31.10.2020 | 07:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nenápadná, ale velice zásadní obměna

Změny, s nimiž přišel John Deere u svých kompaktních traktorů, lze označit za zásadní. Přesto je okem nepostřehnete, pokud si nevšimnete několika jiných číslic v typovém označení. Na pohled zůstalo vše stejné, novinky se ukážou až po zvednutí kapoty.

Pod ní přibyl oxidační katalyzátor nafty (DOC) a filtr pevných částic (DPF), dvě nezbytné součásti pro splnění normy Stage 5. Ta sice vstoupila v platnost už začátkem loňského roku, nechala ovšem časový prostor jeden a půl roku pro doprodání zásob s motory, které by normou neprošly.

Obec není pole

Přechodné období už vypršelo, takže od nynějška se „jede“ jenom podle platných, přísnějších měřítek. O těch by bylo možné se bavit a hádat do nekonečna. Jenže, i když pomineme celosvětový pohled na zhoršování čistoty ovzduší, tak právě u komunálních traktorů smysl dávají i přímo v místě jejich nejčastějšího výskytu.

Na rozdíl od zemědělských strojů se totiž nepohybují na polích, loukách a pastvinách, kde oxidy uhlíku a dusíku, popřípadě saze ve výfukových plynech, lidi přímo tolik neobtěžují, nýbrž v obcích, kde chce každý dýchat čistý vzduch.

Úspora paliva, odzkoušená věc

Ano, zmíněný katalyzátor i filtr něco stojí. Technologie, které vše obhospodařují, samozřejmě také. A vyšší výrobní náklady se mohou odrazit v cenách, to je pravda.

Jenže nehledě na čistší provoz jsou tu i jiné nemalé přínosy. Z nich je nejvýraznější spotřeba, na jejímž snížení se kromě vysokotlakého vstřikování Common Rail zásadně podílí rovněž elektronická řídicí jednotka, která nepřetržitě monitoruje stav motoru a upravuje dodávku paliva pro zajištění optimálního výkonu při nejvyšší hospodárnosti.

Možná se najdou čtenáři, kterým ze všech těch norem a nových prvků v pohonné soustavě traktoru naskakuje husí kůže. „Čím je něco složitější, tím spíš se to podělá,“ uvažují. To zní logicky, jenže v případě značky John Deere se poruchovosti obávat nemusí, protože veškeré výše uvedené součásti i technologie jsou již opravdu důkladně prověřené a vyzkoušené na podstatně výkonnějších zemědělských traktorech, pro něž začaly platit přísnější emisní limity o mnoho let dříve.*

(Podrobnosti v Komunální technice 10/2020)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down