Je jich celkem 17, a pokud byste zahrnuli rozmanitou příplatkovou výbavu a nářadí, těžko byste se různých kombinací dopočítali. John Deere má jako nadnárodní firma své výrobní pobočky skoro po celém světě. Kromě Evropy, severní, střední a jižní Ameriky také například v Indii a Číně. Všechny kompaktní traktory ale vyrábí v Atlantě ve státě Georgia, takže pořád jde o to pravé americké „železo“.
Stroje pro Evropu jsou skutečně evropské, takže samozřejmě plní zdejší emisní normy a mají metrické šrouby i matice. Během let jsem několik evropských i amerických továren John Deere navštívil, takže vím, jaký důraz se klade na kvalitu zpracování a z ní vyplývající spolehlivost. Dobrá pověst se buduje dlouho; v případě značky John Deere od roku 1837.
Malé, ale plnohodnotné
Přehled kompaktních traktorů John Deere začneme řadou X900, velikostí blízkou zahradním traktorům. I přes délku pouhých 1,9 metru a šířku necelých 1,2 metru však mají tyto stroje vše, co zdobí všechny kompaktní traktory s jelenem ve znaku. Kompaktní traktory řady X900 pohánějí motory s objemem 903 cm3, výkonem 18,5 kW (24,5 koně) a maximální rychlost jízdy je na úrovni 13,7 km/h.
Vlastně je obdivuhodné, co se podařilo do tak malých rozměrů vměstnat: mimořádně úsporné vznětové tříválce Yanmar, hydrostatickou převodovku tempomatem, ovládanou pedály TwinTouch, provozní kotoučové brzdy s disky v olejové lázni, hydrauliku s plovoucí polohou a dvěma vnějšími okruhy, na přání nezávislý vývodový hřídel s 540 ot./min a středový vývodový hřídel s 2100 ot/min, dále volitelný zadní tříbodový závěs nebo přední rychloupínací závěs.
Jedinečným prvkem je potom, stejně jako traktorů John Deere řad 1R, 2R a 3R, žací ústrojí AutoConnect, které se připojí samo během několika vteřin. Nepotřebujete k tomu žádnou cizí pomoc ani žádné nářadí, stačí jej přejet předními koly.
Čtyři na výběr
V nabídce najdete traktor s pohonem zadní nápravy, vybavené uzávěrkou diferenciálu (model X940), s pohonem všech kol (X948) a s pohonem i řízením všech čtyř kol (X948). Čtvrtý v řadě je jasná volba pro ty, kdo si pořizují traktor na sečení – model X950R se středovým tunelem pro zadní výhoz do koše s objemem 570, popřípadě 650 litrů, vysýpaným z výšky dvou metrů.
Motor má nepatrně větší objem – 1115 cm3, nicméně jeho výkon zůstává na úrovni 25 koní. Ke všem devítistovkám si můžete přikoupit kabinu s vyhříváním, která zpříjemní pracovní prostředí v zimě a za nevlídného počasí.
Také s nakladačem
Stejný tříválec jako u žací devětsetpadesátky najdete i pod kapotou jediného zástupce řady 1R – traktoru John Deere 1026R. Pořád jde o velice kompaktní stroj, svými rozměry a nízkou hmotností 700 kg vhodný i pro práce na chodnících.
Proti devítistovkám má tenhle malý všeuměl jednu velkou přednost – může pracovat i s čelním nakladačem. Ten nese označení Quik-Park a připojuje se i odkládá podobně rychle a snadno jako žací ústrojí AutoConnect. Jde o další promyšlenou vychytávku, která vás zbaví zbytečně promrhaného času i únavy. Zbývá jen dodat, že tříbodový závěs s nosností 525 kg (309 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen) i zadní (540 ot/min) a střední (2100 ot/min) vývodový hřídel již patří do základní výbavy, stejně jako pohon všech kol.
Tři dvojky
O stupínek výš, jak po stránce výkonu, tak díky robustnější konstrukci a s ní spojenou nosností tříbodového závěsu, se nachází řada 2R. Ta ve srovnání s jedničkou unese dvojnásobek – až 615 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen. Čítá tři modely – 2026R (tříválec 1115 cm3, 24,8 k), 2032R (1642 cm3, 30,6 k) a 2038R (1568 cm3, 36,7 k).
Dva výkonnější modely už jsou kvůli ochraně životního prostředí vybavené recirkulací výfukových plynů, oxidačním filtrem a filtrem pevných částic. John Deere ovšem zachoval i model 2026R, který stejně jako typ 1026R či devítistovky zmíněné vymoženosti ke splnění normy Stage V zatím nepotřebuje.
Pro úplnost: k traktorům řad 1R a 2R se na přání dodává i prostorná vyhřívaná kabina s vestavěným osvětlením a tkaninou čalouněným sedadlem Deluxe.
Rozdílová je převodovka
Právě kabina může být vedle vyšší výkonnosti a nosnosti jedním z důvodů, proč se rozhodnete pro traktory řady 3R. Nese název ComfortGard, je bezvadně utěsněná, tichá, kromě topení v ní najdete i klimatizaci či vzduchem odpružené sedadlo.
Hlavním trumfem řady 3R (a také 4R) je ale elektronicky řízená automatická převodovka eHydro s režimy MotionMatch (nastavení rychlosti rozjezdu a zpomalení) LoadMatch (předchází udušení motoru), SpeedMatch (nastavení maximální rychlosti při plném sešlápnutí pedálu) a CruiseControl (tempomat).
Tříbodový závěs traktorů řady 3R unese bez kila tunu (999 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen) a volit lze mezi třemi modely – 3033R (31,8 k), 3039R (38,2 k) a 3046R (44,7 k).
Ekonomická řada E
Dostupnější trojkovou variantou jsou pak modely 3025E (výkon 24,4 k, tj. motor bez recirkulace, oxidačního filtru a filtru pevných částic) a výkonnější 3038E (36,7 k). I k nim John Deere dodává volitelně kabinu, čelní nakladač či žací ústrojí, ovšem nikoli v provedení Quik-Park a AutoConnect.
Přesto jde pořád o spolehlivé a dobře vybavené plnohodnotné traktory s nezávislým vývodovým hřídelem (540 ot/min) a tříbodovým závěsem (615 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen) za zajímavou cenu.
Nejvýkonnější kompakty
Robustní šasi, čtyřválcové motory s výkonem 50,8 k (model 4052R) a 65 k (4066R), převodovka eHydro, kabina ComfortGard ve standardní výbavě a zadní tříbodový závěs s nosností 1134 kg ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen – to jsou základní charakteristiky řady 4R – nejvýkonnějších kompaktních traktorů John Deere.
Proti všem ostatním strojům u nich najdete i jednu pozoruhodnou vymoženost – tlačítka Hitch Assist na levém zadním blatníku, kterými lze zvenčí (!) ovládat pojezd traktoru vpřed a vzad rychlostí 12 mm/s, popřípadě zdvihání a spouštění tříbodového závěsu. S nimi připojíte přívěsy, návěsy, nesené, polonesené i závěsné stroje snadno a bezpečně, aniž byste se přitom museli pořád vracet za volant a zpátky ven.
Bez tlačítek a bez kabiny, zato se stejně silnými čtyřválcovými motory a převodovkou eHydro doplňují řadu čtyřek ještě dva dostupnější modely 4052M a 4066M.
Touto dvojicí dnešní prohlídka jelení stáje končí. I přes stručný popis jde o traktory rozdílných velikostí, výkonů i vlastností. Rozhodně je z čeho vybírat. Tak šťastnou ruku!
Pavel Pánek, foto archiv/John Deere*
Popisky:
1:
Připojování žacího ústrojí AutoConnect si zamilujete stejně jako jeho odpojování
2:
Žacího profesionála John Deere X950R využijete nejen při sečení. Stačí odložit koš a vyrazit například se zametacím kartáčem v předním závěsu
3:
S volitelnou kabinou nabídne stroj John Deere 1026R příjemné prostředí i při odhrnování sněhu a rozmetání posypu
4:
John Deere 2026R má dost síly i stability pro práci s čelním nakladačem. Ten umí díky systému Quik-Park rychle uchopit i odložit
5:
Přední závěs a vývodový hřídel, žací ústrojí a sběrný koš – traktory John Deere (nejen) řady 3R jsou všestrannými stroji
6:
Traktory John Deere řady 4R jsou dostatečně robustní pro připojení těžkého nářadí vpředu a vzadu, i pro jeho pohon, který obstarají výkonné čtyřválce
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!