Nákladní vozy, autobusy, traktory, zemědělské a stavební stroje – to byla rozsáhlá nabídka společnosti International Harvester, která má pokračování dodnes...
Historie této významné americké strojírenské společnosti je už dnes zapomenutá, přestože nadále působí v oblasti užitkových automobilů a traktorů, ovšem v každém oboru samostatně.
Označení International nebo IH (International Harvester) bylo významným pojmem a symbolem úspěchu. Prvními produkty mezi silničními vozidly se staly typické motorové bryčky na vysokých kolech, vhodných pro jízdu po špatných cestách začátku minulého století, a to jak v osobních, tak v užitkových verzích. Jejich jméno se v roce 1911 změnilo z Auto Wagon na Motor Truck, čímž byla jasně určená specializace značky International, resp. International Harvester Company (IHC).
Značka IHC vznikla v Chicagu v roce 1902 sloučením výroby traktorů a zemědělských strojů několika různých firem včetně McCormick a Deering. Do dnešních dnů přežila jako Case International anebo Case IH (nyní Case New Holland, součást Fiat Group). Složitá cesta skončila oddělením produkce nákladních vozů a vznětových motorů v roce 1986 do International Truck & Engine Corporation (jméno od roku 2000), kterou vlastní nový holding Navistar International Corporation. Ani tím však reorganizace neskončily.
Nyní se podnik přejmenoval na International Motors, LLC, se sídlem v Lisle (Illinois), protože od roku 2021 je nezávislou výrobní jednotkou skupiny Traton, tedy divize těžkých nákladních vozů Volkswagen Group. Dodává nákladní vozy International a autobusy IC Bus (Integrated Coach od 2002) do devadesáti zemí, těžiště obchodu je samozřejmě v Severní a Jižní Americe, ale dříve traktory International Farmall patřily k nejrozšířenějším z dovozu také v předválečném Československu.
Kořeny podniku jsou ještě starší než 123 let od založení International Harvesteru. Cyrus McCormick (1809–1884) vyvinul první sekačku už v roce 1831. Svoje zemědělské stroje neustále zdokonaloval a proslavil se sloganem, že „jejich ovládání je tak snadné, že je může obsluhovat vaše dítě.“ V roce 1847 spolu s bratrem Leanderem založil společnost v Chicagu, která se stala největším výrobcem zemědělských strojů na světě.
Jeho syn Cyrus Jr. (1859–1936) pak inicioval spojení výrobců McCormick Harvesting Machine, Deering Harvester, Milwaukee Harvesting, Plano Manufacturing a Warder, Bushnell & Glessner v roce 1902 do velkého podniku International Harvester se sídlem v Chicagu, který přidal výrobu traktorů, automobilů a spalovacích motorů. Sjednocení produkce nebylo jednoduché. První traktory Mogul se prodávaly v síti McCormick a Titan u dealerů Deeringu.
Označení McCormick Deering (později jen McCormick) však zůstalo i na nové řadě tříkolových traktorů Farmall (popřípadě se dvěma koly vpředu těsně vedle sebe), které byly hlavní výrobní náplní International Harvesteru. Do Československa je dovážela Adra-Unie z pražské Florence ještě po válce.
Přestože u McCormicka v Chicagu postavili motorovou bryčku na velkých kolech už v roce 1899, sériová výroba se rozběhla až v roce 1907 v pobočném závodě v Akronu (Ohio). IHC AutoWagon Model A byl jednoduchý vůz s velkým dvouválcem 3,2 litru o výkonu až 12 kW (16 k), alternativně chlazeným vzduchem nebo kapalinou. V roce 1912 byl výrazně vylepšený jako Auto Buggy a nakonec dostal čtyřválcový motor (modely F a J).
Vzhledem k tomu, že většina z nich měla malou ložnou plochu, soustředil se výrobce na nákladní typy, a tak vznikly IHC Motor Truck. Postupně sílily, aby se změnily na klasické nákladní automobily. Svoje přednosti prokázaly, když jeden nový Model F (užitkový) vyjel jako první nákladní vůz na coloradskou horu Pikes Peak už v roce 1916.
Výroba osobních typů skončila v roce 1912. International se stal specialistou na nákladní vozy a autobusy všech hmotnostních kategorií. Výroba lehkých přežila až do roku 1975 (pick-upy a SUV). Už v roce 1914 značku IHC nahradila International, roku 1938 přišly vznětové motory. Známé logo IH (International Harvester) navrhl v roce 1949 legendární designer Raymond Loewy (jeho dílem je také láhev Coca-Coly, sportovní vůz Studebaker Avanti a traktor Farmall M).
Nejrůznější traktory se vyráběly v mnoha továrnách spojeného podniku, Titany vyjížděly z Milwaukee (Wisconsin) a Moguly z Chicaga (Illinois), slavný 8-16 HP z let 1917–1922 s designem inspirovaným nákladními vozy už nesl značku International. Stal se základem pozdějšího úspěchu a průkopníkem řemenice pro pohon externích zařízení (Power Take-Off). International ve 20. letech nabízel základní typ pluhu ke každému zakoupenému traktoru zdarma.
Kolový typ 10-20 se vyráběl v letech 1923–1942 (vzniklo 216 tisíc kusů), první pásový traktor vyjel v roce 1928. Typ 15-30 se vyráběl také v Rusku. Nová řada W vyjela v roce 1940, diesely byly značeny WD. Po válce se výroba traktorů IH rozběhla také ve Velké Británii. Vstup do světa stavebních strojů znamenalo převzetí firmy Hough (nakladače Payloader). Další vývoj vedl k novému slučování, jméno zůstalo na typech Case IH a Case International (dnes už jen Case New Holland).
Pokračovatelem slávy jsou nákladní vozy International. Vedle středních a těžkých typů se zrodil terénní Scout, konkurent Jeepu, jehož jméno nyní obnovil Volkswagen Group pro samostatnou linii elektrických pick-upů a SUV. Mezi nákladními vozy se stal legendou IH Loadstar, vyráběný v letech 1962–1978, než jej nahradila nová S-Series. Vyvrcholením současného programu je dálniční tahač International Lone Star efektního designu, uvedený na autosalonu v Chicagu 2008, nadále poháněný vlastními motory MaxxForce nebo Cummins Diesel – podle přání odběratelů.
V roce 2007 převzal International konkurenční divizi General Motors Medium Duty Truck, ale pokračuje ve výrobě středních typů jak pod vlastní značkou, tak pro Chevrolet. Významná je rovněž výroba vznětových motorů nejen v USA, ale také v Brazílii pro trhy Jižní Ameriky. Motory International pohánějí vozidla různých značek. Nákladní vozy International se vyrábějí také v licenci v Indii (Mahindra), Číně (spolupráce JAC) a Mexiku. Ostatně K-Series ze 40. let byla vzorem i pro ruskou produkci moskevské značky ZiS a odvozené první čínské nákladní vozy.
Tomáš Hyan, foto autor a International
Příspěvek vyšel v Komunální technice 4/2025