Čisté pohony podpoří dekarbonizaci

Zatímco stále více států, měst, obcí a společností usiluje o klimaticky neutrální budoucnost, stavební stroje na celém světě každoročně vypouštějí několik stovek milionů tun oxidu uhličitého. Nejen s ohledem na tuto skutečnost obor stále více přechází od tradičních spalovacích motorů k ekologičtějším pohonům.

Jako přední mezinárodní veletrh stavebních a důlních strojů, vozidel, materiálů a zařízení sleduje bauma sleduje tento trend od svých začátků. Alternativní pohony budou také jedním z hlavních témat nadcházejícího ročníku, který se uskuteční v areálu výstaviště v Mnichově (SRN) od 7. do 13. dubna 2025.

K dekarbonizaci se již zavázalo mnoho výrobců stavebních strojů i jejich uživatelů. Například skupina Volvo Group oznámila, že od roku 2040 bude dodávat pouze vozidla s pohony zcela bez fosilních paliv. Ve stejném roce si Strabag SE, jedna z největších stavebních společností v Evropě, klade za cíl dosáhnout klimatické neutrality v celém svém hodnotovém řetězci, který samozřejmě zahrnuje také provoz stavebních strojů.

Vytyčený směr vývoje

Elektromotory je možné nyní klasifikovat jako trvalé příslušenství pro klimaticky šetrný pohon stavebních strojů a dalších vozidel. Ať už se jednalo o rypadla, kolové nakladače, silniční válce, dumpery nebo vibrační desky, mnoho vystavovatelů již na posledních ročnících veletrhu bauma představilo nová řešení ze svého stále rostoucího e-portfolia.

Všechno nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat i nadále. Podle prognózy analytické a poradenské společnosti IDTechEx bude mít celosvětový trh s elektrickými stavebními stroji do roku 2042 hodnotu 105 miliard dolarů.

Pro kompaktní stroje

„Akumulátorové elektrické systémy jsou stále vhodné především pro kompaktní stroje. Jejich denní spotřebu energie a výkonu lze pokrýt elektromotorem a středně velkým lithium-iontovým akumulátorem ve spojení s dobře definovanou strategií nabíjení,“ říká Timo Feuerbach, technický expert pro stavební stroje v Německém svazu strojírenského průmyslu (VDMA).

Do této kategorie spadá například koncepční nakladač RogueX2 jako aktuální a průkopnický příklad. Tento plně elektrický stroj nejenže pracuje s nulovými lokálními emisemi, ale je také podle specifikací výrobce plně autonomní. Také díky tomu v loňském roce získal prestižní ocenění Red Dot Design Award v kategorii Design Concept.

Výzvy a limity

„U větších a těžších stavebních strojů však elektrické pohony v současné době často stále dosahují svých technologických a vzhledem k dodatečným nákladům na elektrifikaci i ekonomických limitů,“ pokračuje Feuerbach. K tomu se přidávají výzvy týkající se napájení a nabíjecí infrastruktury.

Dostupná kapacita sítě například nemusí stačit vysokým energetickým požadavkům elektrických strojů, zejména na staveništích ve venkovských nebo odlehlých oblastech. Dlouhá doba nabíjení zase omezuje čas provozu. „Průmysl v současnosti hledá praktická a cenově dostupná řešení, například pomocí mobilních nabíjecích jednotek a rychlonabíjecích stanic nebo implementací inteligentních systémů energetického managementu,“ vysvětluje odborník z VDMA.

Alternativní paliva

Je zřejmé, že u pohonů, které jsou co nejvíce klimaticky neutrální v celém spektru stavebního průmyslu, se vyžaduje otevřenost různým technologiím. Například analýza životního cyklu, kterou si nechala vypracovat skupina Liebherr, dospěla k závěru, že provoz mobilních jeřábů s hydrogenovaným rostlinným olejem (HVO) slibuje největší potenciál pro snížení emisí skleníkových plynů. Dalšími alternativami paliv, které mohou přispět k dekarbonizaci stavenišť, jsou bionafta, bioplyn a další e-paliva.

Perspektivní vodík

Výzkumné ústavy a jednotlivé společnosti se zaměřují také na vývoj a testování stavebních strojů na vodíkový pohon. Produktový segment Liebherr Components představil na minulém veletrhu bauma v roce 2022 prototypy dvou vodíkových spalovacích motorů. Sériová výroba byla oznámena na rok 2025.

Průmysl také zkoumá potenciální aplikace palivových článků. Například společnost General Motors a výrobce stavebních strojů Komatsu spolupracují na modulu vodíkových palivových článků pro elektrický sklápěč. Firma Komatsu také vyvinula středně velké hydraulické rypadlo se systémem vodíkových palivových článků, zatím jako koncepční stroj.

Překážky výroby a distribuce

„Než však bude možné alternativní paliva používat ve velkém, je třeba si vyjasnit otázky týkající se jejich výroby a distribuce,“ zdůrazňuje Timo Feuerbach. Aby podle něj rostlinné oleje skutečně prospěly životnímu prostředí, měly by se například v ideálním případě vyrábět pouze z rostlinného a potravinového odpadu a měly by být široce dostupné.

Obdobná situace je podle Feuerbacha i u vodíku nebo e-paliv. Dodává, že kromě výroby dostatečného množství těchto paliv z uhlíkově neutrálních zdrojů je dalším předpokladem pro rozvoj také vybudování rozsáhlé distribuční sítě.*

Ilustrační foto archiv/Messe München a Bobcat

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down