Vozidla s možností celoročního nasazení se stala základem parku prakticky u všech správců komunikací a chodníků. Požadavek na co nejširší použití strojů pro silniční údržbu vychází ze střídání čtyř ročních období, které přináší odlišné klimatické podmínky a s tím spojené různorodé práce.
Dalším faktorem, který posunul používání víceúčelových vozidel – univerzálních nosičů výměnných nástaveb, jako jedinou možnou ekonomickou strategii, je požadavek na co nejvyšší kvalitu a výkonnost služeb při současné snaze o dosažení co nejnižších investičních a provozních nákladů.
Dva nosiče, různé koncepce
U techniky pro údržbu komunikací se používá několik koncepcí nosičů výměnných nástaveb postavených na bázi komunálních nákladních vozidel (obvykle s pohonem 4 × 4) – například pro zimní údržbu, zametání, kropení, přepravu kontejnerů, opravy vozovek a další činnosti.
Mezi významné víceúčelové nosiče výměnných nástaveb, které se používají pro údržbu komunikací a jsou synonymem pro univerzálnost, profesionalitu, provozní a ekonomickou výhodnost jednotlivých koncepcí, se v posledním období stávají lehká užitková vozidla značek Bonetti nebo Piaggio.
Kartáčování
Mezi nejvhodnější vozy pro tuto činnost patří Bonetti se šířkou 1,65 metru. Tato vozidla jsou dostatečně lehká, neničí povrch a současně vzhledem ke své šířce projedou i v nejužších místech městských center.
Dodávají se s různými typy kartáčů. Měkčí výplety se používají například při odstraňování listí nebo při odmetání běžných nečistot v letních měsících. Agresivní kartáč pomáhá odstraňovat usazeniny nečistot, zbytky inertních materiálů po zimní údržbě nebo plevel. Kartáče mohou být buď „suché“, nebo osazené skrápěcí lištou pro úklid míst se zvýšenou prašností, která při této činnosti vzniká. Všechna tato zařízení jsou poháněna silovou hydraulikou.
Při kartáčování se nečistoty nemusí odmetat na okraj komunikace, ale pro snadnější manipulaci se odpad může ukládat do zásobníku a poté na vhodném místě vysypat.
Mytí „4 v 1“
- Pro údržbu vozovek se používají vozy Bonetti s konstrukční celkovou hmotností 5,5 t. Dodávají se v kategorii N1G do 3,5 t i N2G do 5,5 t, které lze osadit kromě kartáče i nástavbou pro mytí chodníků a komunikací pomocí tlakové vody. Cisterny mohou mít objem od 0,5 do 3 m3, a to podle typu vozidel, na kterém jsou umístěny.
- Dalším důležitým využitím kropících – mycích vozidel - je možnost zalévání zeleně. Pro usnadnění můžeme využít také kropicí rameno, které dosáhne do ozdobných košů květinové výsadby upevněných na sloupech veřejného osvětlení až do výše tři metry nad zemí.
- K očistě různých ploch nebo městského mobiliáře můžeme použít tlakovou myčku. Při aplikaci koncovky „krtek“ můžeme pročistit i domovní přípojky odpadu do průměru pěti centimetrů.
- V letních měsících lze za použití mlžících trysek, které jsou na vozidlech upevněny vpředu i vzadu, zvlhčovat a ochlazovat komunikace i ovzduší, a tím zpříjemňovat podmínky ve městech a obcích.
Tato koncepce nabízí řadu výjimečných vlastností a technických řešení, která umožňují provozovatelům zajistit na zcela profesionální úrovni široké spektrum služeb: počínaje jarním mechanickým čištěním komunikací pomocí kartáčů, kropiček, údržby zeleně a dopravního značení kolem vozovek a konče transportem rozličných materiálů.*
(Podrobnosti v Komunální technice 10/2019)