Jedinečné svezení s šikovným parťákem

Projede ještě těžším terénem, než traktor – má níž těžiště, takže si troufne do strmějších svahů. Díky svým kompaktním rozměrům se snadněji prosmýkne mezi stromy a nepotřebuje přívěs, neboť si vozí svoji vlastní korbu. Také umí pracovat s navijákem, pobere dva až čtyři pasažéry, pořídíte jej levněji než traktor, a ve srovnání s ním má i výrazně nižší provozní náklady. Zkrátka lepšího parťáka pro práci v lese než užitkovou nákladní čtyřkolku John Deere Gator, těžko najdete.

Dodneška nechápu, jak se to tehdy před dvěma lety pořadatelům povedlo. Pro představení nových Gatorů John Deere ale skutečně našli zvlněný lesík s prudkými výjezdy i klesáními. V Nizozemí! Vytyčili v něm klikatou dráhu mezi stromy, s utaženými zatáčkami i rychlou rovinkou. Celou noc lilo jako z konve. Ráno, kdy naleštěné Gatory čekaly na první novináře, už nepršelo.

Jakou měl barvu?

Naše skupina přišla na řadu až v podvečer, jako poslední. Novináři nemají ve zvyku testované stroje šetřit. Podle toho to také vypadalo. Přes bláto na Gatorech už se téměř nedalo poznat, který z nich zdobí typicky zeleno-žlutá kombinace, který má maskovací kamufláž a který je v olivovém odstínu. Dráha se proměnila v tankodrom s vyjetými kolejemi plnými bahna a kaluží, kluzkými příkrými stoupáními i strmými sešupy. Přiznám se, že jsem za volant úplně nového Gatoru XUV865R sedal s určitými rozpaky a předsevzetím, že budu jezdit opatrně. Přece tady nerozstřelím tenhle špičkový model v plné palbě.

Nevydrželo mi to dlouho, možná jeden nebo dva okruhy. Pak už jsem tam řádil stejně jako ostatní. Kličkoval mezi stromy, Gatora posílal do prudkých zatáček a ve výjezdech hledal to nejstrmější stoupání, jestli ho dá. Dal, s přehledem.

Gatory ten den dostaly od novinářů pořádně do těla. Přesto se jízdy překvapivě obešly bez následků, nepočítáme-li jedno jediné zrcátko, rozbité o strom. Jinak nic. Gatory si nechaly všechno líbit, naprosto spolehlivě polykaly jeden rychlý terénní okruh za druhým, žádný z nich se neporouchal ani nedošel jiné újmy.

Z jiného světa

Nepovažuji se za nějak zkušeného či odvážného pilota, avšak Gator jel přesně tudy, kudy jsem ho vedl. Bez protestů či zaváhání šplhal, sjížděl do úžlabiny, kde se brodil blátem a kamením. Sám tak přispěl k tomu, že za jeho volantem rychle ztratíte obavy vlastně i soudnost. V kabině si připadáte jako v jiném světě.

Ve světě, kde přestávají platit fyzikální zákony, alespoň některé. Za to vděčí Gatory své jedinečné konstrukci s odolným, hydraulicky tvarovaným a poměrně plochým prostorovým rámem, motorem i převodovkou vestavěnými dole pod sedadly a korbou. Z takového uspořádání vychází velmi nízko položené těžiště, a tudíž výborná stabilita na svahu.

Pořád v záběru

Rychlost jízdy mění plynulá variátorová převodovka CVT s automatickou spojkou a dvěma předvolitelnými rozsahy. Díky ní jsou kola pořád v záběru, výkonové propady jsou zcela vyloučeny, na rozdíl od klasických mechanických převodovek, kdy je při vyšlápnutí spojky a přeřazování přes neutrál přenos síly motoru na kola nulový. Tady ne, navíc automatická spojka přenáší hned z nuly dost výkonu na svižný rozjezd, stačí předřadit zpátečku či jeden ze dvou rozsahů rychlosti pro jízdu vpřed, sešlápnout pedál a hbitě vyrazit.

Když k tomu přičtete pohon všech kol, nezávisle zavěšených na ramenech s dlouhými zdvihy, a uzávěrky předního (u vybraných modelů automatické) a zadního diferenciálu, dostanete se k základnímu vysvětlení toho, proč si Gatory John Deere vedou v terénu tak dobře.

Co má váhu

Svými papírovými předpoklady přitom nejspíš nikoho neoslní. Výkon Gatorů se u vznětových motorů, řadových, vodou chlazených tříválců, pohybuje od 13,6 kW (18,5 k) do 17 kW (22,9 k), u zážehových dvouválců od 12,1 kW (16 k) do 40,3 kW (54 k) a nejvyšší rychlost od 40 do 60 km/h.

Potřebuje někdo lepší parametry? V lese? Nemyslím si, i tu čtyřicítku nejspíš málokdo využije a šedesátkou by lítal mezi stromy nebo po cestách, kde může narazit na popadané kmeny či větve, potkat zvěř, houbaře, turisty a cyklisty, jenom nějaký bezmozek. A víc než výkon motoru vás při každodenním používání bude zajímat jeho spotřeba. S tou budete určitě spokojeni.

Důležitější než rychlost a zrychlení je také určitě nosnost od zhruba 3,6 do skoro sedmi metráků a všestrannost, vycházející z praktické korby, závěsů, volitelných navijáků, komfortní kabiny s topením, velmi užitečných ochranných rámů, nárazníků a podobně.

Terénní řada plus jeden tip

I když se výběr zúží pouze na terénní nákladní čtyřkolky, které jsou pro nasazení v lese nejvhodnější, zůstává pořád dost široký. Ve stáji John Deere lze volit mezi méně či více výkonnými a vybavenými modely se zážehovými a vznětovými motory, určenými pro dva, tři nebo čtyři pasažéry.

A pak je tu ještě jeden model, jenž sice výrobce neřadí mezi terénní, ale pracovní stroje – John Deere Gator HPX815E. Ten má totiž také odpružená všechna kola, ta přední na nezávislých ramenech McPherson, a zadní nápravu na vinutých perech s tlumiči. S připojitelným pohonem všech čtyř kol (4 x 4), automatickou uzávěrkou předního diferenciálu a mechanickou uzávěrkou toho zadního dokáže projet kdeco, i v lese. Přitom jde o dostupného, neúnavného, a hlavně nenáročného pracanta, jehož tříválec s objemem 854 cm3 a výkonem 13,6 kW (18,5 k) se při středně náročném provozu spokojí s necelým litrem (přesně 0,95 l) nafty na hodinu! Pobere dva pasažéry a celkem uveze 635 kg rychlostí až 40 km/h.

Pro jeleny je les přirozeným prostředím, a podobně jsou na tom nákladní čtyřkolky, jejichž kapoty zdobí jejich logo. Stejně přirozeně se budete cítit v kabině Gatorů i vy, bez ohledu na to, po kterém modelu sáhnete. Užijte si to. Opravdu jde o jedinečné a nevšední zážitky za volantem velmi šikovných a všestranných pracovních strojů.

Pavel Pánek

Foto archiv/John Deere

 

Popisky k obrázkům:

1: Gatory John Deere nezastaví ani sníh; v tom hlubokém mohou obout pásy

2: Je po dešti. Ráno před testovacími jízdami novinářů Gatory ještě zářily čistotou a novotou. Měli byste je vidět večer. Přes bláto byste ani nepoznali jejich barvu

3: Poměrně plochý prostorový rám s nízko uloženým pohonným ústrojím a nezávisle zavěšená kola skýtají stabilitu a nejlepší předpoklady pro zdolání drsného terénu

4: Nákladní čtyřkolky se nebojí strmých svahů ani brodů

5: Nosnost korby je cennějším údajem než rychlost nebo výkon

6: Bez volitelného navijáku se v lese nejspíš neobejdete

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down