Francouzské automobily Simca jezdily také na našich silnicích. Málokdo ale ví, že vznikly dalším vývojem italských konstrukcí Fiat. To samé platí o traktorech Someca...
Zatímco Simca se soustředila na osobní automobily, tak nová divize Someca přidala traktory, stavební a zemědělské stroje. Zakladatelem francouzského průmyslového impéria byl Ital Enrico Teodoro Bartolomeo Pigozzi, narozený 26. června 1898 v Turínu. Nejprve převzal dopravní podnik po záhy zesnulém otci, pak prodával motocykly a dovážel železný šrot z Francie pro italské hutě, a tak v roce 1922 navázal úzké vztahy s automobilkou Fiat. Nakonec přijal zaměstnání u Fiatu. Giovanni Agnelli ho vyslal v roce 1926 do Paříže a pověřil prodejem Fiatů ve Francii.
Po Černém pátku na newyorské burze 1929 se však hospodářská situace zhoršila i v Evropě. Byla zavedena vyšší cla a společnost SAFAF (Société Anonyme Française des Automobiles Fiat) se navzdory lokální montáži vozů Fiat-France a spolupráci s francouzskými karosáři dostala do problémů. Přesto Pigozzi do roku 1934 prodal téměř třicet tisíc Fiatů.
Zrodila se Someca
Pigozzi už před válkou dovážel do Francie traktory, italské Fiat a rakouské Steyr. Po ní se rozhodl pro diverzifikaci a vytvořil další společnost Someca pro výrobu, prodej a import traktorů i zemědělských a stavebních strojů. Someca (SOciété de MÉCAnique de la Seine) se zrodila na základě výroby originálních francouzských traktorů MAP (Manufacture d´Armes de Paris) ze St. Denis, z nichž typ DR3 vynikal plochým dvoudobým dvouválcem MAP Diesel 30 HP s protiběžnými písty. Na jeho základě vznikly první typy Someca.
Traktory byly velmi úspěšné. Pozdější typy vycházely z italských konstrukcí Fiat a OM (Officine Meccaniche, součást Fiatu), přičemž italský partner Fiat Trattori byl vedoucím akcionářem. Someca se stala součástí Simca Industries, zatímco Simca Automobiles pokračovala ve výrobě známých osobních vozů Aronde (jezdily i u nás), Ariane a osmiválcových Vedette (na základě francouzských Fordů).
Simca Industries se ovšem kapitálově podílela na 22 společnostech, jež vyráběly vše od vznětových motorů po nábytek. Zajímavostí byl vstup do světa nákladních vozů Simca-Marmon v alianci SUMB (Simac-Unic-Marmon-Bocquet), kdy do 70. let vzniklo 12 500 taktických terénních vozů pro armádní účely.*
Tomáš Hyan, foto autor a Simca Someca
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 2/2025)
Simca 1500 Break, klasika 60. letFiat-Someca TPS, průmyslový traktor se vznětovým čtyřválcem o výkonu 44 kW (60 k)
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!