Efektivní údržba zelených ploch v pohodlí a bez emisí

Vysoká produktivita a kvalita sečení, obratnost a manévrovací schopnosti. To jsou hlavní požadavky na techniku pro údržbu rozlehlých travnatých ploch. K tomu leckde přistupují nároky na nízkou hlučnost a nulové emise.

„Všechny tyto aspekty si vzal za své výrobce akumulátorových zahradních strojů značky EGO. Konkrétním důkazem jeho úsilí jsou elektrické ridery s nulovým poloměrem zatáčení. Trávník posekají rychle, spolehlivě, pohodlně, ekologicky čistě a bez hluku. To je cenná výhoda při práci v klidových zónách,“ uvedl Zdeněk Novák, vedoucí centrály společnosti BG Technik cs v Praze 5 – Velké Chuchli, která prodává a servisuje stroje EGO v České republice. O této aku technice jsme obecně informovali v letošním únorovém vydání.

Trojice na výběr

Zaměřme se na zahradní ridery pod souhrnným názvem EGO Z. Základním modelem je ZT4201E-L s dvounožovým žacím ústrojím a šířkou záběru 107 cm. Druhý typ ZT4201E-S se shodným záběrem je první aku rider s nulovým poloměrem otáčení na trhu, u něhož se směr jízdy ovládá nikoliv pákami, ale volantem (foto). Pod ním jsou „pádélka“ pro nastavení jízdy vpřed nebo vzad. Rychlost se nastavuje pedálem u pravé nohy obsluhy. Uprostřed volantu je kromě ovládacích prvků také displej s volbou pracovního a jízdního režimu a ukazatelem stavu nabití baterií. Třetí model ZT5201E-L má třínožové žací ústrojí se šířkou záběru 132 cm. Je to premiérový aku rider na trhu s touto hodnotou.

U všech strojů má každý nůž svůj bezuhlíkový elektromotor o výkonu, který je ekvivalentem strojů se spalovacím motorem (22 a 24 k), ale s podstatně nižšími ztrátami. Rychlost pojezdu je variabilní ve třech režimech Control, Standard a Sport s maximem 13 km/h. K napájení slouží až šest lithiových baterií „portálové“ konstrukce EGO Power+ 56 V, které se nalézají za sedačkou.

Jedno nabití = až 13 000 m2

Směr jízdy (kromě verze s volantem) se určuje dvěma pákami (rajčáky). Konstrukce se zadními hnacími koly tak umožňuje otáčení stroje „na pětníku“. Přesouvání obou pák současně vpřed nebo vzad slouží ke stanovení přímého pohybu a rychlosti. Umístěním jedné páky vpřed a druhé vzad se zatáčí.

„Rozložení hmotnosti rideru a baterií zaručuje nízko položené těžiště a v kombinaci s velkými a širokými koly dobrou trakci a stabilitu i při pohybu po nerovném terénu. Žací ústrojí je zavěšené v robustním ocelovém rámu v komoře z lisovaného ocelového plechu s protikorozní ochranou. Díky možnosti snadné regulace výkonu elektromotoru lze plynule ovládat i otáčky nožů, podle podmínek od 2400 až po 3200 za minutu v režimu Turbo. Tím se šetří energie,“ vysvětlil Zdeněk Novák.

Pro uvedení rideru do provozu musí dosáhnout celková kapacita baterií aspoň 15 Ah. V základní výbavě jsou dvě (10 + 5 Ah), které stačí na posekání plochy zhruba do 1200 m2 – v závislosti na podmínkách. Nechybí „wall box“, pro automatické a vyvážené nabíjení baterií. Maximální kapacita 6 x 12 Ah stačí na posekání až 13 000 m2. Rovnoměrný odběr energie a nabíjení hlídá a reguluje patentovaná technologie. Každou baterii lze vyjmout a použít pro napájení jiného stroje EGO.

Minimální údržba

Pevný a robustní podvozek rideru se nekroutí a pohlcuje nárazy od terénních nerovností. Ergonomicky tvarovaná sedačka se sklopnými loketními opěrkami je hydraulicky odpružená a lze ji nastavit podle hmotnosti řidiče. Ovládací páky jsou potažené měkčenou gumou pro pohodlný úchop i bezpečné držení. V zorném poli je kromě ovládacích prvků též ukazatel stavu baterií a diplej, který umožňuje kromě volby pracovního a jízdního režimu i trimování, tedy elektronickou korekci ovládání pojezdových motorů pro dosažení rovného směru jízdy.

Standardní žací ústrojí s bočním výhozem lze snadno přestavět na intenzívní mulčování nebo sekání se sběrem. K dispozici jsou různé typy nožů, mulčovací sada a záslepka, sběrné a odkládací boxy, stříška pro ochranu před slunečními paprsky a další doplňky. Obsluha ocení osvětlení. Výkonné „ledky“ umožňují bezpečnou jízdu vpřed i couvání i za úplné tmy.

Střídmá a jednoduchá je ve srovnání s technikou na spalovací motor údržba. U aku stroje se soustředíte na podvozek, promazávání jeho pohyblivých částí a kontrolou tlaku v pneumatikách. Potom je potřeba už jen udržovat v čistotě a brousit nože. V garáži není cítit benzín a nehrozí úkap provozních kapalin. Máte-li na zdi nabíjecí stanici, můžete se ihned pustit do práce,“ uzavírá Zdeněk Novák.

Foto archiv/BG Technik CS

(Podrobnosti v Komunální technice 8/2023)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down