U kolébky mechanizované zimní údržby, týkající se hlavně posypu silnic, stála dánská společnost EPOKE A/S. Vývoji a výrobě sypačů se od té doby věnuje již bezmála sto let. Posun z historie po současnost je opravdu značný.

První zařízení na posyp vyvinul a vyrobil Christian Thomsen již v polovině 30. let minulého století. Ručně vyřezaný rozmetací kotouč ze dřeva byl namontovaný pod plnicím zásobníkem ve tvaru trychtýře.

Dodnes funkční řešení

Pohon tohoto rozmetadla byl řešený přes bovden od kotouče přitlačovaného na zadní kolo standardního nákladního vozidla. Zařízení se montovalo na zadní část korby a zásobník se doplňoval posypem ručně – lopatou. Cestář tedy musel stát na korbě a ruční práce tedy zcela nahrazena nebyla.

Dnes se to jeví jako velice triviální řešení, ale v té době se jednalo o převratnou novinku. Co se konstrukce sypačů týká, tak se zásadně posunulo téměř vše. Ale základní Thomsenův princip rozhozu posypu prostřednictvím rozmetadla ze 30. let se ovšem používá dodnes.

Nezastavitelný vývoj

Zařízení EPOKE nadále vyvíjela – přes stroj s pohonem od kol až po další zásadní milník – vynález vynášecího principu s nezatíženým pásem. Následovník zakladatele Alfred Thomsen ho zkonstruoval v 50. letech a dodnes se jedná o patentované řešení pouze tohoto výrobce.

Posypový materiál je umístěný v zásobníku, který má u dna po celé délce dvě hřídele. Horní čtvercového průřezu má po obvodu „lopatky“, které posypový materiál míchají a drtí eventuální hrudky nebo zmrazky. Dole se nalézá druhá hřídel kruhového průřezu, která má po obvodu výstupky výrazně menší. Ty zajišťují protahování materiálu na nezatížený vynášecí pás umístěný podélně pod zásobníkem.

V 50. letech 20. století vynalezl Alfred Thomsen princip Epoke s nezatíženým dopravním pásem a podávacím válečkem, který zajišťuje bezproblémový začátek rozmetání. Vynález byl patentovaný a dnes je považovaný za nejpřesnější systém pro dodávání posypového materiálu. Poté společnost rychle rostla a začala nacházet příležitosti na exportních trzích s Norskem jako prvním zahraničním obchodním podnikem.

Solankové prvenství

V roce 1955 Alfred Thomsen změnil název společnosti na současný Epoke. Rozjíždí se další vývoj, protože firma se vždy snažila rozvíjet svůj sortiment a od počátku přikládala vývoji velký význam.

První velkoobjemové sypače pro nákladní automobily byly uvedeny na trh v 60. letech a od té doby se dále vyvíjely, aby zahrnovaly prvky, jako jsou například tekuté nebo vysokorychlostní rozmetání a další pokročilé funkce pro optimální aplikaci posypových hmot.

V roce 1981 byla firma Epoke jedním z prvních dodavatelů na světě, kteří představili stroje na rozmetání solanky, které se používaly zejména v jižní Evropě. Na konci minulého tisíciletí další části světa, a to včetně Dánska, rozpoznaly potenciál rozmetání solanky pomocí nové generace kombinovaných rozmetadel Epoke.

V novém tisíciletí přinesla na trh Epoke hned v roce 2000 řadu sypačů SIRIUS, které v současnosti udržují zimní silnice sjízdné na tradičních trzích, jako je Evropa, Kanada a USA, ale i v dalších státech, jako je Čína a v neposlední řadě Rusko.

Inteligentní technologie

Se zavedením EpoSatu v roce 2005 se staly integrovanou součástí produktů Epoke moderní informační technologie. Od té doby satelitem řízené rozmetání zlepšilo pracovní podmínky řidičů a zvýšilo bezpečnost provozu. Systém zajišťuje, že sůl se dodává přesně a pouze tam, kde je potřeba. Důležitým vedlejším přínosem je také menší dopad na životní prostředí díky snížené spotřebě soli.

Nakonec byla v roce 2010 představená nová generace strojů jako CERTUS AST, SIRIUS AST, SIRIUS COMBI AST a VIRTUS AST, které tvoří produktovou rodinu, jež sdílí konstrukční a standardní komponenty a vyznačuje se schopností přesného výkonu a nízkých nákladů na údržbu.

Dnešní produktový program Epoke pokrývá většinu potřeb a je složený z inteligentních řešení přizpůsobených požadavkům různých trhů po celém světě. Mezi nejdůležitější oblasti zaměření vývoje produktů patří ekologické povědomí, spolehlivost, uživatelská přívětivost a možnost individuálního přizpůsobení.*

Foto archiv/Epoke

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2021)

Dnes se stále častěji přechází z klasického sečení se sběrem na mulčování. O tomto způsobu ošetřování trávníků a strojích pro něj určených jsme hovořili s Petrem Novákem, specialistou pro žací techniku německé značky AS Motor firmy Unikont Group, s. r. o., která je výhradním zástupcem pro tuto techniku v ČR a SR.

„Proč se doporučuje mulčovat a jaké jsou hlavní výhody tohoto přístupu k údržbě zelených ploch? Tuto otázku si kladou mnozí zájemci o přechod od kosení se sběrem k mulčování. Odpověď je poměrně stručná a jednoduchá. Protože kvalitně pomulčovaná travní hmota se vrací zpět do trávníku, přičemž se přeměňuje v přírodní hnojivo. Mulč zabraňuje vysychání vegetace. V neposlední řadě odpadají náklady spojené se sběrem posekané biomasy a její likvidací,“ uvedl Petr Novák.

Kvalita bez námahy

Zaměřme se spolu s ním na vybrané modely sekaček se značkou AS Motor, které se v průběhu posledních deseti let staly doslova prodejními bestsellery.

„Mezi nejefektivnější mulčovací stroje se právem řadí modely s označením AS 510. Jejich hlavní zbraní je speciálně tvarovaný nůž ve tvaru vrtule. Ten vytváří v žacím ústrojí vztlak, při němž se posekaná hmota rozemele na velmi malé kousky a posléze se vpravuje rovnoměrně zpět ke kořenovému systému. Na výběr jsou motory čtyř nebo dvoutaktní a elektrický – bateriový s variabilním nastavením rychlosti pojezdu. Díky perfektně vyvážené, stabilní a kompaktní konstrukci můžete sekat trávu kvalitně a bez větší námahy, a tím zvyšovat kvalitu svého trávníku,“ vysvětlil Petr Novák.

Pro ruderální porosty

Dalším produktem, který se na trhu se žací technikou rychle dostal do povědomí uživatelů, je ručně vedená cepová sekačka AS 901 SM. Jejím hlavním „denním chlebem“ se stala místa, kde se neseče příliš často, jako jsou například skládky, příkopy, silniční náspy, vodní toky, cyklostezky a podobně. Tento stroj si bez větších problémů poradí s porostem vysokým až 1,5 m, náletovými dřevinami, a to i v kopcovitém terénu.

„Celokovová konstrukce, dvojité pneumatiky, výkonný motor, pětistupňová převodovka s uzavěrkou diferenciálu, dělá z této sekačky exceletní stroj na extenzivní údržbu travnatých ploch. Mulčer AS 901 SM má volně uložené nože ve tvaru Y, které výrazně snižují riziko poškození proti klasickým nožům. Pro uživatele, kteří preferují maximální komfort, je určený jedinečný profesionální traktorový mulčovač s cepovým žacím ústrojím a pohonem všech kol AS 1040 YAK 4WD,“ doporučil Petr Novák.

Vůdcem je Sherpa

Úplnou jedničkou v produktovém portfoliu výrobce AS Motor – ve všech směrech – se staly mulčovací sekačky s označením Sherpa. Tyto modely se vyrábějí již od roku 2010 a dnes je k dispozici pět různých variant. Oblíbené jsou zejména modely se stálým pohonem 4 x 4 s uzávěrkou diferenciálu. Výkonný motor, nízké těžiště i posez obsluhy, optimální rozložení hmotnosti stroje na povrch a pneumatiky se šípovým dezénem umožňují dobře zdolávat nerovný, kopcovitý terén a bez únavy mulčovat trávu vysokou až 1,5 m včetně náletových dřevin o průměru do 3 cm.

Největší ohlas zaznamenaly v poslední době mulčovací stroje s technologií na dálkové ovládání. Vývojáři ze společnosti AS Motor přišli v roce 2017 s unikátní sekačkou AS 940 Shepa 4WD RC, kterou je možné řídit pomocí dálkového ovladače v módu RC, ale také ručně, tedy s pomocí volantu. Tato nová technologie umožnila nejenom rozšíření možností sečení, ale současně vyšší bezpečnost při práci.

Nový nosič nářadí

„Žhavou novinkou pro letošní rok je ručně ovládaný multifunkční nosič nářadí s označením AS 600 MultiPro. Tento stroj je jedinečný především díky možnosti širokého výběru pracovních nástavců. Uživatelé mohou využít například žací lišty o šířce záběru 117 a 126 cm nebo cepovou mulčovací sekačku širokou 68 cm. Další příslušenstvím může být válcový kartáč a radlice na odklízení sněhu. Do budoucna se plánuje rozšíření o další příslušenství, například sněhovou frézu,“ uzavřel Petr Novák.

Chcete-li se dozvědět o produktech společnosti AS Motor více, doporučujeme zavítat na webové stránky www.as-motor.cz. Třeba si vyberete stoj podle vašich představ a místních podmínek. Po dohodě je možné nezávazné předvedení techniky.

(Podrobnosti v Komunální technice 2/2021)*

Koncem července předala firma Unikont Group s. r. o., výhradní importér strojů značek HAKO a Multicar do ČR a SR novou techniku akciové společnosti Pražské služby a. s. (PSAS). Při údržbě hlavního města budou pomáhat další univerzální nosiče a kompaktní hydrostatické zametače.

V PSAS letos obměňují šest Multicar a stejný počet techniky HAKO Citymaster. Stroje od tohoto německého výrobce zde používají dlouhodobě. Kromě vysoké univerzálnosti si na nich cení také mimořádnou provozní spolehlivost. O podrobnosti jsme požádali Mgr. Zdeňka Záluského zodpovědného za technicko-výrobní odbor PSAS.

o Můžete dnešní dodávku techniky konkretizovat? K čemu ji budete využívat?

V rámci letošního investičního roku 2020 si pořídila naše společnost celkem dvanáct mechanismů od společnosti Unikont Group. Ve všech případech se jednalo o obnovu vozového parku z důvodu jeho postupného stárnutí. Konkrétně se jedná o šestici vozidel Multicar MC 31C s pohonem 4 x 4 pro celoroční nasazení. Dvě z nich ve verzi sklápěč mají krátký rozvor a budeme je využívat zejména na splachy chodníků v letním období a dále při zimní údržbě. Čtyři s dlouhým rozvorem jsme si pořídili jako hákové nosiče kontejnerů. Dva mechanismy zařadíme do údržby zeleně, zbylé dva potom na obsluhu kanálových vpustí. Samozřejmě s nimi počítáme také pro zimní údržbu. Čtyři univerzální chodníkové zametače Hako 1600 budeme nasazovat kromě klasického úklidu do boje se sněhovou nadílkou, dva stroje Hako 1650 jsou určeny ke stejným účelům. K tomu jsou navíc osazeny nástavcem na mytí chodníků, který využijeme zejména v centru metropole.

o Proč jste se rozhodli právě pro univerzální nosiče nástaveb Multicar?

Vozidla značky Multicar jsou v našem vozovém parku naprosto klíčová a strategická. Troufnu si říct, že v dnešní době neexistuje na trhu alternativa. Mezi jejich hlavní přednosti patří zejména nosnost, pohon 4 x 4 a hydraulický systém, který umožňuje například při zimní údržbě ovládat sněhovou radlici i sypací nástavbu současně. Důležitá je samozřejmě také univerzálnost těchto strojů. Mezi výměnná příslušenství, která pravidelně využíváme, patří například splachovací nástavba, pracovní nástavec na čištění kanálových vpustí, čelní pluh nebo válcový odmetací kartáč. Z dalšího příslušenství mohu zmínit rameno na zálivku záhonů, agregát na likvidaci plevelných rostlin pomocí horké vody a mnoho dalších doplňků.

o Čeho si nejvíc ceníte na univerzálních strojích Hako?

K hlavním výhodám kompaktních zametačů Hako patří jejich relativně nízká hmotnost, což je velmi důležitý faktor při údržbě chodníků. Další výhodou je jejich úzký průjezdní profil, který ocení obsluha zejména při údržbě chodníků, ale i dalších pro velkou techniku nepřístupných míst.

o Co byste vyzvedl ohledně spolupráce s dodavatelem uvedené techniky?

Společnost Unikont Group je naším dlouholetým partnerem a pravidelným dodavatelem komunální techniky. S jejím přístupem jsme maximálně spokojeni. Podstatné je zmínit také rychlost a kvalitu v poskytování servisních úkonů, které jsou také na vysoké úrovni.

o Od loňského roku má Unikont Group v portfoliu také prodej a servis strojů Glutton. Hodláte rozšířit už tak početnou flotilu techniky této značky?

Tuto zprávu jsme samozřejmě zaznamenali a uvítali. Těchto belgických komunálních vysavačů na elektrický, tedy ekologický pohon, dnes pracuje v barvách naší společnosti 35 kusů a s jejich službami jsme maximálně spokojeni. Troufnu si říct, že i obyvatelé naší metropole. Z těchto důvodů hodláme v tomto trendu při úklidu především centrálních částí Prahy pokračovat i nadále a brzy flotilu Gluttonů rozšířit.

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2020)*

K nejvýznamnějším výrobcům techniky na zimní údržbu komunikací se již dlouho řadí dánská společnost EPOKE A/S. Jako tradiční přednost mají její sypače řady EPOKE Sirius patentovaný systém vyprazdňování prostřednictvím nezatíženého pásu vyvinutý již v 50. letech minulého století.

Díky svému zaměření primárně na vývoj a výrobu techniky na zimní údržbu udává tento producent samozřejmě směr i v nových technologiích.

Ve znamení jednoduchosti

Směr vývoje je možné rozdělit do vícero oblastí. Jak už dnes bývá obvyklé, tak jeden z hlavních proudů inovací směřuje do elektronických řídicích systémů. Hlavním záměrem je maximálně zjednodušit a zautomatizovat obsluhu nástavby sypače tak, aby se řidiči mohli v co největší míře věnovat především řízení vozidla. Zimní zásahy se odehrávají nezřídka v extrémních klimatických podmínkách, a tak každé odvádění pozornosti řidiče na obsluhu nástavby může způsobit nehodu.

Kromě maximálního zjednodušení ovládání jsou dalším inovačním řešením také automatické systémy regulace posypu. Možností je k dispozici hned několik. EPOKE umožňuje sypače vybavit například snímači teploty povrchu vozovky a podle naměřených hodnot automaticky regulovat dávku. Obzvlášť u ošetřovaných okruhů s velkými rozdíly nadmořské výšky, střídáním úseků, kam dopadá sluneční svit a kam nikoli, větším počtem mostů, s různou intenzitou dopravy a podobně jsou rozdíly v teplotách až několik stupňů. Pomocí systému EpoTherm se ošetření vozovky výrazně zpřesní.

V hlavní roli automatizace

Další z možností je automatická regulace posypu podle polohy soupravy, tedy kompletní „nahrání“ trasy se všemi změnami nastavení dávky, šíře, symetrie… Podle zkušeností je obzvlášť na trasách procházejících městy s mnoha křižovatkami, odbočovacími pruhy, autobusovými zastávkami apod. například 150 různých změn nastavení, která by měla obsluha neustále měnit. V případě průjezdu složitější křižovatkou by bylo nutné měnit nastavení i každých několik sekund. To je při řízení vozidla se sněhovou radlicí prakticky nemožné.

Program se tedy podle nejlepších zkušeností posádky nebo dispečera nastaví do paměti sypače, který si potom podle aktuální polohy vozidla automaticky reguluje všechny posypové parametry. Tento systém vyvinula společnost EPOKE pod obchodním označením EpoSat. Nově je k dispozici na bázi webové aplikace s velice snadným přístupem k nahraným trasám odkudkoliv. Nahrané okruhy lze s jednou licencí eventuálně editovat, například na více střediscích údržby či cestmistrovstvích. Automaticky tak probíhá i aktualizace map. Pomocí systému EpoSat se podaří i u nových řidičů bez zkušeností dosáhnout stejného výsledku, jako u obsluhy s mnohaletou praxí.

Bodují kombinované nástavby

Dalším trendem, který na našich silnicích spatřujeme stále častěji, jsou sypače s možností samostatné, velice přesné aplikace rozmrazovacích kapalin. Největší význam má postřik samotný nebo kombinovaný s menším množstvím soli u preventivních ošetření vozovky a namrzání. Na holé silnici kapaliny výrazně lépe ulpí a působí rychleji.

Pořizovat ovšem nástavbu na samotný postřik, kterou lze efektivně využít jen při některých problémech ve sjízdnosti, je ovšem v našich klimatických podmínkách značně neekonomické. Z tohoto důvodu jsou v této kategorii nejúspěšnější nástavby kombinované, které umožňují kromě uvedeného postřiku i klasickou posypovou technologii s pomocí suché nebo zkrápěné soli. Nástavbu s označením EPOKE SH4902 Sirius Combi ASTIII u nás můžeme potkat nejen v barvách ŘSD na dálnicích, ale třeba i ve službách krajských „súsek“.

Podle průběhu některých posledních zim význam preventivního posypu roste. Jedná se tedy o další možnost, jak zefektivnit náročnou zimní údržbu.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2019)

Nepřekvapí, že značka, která má v kategorii lehkých komunálních vozidel na českém trhu nejsilnější postavení, nese jméno Multicar. Tento německý výrobce spadá do koncernu HAKO. Multicar zdaleka nežije jen z tradice. Nezbytností je plán na snižování emisí. V koncernu HAKO jsou na budoucnost připraveni.

V současné době je výrobní program univerzálních nosičů holdingu HAKO rozdělen na dvě kategorie. Podívejme se na ně podrobněji včetně výhledu do budoucnosti.

HAKO Citymaster

Jako první zmíníme kloubové hydrostatické nosiče, které nesou označení HAKO Citymaster. Nejmenší velikostní varianta má označení Citymaster 600. Šířka tohoto stroje pouze nepatrně přesahuje přes 1,1 metru, a tedy je určen na údržbu těch nejužších chodníků.

Tento model zatím zůstane u spalovacího motoru, ale jak jsme zjistili, už příští rok dojde k inovaci za pohonnou jednotku splňující přísnější emisní normy. Jedním z důvodů je i nedostatek prostoru na zabudování alternativního pohonu stroje.

To větší model HAKO Citymaster 1600 bude mít od příštího roku k dispozici hned několik možností volby pohonu. Krom nového spalovacího motoru bude v nabídce již i elektrická verze, a to prý v rovnou několika modifikacích.

Multicar

Druhou a neméně důležitou produktovou skupinou koncernu HAKO jsou lehká užitková vozidla Muticar. I zde zůstanou v nabídce všechny tři dosavadní modely a dochází jen k přestavbě na motory s nižšími emisemi. V budoucnu ovšem výrobce počítá i zde s bezemisním pohonem.

Nyní si zákazník může zvolit buď nejjednodušší model Multicar M27 Compact, který je populární hlavně u menších měst a obcí a zákazníků s požadavkem na stroj s celkovou hmotností do 3,5 tun a co nejjednodušší obsluhu a ovládání. V současné podobě se bude model M27 Compact vyrábět další zhruba alespoň dva roky.

Vlajkovou lodí koncernu HAKO nadále zůstává model Multicar M31, který má, co se týká funkcí a výkonu, širší možnosti. Je možné si vybrat ze dvou rozvorů, a tak se dost těchto strojů dodává i v oblíbené verzi nosič kontejnerů.

I tato vozidla jsou homologovaná i do 3,5 tuny celkové hmotnosti, ale obzvlášť s těžšími nástavbami by už byla užitečná hmotnost poměrně nízká. Výrobce tedy nově dodává i zesílené nápravy pro hmotnostní variantu 5,6 tuny. Při šířce vozidla jen něco málo přes 1,6 m tak uživatel získá opravdu kompaktní, ale výkonný podvozek například na svoz odpadu z center měst, obtížně dostupných horských oblastí nebo třeba výkonné sypače pro prodloužené okruhy zimní údržby.

Nový motor dostal i nástupce hydrostatického modelu TREMO, který má označení Multicar M29. Tento stroj se využívá hlavně jako nosič samosběrné zametací nástavby nebo k němu lze s úspěchem agregovat například sněhovou frézu. Jako jediný ze strojů Multicar umožňuje M29 i řízení obou náprav.

Jak je z výše uvedeného patrné, vývoj tedy u tohoto tradičního výrobce opravdu neustrnul a koncern HAKO o budoucnost strach mít rozhodně nemusí. Naši uživatelé se prý budou moci těšit i na zcela nový koncept vozidla, ale o tom prý až někdy příště.*

(Podrobnosti v Komunální technice 6/2019)

O tom, že belgický výrobce akumulátorových vysavačů Glutton změnil v ČR výhradní zastoupení, jsme již informovali. Slavnostní přechod tohoto produktu pod křídla firmy Unikont Group se odehrál v půli května v prostorech Divadla Dlabačov a hotelu Pyramida v Praze 6.

„Do uskupení Unikont Holding patří výrobce kovových modelů Abrex, společnosti Motex zabývající se zařízeními pro testování automobilů, ABM Technology nabízející komunální nástavby, Druchema s chemickými produkty, realitní a developerská Integra Progress, dále Unikont Group a Unikont Slovakia, dodavatelé úklidové a komunální techniky – především zametačů Hako, lehkých užitkových vozů Multicar, sypačů Epoke, zametacích nástaveb Trilety, žací techniky AS Motor, Timan a nakladačů Wille. Hned, když jsme převzali do portfolia vysavače Glutton, mě napadlo zprostředkovat vám komediální one man show Vysavač z pera Patrika Hartla v jedinečném podání Bohumila Klepla. Přeji příjemnou zábavu,“ přivítal účastníky setkání spolumajitel firmy Unikont Holding, s. r. o., Radek Bukovský.

Nejen pro komunál

Za více než dvacet let intenzivního vývoje a výroby využívá unikátní koncept vysavačů Glutton (v překladu žrout, hltoun nebo nenasyta) dnes více než 5000 měst a obcí v šedesáti zemích světa. Zprvu se jednalo o stroje poháněné spalovacími motory, nyní jsou z celkem pochopitelných důvodů výhradně na moderní, akumulátorový, tedy čistý a bezhlučný, pohon.

Kromě tohoto významného benefitu se k mnoha dalším plusům řadí efektivnější a rychlejší čištění nebo zlepšení pracovních a hygienických podmínek ve městech a obcích. Mimo komunální sektor nacházejí akumulátorové vysavače Glutton uplatnění například i v průmyslu, nemocnicích, dopravě, logistice, obchodních centrech nebo při úklidu sportovišť.

Progresivní výrobce

Letošní novinkou u vysavačů Glutton je patentované madlo s bezdrátovým propojením ovladače na sací hubici se strojem. Toto významné vylepšení zajišťuje obsluze výborné pracovní podmínky. Na vysávací hubici je možné použít i některou z vyměnitelných koncovek, třeba plochou pro odstraňování nečistot například pod ochrannými rošty a mřížkami v okolí stromů. Koncovku se škrabkou lze využít k efektivnímu odstraňování plevele z městské dlažby, a to v jednom kroku. Po mechanickém uvolnění se zbytky rostlin rovnou odsávají do sběrné nádoby.

O tom, že Glutton neustále kráčí vpřed, svědčí plně elektrický kompaktní samosběrný zametač ZEN, který výrobce představil na loňském veletrhu IFAT v Mnichově. Po důkladných testech a schvalování by se měl ukázat na trhu během příštího roku. Také kvůli tomu vybudoval výrobce zcela nový a výrazně větší výrobní závod poblíž města Namur v Belgii.

Pro posilu pozic

„Zastoupení značky Glutton v České republice jsme převzali v rámci dlouhodobé strategie posílení jejích pozic na světových trzích. Tato změna nemá a ani nebude mít žádný negativní dopad na stávající zákazníky. Veškeré závazky ohledně servisu a dodávek náhradních dílů stále platí v domluveném rozsahu a bývalý importér Haiteco CZ bude nadále působit v pozici regionálního distributora. Počet obchodních a servisních středisek se rozšíří o síť firmy Unikont Group. V současnosti pracuje v České republice více než stovka akumulátorových vysavačů Glutton. Jenom v Praze jich působí zhruba šedesát. Vzhledem ke složité situaci na trhu práce a mnoha dalším faktorům nacházejí tyto bezemisní a tiché stroje stále širší využití,“ poznamenal šéf komunální divize společnosti Unikont Group Ing. Jaroslav Hrouda a doplnil vzkaz pro především pro naše východní sousedy: „Současně vstoupil Glutton i na slovenský trh, kde má výhradní zastoupení naše sesterská společnost Unikont Slovakia.“

I když se hlavních rolí květnového slavnostního večera zhostili Bohumil Klepl a V(v)ysavače, zdatně jim sekundoval moderátor – veselý televizní „sporťák“ Vojtěch Bernatský. Hudebního doprovodu se ujala formace Zajda band. Nechybělo bohaté a pestré občerstvení. Třešničkou na dortu potom byla tombola s hodnotnými cenami. V celkovém součtu vyslal tento vydařený komunální večer nejen pro komunální veřejnost jeden nadmíru jasný signál: Glutton je ve správných rukách!*

Je několik výhod, proč mulčovat. Asi největší je boj proti vysychajícímu trávníku. Za posledních několik let jsme si toho všimli. Vyschlé, žluté trávníky nejsou na ozdobu. Navíc některé obce zakazují kvůli nedostatku vody zalévat.

Zde má právě mulčování svůj význam. Tráva obsahuje až 80 % vody a když ji budeme sbírat, tak odvážíme z plochy cenné živiny a vláhu. Letos nám paní zima nadělila pěkné množství vody a bylo by dobré toho co nejlépe využít a vláhu v našich trávnících zachovat.

Další výhodou mulčování je úspora času. Zastavit žací stroj, vysypat a nasadit koš a poté opět startovat. Každý tento úkon zabere nějaký čas, který jsme mohli věnovat sekání bez sběru, tedy například mulčování. Poté si o několik minut dříve můžeme vychutnat pocit z dobře odvedené práce. A krásně zeleného trávníku.

Mulčovací sekačky

Pro perfektní výsledek mulčování je dobré použít ten správný stroj. Může jím být právě sekačka od německého výrobce AS-Motor. Přes půl století specializace zaručuje náskok ve vývoji před konkurencí. Správná výška bubnu, nůž těsně lemující jeho okraj a ten správný tvar nože. Tyto aspekty mají vliv na celkový výsledek.

Absolutně na vrcholu v segmentu ručně vedených sekaček beze sběru je stroj s označením AS 510 2T A. Osazený je dvoutaktním motorem, který můžete vyvézt do jakéhokoliv kopce, nikdy se nezadře a nepřestane jet. Neboli kdo maže, ten jede. A dvoutakty AS-Motor mažou pořád.

Cepové mulčovače

Na vyšší porost, extenzivně udržovaný,  je nejlepší zvolit cepové žací ústrojí. Díky volným nožům, které jsou uloženy na horizontální hřídeli, se nože nepoškodí a vyhnou se nebezpečným překážkám.

AS-Motor nabízí dva ručně vedené „cepákové“ stroje, a to AS 901 SM a AS 701 SM se záběrem 90 a 70 cm. Sílu jim dodávají motory Briggs & Stratton. Vše není jen o výkonu motoru, ale také o celkové hmotnosti stroje a jejím rozložení na nápravu. V AS-Motor dosáhli ideálního řešení. Použitím dvojitého pláště se dosáhlo menší hmotnosti, vyšší pevnosti a lepší tuhosti celého žacího ústrojí. Motor je posazený nad hnanou nápravu, aby mohla obsluha bez námahy se sekačkou manipulovat. O nesporných výhodách těchto strojů se již přesvědčilo mnoho pracovníků technických služeb.

Traktorové mulčery

Na vrcholu současné techniky je mulčer AS 940 Sherpa 4WD RC, tedy světově absolutně první sekačka s možností výběru dálkového nebo manuálního ovládání. Jedná se o stroj s úžasným výkonem 27 koní a vážící pouze 300 kg. Tato mulčovací sekačka „rozemele“ opravdu všechno, co se do žacího ústrojí dostane. Chloubou masivního žacího ústrojí jsou dva nože z kvalitní oceli uložené do kříže.

Strojů z rodiny Sherpa je celkem pět, ale všechny mají jedno společné, a to již zmíněné masivní žací ústrojí a výkonný motor Briggs & Stratton. Dále je to odolná hydrostatická převodovka, kde devět litrů oleje pohání všechna kola. Zadní náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu. Díky těmto parametrům jsou sekačky Sherpa velmi oblíbené.

Dalším „unikátem“ je traktorová sekačka AS 1040 YAK s cepovým žacím ústrojím a záběrem jeden metr. Hodinový výkon je bezkonkurenčních 6000 m2, a to se jedná o stroj učený k sekání vysoké a husté trávy. Ač byl představený teprve nedávno, už si ho pořídily stovky zákazníků po celé Evropě i v ČR.

Celkový rozsah žacích strojů AS-Motor pokrývá všechny požadavky profesionálů i soukromníků: od malé mulčovací techniky přes jedinou sekačku se sběrem s dvoutaktním motorem na trhu, masivní mulčovače pro extenzivně udržované plochy až po velké traktorové sekačky s dálkovým ovládáním.*

(Podrobnosti v Komunální technice 3/2019)

Belgický výrobce komunálních akumulátotorových vysavačů změnil zastoupení na tuzemském trhu. V rámci strategie posílení pozic na světových trzích převzala v České republice zastoupení této značky společnost Unikont Group s. r. o.

Současně s tím tento producent vstupuje na slovenský trh, kde podepsala smlouvy o výhradním zastoupení „sesterská“ společnost Unikont Slovakia s. r. o.

K této změně došlo s platností od začátku letošního roku a neznamená určitě jakýkoli negativní dopad na stávající zákazníky. Veškeré závazky, co se týká záruk, servisních kontraktů nebo dostupnosti náhradních dílů, zůstanou samozřejmě platné. Bývalý importér bude nadále působit v pozici distributora. Počet servisních a obchodních center se rozšíří o síť firmy Unikont Group.

Po více než dvaceti letech vývoje a výroby využívá unikátní koncept vysavačů Glutton nyní více než 5000 měst a obcí v šedesáti zemích světa. Hlavními důvody jsou výrazně efektivnější čištění, zlepšení pracovních a hygienických podmínek nebo třeba moderní elektrický pohon. Kromě komunálního sektoru nacházejí tyto stroje uplatnění například i v průmyslu, logistice, obchodních centrech, nemocnicích, dopravě nebo třeba při údržbě sportovišť.

V minulém roce představit Glutton na mnichovském veletrhu IFAT i plně elektrický kompaktní samosběrný zametač ZEN, který by měl být po fázi testů a schvalování uvolněn do prodeje v průběhu příštího roku. V této souvislosti vybudoval tento výrobce zcela nový, výrazně zvětšený výrobní závod poblíž města Namur v Belgii.*

 

 

Popisky:

1:

Novinkou u komunálních vysavačů Glutton pro letošní rok bude i nové patentované madlo s bezdrátovým propojením ovladače na sací hubici se strojem. Jedná se o další z mnoha vylepšení zajišťující obsluze výborné pracovní podmínky

2:

Na vysávací hubici je možné použít i některou z vyměnitelných koncovek, například plochou hubici pro vysávání nečistot například pod ochrannými rošty a mřížkami okolo stromů

3:

Další z možností je koncovka se škrabkou, která slouží k odstraňování plevele z městské dlažby. Po mechanickém uvolnění se rostlinné zbytky rovnou odsávají do sběrné nádoby

Složitá situace na trhu práce se promítá i do požadavků na komunální techniku. Podniky služeb hledají řešení, jak co nejvíc zefektivnit práce údržby a snížit nároky na personální zajištění. To je patrné i u jednoho z největších světových výrobců techniky na zimní údržbu komunikací, dánské společnosti EPOKE A/S.

Jedná se jak o nové technologie posypu, tak i zjednodušení způsobů montáží nástaveb, které u nás zajišťuje jejich výhradní zastoupení, společnost Unikont Goup s. r. o.

Automatizací ke zpřesnění i úsporám

Nedostatek zkušených řidičů zapříčinil i poptávku po automatických systémech řízení posypu. Zkušenosti posádky je možné nastavit do paměti sypače a ten si poté podle aktuální polohy vozidla automaticky reguluje všechny posypové parametry. Tento systém vyvinula společnost EPOKE pod obchodním označením EpoSat. Nově je systém EpoSat na bázi webové aplikace, a tak je velice snadný přístup k nahraným trasám odkudkoliv. Eventuální editaci nahraných okruhů je možné s jednou licencí využívat například na více cestmistrovstvích.

Také není třeba se již starat o aktualizaci map. Systém pracuje s údajem od dispečera o aktuální povětrnostní situaci, podle které se nastaví úroveň posypu. Ta se ovšem může rychle měnit, a tak je možné systém rozšířit i o čidlo teploty povrchu komunikace, podle které se dávka soli automaticky reguluje. Pomocí uvedených technologií se dosáhne nejen výrazného zpřesnění, ale rovněž úspory drahých rozmrazovacích látek.

Kombinované nástavby, řešení výměny

Další z trendů, jak docílit zpřesnění a úspor, je i větší využití rozmrazovacích kapalin. Největší význam má samotný postřik nebo postřik kombinovaný s menším množstvím soli u preventivních ošetření vozovky a namrzání. Na holé vozovce kapaliny výrazně lépe ulpí a působí rychleji.

Mít nástavbu určenou pouze pro některé závady ve sjízdnosti je ovšem neekonomické. Z tohoto důvodu jsou v Epoke v této kategorii nejúspěšnější nástavby kombinované, které umožňují kromě zmíněného postřiku i klasickou technologii suché nebo zkrápěné soli. Nástavba nese označení EPOKE SH4902 Sirius Combi AST. Letos Unikont uspěl i v tendru ŘSD ČR, a tak se s těmito nástavbami budeme v dohledné době ve větším měřítku potkávat i na našich silnicích a dálnicích.

Samostatným oddílem je koncepce řešení výměny nástaveb. Obecně lze pozorovat příklon k co nejjednoduššímu a nejrychlejšímu systému výměny nástaveb, které mají co nejnižší požadavky na personál. Nejčastější varianty používané u nás znázorňují obrázky.*

Sekání či mulčování rozsáhlých ploch bylo dříve výsostnou prací pouze pro traktory agregované s cepovým mulčovačem. Teď se na scéně objevil žací stroj s mezinápravovým „cepákem“, pohonem 4 x 4 a uzávěrkou diferenciálu. AS 1040 YAK!

„Je to naprostá bomba! Rychlost a lehkost, s jakou stroj seká, je fenomenální,“ takhle krátce, jednoduše, ale výstižně, popsal nový stroj (foto) produktový manažer pro značku AS-Motor, Jonáš Nesvadba z firmy Unikont Group.

Pomocník do nepohody

Dále doplnil několik technických údajů ke stroji YAK: šíře záběru jeden metr, přibližná maximální výška porostu 150 cm, výška sečení nastavitelná od tří do 11 cm, stálý pohon 4 x 4 s uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy, horizontální motor Briggs & Stratton Vanguard se dvěma válci a výkonem 23 koní. Rychlost se plynule reguluje od zastavení až do 6,8 km/h ve směru vpřed, směrem vzad je od 0 do 6,3 km/h.

„Excentrické žací ústrojí pojme opravdu mnoho materiálu, proto je schopné využít i při vyšším porostu maximální rychlost stroje. Konstrukce dále umožnuje snadné sekání pod svodidly, podél plotu či kolem stromů. Nepatrně delší rozvor stroje umožnil umístit všechny těžké komponenty a součásti co nejníže, aby se dosáhlo co možná nejlepší stability a nízkého těžiště, které činí YAK velmi bezpečným i při práci ve svažitém terénu,“ přihodil Jonáš Nesvadba a dodal:

„Koncepce jako taková je zcela standardní traktorová sekačka. Ovšem při bližším ohledání narazíme na zásadní rozdíly, které tento stroj vyslaly do úplně jiné dimenze.“*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2018)

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down