Zpátky v čele: Primát v soutěži Green Truck 2024, již devátý

Ke srovnávacímu testu Green Truck jsou každoročně zváni všichni výrobci nákladních vozidel v Evropě. Soutěž pořádají dva německé odborné časopisy s cílem vybrat nákladní vůz poskytující největší efektivitu v rámci dálkové přepravy.

Až na drobný výpadek v roce 2023, kdy Scania skončila druhá, zvítězil výrobce ze Södertälje v sedmi z posledních osmi testů a získal titul Green Truck. Scania vyhrála celkem devět ze čtrnácti testů, které proběhly od začátku soutěže v roce 2011.

Cena pro efektivitu

„Scania se v Evropě zapojuje do mnoha novinářských testů. V centru pozornosti u ocenění Green Truck Award však je oblast představující v našem odvětví naprosto zásadní požadavek: nabízet zákazníkům maximální efektivitu přepravy,“ říká Stefan Dorski, senior viceprezident a vedoucí divize Scania Trucks. „Náš pohonný řetězec Super byl představený v roce 2021 a přinesl na trh novou úroveň efektivity s osmiprocentní úsporou paliva, kterou nyní naši zákazníci využívají v každodenním provozu."

Test Green Truck každoročně organizují časopisy Trucker a VerkehrsRundschau. Poprvé to bylo v roce 2011 a od té doby se test konal již čtrnáctkrát. Scania dosud devětkrát zvítězila, čtyřikrát obsadila druhé místo a jednou místo páté.

„Ano, to páté místo – k tomu došlo dávno před tím, než jsem se ujal své pozice,“ říká s úsměvem Dorski. „Ale vážně, ve společnosti Scania jsme velmi hrdí a šťastní, že jsme znovu získali titul nejefektivnějšího nákladního vozidla pro dálkovou dopravu na světě. Nižší spotřeba paliva znamená, že naše auta významně přispívají ke snížení emisí CO2, protože světová doprava stále z velké části závisí na spalovacích motorech.“

Pořadí určuje vzorec

Nejlepší nákladní vozidlo v testu se určuje na základě důmyslného vzorce, který zahrnuje všechny důležité aspekty efektivní a udržitelné dopravy: spotřebu paliva, průměrnou rychlost, množství použitého AdBlue a hmotnost auta (čím lehčí, tím lepší).

Při bližším pohledu na reálná data použitá ve vzorci Green Truck vidíme, že výsledky společnosti Scania vynikají: na 100 km činí průměrný rozdíl ve spotřebě proti druhému v pořadí 0,41 litru paliva. Vezmeme-li v úvahu, že dálkový nákladní automobil ujede ročně přibližně 150 000 km, je na tom Scania o více než 600 litrů ročně lépe než nejbližší konkurent. Vítězný nákladní vůz Scania 460 R byl také s hmotností 7040 kg nejlehčí a dosáhl nejvyšší průměrné rychlosti 79,70 km/h. Společnost Scania dále v květnu 2023 představila aktualizovanou verzi systému CCAP (tempomat s aktivní predikcí), což jí v testu pravděpodobně zajistilo rozhodující výhodu.

Vlastní zkoušky probíhají na různých typech silnic (především však na dálnicích) v oblasti Mnichova. Na vše pečlivě dohlížejí organizátoři a pracovníci zúčastněných výrobců. Vždy se používá referenční vozidlo, které kompenzuje měnící se podmínky, jako je protivítr, déšť nebo teplota.*

Foto archiv/Scania

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down