Při sondě po novinkách v technologiích na zimní údržbu českých silnic a dálnic jsme nemohli přehlédnout jednoho z nejvýznamnějších výrobců, a sice dánskou společnost EPOKE A/S. Tento producent se zaměřuje primárně na vývoj a výrobu technologií na zimní údržbu, a proto dokáže nabídnout na každou sezónu další zajímavé novinky.
Zakladatel firmy Epoke Ole Christian Thomsen byl ve třicátých letech minulého století u vzniku prvního tehdy ještě dřevěného rozmetadla. Následně si nechal v padesátých letech patentovat unikátní vynášecí princip, který společnost s úspěchem vyrábí dodnes.
Jedná se o systém vynášení posypového materiálu prostřednictvím nezatíženého pásu. Mezi hlavní přednosti tohoto řešení patří stabilní poloha těžiště sypače v průběhu vyprazdňování, velice homogenní distribuce posypu na rozmetadlo nebo nízká energetická náročnost. Tento systém se nyní využívá u vlajkového modelu nástaveb sypačů EPOKE nesoucí označení SIRIUS.
Osvědčené konstrukční prvky tedy zůstávají, ale moderní doba posouvá samozřejmě i techniku výrazně dál. Jako hlavní trendy vývoje lze nyní označit automatizaci systémů regulace posypu a možnosti volby nejvhodnější technologie ošetření vozovky v každé povětrnostní situaci.
V Česku i na Slovensku se v posledních letech výrazně víc správců komunikací rozhodlo využívat například systém EpoSat, který umožňuje přesné nahrání všech programů zimní údržby do paměti sypače. Stačí pouze zvolit, kterou trasu má souprava projet a stanovit základní dávku posypu. Poté se spustí systém navigace, který řidiče přesně navádí na daný program, ale především se v jeho průběhu zcela automaticky uskutečňují všechny změny nastavení, jako je regulace množství, šíře, symetrie nebo třeba užití solanky.
Také řidiči bez větších zkušeností se tedy postarají o zimní údržbu stejně kvalitně, jako jejich ostřílení kolegové. Další zásadní předností je také zvýšení bezpečnosti, protože řidič není nucený v průběhu obsluhy vozidla se sněhovou radlicí věnovat pozornost ovladači sypače a často manuálně měnit nastavení posypu. Obzvlášť u městských tras to mohou být až stovky změn, což již není v lidských silách zabezpečit v požadované kvalitě.*
Foto archiv/Unikont Group
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 11/2023)