Z působení v různých oborech známe černožluté stroje se značkou JCB. Jejich výroba má dlouhou tradici a za dobu existence si vybudovaly pověst výkonných a spolehlivých pomocníků. Proto neuškodí si připomenout jejich kvality a zdůraznit přednosti při nakládání s odpady.
Společnost JCB nabízí ucelenou řadu manipulační techniky speciálně vyvíjenou pro náročné provozy, kde je nezbytně nutné, aby stroje pracovaly ve dne v noci, v létě i zimě a ve své špičce i při směnném 24hodinovém provozu.
JCB nabízí v řadě teleskopických manipulátorů (obr. 1) nejvíc modelových řad ze všech výrobců, což je jeden z důvodů úspěchu. Každý provoz si vybere vhodný model do svých podmínek a poté doladí optimální výbavu. Hlavní komponenty „teleskopů“ jsou vyladěné do posledního detailu. Společnost JCB si je vyrábí vlastními silami, například kabiny, motory, převodovky, či nápravy.
Důležité jsou právě detaily – kapota motoru je zkosená, zmenšil se slepý úhel a je přes ní dobře vidět. Důmyslně je vyřešeno také uložení motoru nebo hydraulické nádrže. Ta je integrovaná do zadní části šasi, kde stroj dotěžuje, a také se lépe chladí. Teleskopické manipulátory JCB jsou vybavené prostornou kabinou perfektně utěsněnou proti vnikání i toho nejjemnějšímu prachu. Pyšní se též nejnižší hladinou hluku, kde dosahuje hodnoty pouhých 69 dB. Nutno poznamenat, že všechny manipulátory nabízejí tři jízdní režimy – natáčenou přední nápravu, obě nápravy a krabí chod.
Nabídka teleskopických manipulátorů se rozděluje do čtyř modelových řad, které mohou být dále modifikované například ve vztahu k převodovce, sedačce, osvětlení a dalším prvkům výbavy.
Posloupnost modelových řad je AGRI, AGRI SUPER, AGRI XTRA až po nejvyšší stupeň výbavy AGRI PRO. Pro manipulaci s odpady je klíčové definovat, jakou má mít stroj převodovku, která má na pojezd největší vliv. Nabízejí se tři možnosti, a to čtyřstupňová převodovka PowerShift, šestistupňová poloautomaticky řazená Autoshift nebo patentovaná hybridní DualTech VT. Jedná se vůbec o první duální technologii pohonu pojezdu kombinující hydrostatický pohon a Powershiftovou převodovku.
Hydrostatická část převodovky je výhodná při práci, tedy při potřebě pojezdu s přesným a plynulým ovládáním rychlosti, s možností ručního nastavení otáček motoru a pojezdové rychlosti, to vše při rychlosti do 19 km/h. Při přejezdech (rychlostech nad tuto hodnotu) pracuje mechanická převodovka se třemi převody, vyšší účinností a vysokým tažným výkonem.
Teleskopické manipulátory v nabídce doplňují kolové nakladače (obr. 2, 3 a 4), které jsou opět rozdělené do několika řad. Nejmenší techniku reprezentují kompaktní kolové kloubové nakladače JCB 403 AGRI vhodné do malých provozů. Mohou být vybavené kabinou, ochranným rámem nebo stříškou.
Následuje model 407 AGRI a nejprodávanější z této kategorie – 409 AGRI. Vyšší řada 411 AGRI a 417 AGRI je vybavená převodovkami PowerShift. Pro větší provozy je ideální model 427 HT AG. Pohání ho šestiválcový motor Cummins o výkonu 179 k prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Ve výbavě nechybí zámek hydrodynamického měniče na všech stupních.
Při většině prací si nakladač 427 HT AG vystačí s režimem Eco (sníženými otáčkami a nižší spotřebou paliva). Označení HT znamená kinematiku se dvěma pístnicemi po stranách a paralelním zdvihem. Ke komfortu obsluhy přispívá perfektní výhled, soustředění všech ovládacích prvků do jednoho místa a couvací kamera.
Kloubové nakladače s teleskopickým ramenem Telemaster (obr. 5 a 6) slučují výhody manipulátorů a kolových kloubových nakladačů. Tento typ strojů, který má centrálně umístěné teleskopické rameno a současně těží z výhody kloubového podvozku, se v posledních letech těší vysokému zájmu. Obsluha sedí vysoko v kabině umístěné ve středu stroje s motorem v zadní části.
Řada Telemaster je velmi široká. Zahrnuje modely kompaktní a velké, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám daných podmínek. Rozhodně stojí za zvážení, jestli právě takový stroj není tím pravým právě pro váš provoz.
Ing. Michal Anton, produktový manažer JCB, PEKASS a.s., foto archiv
(Příspěvek vyšel v Komunální technice 12/2024)*