V roce 2020 vyšetřovala Policie ČR 94 794 dopravních nehod. Zahynulo při nich 460 osob, 1807 utrpělo zranění těžké a 20 880 lehké. Za silného větru došlo ke 170 nehodám, při nichž tři osoby zemřely, dvě utrpěly zranění těžké a 27 lehké. Přímá hmotná škoda přesáhla šest milionů korun.

Je nezpochybnitelné, že jízda za silného větru s sebou nese řadu rizik. Pokud meteorologové vydají varování před vichřicí, bude nejlépe nevyjíždět. Přesto však řada řidičů na silnice vyrazit musí. Také za extrémně silného větru se dá jet bezpečně. Je však třeba dodržovat některé základní zásady.

Opatrně při předjíždění

Při jízdě za rozměrným vozidlem – kamionem či autobusem – je nutné pamatovat na extrémní víření vzduchu v jeho blízkosti, což pocítí šoféři především lehčích osobních či dodávkových vozidel. Je proto dobré zvětšit od takového vozu odstup.

Rozhodneme-li se předjíždět, vždy je třeba počítat s prudkými změnami proudění vzduchu, které dovedou s předjíždějícím vozidlem pořádně zacvičit. Zvlášť nebezpečný je silný vítr vanoucí zprava. Řidič jeho působení koriguje lehkým natáčením volantu doprava. Jakmile se ale při předjíždění dostane do zákrytu velkého předjížděného vozu, působení větru rázem ustane. V daném okamžiku je třeba se připravit na nutnost narovnat volant do přímého směru.

Jakmile předjíždějící vůz vyjede ze zákrytu, do jeho boku se opět opře silný vítr. V tomto případě je nutné začít bleskově korigovat jeho působení lehkým natočením volantu doprava. Předjíždění v místech, kde je mezi vozidly malý boční odstup, je proto vhodné za silného větru pečlivě zvážit; navíc pokud je vozovka mokrá nebo dokonce namrzlá.

Přiměřenou rychlostí

„Také před vjetím na most je potřeba se připravit na extrémní působení silného větru. Rozhodně je dobré snížit rychlost jízdy, uvědomit si, ze které strany bude vítr foukat, a tak se připravit na korekci jeho působení lehkým natočením volantu proti jeho směru. Velké problémy se stabilitou mohou mít především rozměrná vozidla, jako jsou kamiony či autobusy. Na pozoru by se měli mít i řidiči větších dodávek,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. Na zhoršenou stabilitu velkých vozidel by však měli pamatovat i šoféři menších osobních aut, především při předjíždění či míjení se.

Vichřice hravě odnese nedostatečně upevněné předměty, poláme větve, poškodí střechy. Ty se pak mohou neočekávaně objevit přímo v jízdní dráze automobilů. Proto je třeba víc než kdy jindy dbát na zásadu, že jet můžeme jen takovou rychlostí, abychom zastavili na vzdálenosti, na kterou máme rozhled. Extrémní opatrnost je na místě především za mokra, na namrzlé silnici či za snížené viditelnosti.

V zácpě hlavně klid

Za silného větru můžeme snadno narazit na úseky, kde se doprava zastavila úplně – z důvodu nehody, neprůjezdné komunikace vlivem napadaných větví, vyvrácených stromů a podobně. Abychom se těmto úsekům vyhnuli, vyplatí se používat kvalitní dynamickou navigační aplikaci. S dostatečným předstihem upozorní na to, že na trase doprava vázne, popřípadě stojí a současně nabídne náhradní objízdnou trasu. Ostatním se doporučuje sledovat rozhlasové dopravní zpravodajství.

Přes veškerou prevenci můžeme na trase uvíznout. Proto by měl neustále být v nádrži dostatek paliva. Pokud budeme někde postávat, oceníme něco drobného k zakousnutí i k napití. V zavazadlovém prostoru se vyplatí mít po celou zimu pro případné zahřátí deku. Začíná-li váznout provoz na dálnici nebo je jasné, že bude třeba zastavit, vždy je třeba pamatovat na vytvoření záchranářské uličky k průjezdu sanitních, policejních a hasičských vozů.

„Dostaneme-li se přes veškerou snahu do dopravní zácpy, chce to zachovat klidnou hlavu. Hrubost a agresivita tuto komplikaci nevyřeší, naopak mohou vyvolat adekvátní odezvu ze strany ostatních motorizovaných kolegů,“ uzavírá Roman Budský.*

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down