Strojírna Aveling-Barford patří k průkopníkům konstrukce a výroby malých dumperů, silničních grejdrů i těžkých sklápěčů. Současně se zapsala do historie jako vynálezce silničního válce.
Podívejme se na tuto společnost v tomto příspěvku rubriky Legendy na kolech. V polovině 60. let minulého století byl Aveling-Barford největším zaměstnavatelem v Granthamu u Lincolnu. V továrním komplexu Invicta Works pracovalo přes dva tisíce lidí a podnik prodával své výrobky prostřednictvím 120 distributorů do celého světa. V roce 1965 měla The Aveling-Barford Group of Companies šest dceřiných společností ve Velké Británii – od mostárny po tiskárnu – a sedm zahraničních filiálek, z toho čtyři s výrobou v Paříži, další pak v Johannesburgu, australském Reversby a novozélandském Wellingtonu; nemluvě o licencích v Indii a Argentině.
Výrobní program zahrnoval silniční válce, dumpery, kolové nakladače, těžké sklápěčkové automobily a autogrejdry. Filiálka Barford z Beltonu dodávala malé dumpery, míchačky, minirypadla, věžové jeřáby, zdviže, lešení a další produkty. Invicta Bridge (Hoveringham Engineering) pokračovala ocelovými konstrukcemi (například haly krytých doků Historic Dockyard v Chathamu a mosty na dálnici M6). Od Goodwin Barsby pocházely drtiče štěrku a asfaltovací soupravy Good-Win, takže firemní produkty se hodily pro kompletní stavbu silnic.
Stvořitel parního válce
K nejdůležitějším strojům pro stavbu silnic patří mobilní válce. První typy byly poháněné parním strojem. U jejich zrodu stál Thomas Aveling (1824–1881), zakladatel společnosti, který sestrojil první stroj už v roce 1865 v Rochesteru. Nejprve připojil k parní lokomobile velký vlečený válec a o dva roky později předvedl v londýnském Hyde Parku první silniční válec v takové podobě, v jaké jej známe dodnes. S pohonem od parního stroje přežily tyto produkty až do 50. let minulého století. Poslední vyjel v roce 1950 z továrny subkontraktora Vickers-Armstrong v Newcastle.
Původní společnost Aveling & Porter z Rochesteru, založená už v roce 1850 (Aveling opravoval zemědělské stroje, 1862 se spojil s Richardem Porterem), vyráběla také parní nákladní automobily a lokomobily, ty však hlavně pro farmáře. Kromě toho se stala firma největším výrobcem silničních válců na světě. Začlenění do koncernu AGE (Agricultural & General Engineers) v roce 1919 ji málem stálo existenci. Po bankrotu v roce 1932 nabídly záchranu další slavné strojírny Lister a hlavně Ruston & Hornsby, která poskytla nové sídlo v Granthamu (Lincolnshire), kam bylo přestěhováno téměř deset tisíc tun materiálu z původního závodu v Rochesteru.
Aveling-Barford vyjíždí
Po spojení Aveling & Porter v roce 1934 s konkurencí Barford & Perkins z Peterboroughu (ano, továrna předků Franka Perkinse, tvůrce známých vznětových motorů, založená 1840) vznikla nová značka Aveling-Barford, zaměřená na silniční válce. Mezi nové výrobky přibyla zařízení pro zpracování mléka. V roce 1938 už byl v nabídce klasický malý dumper. Finanční pomoc firmy Ruston & Hornsby zajistila přežití. Ta se vzdala produkce silničních válců. Jejich výrobu soustředila do Granthamu pod značkou Aveling-Barford, ale po dlouhá léta tam dodávala své motory. V roce 1937 neslo 75 % všech silničních válců ve Velké Británii značku Aveling-Barford.
Po roce 1945 firma expandovala a rozšířila sortiment. Výroba těžkých sklápěčů pro provoz mimo zpevněné komunikace, tedy v lomech a na velkých stavbách, prožívala po válce obrovský rozmach, když se rozvinula těžba a stavěly se přehrady, mosty i dálnice. Řadu SN s užitečnou hmotností 30 nebo 35 tun zdobil štítek Powered by Rolls-Royce, neboť se pod kapotou ukrýval vznětový osmiválec 16,2 litru slavné značky o výkonu 331 kW (450 k), který uděloval vozu rychlost až 53,1 km/h.
Zadní poháněná náprava nesla planetové převody v hlavách kol. Alternativou byly vznětové dvoudobé motory General Motors řady 71, dvanáctiválce i šestnáctiválce s výkonem do 467 kW (635 k). Menším typům posloužily šestiválce Leyland Diesel. Nová řada RD pak zahrnovala typy s užitečnou hmotností až 85 tun.
Tomáš Hyan, foto autor a Aveling-Barford
(Celý příspěvek vyšel v v rubrice Legendy na kolech v Komunální technice 3/2025)*
Aveling-Barford typu GD, známý i jako slavný model ze série Matchbox od firmy Lesney (motor Ford, Ruston nebo Perkins; 40 až 52 k)Parní válec z Invicta Works (Aveling & Porter a později Aveling-Barford) coby exponát Muzea starých strojů v ŽamberkuSystém parní orby Aveling & Porter 14 HP z roku 1916. Pluh byl vlečený lanem, nataženým mezi dvojicí oraček, střídavě navíjeným na řemenice pod jejich kotli
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!