Na veletrhu e-Salon se zástupci vozidel městské nákladní elektromobility

Automobilka Scania přiveze na pátý ročník veletrhu čisté mobility e-SALON v pražských Letňanech dvojici elektromobilů ukazující široké spektrum městských aplikací elektrických nákladních vozidel. K vidění bude bateriový autodomíchávač a čistě elektrické vozidlo pro svoz komunálního odpadu.

Scania bude u stánku C 3 v hale 3 prezentovat, jak je možné dekarbonizovat městskou nákladní dopravu a komunální vozidla. „Chtěli jsme návštěvníkům ukázat víc než jen obyčejné distribuční vozidlo nebo tahač, ale takové aplikace, u nichž může elektrický pohon přinést ve městě podstatné zlepšení čistoty ovzduší. A to především s ohledem na nepříjemný volnoběh, který nebude nutný pro pohon nástavby. Vystavujeme proto elektrický autodomíchávač a popelářský vůz, tedy typy vozidel, jejichž spalovací motor často běží jen proto, aby pohyboval lisem, nebo točil bubnem,“ vysvětluje generální ředitel Scania CER, Zdeněk Petrás.

Vozidlo na svoz odpadu a domíchávač

Oba exponáty také ukazují možnosti specifikace elektrických vozidel Scania. Zatímco vůz pro svoz komunálního odpadu nabízí kabinu řady L se sníženým pohodlným nástupem, kterou již u naftových nebo plynových automobilů oceňuje nejeden zákazník v Česku, autodomíchávač představuje standardní denní kabinu řady P ve stavební úpravě XT vyznačující se například odolnějším ocelovým nárazníkem nebo ochranným plechem pod kabinou.

Obě vozidla pohání 230 kW elektromotor doplněný dvoustupňovou bezespojkovou převodovkou. Energii čerpají ze sady devíti baterií s instalovanou kapacitou 300 kWh. Dobíjet ji lze stejnosměrným proudem a výkonem 130 kW. Elektrickou nástavbu pro autodomíchávač dodala italská firma CIFA, vozidlo pro svoz komunálního odpadu má nástavbu od nizozemské firmy Geesinknorba.

Stále širší spektrum využití

„Naše nabídka pochopitelně nekončí jen u vozidel pro městský provoz. V současné době se rozbíhá produkce tahačů a podvozků pro regionální nasazení. Nabízejí ‚spací‘ kabiny řad R a S, výkon až 450 kW a s baterií s celkovou kapacitou 624 kWh zvládnou ujet až 350 km na jedno nabití se zatíženou 40t soupravou. V příštím roce pak nabízenou paletu rozšíříme o další výkonové varianty a konfigurace baterií,“ popisuje plány značky Scania Zdeněk Petrás.

Dlouhodobým cílem značky je vydláždit cestu k udržitelné nízkoemisní přepravě budoucnosti. Rozšiřování nabídky tedy bude pokrývat stále širší a širší spektrum nejrůznějších použití. Scania plánuje, že v roce 2030 budou 50 % jejích celosvětových prodejů tvořit čistě elektrická vozidla. A to v souladu s tím, jak se budou postupně srovnávat náklady na provoz elektrických a naftových vozidel.

Kompletní nabídka s dobíjecí infrastrukturou

Kromě samotných vozidel je nedílnou součástí nabídky švédské značky dobíjecí infrastruktura. „Zákazníkům nabízíme prakticky vše: analýzu, návrh, instalaci dobíječek a postaráme se i o jejich provoz, a to včetně dodání vhodného software pro vzdálenou správu. To vše pro to, aby i ta nejsložitější rozhodnutí mohli nechat na odbornících a jejich přechod na elektromobilitu byl co nejjednodušší,“ říká Marcel Demský, E-Mobility Infrastructure Manager Scania CER.

Scania je současně jako člen skupiny Traton rovněž členem joint-venture Milence, jehož cílem je vybudovat v nejbližších letech 1700 dobíjecích stanic pro dálkovou nákladní dopravu po celé Evropě.*

Foto archiv/Scania

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down