Bezpečně po zasněžených silnicích

Jak se zachovat při jízdě po cestách, které ještě nejsou po vydatnější sněhové nadílce ošetřené? Nejhorší situace nastane na neošetřené silnici. Čekají na nás sněhové závěje či jazyky a popřípadě i náledí. Velká opatrnost při řízení vozidla je v tomto případě namístě.

Někdy se může stát, že je na neprotažené silnici velká vrstva sněhu. Hrozí riziko, že v takovém úseku uvízneme. Pak budeme dlouhé hodiny čekat na vyproštění. Navíc můžeme zkomplikovat práci řidiči soupravy pro zimní údržbu.

„K šoférům těchto vozidel buďme maximálně ohleduplní. Jejich práce je skutečně nelehká, při jízdě musí sledovat řadu jiných věcí než jen ostatní motoristy. Při míjení se s protijedoucím pluhem na užších silnicích se snažme včas zajet ke straně a popřípadě i zastavit auto. Pořádně si rozmysleme, zda před námi jedoucí vozidlo zimní údržby vůbec předjedeme. Mohli bychom totiž tohoto manévru litovat,“ říká Roman Budský z Platformy VIZE 0.

V koloně

Nejlepší je se podobné situaci vyhnout a v extrémním počasí raději ani nevyjíždět. V opačném případě vyražte s dostatečnou časovou rezervou a počítejte s možnými dopravními komplikacemi. Doporučuje se sledovat dopravní zpravodajství. Pomoci může i dynamická navigace, která je na rozdíl statické schopná přijímat informace o aktuální situaci na silnicích. Včas zaregistruje, že někde začíná provoz váznout či se dokonce tvoří kolony a podle toho ihned přizpůsobí nabídku alternativní trasy.

Při zimní jízdě na větší vzdálenost je dobré s sebou vozit nějaké nápoje a alespoň něco drobného k zakousnutí. Nebude od věci mít s sebou i deku – zvlášť, když s námi cestují děti nebo senioři. Je dobré mít v nádrži dostatek paliva a nevyjíždět ji až k rezervě. Při případném dlouhém stání a popojíždění v koloně to oceníme.

Čas ztracený v koloně nedohánějme riskantní a bezohlednou jízdou. Pokud vidíme, že na domluvené setkání dorazíme se zpožděním, včas druhou stranu informujme. Každý jen trochu rozumný člověk to pochopí.

Ve vánici

Jízda ve vánici je nejen nepříjemná, ale i nebezpečná. Na silnici se rychle vytváří kluzká vrstva čerstvého sněhu. Při větší sněhové nadílce (především na silnicích nižších tříd) hrozí, že nebude dostatečně zřetelné, kde je vozovka a kde naopak krajnice či dokonce příkop. Silné sněžení unavuje zrak řidiče, což je nepříjemné především za tmy, kdy se od sněhových vloček odráží světlo reflektorů. Navíc klesá dohlednost. To vše klade zvýšené nároky na výkon motoristů.

Rozhodně je třeba snížit rychlost jízdy, počítat s tím, že silnice klouže a navíc je špatně rozeznatelný nejen vlastní průběh silnice, ale snadno lze přehlédnout i případné překážky – nejen chodce, ale třeba odstavený porouchaný či havarovaný automobil. Nepříjemné je, že sníh se může usazovat nejen na předních reflektorech, ale také na zadních světlech. Automobil tedy hůře svítí, i řádně osvětlený vůz bude snadno přehlédnutelné. Řidiči rozměrnějších vozidel by měli pamatovat i na to, že poryvy silného větru mohou jejich auto rozkymácet. Zvládnutí takové situace na kluzkém povrchu může být nad síly i vyježděného šoféra.

Při delší jízdě ve vánici je dobré dělat častější přestávky, během nichž si odpočine zrak. Současně je dobré odstranit vrstvu sněhu z oken a světel vozidla. V každém případě je třeba se smířit s tím, že se cesta protáhne. Spěch se může za těchto extrémních povětrnostních podmínek vymstít.

S řetězy

Řetězy mohou být poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici. Především při jízdě do hor se tedy vyplatí vzít si je s sebou. Použití řetězů není obecně povinné, ale pokud je řidiči na své vozidlo nasadí, smí jet rychlostí maximálně 50 km/h. Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je zakázané sněhové řetězy používat v úsecích, kde není vozovka dostatečně pokrytá sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Povinnost použít je může být také stanovená dopravní značkou Sněhové řetězy. Řidič motorového vozidla o třech a více kolech může pokračovat v jízdě až po jejich nasazení na nejméně dvě hnací kola. Příkaz vyplývající z této značky ukončuje svislá dopravní značka Sněhové řetězy – konec. Pokud se chystáme do zahraničí, je dobré vědět, že nepoužití sněhových řetězů tam, kde to nařizuje dopravní značka, se může dost prodražit.

„Pokud si pořizujeme sněhové řetězy, vyplatí se sáhnout po prověřené značce. Řetězy musí být takové, aby zabezpečily dostatečný záběr hnacích kol, na něž jsou nasazené. Měly by mít dostatečnou životnost a také dostatečný uživatelský komfort při nasazování. Vyplatí se vyzkoušet si manipulaci s nimi před vyjetím do hor,“ apeluje Roman Budský.

Co hrozí?

Zjistí-li silniční kontrola, že vůz nemá předepsané zimní pneumatiky, hrozí řidiči bloková pokuta až 2000 do korun; ve správním řízení, může jít až o 2500 korun. Je také dobré seznámit se s podmínkami, za kterých máme sjednané havarijní pojištění. Prokáže-li se, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění.

Pokuty za jízdu na nevhodných pneumatikách v zimních podmínkách či bez předepsaných sněhových řetězů mohou v zahraničí dosahovat až několika tisíc eur, zvlášť když řidič způsobí dopravní komplikaci.*

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down