Početná a různorodá stáj kompaktů

Je jich celkem 17, a pokud byste zahrnuli rozmanitou příplatkovou výbavu a nářadí, těžko byste se různých kombinací dopočítali. John Deere má jako nadnárodní firma své výrobní pobočky skoro po celém světě. Kromě Evropy, severní, střední a jižní Ameriky také například v Indii a Číně. Všechny kompaktní traktory ale vyrábí v Atlantě ve státě Georgia, takže pořád jde o to pravé americké „železo“.

Stroje pro Evropu jsou skutečně evropské, takže samozřejmě plní zdejší emisní normy a mají metrické šrouby i matice. Během let jsem několik evropských i amerických továren John Deere navštívil, takže vím, jaký důraz se klade na kvalitu zpracování a z ní vyplývající spolehlivost. Dobrá pověst se buduje dlouho; v případě značky John Deere od roku 1837.

Malé, ale plnohodnotné

Přehled kompaktních traktorů John Deere začneme řadou X900, velikostí blízkou zahradním traktorům. I přes délku pouhých 1,9 metru a šířku necelých 1,2 metru však mají tyto stroje vše, co zdobí všechny kompaktní traktory s jelenem ve znaku. Kompaktní traktory řady X900 pohánějí motory s objemem 903 cm3, výkonem 18,5 kW (24,5 koně) a maximální rychlost jízdy je na úrovni 13,7 km/h.

Vlastně je obdivuhodné, co se podařilo do tak malých rozměrů vměstnat: mimořádně úsporné vznětové tříválce Yanmar, hydrostatickou převodovku tempomatem, ovládanou pedály TwinTouch, provozní kotoučové brzdy s disky v olejové lázni, hydrauliku s plovoucí polohou a dvěma vnějšími okruhy, na přání nezávislý vývodový hřídel s 540 ot./min a středový vývodový hřídel s 2100 ot/min, dále volitelný zadní tříbodový závěs nebo přední rychloupínací závěs.

Jedinečným prvkem je potom, stejně jako traktorů John Deere řad 1R, 2R a 3R, žací ústrojí AutoConnect, které se připojí samo během několika vteřin. Nepotřebujete k tomu žádnou cizí pomoc ani žádné nářadí, stačí jej přejet předními koly.

Čtyři na výběr

V nabídce najdete traktor s pohonem zadní nápravy, vybavené uzávěrkou diferenciálu (model X940), s pohonem všech kol (X948) a s pohonem i řízením všech čtyř kol (X948). Čtvrtý v řadě je jasná volba pro ty, kdo si pořizují traktor na sečení – model X950R se středovým tunelem pro zadní výhoz do koše s objemem 570, popřípadě 650 litrů, vysýpaným z výšky dvou metrů.

Motor má nepatrně větší objem – 1115 cm3, nicméně jeho výkon zůstává na úrovni 25 koní. Ke všem devítistovkám si můžete přikoupit kabinu s vyhříváním, která zpříjemní pracovní prostředí v zimě a za nevlídného počasí.

Také s nakladačem

Stejný tříválec jako u žací devětsetpadesátky najdete i pod kapotou jediného zástupce řady 1R – traktoru John Deere 1026R. Pořád jde o velice kompaktní stroj, svými rozměry a nízkou hmotností 700 kg vhodný i pro práce na chodnících.

Proti devítistovkám má tenhle malý všeuměl jednu velkou přednost – může pracovat i s čelním nakladačem. Ten nese označení Quik-Park a připojuje se i odkládá podobně rychle a snadno jako žací ústrojí AutoConnect. Jde o další promyšlenou vychytávku, která vás zbaví zbytečně promrhaného času i únavy. Zbývá jen dodat, že tříbodový závěs s nosností 525 kg (309 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen) i zadní (540 ot/min) a střední (2100 ot/min) vývodový hřídel již patří do základní výbavy, stejně jako pohon všech kol.

Tři dvojky

O stupínek výš, jak po stránce výkonu, tak díky robustnější konstrukci a s ní spojenou nosností tříbodového závěsu, se nachází řada 2R. Ta ve srovnání s jedničkou unese dvojnásobek – až 615 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen. Čítá tři modely – 2026R (tříválec 1115 cm3, 24,8 k), 2032R (1642 cm3, 30,6 k) a 2038R (1568 cm3, 36,7 k).

Dva výkonnější modely už jsou kvůli ochraně životního prostředí vybavené recirkulací výfukových plynů, oxidačním filtrem a filtrem pevných částic. John Deere ovšem zachoval i model 2026R, který stejně jako typ 1026R či devítistovky zmíněné vymoženosti ke splnění normy Stage V zatím nepotřebuje.

Pro úplnost: k traktorům řad 1R a 2R se na přání dodává i prostorná vyhřívaná kabina s vestavěným osvětlením a tkaninou čalouněným sedadlem Deluxe.

Rozdílová je převodovka

Právě kabina může být vedle vyšší výkonnosti a nosnosti jedním z důvodů, proč se rozhodnete pro traktory řady 3R. Nese název ComfortGard, je bezvadně utěsněná, tichá, kromě topení v ní najdete i klimatizaci či vzduchem odpružené sedadlo.

Hlavním trumfem řady 3R (a také 4R) je ale elektronicky řízená automatická převodovka eHydro s režimy MotionMatch (nastavení rychlosti rozjezdu a zpomalení) LoadMatch (předchází udušení motoru), SpeedMatch (nastavení maximální rychlosti při plném sešlápnutí pedálu) a CruiseControl (tempomat).

Tříbodový závěs traktorů řady 3R unese bez kila tunu (999 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen) a volit lze mezi třemi modely – 3033R (31,8 k), 3039R (38,2 k) a 3046R (44,7 k).

Ekonomická řada E

Dostupnější trojkovou variantou jsou pak modely 3025E (výkon 24,4 k, tj. motor bez recirkulace, oxidačního filtru a filtru pevných částic) a výkonnější 3038E (36,7 k). I k nim John Deere dodává volitelně kabinu, čelní nakladač či žací ústrojí, ovšem nikoli v provedení Quik-Park a AutoConnect.

Přesto jde pořád o spolehlivé a dobře vybavené plnohodnotné traktory s nezávislým vývodovým hřídelem (540 ot/min) a tříbodovým závěsem (615 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen) za zajímavou cenu.

Nejvýkonnější kompakty

Robustní šasi, čtyřválcové motory s výkonem 50,8 k (model 4052R) a 65 k (4066R), převodovka eHydro, kabina ComfortGard ve standardní výbavě a zadní tříbodový závěs s nosností 1134 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen – to jsou základní charakteristiky řady 4R – nejvýkonnějších kompaktních traktorů John Deere.

Proti všem ostatním strojům u nich najdete i jednu pozoruhodnou vymoženost – tlačítka Hitch Assist na levém zadním blatníku, kterými lze zvenčí (!) ovládat pojezd traktoru vpřed a vzad rychlostí 12 mm/s, popřípadě zdvihání a spouštění tříbodového závěsu. S nimi připojíte přívěsy, návěsy, nesené, polonesené i závěsné stroje snadno a bezpečně, aniž byste se přitom museli pořád vracet za volant a zpátky ven.

Bez tlačítek a bez kabiny, zato se stejně silnými čtyřválcovými motory a převodovkou eHydro doplňují řadu čtyřek ještě dva dostupnější modely 4052M a 4066M.

Touto dvojicí dnešní prohlídka jelení stáje končí. I přes stručný popis jde o traktory rozdílných velikostí, výkonů i vlastností. Rozhodně je z čeho vybírat. Tak šťastnou ruku!

Pavel Pánek, foto archiv/John Deere*

Popisky:

1:

Připojování žacího ústrojí AutoConnect si zamilujete stejně jako jeho odpojování

 2:

Žacího profesionála John Deere X950R využijete nejen při sečení. Stačí odložit koš a vyrazit například se zametacím kartáčem v předním závěsu

 3:

S volitelnou kabinou nabídne stroj John Deere 1026R příjemné prostředí i při odhrnování sněhu a rozmetání posypu

 4:

John Deere 2026R má dost síly i stability pro práci s čelním nakladačem. Ten umí díky systému Quik-Park rychle uchopit i odložit

 5:

Přední závěs a vývodový hřídel, žací ústrojí a sběrný koš – traktory John Deere (nejen) řady 3R jsou všestrannými stroji

 6:

Traktory John Deere řady 4R jsou dostatečně robustní pro připojení těžkého nářadí vpředu a vzadu, i pro jeho pohon, který obstarají výkonné čtyřválce

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down