FIAT: heslo bylo země, moře, vzduch

Značka Fiat přichází v posledním období prochází dramatickými, nicméně nadále zůstává pojmem ve světě osobních a lehkých užitkových vozů...

Právě na tuto značku se zaměříme v prosincovém díle rubriky Legendy na kolech. Málokdo dnes už ví, že největší průmyslový podnik Itálie sice vznikl před 125 lety jako Fabbrica Italiana di Automobili Torino (Italská automobilová továrna z Turína) a prvním výrobkem se stal osobní automobil FIAT typu 3½ HP s ležatým dvouválcem, který uvezl tři cestující rychlostí až 35 km/h, ale pak se podnik v duchu v titulku zmíněného hesla pustil do mnoha dalších oborů.

U zrodu firmy, kterou dodnes částečně ovládají jeho potomci, stál Giovanni Agnelli starší (1866–1945). Koncern Fiat postupně přidával výrobu nákladních automobilů (1903), autobusů (1906), leteckých motorů (1908), velkých lodních motorů (1909), letadel (1915), železárny a ocelárny (1917), železniční vagony a lokomotivy (1917), kolové (1919) a pásové traktory (1932), vysokozdvižné vozíky (1950), obráběcí stroje (1951), jadernou energetiku (1956), elektroniku (1957), těžké stavební stroje (1958) a kosmický průmysl (1963).

Návrat ke kořenům

Fiat se do dnešních dnů většiny jmenovaných oborů vzdal a zaměřil se na produkci osobních automobilů. Pro výrobu velkých užitkových vozidel založil v roce 1975 novou společnost IVECO (Industrial Vehicles Corporation) s několika partnery, kteří pak opustili tradiční značky Fiat, Unic, OM, Lancia a Magirus-Deutz, aby sjednotili produkci pod označením IVECO (resp. IVECO Irisbus v oblasti autobusů).

Tím také zanikla značka Fiat ve světě nákladních vozů a autobusů, ale IVECO je jejím nástupcem, stejně jako Case New Holland (CNH) u výroby traktorů a stavebních strojů Fiat. K 1. lednu 2011 došlo k rozdělení Fiat Group na dvě samostatné divize: Fiat SpA (osobní automobily, motory FPT a příslušenství) a Fiat Industrial SpA (IVECO, CNH, průmyslové a lodní motory FPT).

Podíly holdingu EXOR zakládající rodiny Agnelliů (dříve IFI a IFIL, spojeno v roce 2008) zůstaly shodné v obou nových společnostech Fiat. Výkonným ředitelem a majoritním vlastníkem je John Elkann, vnuk Gianniho Agnelliho mladšího, který zemřel 24. ledna 2003.

Pod taktovkou Stellantisu

V současné době nabízí Fiat na evropském trhu původní italské konstrukce Panda, 500X a novou 500e (připravuje i verzi Hybrid), ale také nové typy Grande Panda, 600e, 600 Hybrid a Doblò na podlahových plošinách PSA (Stellantis). V oblasti užitkových vozů Fiat Professional to jsou Fiorino, Doblò, Scudo a Ducato, z nichž tři jmenované (kromě nového Doblò) pocházejí už z dřívejší spolupráce FCA/PSA. Poslední Tipo (Egea) z turecké produkce v roce 2022 překonalo jeden milion vyrobených vozů (od 2015, facelift 2020) a nemá nástupce.

Mimo Evropu je Fiat velmi úspěšný v Brazílii, kde nabízí svébytné modely Pulse, Fastback (oba včetně verze Abarth), Argo, Mobi, Cronos, Fiorino a pick-upy Strada, Toro a Titano. Tato jihoamerická země je dlouhodobě největším trhem Fiatu, následována Itálií a Tureckem.

Tomáš Hyan, foto autor a Fiat

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 12/2024)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down