Efektivní údržba zelených ploch v pohodlí a bez emisí
Vysoká produktivita a kvalita sečení, obratnost a manévrovací schopnosti. To jsou hlavní požadavky na techniku pro údržbu rozlehlých travnatých ploch. K tomu leckde přistupují nároky na nízkou hlučnost a nulové emise.
„Všechny tyto aspekty si vzal za své výrobce akumulátorových zahradních strojů značky EGO. Konkrétním důkazem jeho úsilí jsou elektrické ridery s nulovým poloměrem zatáčení. Trávník posekají rychle, spolehlivě, pohodlně, ekologicky čistě a bez hluku. To je cenná výhoda při práci v klidových zónách,“ uvedl Zdeněk Novák, vedoucí centrály společnosti BG Technik cs v Praze 5 – Velké Chuchli, která prodává a servisuje stroje EGO v České republice. O této aku technice jsme obecně informovali v letošním únorovém vydání.
Trojice na výběr
Zaměřme se na zahradní ridery pod souhrnným názvem EGO Z. Základním modelem je ZT4201E-L s dvounožovým žacím ústrojím a šířkou záběru 107 cm. Druhý typ ZT4201E-S se shodným záběrem je první aku rider s nulovým poloměrem otáčení na trhu, u něhož se směr jízdy ovládá nikoliv pákami, ale volantem (foto). Pod ním jsou „pádélka“ pro nastavení jízdy vpřed nebo vzad. Rychlost se nastavuje pedálem u pravé nohy obsluhy. Uprostřed volantu je kromě ovládacích prvků také displej s volbou pracovního a jízdního režimu a ukazatelem stavu nabití baterií. Třetí model ZT5201E-L má třínožové žací ústrojí se šířkou záběru 132 cm. Je to premiérový aku rider na trhu s touto hodnotou.
U všech strojů má každý nůž svůj bezuhlíkový elektromotor o výkonu, který je ekvivalentem strojů se spalovacím motorem (22 a 24 k), ale s podstatně nižšími ztrátami. Rychlost pojezdu je variabilní ve třech režimech Control, Standard a Sport s maximem 13 km/h. K napájení slouží až šest lithiových baterií „portálové“ konstrukce EGO Power+ 56 V, které se nalézají za sedačkou.
Jedno nabití = až 13 000 m2
Směr jízdy (kromě verze s volantem) se určuje dvěma pákami (rajčáky). Konstrukce se zadními hnacími koly tak umožňuje otáčení stroje „na pětníku“. Přesouvání obou pák současně vpřed nebo vzad slouží ke stanovení přímého pohybu a rychlosti. Umístěním jedné páky vpřed a druhé vzad se zatáčí.
„Rozložení hmotnosti rideru a baterií zaručuje nízko položené těžiště a v kombinaci s velkými a širokými koly dobrou trakci a stabilitu i při pohybu po nerovném terénu. Žací ústrojí je zavěšené v robustním ocelovém rámu v komoře z lisovaného ocelového plechu s protikorozní ochranou. Díky možnosti snadné regulace výkonu elektromotoru lze plynule ovládat i otáčky nožů, podle podmínek od 2400 až po 3200 za minutu v režimu Turbo. Tím se šetří energie,“ vysvětlil Zdeněk Novák.
Pro uvedení rideru do provozu musí dosáhnout celková kapacita baterií aspoň 15 Ah. V základní výbavě jsou dvě (10 + 5 Ah), které stačí na posekání plochy zhruba do 1200 m2 – v závislosti na podmínkách. Nechybí „wall box“, pro automatické a vyvážené nabíjení baterií. Maximální kapacita 6 x 12 Ah stačí na posekání až 13 000 m2. Rovnoměrný odběr energie a nabíjení hlídá a reguluje patentovaná technologie. Každou baterii lze vyjmout a použít pro napájení jiného stroje EGO.
Minimální údržba
Pevný a robustní podvozek rideru se nekroutí a pohlcuje nárazy od terénních nerovností. Ergonomicky tvarovaná sedačka se sklopnými loketními opěrkami je hydraulicky odpružená a lze ji nastavit podle hmotnosti řidiče. Ovládací páky jsou potažené měkčenou gumou pro pohodlný úchop i bezpečné držení. V zorném poli je kromě ovládacích prvků též ukazatel stavu baterií a diplej, který umožňuje kromě volby pracovního a jízdního režimu i trimování, tedy elektronickou korekci ovládání pojezdových motorů pro dosažení rovného směru jízdy.
Standardní žací ústrojí s bočním výhozem lze snadno přestavět na intenzívní mulčování nebo sekání se sběrem. K dispozici jsou různé typy nožů, mulčovací sada a záslepka, sběrné a odkládací boxy, stříška pro ochranu před slunečními paprsky a další doplňky. Obsluha ocení osvětlení. Výkonné „ledky“ umožňují bezpečnou jízdu vpřed i couvání i za úplné tmy.
„Střídmá a jednoduchá je ve srovnání s technikou na spalovací motor údržba. U aku stroje se soustředíte na podvozek, promazávání jeho pohyblivých částí a kontrolou tlaku v pneumatikách. Potom je potřeba už jen udržovat v čistotě a brousit nože. V garáži není cítit benzín a nehrozí úkap provozních kapalin. Máte-li na zdi nabíjecí stanici, můžete se ihned pustit do práce,“ uzavírá Zdeněk Novák.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!