma.

Pokud se otevřou dotační možnosti pro elektrobusy, firmy do nich budou investovat. „O využití elektrobusů v naší společnosti uvažujeme již delší dobu. Proto jsme rádi, že nám společnosti E.ON a Scania vyšly vstříc a umožnily nám otestovat tuto technologii v ostrém provozu,“ dodává Aleš Melich, ředitel divize autobusové dopravy společnosti Comett Plus. Pro všechny provozovatele autobusové dopravy je důležité, aby stát vypsal dotační výzvy na pořízení elektrobusů a na potřebnou infrastrukturu.

Infrastruktura nezbytností

Testovací provoz probíhal na standardní lince, kde Comett Plus běžně využívá autobusy s pohonem CNG. „Během testování jsme ujeli více než 1200 kilometrů a ukázalo se, že elektrický autobus je pro tento typ dopravy vhodný. Samozřejmostí je nutnost vybudování potřebné infrastruktury, která zajistí provoz bez jakéhokoliv omezení. Jedna plně vytížená denní linka pro nás znamenala jedno dobíjení v depu, které jsme stihli během povinné přestávky,“ doplňuje Aleš Melich.

V momentě, kdy se elektrické autobusy začnou ve městech výrazně rozšiřovat, budou dobíjecí stanice představovat pro dopravce kritickou infrastrukturu, a proto je důležité volit pouze profesionální řešení. E.ON je v tomto směru velmi aktivní především v severských zemích, kde provozuje řadu podobných projektů. Jedním z posledních je zavedení 65 elektrických autobusů v dánském Odense. „Díky zkušenostem kolegů z více rozvinutých trhů nyní můžeme naše know- how poskytnout i našim zákazníkům v České republice,“ podotýká Martin Klíma.

Konfigurace podle potřeb

Autobusy Scania nové generace však nenabízejí jen novinku v podobě plně elektrického pohonu. „Model Citywide přináší více unikátních technických řešení, jako například klimatizační systém vracející energii zpět do systému, což výrazně přispívá ke snížení spotřeby elektřiny. Zákazníci si mohou nakonfigurovat autobus přesně podle svých potřeb, protože délku lze podle obsaditelnosti přizpůsobit vždy po deseti centimetrech,“ vyjmenovává závěrem další výhody Lukáš Martinů.*

Foto archiv/Scania

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2021)

Model Citywide je prvním zástupcem nové generace autobusů Scania, který současně nabízí nejširší paletu pohonů na všechna aktuálně dostupná paliva. Plně elektrickou verzi si mohli vyzkoušet zákazníci v České republice a na Slovensku.

Červnových předváděcích akcí v Chrášťanech a v Senci se zúčastnily desítky zástupců dopravních podniků. Testování elektrické varianty modelu Citywide se odehrávalo v reálném provozu a na pravidelných linkách přímo u zákazníků, kteří si tak snadno ověřili, zda je tato verze pro jejich potřeby vhodná.

Ušité na míru

„Zkušební provoz v konkrétních podmínkách přinesl našim klientům relevantní data. Máme pozitivní zpětnou vazbu také od řidičů klasických autobusů s konvenčním spalovacím motorem,“ říká manažer prodeje autobusů Scania Lukáš Martinů a dodává: „Díky testování si všichni mohli ověřit novinky, které tato generace přináší. Nový je totiž nejen vzhled, ale také to, co se skrývá pod moderní a výrazně prosklenou karoserií.“

Zásadní je snížení provozní hmotnosti o 600 kg u vzorového modelu Citywide LE 12M. Budoucím uživatelům to přinese nižší provozní náklady i vyšší přepravní kapacitu. Snížení emisí CO2 přispívá k menší zátěži na životní prostředí. Nová je také možnost volby konkrétní délky vozidla, která může být volena vždy po deseti centimetrech. Výsledkem je autobus ušitý na míru požadavkům pro konkrétní aplikaci.

Kompletní řešení

Zcela nový je také prostor pro cestující, který se vyznačuje vzdušným dojmem i díky výše umístěnému stropu a velkým oknům. Jsou použité kvalitní materiály a najdeme zde chytrá řešení, jako například uchycení sedadel v bocích pro snadné čištění a použití materiálů v přírodních barvách.

„Nejvíc mě upoutalo přepracované pracoviště řidiče, které dosahuje a mnohdy i převyšuje úroveň v osobních automobilech. Na první pohled jsou zřejmé kvalitní materiály z měkčených plastů, přehledná palubní deska s grafikou ve vysokém rozlišení a výborný výhled. Vylepšená je také ergonomie. Nová jsou tlačítka a multifunkční volant, přibyla odkládací místa. V takovémto prostředí se bude cítit skvěle každý řidič, což se v konečném důsledku přenese i na pasažéry. Spokojeni budou i provozovatelé těchto autobusů,“ podotýká Lukáš Martinů.

Přestože model Citywide nabízí možnost zvolit si pohonnou jednotku na téměř jakýkoliv druh paliv, je to právě elektrická varianta, která může nejvíc přispět ke snížení emisí ve městech a okolí. Klientům v této oblasti nabízí Scania kompletní řešení zahrnující rovněž dobíjecí infrastrukturu.

„Na stole máme již první objednávky. Model Citywide bude od října vozit cestující v Břeclavi. S dalšími zákazníky jsme v kontaktu a připravujeme nabídky pro výběrová řízení,“ uzavírá Lukáš Martinů.*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2021)*

Cílem společnosti Scania je zaujmout vedoucí postavení mezi výrobci podílejícími se na přechodu k trvale udržitelným přepravním systémům. Hlavním nástrojem k tomu budou akumulátorová elektrická vozidla. Umožní, aby se k zákazníkům dostala hospodárnější přepravní řešení s nulovými uhlíkovými emisemi.

Rychlý vývoj elektrických řešení pro těžká nákladní vozidla zahrnuje i neustálé zdokonalování akumulátorové technologie, pokud jde o kapacitu akumulátorů vztaženou k jejich hmotnosti. Rychle se zlepšují také další parametry, zejména doba nabíjení, počet cyklů a hospodárnost. Nadále se bude zvyšovat rentabilita těchto řešení. Ve většině oblastí přepravy předčí systémy založené na použití fosilních paliv a biopaliv.

Vzestup bezemisních řešení

„Vidíme, že akumulátorová elektrická řešení jsou první technologií bez škodlivých emisí ve výfukových plynech, která dokážou získat významný tržní podíl. Z hlediska zákazníka vyžaduje elektrické vozidlo menší rozsah servisního zajištění než konvenční, což znamená vyšší provozní vytížení a příznivější náklady připadající na kilometr jízdy nebo hodinu provozu. Poučili jsme se z autobusového segmentu, u něhož přeměna začala dříve a neustále se zde zvyšuje poptávka po akumulátorových elektrických alternativách. Načasování vstupu do této oblasti poskytlo užitečné skutečnosti, na jejichž základě nyní rychle zlepšujeme své postavení prostřednictvím nové řady autobusů. Získali jsme přitom také dobré základní znalosti, která využíváme při rozvoji oblasti elektrifikovaných nákladních vozidel,“ říká Alexander Vlaskamp, ředitel prodeje a marketingu společnosti Scania.

Firma již uvedla na trh plně elektrické a plug-in hybridní nákladní vozidla. Dále má v plánu představit během několika roků elektrické vozy určené pro přepravu nákladů na dlouhé vzdálenosti. Budou schopné převážet celkovou hmotnost 40 tun po dobu 4,5 hodiny a jejich akumulátory bude možné rychle dobíjet během 45minutové povinné přestávky řidiče.

Scania očekává, že do roku 2025 bude podíl elektrifikovaných vozidel na celkových prodejních objemech jejích vozidel v Evropě dosahovat 10 %, přičemž do roku 2030 by se tento podíl mohl zvýšit až na 50 %.

Porovnání s vodíkem

Scania investovala rovněž do vývoje vodíkových technologií a nyní je jediným výrobcem, jehož těžká nákladní vozidla s tímto pohonem jsou v počátečním zkušebním provozu u zákazníků. Firemní technici již získali cenné poznatky, na jejichž základě budou pokračovat v další práci.

Přechod k využívání vodíku pro tyto účely však bude omezený, protože k pohánění vodíkového nákladního vozidla je zapotřebí třikrát víc elektrické energie získávané z obnovitelných zdrojů ve srovnání s akumulátorovým elektrickým pohonem. Značné množství energie se totiž ztrácí ve fázích výroby, distribuce a zpětného převádění vodíku na elektrickou energii.

V úvahu je třeba brát také rozsah oprav a údržby. U vodíkového vozu budou náklady vyšší než u akumulátorového elektromobilu, jelikož jeho systémy jsou složitější. Jako příklad lze uvést rozsáhlý vzduchový a chladicí systém. Vodík je navíc těkavý plyn, který vyžaduje náročnější údržbu zajišťující bezpečnost souvisejících systémů.

Vodík je však slibný nosič energie, jenž umožňuje její výhodnou dlouhodobou akumulaci a který bude sehrávat důležitou roli při snižování uhlíkových emisí, bude-li se vyrábět způsobem šetrným k životnímu prostředí. Scania očekává, že vodík bude v řadě průmyslových odvětví sehrávat významnější roli také jako náhrada fosilních zdrojů energie v souvislosti s dodávkami oceli pro výrobu nákladních vozů.

Stacionární palivové články jsou důležitou součástí elektrického nabíjecího systému. Toto řešení je obzvlášť nadějné v místech bohatých na obnovitelné zdroje energie a ve venkovských oblastech vzdálených od hlavní elektrické rozvodné sítě.

„Abychom co nejvíc přispívali k celkové provozní hospodárnosti techniky našich zákazníků i k ochraně životního prostředí, nezavíráme si dveře před žádnými příležitostmi. Je jasné, že cílíme hlavně na kombinaci vývoje akumulátorových elektrických vozidel a využívání paliv pocházejících z obnovitelných zdrojů. Vidíme to již v podstatě ve všech segmentech,“ pokračuje Vlaskamp.

Nad rámec předpisů

Vědecky podložené klimatické cíle, které si Scania stanovila, budou znamenat, že do roku 2025 sníží společnost emise CO2 pocházející z její vlastní činnosti o 50 %. Současně za stejné období sníží o 20 % emise vznikající provozem vozidel u zákazníků. Aby tyto cíle splnila, zaměřuje se Scania na emise vznikající během celého cyklu od zdroje paliva až po jeho spotřebu ve vozidle. To je přísnější přístup, než jaký vyžadují mnohé stávající i připravované předpisy, které se zaměřují pouze na emise vznikající vlastním provozem vozu.

Společnost se zavazuje, že bude každý rok uvádět na trh nejméně jeden nový výrobek využívající elektrické technologie a spadající do segmentu autobusů a nákladních automobilů. Současně zůstávají prioritou společenské investice zaměřené na budování spolehlivé infrastruktury, která je pro akumulátorová elektrická vozidla potřebná.

„Zaměřujeme se také na obchodní činnost našich zákazníků. Poskytovatelé přepravních služeb musí být schopni plnit zakázky udržitelným způsobem za přiměřené ceny,“ uzavírá Alexander Vlaskamp.*

Zdroj: Scania

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2021)

Kombinace tahače a návěsu, kterou vlastní Juha a Matti Luokkalaovi, měří působivých 31 metrů. Ve Finsku jsou ale takové rozměry běžné. Toto nákladní vozidlo se však přece jen něčím liší od ostatních – využívá totiž pohon na zkapalněný plyn, což je v této severské zemi skutečně vzácné.

Podnikatelé působící v rodinné firmě se dozvěděli pozitivní informace o ekologických výhodách plynu a začali se o tuto oblast zajímat.

1000 km na natankování

Jejich obava však spočívala v tom, zda toto dlouhé nákladní vozidlo dokáže zdolat trasu měřící 1000 km na jedno natankování, zejména s ohledem na drsné klimatické podmínky v severním Finsku. To předtím nikdo nikdy nezkoušel.

Mezi zákazníky společnosti Kuljetus Luokkala s flotilou 23 vozidel a 35 až 45 řidiči patří finský velkovýrobce mléčných produktů Valio a mezinárodní poskytovatel textilních služeb Lindström. Právě v rámci dopravy pro firmu Lindström společnost Luokkala zjistila, že použití této kombinace tahače a návěsu s délkou 31 metrů může být výhodné.

Běžný pracovní den začíná nakládkou v Oulu, které je nejlidnatějším městem v severním Finsku. Z něj je náklad přepraven do Kemi a Rovaniemi, odkud se nákladní vozidlo vrací zpět do Oulu pro další várku. Následně zamíří vůz na jih do města Ylivieska a potom se vrací domů. Celková vzdálenost činí 980 km.

Uvažují o dalším

Po několika měsících provozu již společnost Luokkala ví, že na konci dne zbyde v nádrži ještě 25 - 30 % plynu. Spotřeba paliva příjemně překvapila.

„Nákladní vozidlo spotřebuje 27 až 28 kg plynu na 100 km, což znamená asi 250 až 300 kg denně. Očekáváme proto, že se nám dodatečné náklady vynaložené na pořízení vozu na plyn vrátí za tři až čtyři roky,“ říká Juha Luokkala.

Nákladní vozidlo společnosti Luokkala používá v současné době k pohonu zemní plyn. Státní energetická společnost Gasum však rozšiřuje svou síť bioplynových stanic, která by se snad měla dostat také do severního Finska a umožnit tankování biometanu.

„Naše zkušenosti s provozem vozidel na plyn jsou natolik pozitivní, že si možná zakoupíme další,“ říká Juha Luokkala.*

(Podrobnosti v Komunální technice 8/2021)

Po devíti měsících od začátku stavby byl 1. června v Mladé Boleslavi otevřený jeden z nejmodernějších a nejekologičtějších servisů Scania v Evropě. Kromě kvalitních služeb byl velký důraz kladen také na udržitelnost provozu.

Scania nabízí udržitelná řešení nejen svým zákazníkům, ale sama se snaží jít příkladem. Proto je nový servis napojený na „zelenou energii“ z obnovitelných zdrojů. Část spotřeby elektrické energie pokrývají fotovoltaické panely na střeše budovy. K vytápění slouží tepelná čerpadla a k zajištění komfortu zaměstnanců a bezpečnosti práce přispívá vyhřívaná podlaha v prostorách dílny. Pro klienty s vozidly na CNG a LNG je připravené speciální servisní místo. Zkapalněný zemní plyn lze natankovat v sousední čerpací stanici společnosti GasNet.

Servis, který je otevřený sedm dnů v týdnu od 7 do 19 hodin, se nachází na strategickém místě v bezprostřední blízkosti dálnice D10 na adrese: Průmyslová 1315, 293 06 Kosmonosy.*

Zdroj: Scania

(Podrobnosti v Komunální technice 7/2021)

Scania Česká republika společně s firmou Cargodesign připravila pro policisty z oddělení hipologie nové unikátní vozidlo pro přepravu koní. Prostorná kabina, která je velmi oblíbená například mezi hasiči, pojme sedm členů posádky. V přepravním prostoru je místo pro šest koní.

Jedná se o unikátní vozidlo s řadou chytrých řešení,“ říká manažer prodeje speciálních vozidel Scania Petr Smola a pokračuje: „Jsme hrdí na to, že Scania pomáhá chránit nejen Pražský hrad nebo Letiště Václava Havla prostřednictvím hasičských vozidel. Nově bude také přispívat k bezpečnosti díky policejnímu speciálu.“

Pohoda zvířat i lidí

Nástavbu vyrobila společnost Ing. Vít Škrobánek – CARGODESIGN z Opavy. Netradiční řešení přispívá k jednodušší obsluze. Prostor pro šest koní (tři vpředu a tři vzadu) je uprostřed rozdělený, což umožňuje výstup kteréhokoliv koně bez nutnosti práce s ostatními.

Použité byly nekorodující materiály. Zesílená hliníková podlaha je vybavená odtoky. Podlahu kryje speciální pryžová nesmekavá vrstva. Pod nástavbou se nacházejí okolo celého vozu izolované úložné prostory pro bezpečné uložení osobních věcí jednotky. Každý člen posádky zde má svůj vlastní úložný box. Dále je tady elektrocentrála a další nezbytná výbava.

Součástí nástavby je sedlovna přístupná zadními výklopnými vraty, integrovaná nádrž na vodu s tlakovým čerpadlem a odvětrání s odtahem pro zachování optimálního klima pro koně. Celý prostor snímají dvě kamery s přenosem obrazu do kabiny. Na další obrazovce se monitoruje okolí vozu v rozsahu 360°.

370 + 6 k

„Policisté si vozidlo sami navrhli tak, aby jim co nejvíc vyhovovalo. Rád bych popřál kolegům, aby jim i jejich čtyřnohým parťákům nový speciál pomohl zajistit nejen komfortnější, ale i bezpečnější přepravu a především jim zpříjemnilo službu,“ řekl ředitel pražské policie brigádní generál Tomáš Lerch.

Nový speciál pohání třináctilitrový šestiválec o výkonu 370 koní (šest dalších může být v nástavbě…). Na obou nápravách je vzduchové odpružení, které kromě komfortu nabízí možnost rychlé změny světlé výšky vozidla, což kromě jiného umožní snadnější překonávání nerovností a překážek v provozu.

Sedmimístná kabina CP31N umožňuje přepravu celé jízdní jednotky. Má zvýšenou střechu. Vnitřní výška v prostoru pro posádku je zhruba 180 cm, což nabízí dostatek komfortu a prostoru pro příslušenství. Tato kabina se používá například u hasičských a záchranných vozidel a dalších speciálů.

Kromě běžného vybavení (centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky stahovatelná okna, automatická klimatizace a nezávislé topení) je kabina doplněná o elektricky vyhřívané čelní sklo, které zaručuje 100% viditelnost za jakýchkoliv podmínek. Všechna skla jsou vrstvená, tedy odolná proti úderu nebo zásahu ostrým předmětem, kdy se neroztříští.

Zdroj: Scania

(Podrobnosti v Komunální technice 7/2021)

Nové elektronické aktivní řízení (Electric Active Steering, EAS) od společnosti Scania poskytuje řidiči lepší kontrolu vozidla při manévrování v úzkých prostorech a současně zvyšuje stabilitu při vysokých rychlostech.

Rovněž přináší několik nových asistenčních funkcí, jež přispívají k vyššímu pohodlí řidiče na dlouhých trasách. Například pomáhají udržovat vozidlo ve středu jízdního pruhu.

Lepší pocit z řízení

„EAS poskytuje mnoho výhod. Plní funkci dalšího posilovače řízení usnadňujícího zatáčení, které může být jinak docela obtížné, zejména při nízkých rychlostech,“ říká Gustav Ling, vývojový inženýr v oddělení výzkumu a vývoje společnosti Scania a pokračuje:

„Konstruktéři vyladili systém tak, aby bylo dosaženo ještě lepšího pocitu z řízení vozidla. Protože EAS vyžaduje při řízení menší úsilí, snižuje únavu řidičů na konci směny. Ocení jej zejména ti, kteří často manévrují při nízkých rychlostech, jako je tomu například ve stavebnictví nebo při distribuce zboží.“

Řidiči nákladních vozů jsou na silnicích bezpochyby velmi zruční. Účelem asistenčních funkcí systému EAS, je usnadňovat řízení a zvyšovat pohodlí a bezpečnost při práci. „I když víme, že nový systém nemusí řidiče ihned zaujmout, věříme, že rychle zjistí, jak a kdy mu mohou tyto různé funkce přijít vhod,“ dodává Gustav Ling.

Všechny aktivní asistenční funkce řízení byly pečlivě vyvinuté tak, aby spolupracovaly s řidičem a současně nijak negativně neovlivňovaly bezpečnost a pocit z jízdy.*

(Podrobnosti v Komunální technice 6/2021)

Po devíti měsících od začátku stavby byl 1. června v Mladé Boleslavi otevřen jeden z nejmodernějších a nejekologičtějších servisů Scania v Evropě. Kromě kvalitních služeb byl velký důraz kladen také na udržitelnost provozu.

Scania nabízí udržitelná řešení nejen svým zákazníkům, ale sama se snaží jít příkladem. Proto je nový servis napojený na tzv. zelenou energii, která pochází z obnovitelných zdrojů a část spotřeby elektrické energie pokrývají fotovoltaické panely umístěné na střeše budovy. K vytápění slouží tepelná čerpadla a k zajištění kvalitních oprav, komfortu zaměstnanců a bezpečnosti práce přispívá také vyhřívaná podlaha přímo v prostorách dílny. Pro klienty s vozidly na CNG a LNG je připraveno speciální servisní místo a zkapalněný zemní plyn lze pak natankovat přímo na sousední čerpací stanici společnosti GasNet.

Společnost Scania tak stále pokračuje ve svých investicích do servisní sítě, aby zákazníkům nabídla lepší dostupnost a kvalitu služeb. Servis, který je otevřen 7 dní v týdnu od 7 do 19 hodin, se nachází na strategickém místě v bezprostřední blízkosti dálnice D10 na adrese: Průmyslová 1315, 293 06 Kosmonosy.*

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down