S pestrou paletou (nejen) odpadových nástaveb

Výrobní portfolio společnosti TERBERG RosRoca zahrnuje ucelenou nabídku nástaveb na svoz odpadu včetně vyklápěčů nádob až po velkoobjemové kontejnery včetně myček odpadových nádob. V České republice i na Slovensku se běžně používají nástavby se zadním plněním. V Evropě rok od roku roste jejich podíl s bočním nebo předním plněním.

„Co se počtu všech vyrobených jednotek týká, je TERBERG RosRoca evropským lídrem. Udává nejenom trendy, ale uvádí na trh nové technologie a inovativní řešení. V Česku i na Slovensku zajišťujeme prodej, montáž a následný servis uvedené techniky. Letos jsme dodali třicet vozidel na svoz odpadu. Těší nás, že mezi nimi bylo také první plně elektrické vozidlo na svoz odpadu VOLVO FE ELECTRIC s nástavbou TERBERG OLYMPUS 20W s automatickým vyklápěčem OmniDEKA,“ říká Filip Hachle, jednatel firmy HANES s.r.o.

Premiéra v Brně

Vozidlo VOLVO FE ELECTRIC včetně nástavby se může pochlubit nulovými emisemi, lze ho tedy označit za EMISSION ZERO LEVEL. Pro městskou společnost SAKO Brno, a. s., ho dodala firma Volvo Group Czech Republic, s. r. o. Dostavbu, tedy dodávku a montáž nástavby uskutečnila společnost HANES s. r. o.

Veřejná zakázka byla zahájená v únoru, dodavatel byl vybraný a smlouva uzavřená v březnu. Dodávka vozidla se odehrála na konci července, realizace tedy proběhla ve velice krátkém čase, i když se jednalo o naprostou novinku, což je další silnou stránkou nástavbářské společnosti HANES.

Typické vozidlo na svoz odpadů najede měsíčně ve službách SAKO Brno přes dva tisíce kilometrů. Přitom spálí více než 1000 litrů nafty. Novinka je plně bez emisí, zápachu, oxidů dusíku nebo CO2. Další cennou devízou je tichý provoz a nízké náklady. Pro dieselové vozidlo je energeticky náročné především neustálé rozjíždění a zastavování při sběru odpadu. Elektrický vůz se oproti tomu pohybuje velmi tiše a bez výfukových plynů. Jsou slyšet jen brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob.

Obsluha elektrického vozidla oceňuje minimální dojezd v pracovním režimu až 110 kilometrů a dobrou práci v kopcovitém terénu. O ideální klima v akumulátorech i v kabině se stará soustava tepelných čerpadel a klimatizace. Není třeba se tedy obávat omezeného dojezdu při extrémních teplotních výkyvech. Baterie o celkové kapacitě 265 kWh jsou plně nabité za 11 hodin střídavým a za dvě hodiny stejnosměrným proudem, což postačí na dva dny provozu vozidla. Na komplexní hodnocení je ještě brzy, ale doposud v Brně nezaznamenali jedinou závadu a k provozu nemají výhrady.

Energie pro nabíjení elektromobilů pochází z vlastních zdrojů společnosti SAKO Brno. Využívat se bude jednak rostoucí síť městské fotovoltaiky a také Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO Brno). První plně elektrický vůz na svoz odpadů v České republice bude působit v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. V příštím roce jej doplní další vozidla SAKO Brno na alternativní pohon.*

Základní parametry vozidla:

Podvozek                                         VOLVO FE ELECTRIC ZERO EMISSION

Celková hmotnost                         27 t (zvýhodnění +1 t pro elektrická vozidla)

Maximální výkon (špička)            400 kW

Akumulátory Li-Ion (NMC)          265 kWh

Maximální rychlost                       90 km/h

Hladina hluku                                 80 dB

Rozvor náprav                                3900 + 1350 mm

Celková délka                                 9,8 m

Celková výška                                 3,6 m

Dvourychlostní pohon                 6 x 2 (dva motory)

Přední a zadní náprava řiditelné, třímístná kabina, elektromechanické PTO 70 kW

Základní parametry nástavby:

TERBERG RosRoca OLYMPUS 20W

Objem zásobníku na odpad                    20 m3

Objem nakládací vany                              2,6 m3

Poměr stlačení                                           1 : 7

Deset režimů (programů) síly lisování pro různé typy odpadů

Automatický elektrický vyklápěč TERBERG OmniDEKA obslouží všechny běžné typy odpadových nádob a kontejnerů EN 840-1-2-3. Rychlost vyklápěcího cyklu pro malé kontejnery činí 5 až 7 sekund, u velkých kontejnerů je to 10 až 12 sekund. Nástavba je vybavená nejmodernějším systémem řízení umožňujícím vzdálený dohled a monitoring všech funkcí nástavby a vyklápěče systémem TERBERG Connect.

Foto archiv/HANES

(celý článek najdete v Komunální technice 12/2022)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down