29.11.2019 | 07:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dánské sypače neustále udávají nové trendy

K nejvýznamnějším výrobcům techniky na zimní údržbu komunikací se již dlouho řadí dánská společnost EPOKE A/S. Jako tradiční přednost mají její sypače řady EPOKE Sirius patentovaný systém vyprazdňování prostřednictvím nezatíženého pásu vyvinutý již v 50. letech minulého století.

Díky svému zaměření primárně na vývoj a výrobu techniky na zimní údržbu udává tento producent samozřejmě směr i v nových technologiích.

Ve znamení jednoduchosti

Směr vývoje je možné rozdělit do vícero oblastí. Jak už dnes bývá obvyklé, tak jeden z hlavních proudů inovací směřuje do elektronických řídicích systémů. Hlavním záměrem je maximálně zjednodušit a zautomatizovat obsluhu nástavby sypače tak, aby se řidiči mohli v co největší míře věnovat především řízení vozidla. Zimní zásahy se odehrávají nezřídka v extrémních klimatických podmínkách, a tak každé odvádění pozornosti řidiče na obsluhu nástavby může způsobit nehodu.

Kromě maximálního zjednodušení ovládání jsou dalším inovačním řešením také automatické systémy regulace posypu. Možností je k dispozici hned několik. EPOKE umožňuje sypače vybavit například snímači teploty povrchu vozovky a podle naměřených hodnot automaticky regulovat dávku. Obzvlášť u ošetřovaných okruhů s velkými rozdíly nadmořské výšky, střídáním úseků, kam dopadá sluneční svit a kam nikoli, větším počtem mostů, s různou intenzitou dopravy a podobně jsou rozdíly v teplotách až několik stupňů. Pomocí systému EpoTherm se ošetření vozovky výrazně zpřesní.

V hlavní roli automatizace

Další z možností je automatická regulace posypu podle polohy soupravy, tedy kompletní „nahrání“ trasy se všemi změnami nastavení dávky, šíře, symetrie… Podle zkušeností je obzvlášť na trasách procházejících městy s mnoha křižovatkami, odbočovacími pruhy, autobusovými zastávkami apod. například 150 různých změn nastavení, která by měla obsluha neustále měnit. V případě průjezdu složitější křižovatkou by bylo nutné měnit nastavení i každých několik sekund. To je při řízení vozidla se sněhovou radlicí prakticky nemožné.

Program se tedy podle nejlepších zkušeností posádky nebo dispečera nastaví do paměti sypače, který si potom podle aktuální polohy vozidla automaticky reguluje všechny posypové parametry. Tento systém vyvinula společnost EPOKE pod obchodním označením EpoSat. Nově je k dispozici na bázi webové aplikace s velice snadným přístupem k nahraným trasám odkudkoliv. Nahrané okruhy lze s jednou licencí eventuálně editovat, například na více střediscích údržby či cestmistrovstvích. Automaticky tak probíhá i aktualizace map. Pomocí systému EpoSat se podaří i u nových řidičů bez zkušeností dosáhnout stejného výsledku, jako u obsluhy s mnohaletou praxí.

Bodují kombinované nástavby

Dalším trendem, který na našich silnicích spatřujeme stále častěji, jsou sypače s možností samostatné, velice přesné aplikace rozmrazovacích kapalin. Největší význam má postřik samotný nebo kombinovaný s menším množstvím soli u preventivních ošetření vozovky a namrzání. Na holé silnici kapaliny výrazně lépe ulpí a působí rychleji.

Pořizovat ovšem nástavbu na samotný postřik, kterou lze efektivně využít jen při některých problémech ve sjízdnosti, je ovšem v našich klimatických podmínkách značně neekonomické. Z tohoto důvodu jsou v této kategorii nejúspěšnější nástavby kombinované, které umožňují kromě uvedeného postřiku i klasickou posypovou technologii s pomocí suché nebo zkrápěné soli. Nástavbu s označením EPOKE SH4902 Sirius Combi ASTIII u nás můžeme potkat nejen v barvách ŘSD na dálnicích, ale třeba i ve službách krajských „súsek“.

Podle průběhu některých posledních zim význam preventivního posypu roste. Jedná se tedy o další možnost, jak zefektivnit náročnou zimní údržbu.*

(Podrobnosti v Komunální technice 11/2019)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down