Značka Fiat přichází v posledním období prochází dramatickými, nicméně nadále zůstává pojmem ve světě osobních a lehkých užitkových vozů...
Právě na tuto značku se zaměříme v prosincovém díle rubriky Legendy na kolech. Málokdo dnes už ví, že největší průmyslový podnik Itálie sice vznikl před 125 lety jako Fabbrica Italiana di Automobili Torino (Italská automobilová továrna z Turína) a prvním výrobkem se stal osobní automobil FIAT typu 3½ HP s ležatým dvouválcem, který uvezl tři cestující rychlostí až 35 km/h, ale pak se podnik v duchu v titulku zmíněného hesla pustil do mnoha dalších oborů.
U zrodu firmy, kterou dodnes částečně ovládají jeho potomci, stál Giovanni Agnelli starší (1866–1945). Koncern Fiat postupně přidával výrobu nákladních automobilů (1903), autobusů (1906), leteckých motorů (1908), velkých lodních motorů (1909), letadel (1915), železárny a ocelárny (1917), železniční vagony a lokomotivy (1917), kolové (1919) a pásové traktory (1932), vysokozdvižné vozíky (1950), obráběcí stroje (1951), jadernou energetiku (1956), elektroniku (1957), těžké stavební stroje (1958) a kosmický průmysl (1963).
Návrat ke kořenům
Fiat se do dnešních dnů většiny jmenovaných oborů vzdal a zaměřil se na produkci osobních automobilů. Pro výrobu velkých užitkových vozidel založil v roce 1975 novou společnost IVECO (Industrial Vehicles Corporation) s několika partnery, kteří pak opustili tradiční značky Fiat, Unic, OM, Lancia a Magirus-Deutz, aby sjednotili produkci pod označením IVECO (resp. IVECO Irisbus v oblasti autobusů).
Tím také zanikla značka Fiat ve světě nákladních vozů a autobusů, ale IVECO je jejím nástupcem, stejně jako Case New Holland (CNH) u výroby traktorů a stavebních strojů Fiat. K 1. lednu 2011 došlo k rozdělení Fiat Group na dvě samostatné divize: Fiat SpA (osobní automobily, motory FPT a příslušenství) a Fiat Industrial SpA (IVECO, CNH, průmyslové a lodní motory FPT).
Podíly holdingu EXOR zakládající rodiny Agnelliů (dříve IFI a IFIL, spojeno v roce 2008) zůstaly shodné v obou nových společnostech Fiat. Výkonným ředitelem a majoritním vlastníkem je John Elkann, vnuk Gianniho Agnelliho mladšího, který zemřel 24. ledna 2003.
Pod taktovkou Stellantisu
V současné době nabízí Fiat na evropském trhu původní italské konstrukce Panda, 500X a novou 500e (připravuje i verzi Hybrid), ale také nové typy Grande Panda, 600e, 600 Hybrid a Doblò na podlahových plošinách PSA (Stellantis). V oblasti užitkových vozů Fiat Professional to jsou Fiorino, Doblò, Scudo a Ducato, z nichž tři jmenované (kromě nového Doblò) pocházejí už z dřívejší spolupráce FCA/PSA. Poslední Tipo (Egea) z turecké produkce v roce 2022 překonalo jeden milion vyrobených vozů (od 2015, facelift 2020) a nemá nástupce.
Mimo Evropu je Fiat velmi úspěšný v Brazílii, kde nabízí svébytné modely Pulse, Fastback (oba včetně verze Abarth), Argo, Mobi, Cronos, Fiorino a pick-upy Strada, Toro a Titano. Tato jihoamerická země je dlouhodobě největším trhem Fiatu, následována Itálií a Tureckem.
Tomáš Hyan, foto autor a Fiat
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 12/2024)*
Fiat 600 se v 60. letech dovážel také do Československa. Těchto automobilů vzniklo téměř pět milionůOriginální Fiat 690 N1 s dvojicí řízených náprav vpředu – jeden z nejslavnějších nákladních vozů 60. letUniverzální kolový traktor Fiat 700A, čtyřválec 21 kW (28 k), se vyráběl v různých verzích v letech 1926 až 1942
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!