Ze stupačky popelářského vozu do ředitelského křesla
Zhruba osmi tisícovkám obyvatel zpříjemňuje život příspěvková organizace Technické služby města Benátky nad Jizerou (TS) v okresu Mladá Boleslav. Pátým rokem je tady ředitelem Antonín Cekota ml., který převzal otěže po svém otci stejného jména. V podniku pracuje již více než patnáct let a začal doslova od píky.
Hovořili jsme s ním především o slastech a strastech zaměstnance i ředitele technických služeb, stálicích v parku techniky a o jednom novém a zajímavém přírůstku na elektrický pohon určeném pro péči o zelené plochy.
Údržba i ochrana města
Nejprve základní fakta. TS pečují kromě jiného o městskou zeleň, mají na starosti celoroční údržbu komunikací, veřejné osvětlení, drobné opravy cest, provoz sběrného dvora a svoz obsahu zhruba tří stovek městských odpadkových košů. K tomu poskytují drobné zednické, instalatérské a elektrikářské práce. Svoz komunálního a separovaného odpadu má v Benátkách nad Jizerou na starosti místní provozovna společnosti AVE CZ odpadové hospodářství.
V gesci mají TS protipovodňový systém, do něhož investovalo město nemalé prostředky poté, co se v roce 2000 vylila z břehů Jizera. Naposled tady instalovali hráz kvůli vysokému stupni povodňového nebezpečí 25. prosince loňského roku.
Pochvala pro rejnoka
Protože žací stroje Kubota nejsou konstruované pro působení v obtížném terénu a sekání přerostlé trávy, poohlíželi se po technice vhodné také pro práci v těchto podmínkách. K tomu stále narůstá výměra zelených ploch, o něž je nutno se postarat. Volba nakonec padla na dálkově ovládaný plně elektricky poháněný víceúčelový stroj raymo (anglicky rejnok) TORPEDO 4 x 4 vybavený žací hlavou se záběrem 120 cm na vysokou trávu a ruderální porost s kombinací pevných a výkyvných nožů. Pozitivní roli sehrála jednoduchá konstrukce s absencí hydraulických komponentů, schopnost práce až šest hodin na jedno nabití, „zelený faktor“ i skutečnost, že je stroj ryze české konstrukce a výroby.
„K modularitě rayma přispívá šest výměnných žacích hlav, tři různé pohonné jednotky, tři typy kol a stejně tolik nabíječek. To umožňuje sestavit desítky různých variant pro požadavky konkrétního zákazníka – od pravidelné údržby kvalitního trávníku, přes běžné komunální použití, lištové kosení květnatých luk až po hrubé sečení ruderálních porostů a práce na prudkých svazích. Letošními novinkami jsou výkyvné strunové žací rameno pro přesné obsekávání překážek a speciální kola s velkými kovovými hroty v pružném plášti pro práci v extrémních svazích,“ vysvětluje zástupce výrobní společnosti raymo Ing. Karel Milichovský.
„Sekačku raymo máme od loňského srpna a na svém kontě má nyní zhruba 50 motohodin. S provozem, výkonem, kvalitou odvedené práce a nákladovostí jsme spokojeni. Díky rozměrům a nízké průjezdné výšce se dostane i do prostorově omezených míst. Dálkové ovládání odlehčuje stroj a přispívá k bezpečnosti obsluhy. Je to náš první pomocník s elektropohonem a rádi bychom na cestě tímto směrem pokračovali. Zásadním momentem je, že při mulčování nemusíme řešit, co s posekanou trávou. To šetří nemalé náklady na její přepravu a zhodnocení,“ pokračuje Antonín Cekota.
Pod křídly města
Při komunální údržbě záleží podle Antonína Cekoty především na důkladných znalostech místních podmínek. Za obrovskou zkušenost a výhodu s odstupem času považuje, že pracoval s veškerou technikou počínaje sekačkami, zametacím vozem, traktorem, nosičem kontejnerů i „náklaďákem“. K tomu vyzvedl vstřícný přístup dlouholetých zaměstnanců a ochotu cokoliv vysvětlit.
„Bez výkonných strojů, které zlevňují a zrychlují práci, se dneska už neobejdeme. Akvizice nové techniky se tady odehrávaly vždy s důrazem na prověřeného prodejce a nedaleký servis. Kvůli modernizaci vozového parku ale nebudeme snižovat stavy zaměstnanců. Uplatní se jinde, práce je pořád dost. Výsledkem bude vyšší efektivita technických služeb a spokojení obyvatelé,“ připojuje Antonín Cekota a uzavírá:
„Je dobře, že v Benátkách nad Jizerou zůstaly technické služby pod městem a nepřešly do rukou soukromého subjektu, jak se leckde stalo. Případný návrat zpět je velmi složitý a nákladný. Když nám zavolá odpovědná osoba z městského úřadu, neexistuje, že bychom nezvedli telefon. Ceny prací pro město jsou nižší, všechny problémy se řeší okamžitě. A tak bych mohl pokračovat. To ale dobře vědí všichni, kdo se v oboru pohybují.“*
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 5/2024)
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!