Pokud jste již někdy slyšeli výmluvy, že mechanizace na ošetření chodníků solí je drahá a nejsou na ni v obecních rozpočtech peníze, tak firma DAKR se rozhodla toto tvrzení začít vyvracet. V jejím sortimentu totiž naleznete hned několik typů „solniček“, které se zaplatí hned při prvním zabránění úrazu nebo nehodě...
Rozmetače od společnosti DAKR přitom vynikají spolehlivou konstrukcí, veškeré rozhazovací prvky přicházející do styku se solí jsou vyrobeny z nerezi, zásobník je z odolného polyetylenu nebo kovový a pro pohon je použitý mechanický náhon přímo od kol. Tuto techniku lze tedy bez obav z jakékoliv újmy použít pro rozhazování posypové soli.
Na malé i větší plochy
Minimální teplota, do které lze sůl efektivně využívat, je zhruba −7 °C. Při nižších teplotách je výhodné použití písku nebo kamenné drti, se kterou si větší rozmetadla také poradí. Stejně tak lze rozhazovat i různé směsi inertních materiálů se solí. Výhodou je, že velmi rychle, úsporně a rovnoměrně ošetříte zledovatělé chodníky, účelové cesty i různé další plochy. Ušetří se tím čas, posypový materiál a životní prostředí je zatíženo menším množstvím soli, nečistot a prachu.
Firma DAKR je výrobcem několika typů ručně tlačených rozmetadel soli. Na jeden zásobník lze ošetřit až 2650 m2, a proto jsou tyto produkty předurčeny pro údržbu v areálech firem, u benzínových pump nebo na chodnících.
Větší stroje jsou řešené jako přívěsné vozíky s vlastní korbou, které připojíte k běžnému osobnímu automobilu, za traktor, popřípadě i za zahradní, vysokozdvižný vozík a další prostředek. Tak ošetříte i větší parkoviště, příjezdové cesty a areály firem. S příplatkem za speciální sadu pro provoz na veřejných komunikacích je možné k vybraným typům vydání technického osvědčení.
Doporučené dávkování
Jako preventivní posyp se aplikuje 10 g soli/m2, při náledí je to 20 g soli/m2. V extrémních zimních podmínkách, kdy současně sněží a chlorid sodný se ředí padajícím sněhem a vodou z rozmrazovaného povrchu, je nutné zvýšit množství soli na 40 g/m2; nižší dávka je neúčinná.
K rychlému a rovnoměrnému rozprostření posypového materiálu lze využít kolové rozmetače, které s ohledem na způsob vysypání rozlišujeme na:
- Rotační rozmetadla, jejichž maximální pracovní záběr činí 1 až 4 metry.
- Liniová rozmetadla, která aplikují posyp na přesně vymezený pás a chrání tím okolí od zasolení.
Dále můžeme rozlišovat rozmetadla na:
- Tlačená, která využijete v létě i pro hnojení trávníků na zahradách, v parcích a jiných místech.
- Tažená, k nimž je možné vydat technické osvědčení k provozu na pozemních komunikacích a provozovatel s nimi za běžným automobilem zvládne údržbu veřejných komunikací.
Tlačené i tažené rozmetače
Při výběru vhodného stroje se budoucí majitel musí zamyslet nad tím, kde a jak často chce danou techniku využívat. Rozmetače KRH 01 a KRH 02 jsou ručně tlačené a sůl rozhazuje rotující rozmetací talíř. Výhodou je velká rychlost posypu a značná šířka posypaného pásu.
Rozmetač KRH 06 se rovněž tlačí ručně, ale liší se tím, že vysypává sůl na pás široký 70 cm. Je vhodný především tam, kde nechceme, aby sůl byla odhozena například na trávník, nebo jiné místo, kde by mohla škodit.
Rotační rozmetače KRH 03 a KRH 04 se tahají za osobními či dodávkovými automobily, popřípadě traktory včetně zahradních, vysokozdvižnými vozíky... V ceně je jak závěsné zařízení na tažné koule automobilů, tak i oko pro traktory. Tato rozmetadla umožňují aplikovat kamennou drť. Největším taženým rozmetačem je KRH 07, který vysypává sůl na pás široký 1,5m, má zásobník na 500 kg a připojení je uzpůsobené pro tříbodový závěs traktoru i oje.
Shrnovat, frézovat, či zametat?
Mnohým by se mohlo zdát, že zimní údržba chodníků se dá zajistit ručně. Stačí lopata, hrablo a kýbl se solí a nákup speciálních strojů nemá smysl, neboť zima trvá krátce a stroj potom bude celou dobu stát. Tato obava může být opodstatněná, ale ne v případě stavebnicových pohonných jednotek. Multifunkční stavebnicový systém Panter může sloužit jako sekačka, mulčovač, obraceč a shrabovač sena či pro spoustu jiných aplikací včetně zimního využití.
Nejjednodušším způsobem odklizení sněhu je jeho shrnutí. Radlice se může použít tam, kde je dostatek prostoru pro vyhrnutý sníh. Nejde použít v místech, kde už jsou vysoké bariéry. Podobné použití jako radlice má válcový zametací kartáč, který zvládá nejlépe kopírovat nerovnosti podkladu a je navíc celoročně využitelný. V místech, kde je sněhu tolik, že jej musíte přehazovat přes bariéry, je potom nutné použít frézu. Současně s pracovním adaptérem pro odklízením sněhu lze za pohonnou jednotku připojit speciálně upravený rozmetač soli KRH 03. Tak lze za hodinu komplexně ošetřit přibližně tři kilometry zasněženého a zmrzlého chodníku.
Radlice, frézy i kartáče
Při práci se sněhovou radlicí RAP-100 využijete pět poloh stranového natočení. Pohonné jednotky vybavené zpátečkou radlici snadno využijí i na vyhrnování sněhu od zdí, ramp a podobně. Díky odolnému gumovému břitu ve spodní části ji můžete bez problémů použít na všech dlážděných plochách.
Sněžnou frézu SF-70 připojíte ke všem pohonným jednotkám Panter. V kopcovitém terénu, kde je potřeba do svahu couvat, se doporučují pohonné jednotky Panter FD-2H a FD-3 s hydrostatickými převodovkami a regulovatelnou rychlostí zpátečky. Výhodou frézy s hydrostatickou pojezdovou převodovkou je možnost využít maximální výkon motoru a současně jet tak malou (plazivou) rychlostí, že šnek frézy zvládá sníh plynule odhazovat a motor není přetížený.
Sněhová fréza SF-70 je dvoustupňová s pomaloběžným šnekem a rychloběžnou lopatkou v jedné ose. Unikátnost tohoto konstrukčního řešení podtrhuje možnost nastavení dvojích otáček vyhazovací lopatky, což běžná fréza neumí. Pro lehký „prašan“ nastavíte rychlejší otáčky lopatky (1850 ot/min), a tím maximálně zvýšíte délku odhozu. Při nastavení nižších otáček lopatkového kola (1285 ot/min) zefektivníte odhoz těžkého mokrého sněhu. Vyletující sníh lze odhazovat prakticky kamkoliv před stroj nebo vedle něj díky natáčecímu komínku ovládanému z místa obsluhy.
Práce s válcovým kartáčem SB-110 je podobná té s radlicí, podstatně lépe však s ním vyčistíte nerovnosti, neboť štětiny kartáče se povrchu přizpůsobí. Vodicí náprava nástavce je vybavena dvěma výškově nastavitelnými pojezdovými koly, která přispívají k zlepšení schopnosti kopírovat terén. Kartáč má průměr 40 cm, to zajistí lepší odhoz i vyšší vrstvy sněhu.
Zametací kartáč nabízí možnost úpravy rychlosti otáčení válců ve dvou stupních převodování. S vysokými otáčkami lze odhazovat sníh do větších vzdáleností, nízké otáčky zase zvyšují životnost „štětin“. Pákou polohovadla se nastavuje příčné natočení kartáče, tedy směr, kam má být odmetán zametaný materiál. K dispozici je celkem pět poloh stranového natočení.