Značka Deutz zůstane navždy spojená s vynálezem spalovacího motoru, a to zážehového i vznětového. V příštím roce oslaví 160 let. Vrátila se ke kořenům a soustředila se opět na motory, když dříve patřila i nákladním vozům, traktorům a dalším strojům.
Němečtí vynálezci Nicolaus August Otto a Eugen Langen založili první strojírenskou firmu N. A. Otto & Cie. už 31. března 1864 v Kolíně nad Rýnem, která za tři roky nalezla sídlo v kolínském předměstí Deutz. V roce 1872 se tedy změnila na Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. K zážehovým motorům přidala v roce 1898 první Deutz Diesel a později výrobu osobních automobilů, jejichž všechny typy v letech 1906-1911 konstruoval slavný Ettore Bugatti!
Z původní továrny se pod vedením Petera Klöcknera (1863-1940) stal koncern Klöckner-Humboldt-Deutz (KHD) po fúzi s Humboldtovou strojírnou a dalším výrobcem pohonných jednotek Motorenfabrik Oberursel, který roku 1936 navíc pohltil výrobce užitkových vozů C. D. Magirus AG z Ulmu, založeného v roce 1866 Conradem Dietrichem Magirusem.
Základem různé motory
Historii KHD Deutz tvoří spalovací motory všech možných typů, především automobilových, lodních, pro stavební a zemědělské stroje, ale i pro nejrůznější stacionární využití. Jako průkopník pronikl Deutz do celého světa a společnost existuje dodnes. Prodává přes 160 tisíc vznětových motorů ročně a má velmi dobré obchodní výsledky.
Tomáš Hyan, foto archiv
(Celý příspěvek najdete v Komunální technice 10/2023)*