Testy nákladního elektromobilu s palivovým prodlužovačem dojezdu
Elektrická vozidla s palivovým prodlužovačem dojezdu mohou představovat vhodné řešení pro dobu, kdy se plně elektrické nákladní automobily postupně rozšiřují a buduje se nabíjecí infrastruktura.
Společně vyvinuté vozidlo s označením Extended Range Electric Vehicle (EREV, tj. elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem) je od února 2025 nasazeno německou divizí poštovní a přepravní služby DHL na transport balíků v Berlíně.
S využitím obnovitelné energie
Firmy Scania a DHL Group společně vyvinuly elektrické nákladní vozidlo s palivovým generátorem, které umožňuje přejít na bateriovou elektrickou silniční přepravu bez čekání na dokončení sítě nabíjecích stanic. Plně elektrická vozidla jsou finálním řešením systému udržitelné dopravy a přechod k elektromobilitě se teď musí zrychlit.
Existují však různé překážky, jako například nedostatek nabíjecích míst, vysoké náklady na zajištění dostatečné nabíjecí kapacity v depech během sezonních špiček nebo nápor na síť a vysoké spotové ceny elektřiny například v chladných zimních dnech. A tady vstupuje na scénu elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem. Pomůže uvedené překážky překonat a současně umožní firmě DHL využívat pro 80–90 % přepravy obnovitelnou elektrickou energii.
Zatím ve zkušební fázi
Nový nákladní elektromobil působí v Berlíně, aby se otestoval jeho výkon v každodenním provozu, než budou do vozového parku DHL přidány další. Na místo jedné z baterií plně elektrického vozidla, která není u většiny přepravních tras nezbytně nutná, bude umístěn palivový generátor, což omezí dojezd na baterie, ale poskytne naopak záložní energii pro uvedené situace.
Vozidlo má možný dojezd 650 až 800 kilometrů (na základě poznatků z testu v Berlíně) a palivo lze v případě potřeby doplnit na jakékoli běžné čerpací stanici. Pro srovnání, u nejmodernějších a v rámci oboru špičkových stoprocentně elektrických nákladních automobilů Scania s podobným maximálním zatížením je to 550 kilometrů.
Nutno přizpůsobit předpisy
Generální ředitel DHL Group Tobias Meyer říká: „Ještě chvíli potrvá, než budou obnovitelná elektřina, síť a nabíjecí infrastruktura natolik dostupné a robustní, aby bylo možné plně spoléhat na bateriové elektromobily, zejména u rozsáhlých systémů, jako je německá síť doručování balíků společností DHL. Místo pouhého čekání, až to nastane, spolupracují DHL a Scania na pragmatickém řešení pro zvýšení udržitelnosti logistiky a snížení emisí CO2 o více než 80 %. A proto takové vozidlo představuje citlivé a praktické řešení, které může krátkodobě znamenat okamžitý příspěvek ke snížení emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Toto snížení by se mělo proporcionálně odrážet v cenách poplatků za silniční přepravu a v plánu emisí vozidel EU. Tuto spolupráci vnímáme jako úspěšný inovační projekt dvou firem odhodlaných k boji s klimatickou změnou.“
Vozidlo EREV bylo vyvinuto oddělením Scania Pilot Partner, které zkoumá nové technologie a řešení, tentokrát ve spolupráci se strategickým partnerem DHL. Elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem nabízejí slibné přechodné řešení pro významné snížení produkce CO₂, a to zejména tam, kde chybí infrastruktura a další podmínky pro plně elektrifikovanou dopravu. Předpisy EU a národních států by měly tento koncept zohlednit a motivovat k němu prostřednictvím přiměřeného uznání realistického omezení intenzity emisí a odpovídajícího snížení silničních poplatků.
Nezbytné jsou investice
Generální ředitel společnosti Scania Christian Levin dodává: „Budoucnost je elektrická, ale na cestě k ní nesmí snaha o dokonalost bránit realizaci dobrých věcí. Toto vozidlo je příkladem dočasného řešení, které může podpořit rozšiřování dekarbonizované těžké dopravy předtím, než bude celý dopravní systém stoprocentně elektrifikovaný. Pro efektivní přechod na klimatickou neutralitu je nutné, aby tvůrci předpisů taková řešení akceptovali a současně dramaticky navyšovali investice do veřejné infrastruktury a dalších nezbytností.“
Nákladní vůz EREV je 10,5 metru dlouhý a pohání ho elektromotor o výkonu 230 kW (špička 295 kW). Energii dodává baterie o kapacitě 416 kWh a benzinový generátor o výkonu 120 kW. Pomocí generátoru – nejprve poháněného benzinem a později naftou/HVO – se dojezd zvětšil až na 800 kilometrů. Vozidla EREV mohou být vybavena softwarem, který omezuje používání palivového generátoru, což umožňuje omezení emisí CO2 na konkrétní nastavenou úroveň.
Maximální rychlost je 89 km/h a kapacita nákladového prostoru přibližně 1000 balíčků (objem výměnné nástavby). Vozidlo může také táhnout přívěs s další výměnnou nástavbou. Bude nasazeno na „páteřní“ přepravu z balíkového centra Ludwigsfelde do dalších středisek v oblasti.*
Foto archiv/Scania
Testované elektrické vozidlo s palivovým generátorem umožňuje přejít na bateriovou přepravu bez čekání na dokončení sítě nabíjecích stanic
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!