Především prodejem a servisem zametací techniky, svozových nástaveb na odpad, univerzálních nosičů nářadí, strojů pro zimní údržbu až po „speciály“ se zabývá firma HANES, s. r. o. Letos zařadila do svého sortimentu nosiče nejen pro údržbu zeleně. Jeden z největších dodavatelů komunální a silniční techniky do České republiky i na Slovensko letos oslavuje pětadvacáté narozeniny.
Z techniky pro zimní údržbu komunikací nabízí HANES zejména sypače, postřikovače, sněhové radlice, frézy či speciály pro úklid letišť. Podívejme se na ně podrobněji.
Pouze to nejlepší
Jak už jsme se zmínili, produktové portfolio koncernu Bucher (například Giletta, Assaloni či Gmeiner) se konsolidovalo pod jednu společnou značku Bucher Municipal, tedy komunální. Původní názvy ale nezmizí, přesouvají se do modelového označení konkrétního produktu. Vyzvednutím značky Bucher na strojích pro celoroční nasazení vynikne velikost a síla skupiny, která je dnes největším výrobcem komunální techniky v Evropě i v celosvětovém měřítku.
Od každého výrobce vybral Bucher nejlepší techniku, která se stala základem jednotné produktové řady. Například Giletta vynikala lehkými plastovými radlicemi, Gmeiner segmentovými pluhy, Assaloni zase radlicemi teleskopickými… Tímto krokem se kvalita produkce posunula opět o pořádný kus výše.
Firma HANES coby partner pro výrobky Bucher Municipal tak převzala nové produktové řady, ať již jde třeba o speciální sypače s nízkým těžištěm nebo segmentové radlice Gmeiner, či teleskopické pluhy a sněhové frézy Assaloni. Značnou výhodou pro společnost HANES je, že jedná pouze s jedním exportním manažerem; pro její zákazníky je pak potom výhodné, že jednají s jedním dodavatelem.
Sypače
Sypače modelové řady Giletta jsou k dispozici ve třech kategoriích, a to KA pro lehké, ONE pro střední a UNIQA a PHOENIX pro těžké nosiče. Řada KA má objem nerezového zásobníku 1 – 3 m3 a doporučuje se ji agregovat s podvozky o celkové hmotnosti 3,5 – 9 t. Pohon je řešen od hydrauliky nosiče nebo nástavbového motoru. Pracovní rychlost činí až 60 km/h, šířku posypu lze nastavit v rozmezí 1 až 8 m.
Řada ONE je určena pro vozidla o celkové hmotnosti 9 – 18 t. Do zásobníků se vejde od 2,2 do 5 m3 materiálu. Šířka posypu se pohybuje od 2 do 12 m. Na přání lze sypač vybavit asymetrickým rozhozem nebo solankovým hospodářstvím.
„Nový je sypač PHOENIX se šnekovým vynášecím systémem, který je též nabézen s plně elektrickým pohonem, nese pak označení ELECTRA. Velice snadno se agreguje s jakýmkoli podvozkem. Základní verze je poháněna bateriemi, které vydrží na jedno nabití čtyři nebo osm hodin provozu. Sypač může být vybaven pátým kolem, které pohání alternátor prodlužující životnost baterií, které jsou snadno a rychle vyměnitelné. Elektrický pohon je účinný a efektivní a provoz je 100% ekologický. Nástavba pracuje nezávisle na podvozku a její vyprázdnění je zhruba o 45 % lacinější než u klasických sypačů podobného objemu,“ vysvětluje jednatel firmy HANES Filip Hachle.
Největší řada, UNIQA, má speciální řetězový vynášecí systém, který lze kombinovat se zásobníky o objemu od 4 až po 16 m3. Hodí se tak pro podvozky o celkové hmotnosti 15 – 33 t. Typ 3000 s objemem zásobníku 4 až 7 m3 je vybaven nádržemi na kapalinu o objemu 2270 l, model 4000 s objemem zásobníku 5 až 11 m3 nádržemi na 2600 l kapaliny (provedení XL na 3000 l). Nová řada 5000 má objem až 16 m3 a do nádrží se vejde 3700 l kapaliny. Sypače je možné doplnit i o přídavné modulární zásobníky na solanku. Ve standardu lze všechny sypače využívat i jako postřikovače pro prevenci výskytu námraz.
Pro univerzální nosiče jsou k dispozici sypače Gmeiner řady Husky V či W a řada Yeti s jedním nebo dvěma šneky. Dvoušnekové sypače mohou mít dělený zásobník na dva různé druhy posypového matriálu. Každá z částí může pracovat zvlášť, nebo obě společně. Tak lze mixovat dva posypové materiály v přednastaveném poměru.
Pro uchycení na podvozek slouží mnoho druhů spojení, například mezirámy pro umístění do korby, kontejnerové nosiče, rychlovýměnné systémy, řetězová paralelní ramena, nebo sypače na traktorové přívěsy.
Traktorové sypače Giletta AM a Gmeiner Trakon mohou být samonakládací nebo zavěšené na zadní tříbodový závěs, doplněné i o solankové nádrže pro zvlhčování posypové soli pro její aktivaci při nízkých teplotách.
Radlice a postřikovače
Také konsolidací sněhových radlic od tří výrobců vznikla široká škála produktů pro města, obce a silniční, dálniční a horské nasazení. Monolitické radlice Giletta jsou dostupné ve třech řadách: R, M a L. Se šířkou od 2,6 do 4,5 m se hodí pro nosiče o hmotnosti od 9 – 26 t. Mají nerezový rám a polyetylenový štít. Břity mohou být pryžové, ocelové, polyuretanové nebo kombinované. Tato konstrukce je využita též u řad UR a UM, tedy šípových radlic o šířkách záběru 2,8, 3,2 a 3,6 m.
„Segmentové radlice jsou k dispozici ve dvou kategoriích: lehká řada Gmeiner Ramox má šířku 2,6 až 3,6 metru a hodí se pro nosiče o hmotnosti od 12 - 26 t, těžká řada Assaloni 4GS a 5GS má potom šířku 3,2 až 5,5m. Pro silniční a dálniční použití jsou určeny unikátní monolitické radlice řady A90, nebo teleskopické radlice Assaloni TE. Radlice složené ze dvou segmentů TE90S mohou mít záběr 3 až 4, respektive 3,5 až 4,5; 4 až 5, nebo 4,2 až 5,2 metru. Největší model TE90X je pak složený ze tří segmentů a má záběr 4,2 až 7 metrů. Souprava dvou vozidel s tímto pluhem nahradí tři dálniční speciály s radlicemi o šíři 4,5 až 5m. Typ TE90X má minimální průjezdnou šířku 3,6m!“ doplňuje Filip Hachle.
Především jako prevence proti námraze na vozovce slouží postřikovače. HANES je nabízí v podobě Giletta řady CL se šířkou postřiku 3,5 – 17,5 m a objemem nádrží 8000 až 18 000 litrů. Pohon je možný od hydrauliky nosiče nebo pomocí vlastního motoru. Nastavit lze symetrický anebo asymetrický postřik.
Ovládání je elektronické a nechybí diagnostika případných závad. Displej může sloužit i jako GPS navigace nebo obrazovka pro kamerový systém. Postřikovač je možné využívat celoročně; mimo zimu se uplatní jako kropící nebo mycí nástavba.
Sněhové frézy
Při výčtu techniky pro zimní údržbu komunikací a prostranství z portfolia firmy HANES nelze zapomenout na sněhové frézy Rolba švýcarského výrobce ZAUGG. Tento specialista na „zimní stroje“ zakoupil zmíněný program samojízdných fréz právě od firmy Bucher. Technika Zaugg slouží pro nejtěžší nasazení při odklízení sněhu z horských komunikací, dálnic, letištních ploch a prostranství.
„První skupinou jsou čelně nesené frézy poháněné hydrostaticky nebo mechanicky od nosičů ve výkonovém rozmezí 7 až 300 kW. Mohou mít i vlastní pohonný agregát. Frézy Rolba jsou samojízdné s hydrostatickým pojezdem, pohonem 4 x 4 a oběma řízenými nápravami. Kabina může mít nůžkový zdvih pro lepší výhled obsluhy při plnění sněhu do návěsu. Díky přímému napojení pohonu na pracovní ústrojí dosahují samojízdné frézy Rolba ve srovnání s přípojnými zařízeními mnohonásobně vyšší kapacity odklízení sněhu. Všechny výrobky Zaugg vynikají kvalitním zpracováním, použitím nejmodernějších technologií, vysokým výkonem a dlouhou životností. Veškeré komponenty jsou vyrobené z materiálu o tloušťce 10 a víc milimetrů.,“ vysvětluje Filip Hachle.
Zaugg vyrábí sněhové frézy od průměru bubnu 40 centimetrů se šířkou záběru jeden metr až po frézu Rolba 5000 o průměru bubnu bezmála jeden metr, šířkou záběru až 4 m a s odklízecí kapacitou 8.000 tun sněhu za hodinu. Tato fréza je dvoustupňová, dva bubny transportují sníh do jejího středu. Druhý stupeň představuje vrhač, který směřuje sníh do komínu a ven, přičemž vzdálenost odklízení sněhu může přesáhnout i 50m.
Samojízdné frézy Rolba zvládnou uklidit až 2,5 m vysokou vrstvu sněhu při šířce záběru až 4m; vrhací vzdálenost dosahuje zmíněných 50 m. Optimální rychlost stroje a výkonu vrhače lze nastavit s ohledem na konkrétní podmínky. Vynikající manévrovatelnost je zaručena řízením a pohonem všech kol s možností uzávěrky diferenciálu obou náprav. Všechny funkce frézy se ovládají hydraulicky pomocí joysticku. Pracovní rychlost se pohybuje od 0,3 do 40 km/h.