
Zimní sezóna bývá zkouškou nejen pro komunikace, ale i pro samotné posádky technických služeb. Robustní „dieselové klasiky“ zvládají hromady sněhu i tuny posypové směsi. Časy se však mění. Města i občané chtějí čistý, tichý a ohleduplný provoz.
Právě v tomto prostoru nachází své místo nová generace elektromobilů, která nemusí zimu jen přečkávat v garáži, ale dokáže být její aktivní součástí.
Značka Bonetti je v českých technických službách pojmem. Tato italská mechanická „škola“ s českou duší má u nás už přes 250 vozidel a většina z nich slouží bez přestávky více než deset let. Bonetti má tradiční dieselový pohon, stálý náhon 4 × 4, silnou hydrauliku a konstrukci, která snese i kalamitní zimu. Když jde o tah, sypání nebo pluhování, je to stále ten pracant, na kterého se můžete spolehnout.
Do stejného světa ale teď vstupuje nový typ vozidla – elektrický ELION 4 × 4. Z dálky působí kompaktně, zblízka překvapí propracováním. Má tichý chod, pohon všech kol se dvěma elektromotory a především pohodlí, které ocení každý řidič při dlouhé směně.
Zatímco většina elektrických vozidel přes zimu stojí, ELION je stavěný tak, aby pomáhal. Díky plnohodnotnému pohonu 4 × 4 a napojení na elektrické nástavby Hilltip dokáže zasáhnout i v zimním období.
Kabina je tichá, přehledná a díky automatickému dávkování i plynulému řízení pohonu si řidič užívá spíše komfort, než zápas s převodovkou a otáčkami. Právě tady se ukazuje, že elektromobil nemusí být jen sezónní stroj. Tichý provoz má i společenský rozměr. Ranní úklid v centru města nebo u škol tak neznamená hluk a naftový kouř.
Dieselové stroje zůstávají nenahraditelné tam, kde je potřeba síla, tah a těžké váhy. Elektrické nosiče díky svým rozměrům naopak vyniknou ve městě; v parcích, pěších zónách nebo na chodnících.
Zkrátka tam, kde je důležité ticho, přesnost a čistota provozu. Díky svému pohonu všech kol a výborné manévrovatelnosti zvládají i zhoršené podmínky; přitom jsou pro řidiče výrazně pohodlnější.
Moderní komunální flotila už dávno není o volbě „diesel nebo elektro“. Je o kombinaci obou těchto pohonů. Jeden přináší výkon, druhý kulturu provozu ruku v ruce s nižšími náklady. Společně vytvářejí logický celek, který umožňuje technickým službám reagovat na různé typy zimních situací, efektivněji využít kapacitu strojů a zlepšit image města.*
Elektromobil nemusí být jen doplněk. Může to být plnohodnotný nástroj, který pomáhá při údržbě po celý rok.
Foto archiv/I-TEC Czech
(Příspěvek vyšel v Komunální technice 11/2025)

