Změny, s nimiž přišel John Deere u svých kompaktních traktorů, lze označit za zásadní. Přesto je okem nepostřehnete, pokud si nevšimnete několika jiných číslic v typovém označení. Na pohled zůstalo vše stejné, novinky se ukážou až po zvednutí kapoty.
Pod ní přibyl oxidační katalyzátor nafty (DOC) a filtr pevných částic (DPF), dvě nezbytné součásti pro splnění normy Stage 5. Ta sice vstoupila v platnost už začátkem loňského roku, nechala ovšem časový prostor jeden a půl roku pro doprodání zásob s motory, které by normou neprošly.
Obec není pole
Přechodné období už vypršelo, takže od nynějška se „jede“ jenom podle platných, přísnějších měřítek. O těch by bylo možné se bavit a hádat do nekonečna. Jenže, i když pomineme celosvětový pohled na zhoršování čistoty ovzduší, tak právě u komunálních traktorů smysl dávají i přímo v místě jejich nejčastějšího výskytu.
Na rozdíl od zemědělských strojů se totiž nepohybují na polích, loukách a pastvinách, kde oxidy uhlíku a dusíku, popřípadě saze ve výfukových plynech, lidi přímo tolik neobtěžují, nýbrž v obcích, kde chce každý dýchat čistý vzduch.
Úspora paliva, odzkoušená věc
Ano, zmíněný katalyzátor i filtr něco stojí. Technologie, které vše obhospodařují, samozřejmě také. A vyšší výrobní náklady se mohou odrazit v cenách, to je pravda.
Jenže nehledě na čistší provoz jsou tu i jiné nemalé přínosy. Z nich je nejvýraznější spotřeba, na jejímž snížení se kromě vysokotlakého vstřikování Common Rail zásadně podílí rovněž elektronická řídicí jednotka, která nepřetržitě monitoruje stav motoru a upravuje dodávku paliva pro zajištění optimálního výkonu při nejvyšší hospodárnosti.
Možná se najdou čtenáři, kterým ze všech těch norem a nových prvků v pohonné soustavě traktoru naskakuje husí kůže. „Čím je něco složitější, tím spíš se to podělá,“ uvažují. To zní logicky, jenže v případě značky John Deere se poruchovosti obávat nemusí, protože veškeré výše uvedené součásti i technologie jsou již opravdu důkladně prověřené a vyzkoušené na podstatně výkonnějších zemědělských traktorech, pro něž začaly platit přísnější emisní limity o mnoho let dříve.*
(Podrobnosti v Komunální technice 10/2020)